Vad jobbar man med direkt efter examen som IT/systemadmin?

Permalänk
Inaktiv

Vad jobbar man med direkt efter examen som IT/systemadmin?

Inte systemutvecklare alltså, utan ett steg lägre i näringskedjan (nätverks- och systemadmin. 3 år på högskolan Skövde).

Vi tar CISCO certs, vet ej vilken nivå dock. Ingen djupdykning i programmering eller sådant utan "lite av alltihop" typ.

Vad för sorts jobb finns efter detta om man inte har så mycket erfarenhet? När jag browsar IT-jobb här på swec så är det nästan alltid +5 års erfarenhet osv. Samtidigt är det mycket snack om att "typ alla" får jobb efter denna utbildningen i Skövde.

Någon med insikt?

edit: Studieplanen som pdf
https://pdf.his.se/kursutbplan/utbildningsplan.aspx?PrKod=NSA...

Permalänk
Medlem

Till en början? First line/koordinator eller pc-spring. Ser ut som en riktigt bra grund att börja på.

Tänk typ dessa:
http://www.centric.eu/SE/Default/Professionals/Lediga-tjaenst...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Jag gick en renodlad nätverksutbildning på 2år och mitt första jobb var som nätverkstekniker.
vi hade dels hand om driften + 2:nd line support. blev även inblandade i projekt om det behövdes.

sedan bytte jag jobb och stad och är numera renodlad nätverkskonsult. det jobbet fick jag efter 2års studier och 1 års arbetslivserfarenhet

men vad man jobbar med /vart man hamnar verkar vara väldigt olika. vet att folk från min klass är allt från support till renodlade konsulter idag

Visa signatur

Cpu: i7 920 @ 3,8 Ghz HT on || Cpukylning: Corsair H100 || MoBo: Asus rampage II Gene || Grafik: Gigabyte GtX670 WF || Ram: corsair dominator 8gb || Chassi: Fractal design Arc || HDD: 128GB samsung 840 || Drivs av ett Corsiar vx 550W

Permalänk
Medlem

Skulle tro att något av dessa kan vara aktuellt efter din utbildning: Noc tekniker, 1st line, 2nd line support, drifttekniker och nätverkstekniker.

Är nog en bra ide att försöka speciallisera sig på något senare, som SuperMupster skrev kommer det nog vara stor variationen vad man jobbar med efter examen i klassen

Visa signatur

I could tell you a UDP joke, but you might not get it.

Permalänk
Medlem

Här kommer några hårda ord men med ett gott syfte.

Det finns en massa skitjobb att ta om du har gjort en 3 årig högskoleutbildning och "tar CISCO cert men inte vet på vilken nivå".

Skitföretag skriker efter 1st och 2nd line nyexade sysadmins som inte kan något, men Sweclockers är inte riktigt målgruppen för dessa så du får titta ut på nätet. Oroa dig inte, det finns gott om jobb.

Sen så behöver du inte bry dig om "vi söker någon som har:", "du behöver:", "vi söker dig med:" osv. Det är alltid en önskelista och i slutänden så är det en person som anställs, inte resultatet av en checklista.

Iaf. på ett sånt ställe kan du satsa på att bli en "bra" sysadmin, se till att lära dig tidigt skillnaden på bra och dåliga så du kan lära dig av de bra. Ett tips är att de dåliga snackar en massa skit, blanda bara inte ihop det med de riktigt duktiga som också snackar en massa men som vet skiten de snackar om.

När du väl är ute i arbetslivet så spelar inte skolan någon roll längre, allt handlar då om vad du kan. Certifieringar är i sig själva inte så intressanta, men de är ett måste om du ska jobba som konsult. Du borde dock veta vilka certifieringar som finns och vad du har, det ger inte så bra intryck om du inte vet vilken nivå de är på.

Ett tips är att vara eller se till att bli riktigt intresserad av vad du håller på med. Så pass att du lägger en del av din fritid på att bli bättre på det, det är tid som du får igen i värde senare.

Gör du inte det så kan det vara rätt trist att vara sysadmin.

Det är kul att vara duktig på något.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Inaktiv

Tack för infon.

Just nu är nog konsult mest lockande, men för tidigt att säga innan man ens börjat. Tycker också det är konstigt att det inte står utskrivet vilka cisco-certs man tar i utbildningen, folk verkar ju ha många åsikter kring det där (såg att en av lärarna skrivit en insändare om hur "meningslösa" certs är)