Permalänk
Medlem

grafräknare till gymnasiet

tja har ingen aning vad som man ska köpa till mattekursen, Men blev ombedd att köpa en med sin,cos och sådant
någon som har någon idé ?

Permalänk
Medlem

http://www.clasohlson.com/se/Kalkylator-Texas-TI-82-STATS/38-...

Något i den stilen, köp någon billig, du kommer aldrig röra den efter gymnasiet (nej inte ens i högskolan).

Visa signatur

Define Meshify T GC - Gigabyte Z370 Ultra Gaming - i7-8700k@Stock (CM 212 Evo) - Gainward 1070 PE - 16GB DDR4 300MHz - High Seirra (MacOS)

Define R4 - MSI Pro Carbon x370 - Ryzen 1800x@Stock (CM 212 Evo) - MSI PE 660Ti - 16 GB DDR4 3000MHz - Unraid (NAS / Application server)

MacBook Pro 2019, MacBook Pro 2013 Late, IPad Pro 2017 10.5.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dazing:

Något i den stilen, köp någon billig, du kommer aldrig röra den efter gymnasiet (nej inte ens i högskolan).

Jodå, det kan visst göra (om än inte i matematikkurser).

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=362090

En sådan skaffade jag till gymnasiet och använder den nu på universitetet. Hur avancerad matte kommer du att läsa i framtiden?
Det finns ju även billigare alternativ..

Permalänk
Medlem

Texas Instruments TI-84 Plus är den bästa, men priset är också lite högre.

Jag finner den väldigt användbar även nu flera år efter gymnasiet.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dazing:

http://www.clasohlson.com/se/Kalkylator-Texas-TI-82-STATS/38-...

Något i den stilen, köp någon billig, du kommer aldrig röra den efter gymnasiet (nej inte ens i högskolan).

Du är uppenbarligen inte ingenjör.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Tjena jag rekommenderar verkligen en CASIO FX-9750GII. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=427173
I min klass var det i början ca 50-50 av vilka som hade CASIO och TEXAS. I slutet blev det så att alla hade CASIO förutom några få. TEXAS kändes mycket mer komplicerad. CASIO räknaren funkar galant och man lär väldigt fort jämfört med TEXAS grafräknare (enligt mig).

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Dazing:

http://www.clasohlson.com/se/Kalkylator-Texas-TI-82-STATS/38-...

Något i den stilen, köp någon billig, du kommer aldrig röra den efter gymnasiet (nej inte ens i högskolan).

lätt att säga när man inte vet vad TS ska plugga på universitet eller knappt något om vad hen pluggar på gymnasiet.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av breakwin:

Tjena jag rekommenderar verkligen en CASIO FX-9750GII. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=427173
I min klass var det i början ca 50-50 av vilka som hade CASIO och TEXAS. I slutet blev det så att alla hade CASIO förutom några få. TEXAS kändes mycket mer komplicerad. CASIO räknaren funkar galant och man lär väldigt fort jämfört med TEXAS grafräknare (enligt mig).

har samma eller liknande som den CASIO och den är lätt att använda om läraren visar en hur man gör lite mer avancerade funktioner på räknaren.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Hedersmedlem

En miniräknartråd är heller aldrig komplett innan någon har påpekat förträffligheten med omvänd polsk notation. För sådant kikar man till exempel på modeller från HP: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=363943

Permalänk
Medlem

Jag går på gymnasiet och vi har fått låna en grafräknare av skolan som jag går på. Det är en "Casio Classpad II". En fantastiskt bra räknare med många fina funktioner. Tror mig hört av lärare att om vi tar sönder dem så kommer det kosta oss 1500 spänn, inte helt säker på prisbilden dock.

Visa signatur

When you write copy you have the right to copyright the copy you write.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

Du är uppenbarligen inte ingenjör.

Jag läser till det och har använt min räknare.

EDIT: Dock inte symbolhanterande.

TILL TS: Rekommenderar Ti-84 plus. Gillar den själv skarpt

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Vänta till första lektionen och fråga efter vilken läraren rekommenderar. Är oftast lättast så, blir säkert någon nyare Texas TI modell.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Lite OT, men jag är oerhört förbryllad över en sak. Tycker det är himla intressant att ni måste köpa era räknare. Är det något som varierar från kommun till kommun eller är det för att folk av outgrundlig anledning går friskolor där man bortprioriterar räknare till eleverna för att maximera profits?

I alla fall, för gymnasiematematiken behöver man inte ha särskilt avancerade grejer. All integrering, derivering och algebra överlag görs ju för hand? Minns jag rätt så använde vi inte räknaren till mer än att kolla upp Sin/Cos/Tan-värden för trigonometri i princip, och jag läste ändå upp till Matematik E. Så en Ti-82 eller något ganska enkelt kommer att ta dig genom gymnasiet i alla fall utan tvekan. Jag skulle nästan kunna påstå att du klarar dig på en sådan där solcellsdriven grej om du är tillräckligt säker på din sak, men det kanske är lite onödigt hardcore.

Önskas symbolhantering så är väl Ti-Nspire standardkrigaren? Ska du läsa till ingenjör sedan så kör många med Ti-84. Man kan aldrig gå fel med en Ti-84.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk

Till gymnasiet räcker TI-82

ska du plugga på högskola finns anledning att köpa bättre, annars inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

Lite OT, men jag är oerhört förbryllad över en sak. Tycker det är himla intressant att ni måste köpa era räknare. Är det något som varierar från kommun till kommun eller är det för att folk av outgrundlig anledning går friskolor där man bortprioriterar räknare till eleverna för att maximera profits?

Vet inte hur det är i resten av sverige. Men jag bor i Göteborg och i princip alla mina vänner var tvungna att köpa egna oavsett skola

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

Lite OT, men jag är oerhört förbryllad över en sak. Tycker det är himla intressant att ni måste köpa era räknare. Är det något som varierar från kommun till kommun eller är det för att folk av outgrundlig anledning går friskolor där man bortprioriterar räknare till eleverna för att maximera profits?

Jag köpte räknare när jag behövde en på högskolan. På gymnasiet hade vi på NA datorer. Tror dock att andra program fick antigen låna eller fixa räknare själva. Gick kommunalt.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dazing:

http://www.clasohlson.com/se/Kalkylator-Texas-TI-82-STATS/38-...

Något i den stilen, köp någon billig, du kommer aldrig röra den efter gymnasiet (nej inte ens i högskolan).

den du länkade duger utmärkt men däremot håller jag inte med att man inte har någon nytta av den eftergymnasialt. Jag använde min rätt så mycket för att kontrollräkna när man pluggade matte även om man inte fick ha den på själva tentan.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att skolan bör ha grafräknare att låna ut? Det fick jag när jag gick samhällsprogrammet i en kommunal skola för 3 år sen. Dock använde jag den knappt, nu läste jag bara matte C dock och behövde räkna Trigonometri.

Om du vet att du inte kommer behöva den efter gymnasiet så finns det gratis grafräknare på mobilen också, kan också köra emulator och använda Texas Instrument T82 eller något.

Permalänk
Medlem

Köpte en ti84plus på gymnasiet för 650kr . Fick sålt den för 690 på tradera 4 år efter så de håller värde om du inte skulle använda den.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

En miniräknartråd är heller aldrig komplett innan någon har påpekat förträffligheten med omvänd polsk notation. För sådant kikar man till exempel på modeller från HP: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=363943

Vad är omvänd polsk notation för något?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

TI-82an lånade jag i skolan när jag läste teknikinriktningen på gymnasiet och den räckte gott och väl till samtliga kurser i matematik och fysik.
Beroende på om/vad TS ämnar läsa efteråt så kanske det kan kännas värt att investera i en TI-84 eller om man vill vara extrem så finns ju alltid TI-89an med för integraler och annat lullull.
Försök hitta de begagnat då de är rätt dyra som nya.

Visa signatur

Q : 0 is false and 1 is true, right?
A : 1

Permalänk
Medlem

@swe3633:

Var tvungen att köpa en när jag bytte gymnasieskola. Köpte en Ti-84+ på blocket för 300 spänn. Rekommenderar att du gör något liknande. De håller värdet rätt bra. Med tanke på att nypris är 1200, kan jag säkert gå plus om jag vill sälja den vid ett senare tillfälle.

edit: vill tillägga att jag går natur.

Visa signatur

Min dator är kärnfri

Permalänk
Medlem

TI-84 plus fick vi låna på gymnasiet, sen köpte jag en till universitetet (ångrar att jag inte "slarvade bort" gymnasieräknare, för det hade nog varit billigare).

Men jag skulle säga att det bästa är att skaffa samma som många andra. Alternativt den läraren använder. Våran lärare hade en skärm kopplad till räknaren som gick att visa på overhead, så då tjänar man såklart på att ha samma.

Skrivet av Dazing:

köp någon billig, du kommer aldrig röra den efter gymnasiet (nej inte ens i högskolan).

Det här stämmer givetvis inte. Valfri ingenjörsutbildning (vilket inte lär vara helt ovanligt bland folk här inne) och du kommer ha nytta av den.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk

@swe3633:
Vi fick miniräknare av skolan. Måste du verkligen köpa en själv?

Permalänk
Medlem

Jag går andra året på natur och har nyss börjat med matematik 3c och alla i min klass använder Ti-84+ som vi fick av skolan, riktigt bra miniräknare som du även kan ta med dig till vidare studier inom matematik!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Piece of Cake:

Vad är omvänd polsk notation för något?

Det innebär att man istället för att till exempel skriva "1 + 2" skriver "1 2 +". Inte så användbart kan tyckas, men besvärligheter som "(1 + 2) * (3 + 4)" reduceras till "1 2 + 3 4 + *". Inga parenteser nödvändiga!*

Edit: nu förhastade jag mig nog en smula.

*Då placeringen av operatorer är tillräcklig för att avgöra vad som avses. "1 + 2 * 3 + 4" blir till exempel "1 2 3 * + 4 +".
Man kan tänka sig att man läser talen från vänster, lägger dem i en lista och, när en operator påträffas ersätter de två sista elementen med resultatet av operatorn på dessa.
"1 2 3" --> 1, 2, 3"
"*" --> "1, 6"
"+" --> "7"
"4" --> "7, 4"
"+" --> "11"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det innebär att man istället för att till exempel skriva "1 + 2" skriver "1 2 +". Inte så användbart kan tyckas, men besvärligheter som "(1 + 2) * (3 + 4)" reduceras till "1 2 + 3 4 + *". Inga parenteser nödvändiga!*

Edit: nu förhastade jag mig nog en smula.

*Då placeringen av operatorer är tillräcklig för att avgöra vad som avses. "1 + 2 * 3 + 4" blir till exempel "1 2 3 * + 4 +".
Man kan tänka sig att man läser talen från vänster, lägger dem i en lista och, när en operator påträffas ersätter de två sista elementen med resultatet av operatorn på dessa.
"1 2 3" --> 1, 2, 3"
"*" --> "1, 6"
"+" --> "7"
"4" --> "7, 4"
"+" --> "11"

Ok, jag tycker dock att det är lättare med 15 parenteser än att lära mig en ny notation. Men alla är ju olika och föredrar olika saker.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Piece of Cake:

Ok, jag tycker dock att det är lättare med 15 parenteser än att lära mig en ny notation.

Lättare kanske, men knappast häftigare.