Muskampen 2025: Segraren korad!

processor temp går upp till 100grader vid spelande... (LÖST!)

Permalänk

processor temp går upp till 100grader vid spelande... (LÖST!)

vad kan det bero på?

byggde en ny dator för några veckor sedan. märkte att temperaturen på processorkärnorna gick upp till 100grader vid spelande, eller videoredigering. Så jag tänkte "aja, stockkylaren e riktigt dålig". så jag köpte en coolermaster hyper 212 EVO. och vid idle var den mellan 40-50 grader, men den går fortfarande upp till 100grader

kan det vara något i bios som är felinställt?
- Jag har senaste versionen av bios på moderkortet.
- har en liten klick kylpasta (men det är nog inte mängden som är felet, eftersom det var samma problem med stockkylaren, där kylpastan var påklistrad från början)
- tempprogrammet är HWmonitor.
- använder windows 7
- noctua chassifläkt (blås ut)
- bitfenix chassifläkt (blås inåt)
- alla fläktar snurrar
- jag rengjorde ordentligt på processorn innan jag bytte till colermaster (men åter igen, det är nog inte det, eftersom det var samma problem med stockkylaren)
- har inte överklockat
- bios är inställt på "optimal". det enda jag kommer ihåg att jag ändrade var att jag ställde in ramminnen på 1600mhz
- moderkortet o grafikkortet har normala temperaturer, mellan 40-50grader

Min teori är att något är felinställt i bios. Men vad i bios kan orsaka att processorn blir så varm så snabbt?

update 1:
ikväll spelade jag bf3 i 3 timmar. enligt HWMonitor var samtliga kärnor på mellan 98-100 grader.
jag hade då öppen låda. Jag kunde ta på kylflänsen, och det var ljummen värme. Definitivt inget man bränner sig på. tvivlar starkt på att mätaren visar rätt. datorn vare sig hängde sig inte eller något lagg. grafikkortet låg på 60grader.

update 2:
två bilder. första är när jag precis startat testprogrammen. andra bilden är när jag spelat bf3 i typ 4 min. obs. jag hade öppen låda. samt att jag kände på precis hela kylaren, den var ljummen. knappast något man bränner sig på. datorn har aldrig hängt sig heller, eller haft konstig lagg eller dylikt.

update 3
löst problemet. plastbiten på coolermastern satt kvar. tog bort den, och allt löstes. Innan ni tänker "vilken idiot", låt mig förklara
varför plastbiten var kvar. Jag hade tagit bort den. Men när jag fick problem med att sätta fast kylarn, så satte jag tillbaka tejpbiten temporärt. Dock glömde jag ta bort den igen.

här är mina specs:

ström:
CX 600M 600W

ATX låda:
Bitfenix comrade låda

Grafikkort
Sapphire Radeon R9 280x, 3gb

ramminne:
Crucial BallistiX Tactical 16GB
16GB kit (8GBx2),1600MHz,
1.5V, CL8-8-8-24

Systemdisk:
Kingston SSDnow 120gb SSD

Moderkort:
Gigabyte GA-z97-D3H

Processor
Intel Core i7 4790K 4,0GHz

Visa signatur

min blog: agnoslibertine

Permalänk
Medlem

Har du provat känna på kylaren eller runt om hur varmt de är?
Om det skulle bli 100grader varmt så skulle det nog kännas på kylaren tex.
Kanske annars är nån givare eller nått som är fel på moderkortet, vet inte riktigt hur det funkar som visar fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Provat nollställa bios?

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

Tänkte instinktivt att det du kanske inte tagit bort skydsplasten på kylaren men såg att du bytt kylanläggning. Låter som något är galet med CPu´eller Mobot.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk

ikväll spelade jag bf3 i 3 timmar. enligt HWMonitor var samtliga kärnor på mellan 98-100 grader.
jag hade då öppen låda. Jag kunde ta på kylflänsen, och det var ljummen värme. Definitivt inget man bränner sig på. tvivlar starkt på att mätaren visar rätt.

ps. datorn har aldrig heller hängt sig vid 100 grader.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Prova att ladda ner typ Real Temp, kan du ta på kylflänsarna låter det definitivt inte som att programmet visar rätt.

Permalänk

@agnoslibertine: skulle nog gissa du satt plast skruvarna fel när du använt stockkylaren, så det är troligen glapp.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

hur hög är spänningen? kan ses i exempelvis hwmonitor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agnoslibertine:

jag hade då öppen låda. Jag kunde ta på kylflänsen, och det var ljummen värme. Definitivt inget man bränner sig på. tvivlar starkt på att mätaren visar rätt.

Skrivet av Andreaz1:

Prova att ladda ner typ Real Temp, kan du ta på kylflänsarna låter det definitivt inte som att programmet visar rätt.

Programmet kan mycket väl visa rätt, frågan är om kylaren sitter som den skall?

Hade jag varit du hade jag monterat om den, rengjort den och satt på ny pasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [Molotov]:

Kanske annars är nån givare eller nått som är fel på moderkortet, vet inte riktigt hur det funkar som visar fel.

Skrivet av Andreaz1:

Ni missar en sak, bara för att kylflänsarna är ljumna så betyder inte det att processorn inte kan vara 100 grader. Det kan lika gärna vara så att cpun har dålig kontakt med blocket, vilket gör att kylflänsarna dels inte tar hand om värmen och resulterar i att processorn helt enkelt bara ökar i temperatur, i TS fall upp till 100 grader. Så om det visar sig att ingen givare rapporterar fel temp, så är jag säker på att problemet ligger i dålig kontakt mellan processor och kylblock.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | GPU: INNO3D 5070 Ti X3 OC | RAM: G.Skill Flare X5 64GB CL28 | SSD: Samsung 980 Pro
MB: ASUS ROG STRIX B850-I | PSU: Corsair SF750 | Kylare: Fractal Design Celsius+ S24 | Fläktar: Noctua NF-A12x25 G2 Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | OS: Microsoft Windows 11 IoT Enterprise LTSC | Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE
Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical | Övrigt: Tobii Eye Tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Ni missar en sak, bara för att kylflänsarna är ljumna så betyder inte det att processorn inte kan vara 100 grader. Det kan lika gärna vara så att cpun har dålig kontakt med blocket, vilket gör att kylflänsarna dels inte tar hand om värmen och resulterar i att processorn helt enkelt bara ökar i temperatur, i TS fall upp till 100 grader. Så om det visar sig att ingen givare rapporterar fel temp, så är jag säker på att problemet ligger i dålig kontakt mellan processor och kylblock.

eller så matar moderkortet någon vansinning spänning. skulle inte vara första gången det händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

eller så matar moderkortet någon vansinning spänning. skulle inte vara första gången det händer.

TS kan ladda ned CPU-Z och kontrollera, om din teori stämmer så har vi svaret väldigt fort i så fall

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | GPU: INNO3D 5070 Ti X3 OC | RAM: G.Skill Flare X5 64GB CL28 | SSD: Samsung 980 Pro
MB: ASUS ROG STRIX B850-I | PSU: Corsair SF750 | Kylare: Fractal Design Celsius+ S24 | Fläktar: Noctua NF-A12x25 G2 Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | OS: Microsoft Windows 11 IoT Enterprise LTSC | Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE
Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical | Övrigt: Tobii Eye Tracker 5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Fast jag tycker det är skumt att TS kan fortsätta spela på datorn om den håller dessa temperaturer. Borde den inte börjat throttla rejält vid det här laget och visat det i form av lagg i spelet?

Permalänk

Har du testat att underlocka, detta kanske låter dumt men du kan se om de blir någon skillnad, gör så det fortfarande är spelbart i bf3, cod osv. En temporär lösning ;).

Permalänk
Medlem

Så höga temperaturer borde trigga processorns throttling (gränsen är 96C för 4790K), så det känns som att det borde märkas om den temperaturen är rätt.

Permalänk
Medlem

Ts har inte läst av i Farenheight måntro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Ts har inte läst av i Farenheight måntro?

37 grader vid spelande? Nej det låter inte logiskt.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk

@Jocke86: Tja har han läst av den vid 40 grader F idle så är det ca 5 grader C

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

37 grader vid spelande? Nej det låter inte logiskt.

Jag drog en konverter efter att jag skrivit. Du har rätt, det låter inte heller rimligt

Permalänk

På min desktop dator visar HWMonitor 120 grader temp på moderkortet direkt vid uppstart, samtidigt som Speccy visar 28 grader. På min lilla Lenovo laptop visar Speccy 103 grader på CPU, medan AMD Overdrive visar 35... lite svårt att veta vem eller vad man kan lita på, eller hur?

Permalänk
Medlem

Först och främst, mät temp med mer än ett program. När du ändå är i farten så ta ner cpu-z och håll ett öga på hur mycket den matas med samt om den throttlar. Hiva upp allt på en andra skärm om du kör med 2 eller kan koppla in en temporärt.

Om inget ser galet ut på den fronten så är det bara att montera om kylaren ifall att något gått galet. Vissa tycker att 212 EVO'n kan vara lite krånglig så kolla en youtube-video för att vara helt säker. Dubbelkolla att du tagit bort skyddsplasten på botten av EVO'n och att kylpastan blivit jämnt utspridd.
Om allt fortfarande ser helt ok ut så talar väl oddsen mest för att tempsensorerna i CPU'n är fubar. Alt. att Intel slarvat med TIM mellan CPU'n och heatsink, men då borde du definitivt lagt märke till att den throttlar när du spelar något lite mer intensivt. I vilket fall så är då en RMA att rekommendera.

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Skrivet av [Molotov]:

spelade bf3 i 3 timmar, tempen låg på 100grader. kunde ta precis överallt på kylflänsen, det var ljummen värme.
så..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av suzaku:

Om inget ser galet ut på den fronten så är det bara att montera om kylaren ifall att något gått galet. Vissa tycker att 212 EVO'n kan vara lite krånglig så kolla en youtube-video för att vara helt säker. Dubbelkolla att du tagit bort skyddsplasten på botten av EVO'n och att kylpastan blivit jämnt utspridd.

ja 212 EVO var inte så lätt att installera. Men jag är rätt säker att den är monterad rätt (kollade t.o.m flera youtube tutorials).
ja klart skyddsplasten på botten var borttagen.

Men åter igen, iomed att jag hade exakt samma problem med stockkylaren, så tvivlar jag på att det här beror på felmonterad kylare.

jag ska prova andra tempmätare. några rekommendationer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@agnoslibertine
Har varit med om liknade och då hade kylaren hoppat ur fästet. Så piggen i mitten satt brevid där den ska sitta. Kändes som kylaren satt ordentligt och såg ut som det, men gav sådana temps.

Jag skulle testa att montera om den.

Den alltså: https://d1rktuf34l9h2g.cloudfront.net/e/eb/ebe383d5_SAM_7121....

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem

ja 212 EVO var inte så lätt att installera. Men jag är rätt säker att den är monterad rätt (kollade t.o.m flera youtube tutorials).
ja klart skyddsplasten på botten var borttagen.

Men åter igen, iomed att jag hade exakt samma problem med stockkylaren, så tvivlar jag på att det här beror på felmonterad kylare.

Frågar hellre en gång för mycket när det gäller problem som kan leda till att man kan steka ägg på CPU'n.
RealTemp blev du rekommenderad ovan, utöver det så har CoreTemp alltid fungerat bra för min del.

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Medlem

Vilken spänning, vcore/core voltage, får processorn vid belastning?

1. Tanka ner CPU-Z.
2. Kör något stressprogram, t.ex intelburntest en kort stund, samtidigt som du tittar i CPU-Z under core voltage.

Permalänk
Skrivet av OsNy:

@agnoslibertine
Har varit med om liknade och då hade kylaren hoppat ur fästet. Så piggen i mitten satt brevid där den ska sitta. Kändes som kylaren satt ordentligt och såg ut som det, men gav sådana temps.

Jag skulle testa att montera om den.

Den alltså: https://d1rktuf34l9h2g.cloudfront.net/e/eb/ebe383d5_SAM_7121....

tack för tipset, men det är inte piggen i mitten. samt jag hade samma problem innan med stockkylaren.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Har du provat att ladda ner något annat program än för att kolla att det inte är så enkelt att programmet visar fel?

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Har du provat att ladda ner något annat program än för att kolla att det inte är så enkelt att programmet visar fel?

jag la in två bilder på första inlägget. en när jag precis startat datorn, samt olika testprogram, sedan en bild där jag spelat i typ 4min. (bf3).
Lådan var öppen. och jag kände på kylflänsen, den var ljummen, precis överallt. knappast något man bränner sig på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm, kolla i UEFI/BIOS vad du har för temp där istället, borde kanske visa mest rätt där. Resetta bios till default om nått är galet.

Köpte en EVO 212 kylare först men blev fan inte speciellt impad av den, extremt krånglig att montera och höga temps i load. Sålde skiten och köpte den enda rätta, en Noctua enl sign och den var busenkel att montera och får iaf 15c lägre än EVOn i med samma test. Med EVOn i Prime95 2.66 så typ 85-88c, med Noctuan ca 65-68c.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |