Råd och tips önskas ang. köp av hus ~10 000kr + objektiv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Billigaste Canon EOS 6d är just nu 14.009 kr utan objektiv...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1410872

Du tittar på WG modellen, men N modellen kostar 11860 i en affär i Stockholm.
Dessutom får EU-köpta kameror garanti i Sverige om man registrerar den hos företaget, så där sparar man också någon tusing/några tusenlappar.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Du tittar på WG modellen, men N modellen kostar 11860 i en affär i Stockholm.
Dessutom får EU-köpta kameror garanti i Sverige om man registrerar den hos företaget, så där sparar man också någon tusing/några tusenlappar.

N-modellen går inte köpa längre... Den är ur produktion. Möjligt att man kan hitta en någon kvar i något lager men inte i Sverige i alla fall.
Det enda är ju just den där butiken som inte ens har någon webshop. Är ju inte ens säkert den finns kvar.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vad som är bättre eller sämre beror ju på dina preferenser. Ingen kamera är bäst på allt så du måste välja den kamera som är bra på det som du värderar högt.
Canons har fler fokuspunkter av korstyp vilket ger den bättre fömåga att fokusera på föremål i rörelse. Samtidigt har Canon varit sämre på att fokusera i mörker, något som tydligen gått att justera med ny programvara. Hur bra det fungerar och vilka modeller det gäller vet jag dock inte.

Det var just utefter mina preferenser jag menade (de jag nämnde i originalinlägget). Grejen är den att jag vet vad jag jag vill att den ska kunna - men jag kan inte helt och hållet avgöra vilken kamera som passar bäst för just detta. Som ett resultat av detta skapade jag alltså denna tråden, i hopp om att någon kunde underlätta mitt kval.

Apropå preferenser kom jag på nu att jag glömde att skriva att jag tycker mycket om att fotografera stjärnhimlen också, så jag lägger till det i originalinlägget. Utifrån den informationen - är det något speciellt jag ska leta efter hos en kamera?

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Medlem

En ljusstark (>f/2.8) vindvinkel (<24 mm för FF). Autofokus, antiskak och autobländare behövs inte, stjärnorna skall ingenstans.

+ ett bra stativ, såklart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Du tittar på WG modellen, men N modellen kostar 11860 i en affär i Stockholm.
Dessutom får EU-köpta kameror garanti i Sverige om man registrerar den hos företaget, så där sparar man också någon tusing/några tusenlappar.

Har faktiskt inte tänkt på att man kan titta internationellt också, vad tror ni andra om det? Hittade en väldigt bra deal på 6D tillsammans med ett 24-105/3,5-5,6 hos en brittisk butik här, är det något att fundera över kanske?

Har du förresten en källa på att garantin gäller i Sverige på EU-köpta kameror? Hittar inget på det och vill gärna vara säker.

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyklar.:

Apropå preferenser kom jag på nu att jag glömde att skriva att jag tycker mycket om att fotografera stjärnhimlen också, så jag lägger till det i originalinlägget. Utifrån den informationen - är det något speciellt jag ska leta efter hos en kamera?

Nu vet jag inte vilken nivå du pratar om men många astrofotografer moddar ju sina kameror, eftersom de flesta kameror har ett ganska starkt filter som tar bort UV- och IR-spektrat. (Kameran blir då obrukbar till vanlig fotografering.) En del fixar även extra kylning till sensorn för att minska bruset.
En del har även valt bort en iaf del modeller från Nikon då de kör något medianfilter på bilderna. Jag vet inte om det är så på alla modeller dock.

Om man tänker sig att man kanske har en något lägre ambitionsnivå och åtminstone inte vill modda sin kamera, så är det väl kanske lågt brus på låga ISO-tal som är bra att ha. De alltra flesta moderna kameror har ju ganska lågt brus och i de flesta fall kommer det troligen inte att skapa några större problem oavsett vilken modell man väljer. Man kan ju även köra stacking för att få lägre brus.
Däremot är det ju två tillbehör som man kanske vill skaffa. Dels en trådutlösare, för att kunna köra längre slutartider än 30s. Dels så är det ju nästan ett måste att ha ett stativ med följning om man inte vill ha startrails. Fast stativ kanske du redan har, om du är intresserad av stjärnhimmeln...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Nu vet jag inte vilken nivå du pratar om men många astrofotografer moddar ju sina kameror, eftersom de flesta kameror har ett ganska starkt filter som tar bort UV- och IR-spektrat. (Kameran blir då obrukbar till vanlig fotografering.) En del fixar även extra kylning till sensorn för att minska bruset.
En del har även valt bort en iaf del modeller från Nikon då de kör något medianfilter på bilderna. Jag vet inte om det är så på alla modeller dock.

Om man tänker sig att man kanske har en något lägre ambitionsnivå och åtminstone inte vill modda sin kamera, så är det väl kanske lågt brus på låga ISO-tal som är bra att ha. De alltra flesta moderna kameror har ju ganska lågt brus och i de flesta fall kommer det troligen inte att skapa några större problem oavsett vilken modell man väljer. Man kan ju även köra stacking för att få lägre brus.
Däremot är det ju två tillbehör som man kanske vill skaffa. Dels en trådutlösare, för att kunna köra längre slutartider än 30s. Dels så är det ju nästan ett måste att ha ett stativ med följning om man inte vill ha startrails. Fast stativ kanske du redan har, om du är intresserad av stjärnhimmeln...

Ja nej att modda min kamera är jag inte intresserad av. Vad är det för följning på stativ du pratar om? Låter dyrt?

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Nu vet jag inte vilken nivå du pratar om men många astrofotografer moddar ju sina kameror, eftersom de flesta kameror har ett ganska starkt filter som tar bort UV- och IR-spektrat. (Kameran blir då obrukbar till vanlig fotografering.) En del fixar även extra kylning till sensorn för att minska bruset.
En del har även valt bort en iaf del modeller från Nikon då de kör något medianfilter på bilderna. Jag vet inte om det är så på alla modeller dock.

Om man tänker sig att man kanske har en något lägre ambitionsnivå och åtminstone inte vill modda sin kamera, så är det väl kanske lågt brus på låga ISO-tal som är bra att ha. De alltra flesta moderna kameror har ju ganska lågt brus och i de flesta fall kommer det troligen inte att skapa några större problem oavsett vilken modell man väljer. Man kan ju även köra stacking för att få lägre brus.
Däremot är det ju två tillbehör som man kanske vill skaffa. Dels en trådutlösare, för att kunna köra längre slutartider än 30s. Dels så är det ju nästan ett måste att ha ett stativ med följning om man inte vill ha startrails. Fast stativ kanske du redan har, om du är intresserad av stjärnhimmeln...

Nikon har tagit bort det där filtret på de nyare modellerna.

Skrivet av Cyklar.:

Ja nej att modda min kamera är jag inte intresserad av. Vad är det för följning på stativ du pratar om? Låter dyrt?

Många astrofotografer kör utan följning, det gäller bara att hålla slutartiden tillräckligt kort för att slippa få trails, förslagsvis enligt 500-regeln. Men ska du hålla på med astrofoto skulle jag absolut råda dig att hålla dig till fullformat. Och skaffa en ljusstark vidvinkel. Och ett stadigt stativ.

edit, beroende på vad du menar med stjärnhimlen. Landskapsfoto med Vintergatan/stjärnspår som element, eller att fota stjärnor och enstaka galaxer?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Men ska du hålla på med astrofoto skulle jag absolut råda dig att hålla dig till fullformat.

Vaffö inte en Sony A7s - mörkrets furste.

https://www.youtube.com/watch?v=mctD-hu4s9U
https://www.youtube.com/watch?v=v2PcSPgoexI

eldflugor:
https://www.youtube.com/watch?v=ZagfBMyjTeY

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyklar.:

Vad är det för följning på stativ du pratar om? Låter dyrt?

Jorden snurrar ju och därför rör sig stjärnorna på himmeln. Det gör att man inte kan ha hur långa tider som helst utan att stjärnorna börjar bli streck istället för punkter.
Det finns en tumregel för hur långa tider man kan ha i förhållande till brännvidden, men jag kommer inte ihåg den nu. Det kan vara något i stil med 600/brännvidden, men det beror även på vilken storlek sensorn har. Har man en brännvidd på 35mm skulle man således kunna ha 17s slutartid innan stjärnorna förjar bli linjer istället.

Vill man ha längre tider än så, vilket man vill om man ska få med mer än de allra starkaste stjärnorna, så behöver man ett stativ som kompenserar för jordens rotation.
Är man lite händig kan man bygga en enkel variant själv som kallas barndoor tracker. Det finns olika typer av konstruktioner, men de enklaste klarar slutartider på kanske upp till 10min, beroende på brännvidd.
Annars kan man ju köpa ett stativ med "equatorial mount" (kommer inte ihåg vad det heter på svenska). Jag har ingen uppfattning om priser och så eller om man kan köpa dem lösa utan teleskop, men från 2000-3000 får man nog räkna minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyklar.:

Har du förresten en källa på att garantin gäller i Sverige på EU-köpta kameror? Hittar inget på det och vill gärna vara säker.

På Fotosidan.se diskuteras det ofta om garantier gällande kameror och objektiv. Kika in där, men vill du vara på det säkra kontakta tillverkarna och kolla med dem annars. Jag vill inte lova något ifall de ändrat sina policyn gällande detta.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyklar.:

Ja nej att modda min kamera är jag inte intresserad av. Vad är det för följning på stativ du pratar om? Låter dyrt?

AstroTrac, iOptron SkyTracker V2, Vixen Polarie Star Tracker, Skywatcher Star Adventurer m.fl.
iOptron och Vixen är nästan lika stora som ett kamerahus.
Skywatcher är lika stor som en gammal videokamera.
AstroTrac är något klumpig och bamse.

Sen finns det teleskopmonteringar som man också kan använda sig utav för att fotografera natthimlen med.

Priserna ligger mellan 3500 till ja, 25000*.
* dyrast jag hittat på nätet

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Ja, eller bara behålla den Nikon han har idag..
Btw, synd att det inte finns eldflugor i Sverige, går nog att göra hur sköna bilder som helst med de där djuren som ljusmålar åt en.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag kanske var otydlig, men om vi förutsätter att vi har två olika sensorer, en FF och en APS-C, men samma antal bildpunkter. Då kommer signalen från resp bildpunkt på APS-C-sensorn att behöva förstärkas mer, eftersom ytan för varje bildpunkt blir mindre och den därmed träffas av mindre ljus.
Om, istället, pixeltätheten är samma kommer "per-pixel-bruset" (en beskuren bild från FF-sensorn skulle vara samma som den från APS-C-sensorn) att vara samma, men eftersom FF-sensorn då har betydligt fler pixlar kommer den slutliga bilden ha mindre brus.

D7200 har 51 fokuspunkter varav 15 är av korstyp. 5D MkII har 9 punkter varav en är av korstyp.

Bra då är vi överens. Din tidigare beskrivning var lite kortfattad. Ditt resonemang gäller ju bara då pixelstorleken hos den bild som genererats av FX är större. Idag med hög MPixel kamerahus som Sony A7R ii och Canon 5DS blir skillnaden mindre. Men förmodligen ges ett större övertag trots litenheten hos pixlarna hos A7R ii, detta pga. den nya back-illuminated Exmor R full-frame CMOS sensorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Nikon har tagit bort det där filtret på de nyare modellerna.

Många astrofotografer kör utan följning, det gäller bara att hålla slutartiden tillräckligt kort för att slippa få trails, förslagsvis enligt 500-regeln. Men ska du hålla på med astrofoto skulle jag absolut råda dig att hålla dig till fullformat. Och skaffa en ljusstark vidvinkel. Och ett stadigt stativ.

edit, beroende på vad du menar med stjärnhimlen. Landskapsfoto med Vintergatan/stjärnspår som element, eller att fota stjärnor och enstaka galaxer?

Jag tänkte mig nog mer landskapsfoto med vintergatan som element, inte egentligen fota stjärnor för enstaka stjärnors skull, om man säger så. Så en bra kamera + vidvinkligt ljusstarkt objektiv + stativ (vilket jag redan har tillgång till) är det enda jag behöver, isåfall?

Väldigt bra länk förövrigt, tack!

Anledning till varför jag inte tänker köpa den är enkel - den är för dyr.

Skrivet av dumbo:

Jorden snurrar ju och därför rör sig stjärnorna på himmeln. Det gör att man inte kan ha hur långa tider som helst utan att stjärnorna börjar bli streck istället för punkter.
Det finns en tumregel för hur långa tider man kan ha i förhållande till brännvidden, men jag kommer inte ihåg den nu. Det kan vara något i stil med 600/brännvidden, men det beror även på vilken storlek sensorn har. Har man en brännvidd på 35mm skulle man således kunna ha 17s slutartid innan stjärnorna förjar bli linjer istället.

Vill man ha längre tider än så, vilket man vill om man ska få med mer än de allra starkaste stjärnorna, så behöver man ett stativ som kompenserar för jordens rotation.
Är man lite händig kan man bygga en enkel variant själv som kallas barndoor tracker. Det finns olika typer av konstruktioner, men de enklaste klarar slutartider på kanske upp till 10min, beroende på brännvidd.
Annars kan man ju köpa ett stativ med "equatorial mount" (kommer inte ihåg vad det heter på svenska). Jag har ingen uppfattning om priser och så eller om man kan köpa dem lösa utan teleskop, men från 2000-3000 får man nog räkna minst.

Jaha, på så sätt! Jag tror dock att det i nuläget är mer avancerat än den fotografering av stjärnhimlen jag tänker hålla på med. Kikade lite på länken jag fick av Marie96, är det samma sak ni pratar om måntro?

Skrivet av Miska:

På Fotosidan.se diskuteras det ofta om garantier gällande kameror och objektiv. Kika in där, men vill du vara på det säkra kontakta tillverkarna och kolla med dem annars. Jag vill inte lova något ifall de ändrat sina policyn gällande detta.

Tack för tipset! Tänkte ringa Canon också för att få det direkt från källan, så att säga.

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Nej, det finns inga "pixlar" på en kameras sensorplatta. Pixlar är grafik, alltså en bild.

Däremot finns det sensorer på kameras sensorplatta.
Det finns tre sensor som skapar varje pixel i bilden. En som tar emot röd ljus, en som tar emot grönt ljus och en som tar emot blått ljus.

Har man då en 20 megapixel kamera så sitter det med andra ord 3 * 20.000.000 = 60.000.000 (60 miljoner) sensorer på sensorplattan.

Man man säger ju som sagt "sensor" till denna sensorplatta.

Sensor i allmänna ordalag syftar på själva sensorplattan. Denna i sin tur är uppbyggd av små mikroskopiska bildpunkter/pixlar eller om man så vill sensorceller.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bildsensor

eller...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Sensor i allmänna ordalag syftar på själva sensorplattan. Denna i sin tur är uppbyggd av små mikroskopiska bildpunkter/pixlar eller om man så vill sensorceller.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bildsensor

eller...?

Pixel är namnet på en separat punkt i grafik eller bilder.
Man har numera börjat använda ordet pixel för den sensorgrupp som genererar en pixel i bilden. Men det är faktiskt fel sätt att använda ordet pixel.

Det finns sonika inte några pixlar på en sensorplatta i en digital kamera. Det finns sensorer...
Men ja, det är så vedertagen term att säga pixel på sensorplattan att det numera är rätt sätt att säga.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pixel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Pixel är namnet på en separat punkt i grafik eller bilder.
Man har numera börjat använda ordet pixel för den sensorgrupp som genererar en pixel i bilden. Men det är faktiskt fel sätt att använda ordet pixel.

Det finns sonika inte några pixlar på en sensorplatta i en digital kamera. Det finns sensorer...
Men ja, det är så vedertagen term att säga pixel på sensorplattan att det numera är rätt sätt att säga.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pixel

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker inte det är så allvarigt fel dock att säga att sensorerna byggs upp av enskillda pixlar, även fast det egentligen är små sensorer som ger upphov till mätdata vilket representeras av pixlarna hos en digitalbild. Man brukar ju ange sensorupplösning i Megapixlar också.

Mycket värre är den när en sjuksyster, eller en läkare, säger "vi bokar in dig för magnetröntgen...". Vet inte hur många jag hört och läst det galna uttrycket där ordet magnentröntgen används. Finns ju inget som heter magnetröntgen.... En röntgenapparat och magnetkamera är två helt skillda saker. I röntgenfallet uppstår en attenueringsbild (fotoner inom röntgenområdet attenueras eller stoppas olika mkt beroendes på vävnadstyp). I MR mäts istället elektromagnetiska vågor vilka sänds ut från specifika stället i kroppen (resonanser hos protonspinn ger upphov till bildata).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyklar.:

Jag tänkte mig nog mer landskapsfoto med vintergatan som element, inte egentligen fota stjärnor för enstaka stjärnors skull, om man säger så. Så en bra kamera + vidvinkligt ljusstarkt objektiv + stativ (vilket jag redan har tillgång till) är det enda jag behöver, isåfall?

Isf skulle jag rekommendera en Canon EOS 6D + Samyang 12/2.8 + Triopo stativ. Varför objektivet? Ger 180º vinkel i bredden och då får du med mycket samt du kan också göra såna här roliga bilder med det;

Sen kan du även skaffa dig något i mellanlängd, kanske en zoom på 24-70/2.8 om du har råd med det dvs. Behöver inte vara Canons egna utan funkar lika väl med en Sigma eller Tamron för det ändamålet. Med den kombinationen kommer du rätt långt.
Telezoom är bara om du nu ska fota något på distans så som djur, människor eller något specifikt.

Det @Marie96 snackade om tidigare, och jag nämnde om, dvs stjärnföljare, är bra om du vill få ut mer av t.ex Vintergatan. Dock måste du göra kompositer av bilderna då jordens rotation syns på bilden när följaren följer stjärnorna, men det är en baggis att fixa i efterhand. Men då får du också ut mer av Vintergatan om du använder dig utav en sådan.

Orkar inte rabbla ut allt eftersom jag har drygt 6 timmar kvar innan jag åker ner till Kanarieöarna (Fuerteventura) med min stjärnföljare, 6D, 12/2.8 objektiv samt Star Wars-kostym och lightsaber för lite fotosessioner....

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyklar.:

Jag tänkte mig nog mer landskapsfoto med vintergatan som element, inte egentligen fota stjärnor för enstaka stjärnors skull, om man säger så. Så en bra kamera + vidvinkligt ljusstarkt objektiv + stativ (vilket jag redan har tillgång till) är det enda jag behöver, isåfall?

Väldigt bra länk förövrigt, tack!

Precis, svårare än så är det inte. En trådutlösare kan vara bra också. Men glöm stjärnföljning i instegsskedet iaf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Isf skulle jag rekommendera en Canon EOS 6D + Samyang 12/2.8 + Triopo stativ. Varför objektivet? Ger 180º vinkel i bredden och då får du med mycket samt du kan också göra såna här roliga bilder med det;
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpl1/t31.0-8/11952737_599760116830273_4982333989599633134_o.jpg

Sen kan du även skaffa dig något i mellanlängd, kanske en zoom på 24-70/2.8 om du har råd med det dvs. Behöver inte vara Canons egna utan funkar lika väl med en Sigma eller Tamron för det ändamålet. Med den kombinationen kommer du rätt långt.
Telezoom är bara om du nu ska fota något på distans så som djur, människor eller något specifikt.

Det @Marie96 snackade om tidigare, och jag nämnde om, dvs stjärnföljare, är bra om du vill få ut mer av t.ex Vintergatan. Dock måste du göra kompositer av bilderna då jordens rotation syns på bilden när följaren följer stjärnorna, men det är en baggis att fixa i efterhand. Men då får du också ut mer av Vintergatan om du använder dig utav en sådan.

Orkar inte rabbla ut allt eftersom jag har drygt 6 timmar kvar innan jag åker ner till Kanarieöarna (Fuerteventura) med min stjärnföljare, 6D, 12/2.8 objektiv samt Star Wars-kostym och lightsaber för lite fotosessioner....

Den där utrustningen är säkert jättebra men den landar ju på 19 000 kronor vilket är precis lika mycket jag betalat för den kamera jag har - och vill byta ut just för att den är för dyr. Så det går tyvärr bort.

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Medlem

Tror TS får överge FF då budgeten inte räcker. Ett hyfsat modernt beggat APS-C hus kan fås från 4 papp, därtill en normalzoom för kanske 4 och 2 ljusstarka fasta gluggar för 4 papp.

Sen vettefan om man får alla pengar tillbaka om man säljer nyinköpta prylar. Som med nya bilar, så fort man kommit ut från butiken har priset fallit 20%, typ...

Permalänk
Medlem

Jag är partisk men mycket nöjd med D7200 plus 18-140 objektivet.

Den tar väldigt bra bilder i mina händer (enligt mig ) och ruggigt bra bilder i bättre händer

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415