Muskampen 2025: Segraren korad!

Hur ska man få Windows billigt?

Permalänk
Medlem

Hur ska man få Windows billigt?

Hallå, ska bygga en ny dator och behöver ett operativsystem men det känns inte så jävla härligt att spendera 1090kr för Windows 10.

Finns det att få billigare och i sånnafall var? Har kollat Mecenat men de har ingenting.. (är student)

*borttagen fråga av mod*

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Avstängd

Men leta på prisjakt efter det billigaste windows.

§5
Permalänk
Medlem

Köp en beg licens för några hundra lappar eller om du har en tidigare flytta med den.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Hallå, ska bygga en ny dator och behöver ett operativsystem men det känns inte så jävla härligt att spendera 1090kr för Windows 10.

Finns det att få billigare och i sånnafall var? Har kollat Mecenat men de har ingenting.. (är student)

Av min skola fick jag någonting som kallas dreamspark där man får licenser och liknande av skolan, hör om dom har något sånt. Annars är väl det bästa att leta reda på billigt Windows 7, 8, 8.10 och sen uppgradera till 10an.

§7
Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

@DHW: det är ej tillåtet att diskutera om olaglig nedladdning.

Men leta på prisjakt efter det billigaste windows.

Jaha det visste jag inte :/

Har kollat prisjakt billigaste jag hittar är för 1090.. :/

Skrivet av bärplockaren:

Köp en beg licens för några hundra lappar eller om du har en tidigare flytta med den.

Ja det kanske vore något.. Har desvärre inte en tidigare då den sitter på en gammal laptop, funkar det kanske?

Skrivet av 13ers3rk:

Av min skola fick jag någonting som kallas dreamspark där man får licenser och liknande av skolan, hör om dom har något sånt. Annars är väl det bästa att leta reda på billigt Windows 7, 8, 8.10 och sen uppgradera till 10an.

Där ser man

Ja det ska jag göra, tack för tipset.

Skrivet av Storage Jar:

Aliexpress brukar ha billiga nycklar. Ca en hundring

Är det säkert att köpa därifrån? Söker på Windows 7,8,10 nycklar men får bara fram massa annat?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Moderator
Moderator

*redigerat första posten då den innehöll regelbrott*

Vi tillåter inte frågor om hur man kan använda cracks eller dra nytta av piratkopiering på SweClockers. Billiga tips på legitima Windows licenser är ok som fråga, därav tilläts tråden. Detta kan ändras om den spårar ur visavi piratkopiering igen.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Aliexpress brukar ha billiga nycklar. Ca en hundring

Dessa är aldrig riktiga nycklar. Windows får inte säljas som enbart nyckel. Dessa kommer i 99% av fallen från ett MSDN-abonnemang där nycklarna inte får spridas vidare, utan är enbart för mjukvarutest. Upptäcks det av Microsoft stängs abonnemanget och nycklarna ner, vilket gör dem riskabla.

/Sploofy

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

*borttagen fråga av mod*

Om du verkligen vill ha alla svar bör du använda Flashback istället.

Permalänk

Pellesoft lär fungera fortfarande eller?

Permalänk

Billigast (949:-) och laglig licens är en Windows 7 Home Premium från Komplett.se som du efter att installationen är klar, uppgraderar till Windows 10 Home.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DHW:

*borttagen fråga av mod*

Är du student eller känner någon som är student kan du använda deras rabatt och då få Windows 10 ganska billigt (gratis?).

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligatorn:

Pellesoft lär fungera fortfarande eller?

Vad är det för någonting?

Skrivet av Waxinator:

Billigast (949:-) och laglig licens är en Windows 7 Home Premium från Komplett.se som du efter att installationen är klar, uppgraderar till Windows 10 Home.

Jo men fortfarande rätt mycket pengar imo.

Skrivet av strejf:

Är du student eller känner någon som är student kan du använda deras rabatt och då få Windows 10 ganska billigt (gratis?).

Ja jag är student, vems rabatt?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Pluggar du på högskola får du de gratis, kontakta it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Pluggar du på högskola får du de gratis, kontakta it.

Pluggar i gymnasiet ;/

Visa signatur

Permalänk

@DHW: Varför skulle vissa delar i datorn vara gratis när du bygger ?
Operativsystemet är en mycket viktig byggsten !
(Windows 8.1 Full Svensk 64-bit DVD 999:- !! )

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sploofy:

Dessa är aldrig riktiga nycklar. Windows får inte säljas som enbart nyckel. Dessa kommer i 99% av fallen från ett MSDN-abonnemang där nycklarna inte får spridas vidare, utan är enbart för mjukvarutest. Upptäcks det av Microsoft stängs abonnemanget och nycklarna ner, vilket gör dem riskabla.

/Sploofy

Stämmer det verkligen? Inet säljer ju win 10 home, e-licens. Är det inte enbart s/n som man sen själv får ladda ner och installera.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

@DHW: Varför skulle vissa delar i datorn vara gratis när du bygger ?
Operativsystemet är en mycket viktig byggsten !
(Windows 8.1 Full Svensk 64-bit DVD 999:- !! )

Varför inte? Gratis är bäst

Nä men känns bara jävligt överpris

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DHW:

Vad är det för någonting?

Jo men fortfarande rätt mycket pengar imo.
Ja jag är student, vems rabatt?

En googling kommer man långt med.
http://www.pellesoft.se/communicate/user/studentlicens-valide...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DHW:

Ja det kanske vore något.. Har desvärre inte en tidigare då den sitter på en gammal laptop, funkar det kanske?

Du kan kanske flytta hårddisken från din gamla laptop till den nya datorn och uppgradera den till Windows 10 där. Du lär bli tvungen att telefonaktivera Windows dock.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/activate-windows#1...

När du har Windows 10 aktiverad på din dator ska du kunna byta ut hårddisken och installera Windows härifrån:

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Lycka till

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Själv får jag det gratis från universitetet. googla ditt universitet och dreamspark.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Köpte ett från G2A för cirka 350 kr och den har hållit nu snart i två år Funkar klockrent på mitt lan rigg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Pluggar i gymnasiet ;/

Mitt gymnasie var kopplat till dreamspark. Testa att googla MSDNAA (kan även heta dreamspark) och din skola. får du inte svar där, dubbelkolla med din skolas IT ansvariga. Är ni med där kan du får all microsoft programvara (förutom office) gratis, och licenserna är även ok att använda när du slutat plugga Riktigt nice är det, bara att "köpa", anteckna produktkoden och ladda ner

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Är det säkert att köpa därifrån? Söker på Windows 7,8,10 nycklar men får bara fram massa annat?

Det beror på vem du frågar. Frågar du mig som aldrig haft några problem, så är det ett ja. Vissa andra påstår att nycklarna blir ogiltiga efter ett tag.

Uppgraderar du till win10 direkt ska du vara säker. Om inget ändrats sen jag sist spånade i win10-tråden.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Stämmer det verkligen? Inet säljer ju win 10 home, e-licens. Är det inte enbart s/n som man sen själv får ladda ner och installera.

Det var det beskedet jag fått av Microsoft en gång i tiden. Dock så var det innan Windows 10 kom ut, så det kan ha ändrat sig. De har ändrat en del i hur licenserna fungerar.

Dock tycker jag att min varning kvarstår, det gäller fortfarande att veta att de inte kommer från nåt MSDN-abbonemang eller liknande som kan stängas av.

/Sploofy

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

Själv får jag det gratis från universitetet. googla ditt universitet och dreamspark.

Skrivet av Sploofy:

Det var det beskedet jag fått av Microsoft en gång i tiden. Dock så var det innan Windows 10 kom ut, så det kan ha ändrat sig. De har ändrat en del i hur licenserna fungerar.

Dock tycker jag att min varning kvarstår, det gäller fortfarande att veta att de inte kommer från nåt MSDN-abbonemang eller liknande som kan stängas av.

/Sploofy

Min skola har så man kan installera windows 7 men endast till skoldatorerna men det ska nog inte vara något större problem dock så är det så att vi har Windows Enterprise på datorerna och enligt denna ( http://www.tomsitpro.com/articles/microsoft-windows-business-... ) så ska det inte vara möjligt att uppgradera från W7 Enterprise till W10 stämmer detta eller har det ändrats?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Min skola har så man kan installera windows 7 men endast till skoldatorerna men det ska nog inte vara något större problem dock så är det så att vi har Windows Enterprise på datorerna och enligt denna ( http://www.tomsitpro.com/articles/microsoft-windows-business-... ) så ska det inte vara möjligt att uppgradera från W7 Enterprise till W10 stämmer detta eller har det ändrats?

Har du en gammal licens från en äldre dator kanske? Jag använde en nyckel från en 6 år gammal laptop som skulle slängas, och det blev aktiverat "Äkta Windows" direkt och kunde uppgradera till W10 (var en W7 kopia).

Permalänk
Medlem

Pellesoft som har länkats här i tråden skaffade jag mina nycklar när det begav sig. Gick på gymnasiet då, så behöver inte gå på högskola eller liknande. Tror jag betalade 100kr eller något sånt och fick då Win7 x64 och x86 i både svenska och engelska, så 4 licenser. Sen tog jag även Vista, XP, Server 2012 med mera, så mycket OS för 100kr.

Nu lär dom ju även erbjuda Win8/8.1 samt win10 så jag skulle helt klart kolla om det fortfarande går.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Varför inte? Gratis är bäst

Nä men känns bara jävligt överpris

känns som du inte kommer ge dig förrän du kommer nå fram till att få det för en 2 siffrig summa eller piratkopierar det.

jag hade skaffat genom pellesoft

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Har du en gammal licens från en äldre dator kanske? Jag använde en nyckel från en 6 år gammal laptop som skulle slängas, och det blev aktiverat "Äkta Windows" direkt och kunde uppgradera till W10 (var en W7 kopia).

Jag har en kanske 5år gammal laptop som inte funkar längre, tror du det hade funkat? Har för mig det inte var Enterprise på den

Visa signatur