Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

990FX Crossfire + ljudkort fungerar inte

Permalänk
Medlem

990FX Crossfire + ljudkort fungerar inte

Hej!

Jag skaffade nyss ett andra Radeon 280x att köra crossfire i mitt system. Grafikkorten fungerar utan problem ihop.

Dock har jag stött på problem med mitt ljudkort, ett Asus Xonar DX som knäppar sig när jag har båda grafikkorten i. Jag får ljud, men vid nästan varje (inte alltid) boot så får jag ett felmedelande som säger att ljudkortet inte kan hittas. De gånger jag får det medelandet är det omöjligt att starta ljudkortets programvara. Däremot så fungerar stereo-ut ljudet precis som vanligt, men jag får ingen som helst kontakt med mikrofonen, stendött.

Jag undrar om det är något knas med hur många PCI-E banor som används, eftersom att ljudkortet återgår till att fungera helt normalt om ett av grafikkorten plockas ut.

Det rör sig om ett Gigabyte 990FX-UD5 moderkort, Phenom II x6 CPU och två Radeon 280x grafikkort och ett, som sagt, Asus Xonar DX ljudkort.

Allt under Windows 7 x64.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Om kortet sitter i första PCIEx1 porten så bör det få hög prioritet. Du kan prova att avinstallera ljudkortet (+ drivrutiner) i Enhetshanteraren. När båda grafikkorten sitter på plats så installerar du ljudkortet igen så de då finner alternativa inställningar.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Hedersmedlem

Mest troligt så delar de olika PCIe platserna lanes med varandra. Så kolla i din manual vilka som delar. Det kan också vara så att du kan ställa in i BIOS hur lanes'en ska fördelas för att undvika att datorn försöker lösa det själv och misslyckas.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Om kortet sitter i första PCIEx1 porten så bör det få hög prioritet. Du kan prova att avinstallera ljudkortet (+ drivrutiner) i Enhetshanteraren. När båda grafikkorten sitter på plats så installerar du ljudkortet igen så de då finner alternativa inställningar.

Tyvärr går dock inte det, på grund av att Gigabyte gjorde en klantig design med en kylfläns som blockerar den första x1 porten. I konfigen som jag har nu måste den sitta i en x4 eller x16 port, då grafikkorten är två respektive treslot design.

Men jag ska försöka med ditt andra förslag.

Edit: Fungerade tyvärr inte att ominstallera drivrutinen, även fast det klart och tydligt "klickar" i ljudkortet när installationen körs (Det är normalt, har alltid gjort så, betyder väl att kortet startas/får spänning just då).

Edit 2: Efter en andra omstart så är det faktiskt ljud i miken nu! Dock får jag fortfarande fram felmedelandet om att Asus ljudenhet inte kunde hittas.

Skrivet av giplet:

Mest troligt så delar de olika PCIe platserna lanes med varandra. Så kolla i din manual vilka som delar. Det kan också vara så att du kan ställa in i BIOS hur lanes'en ska fördelas för att undvika att datorn försöker lösa det själv och misslyckas.

Hittar ingenting i UEFI som har något att göra med PCI-E, förutom vilken PCI-E slot som ska "användas" för att "ge bild" först. Ska se efter om manualen säger något vettigt...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

...så ljudprogrammet startar innan ljuddrivrutinen hunnit laddas in !? Var ifrån startar du Ljudprogrammet ? Om det är en Service som startas så kan du sätta den i Manuell/Automatisk eller Fördröjd Start. Om programmet startas i Autostart (Aktivitetshanteraren-fliken Autostart) så kan du Inaktivera den för att starta senare på annat sätt.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA