Permalänk
Medlem

1151 moderkort 2st m.2 NVMe krav

Hej

Har på egen hand försökt förstå det väsentliga med M.2 och dess varianter. Måste erkänna att jag har stött på lite problem och därför vänder mig till er.

Jag söker efter ett skylake 1151 moderkort som har 2st M.2 platser med vissa kriterier, som är:

• Båda M.2 anslutningarna ska kunna köra PCIe 3.0 x4

• Båda M.2 ska stödja NVMe (m.a.o. inget AHCI) samt kunna boota i NVMe

• Gärna minst 2st USB 3.1 (inte USB 3.1 gen 1 som är USB 3.0! m.a.o. bara USB 3.1 gen 2... jäkla namnbyte )

Detta då mitt syfte är att kunna ha 2st snabba SSD:er som exempelvis Samsung SM951.

Vad jag har än så länge hittat och väljer mellan är dessa 3 moderkort:
Gigabyte GA-Z170X-GAMING 7
MSI Z170A Xpower Gaming Titanium ED
MSI Z170A GAMING M7

Dessa 3 moderkort har vad jag har förstått 2st M.2 samt minst 2st USB 3.1. Kruxet kommer till vad M.2 egentligen innebär för dessa kort!

Nedan är vad jag har läst om för dessa 3 moderkort och då har blivit lite förvirrad.
Gigabyte Gaming 7:
Enligt produktsidan (länk) så skall det stödjas 2st M.2 i PCIe Gen3 x4.

Citat:

Dual PCIe Gen3 x4 M.2
With two PCIe Gen3 x4 M.2 connectors onboard, GIGABYTE brings to the user PCI-Express connectivity for SSD devices. Delivering up to 32 Gb/s data transfer speed per connector, the dual M.2 provides an ideal storage solution as it also supports RAID modes.

Men i manualen (länk) sida 32 angående M.2 Sata/PCIe konfiguration står det

Citat:

(Note) The PCIe x4 SSD runs at x2 speed.

Är det så att moderkortet marknadsförs med stöd för både PCIe x4 och PCIe x2 men att PCIe x4 körs i x2 enbart?!
Jag antar att moderkortet stödjer NVMe baserad på manualen sida 60 (UEFI bild) och 62, men det står inget om NVMe på produktsidan så jag blir lite osäker, hur vet jag om Gaming 7 stödjer NVMe?

MSI Titanium / Gaming M7:
Enligt manualen för Titanium (länk) på sida 4 står det

Citat:

Intel® Z170 Chipset
●●8x SATA 6Gb/s ports*
●● 2x M.2 ports
▶▶Supports PCIe 3.0 x4 and SATA 6Gb/s standards,
4.2cm/ 6cm/ 8cm length M.2 SSD cards
▶▶Supports PCIe 3.0 x4 NVMe Mini-SAS SSD with Turbo
U.2 Host Card**

●● 2x SATAe ports (PCIe 3.0 x2)***
●● Supports Intel® Smart Response Technology for Intel
Core™ processors
* M.2, SATA and SATAe ports maximum support 1x M.2 SSDs + 6x SATAs or
2xM.2 SSDs + 1xSATAe HDD + 2xSATA HDDs. Please refer to page 21
for M.2 slots with examples of various combination possibilities.
** The Turbo U.2 Host Card is not included, please purchase separately.
*** SATAe port is backward compatible with SATA

Typ samma för Gaming M7 i manualen (länk) fast på sidan 3

Citat:

Intel® Z170 Chipset
●●6x SATA 6Gb/s ports*
●● 2x M.2 slots
▶▶Supports PCIe 3.0 x4 and SATA 6Gb/s standards,
4.2cm/ 6cm/ 8cm length M.2 SSD cards
▶▶Supports PCIe 3.0 x4 NVMe Mini-SAS SSD with Turbo
U.2 Host Card**

●● 2x SATAe ports (PCIe 3.0 x2)***
●● Supports Intel® Smart Response Technology for Intel
Core™ processors
* M.2, SATA and SATAe ports maximum support 1x M.2_PCIe + 6x SATAs
or 1x M.2_SATA + 1x M.2_PCIe + 4x SATAs. Please refer to page 19 for
M.2 slots with examples of various combination possibilities.
** The Turbo U.2 Host Card is not included, please purchase separately.
*** SATAe port is backward compatible with SATA.

Har jag förstått rätt att NVMe enbart stöds med "U.2 host card" som skall köpas till separat för både Titanium och Gaming M7 eller stödjer moderkortet NVMe ändå då "U.2 host card" är för intel 750 SSD serien och andra U.2 enheter?

För Gaming M7 på sida 19-20 i manualen finns konfigurationstabellen samt exempel som visar att det går köra båda M.2 i PCIe x4, dock med SATA begränsningar samt att PCI_E4 slotten skall inte användas (sida 18). Så jag undrar körs då dessa M.2 i AHCI eller kan NVMe användas (utan U.2 host card)?
(Liknande tabell fast utan PCIe slott begränsningar för Titanium på sidan 21.)

Sammanfattningsvis:
Hur kan jag veta om dessa moderkort verkligen stödjer NVMe och inte kör M.2 i AHCI? Kan jag utgå från att alla moderkort med M.2 PCIe x4 (M.2 socket 3) har stöd för NVMe?
Har läst wikipedia sidan https://en.wikipedia.org/wiki/M.2 och utgår från att enligt artikeln och bilden (se nedan) så drar jag slutsatsen om att; om NVMe ska fungera behöver det finnas NVMe drivrutiner i OS:et, moderkortet ska ha stöd för NVMe och att SSD enheten ska ha en NVMe controller.

Har jag förstått de hela rätt eller är jag ute och cyklar?

Tacksam för svar! <3

Permalänk
Medlem

Asrock Z170 Extreme7+

Nu har jag inte det själv men har Asrock Z97 Extreme6 och är jätte nöjd med det... har haft många andra märken innan.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Asrock Z170 Extreme7+

Nu har jag inte det själv men har Asrock Z97 Extreme6 och är jätte nöjd med det... har haft många andra märken innan.

Toppen! både Z170 Extreme7+ och Z170 OC Formula ser klockrena ut.
Båda har 3st M.2 portar med vardera pcie 3.0 x4 och nvme boot. Dessutom en usb 3.1 typ A och typ C vardera i I/O panelen så jag är jättenöjd!

Extreme7+
+ 2 extra USB3.1 (typ A & C) i medföljande frontpanel så 4 usb 3.1 totalt
+ 4 extra usb 3.0 header för frontpanel (edit 2)
- Dock försvinner en M.2 port ifall frontpanelen monteras, men behöver ju bara 2 ändå
- Ingen frontpanel till usb 3.0 (edit 2)

OC Formula
+ 4 extra usb 3.0 header för frontpanel
+ OC möjligheter
- Ingen frontpanel ingår, men de flesta(?) chassin har säkert inbyggda frontpaneler

Nu kommer det svåra, eftersom jag ändå kommer "bara" köra max 2 M.2 enheter så ligger valet mellan 2 usb3.1 eller 4st usb3.0 till fronten.
Nä de blir extreme7+ då den också har 4 usb 3.0 till fronten den med men briljerar med 2 extra usb 3.1 till front.

Har läst på olika forum nu att sedan asrock köpte sig fri från asus så har asrock blivit bättre gällande kvalité och support så på den aspekten ser det bra ut.

Tack viking för tipset

edit: för många utropstecken...!!!
edit2: ta me f*n, extreme7+ har också 4 usb 3.0 till front

Permalänk
Gigabyte
Skrivet av SolidReactor:

Hejsan

Våra moderkort har fullt stöd för NVMe (boot)

Gällande banorna för M.2. Jag brukar köra liknelsen vid en väg. M.2 är vägen, och sedan kan du sätta en snabb bil eller lastbil på den. Det är alltså en öppen väg, och inte låst till ett specifikt protokoll, exempelvis SATA. Idag finns det en rad olika M.2, och alla dessa kan ha olika protokoll. Det kan vara SATA, USB, PCIe osv. Det är styrt via nyckeln från M.2-enheten, dvs den fysiska layouten. Du måste para rätt nyckel för M.2 enheten med samma som det sitter på moderkortet. Annars passar M.2 enheten helt enkelt inte.

Vi använder oss av "M" nyckeln på Z170 men det finns en hel del olika nycklar, dock är inte alla anpassade för SSD-lagring. Dessa nycklar finns; A, B, C, D, E, F, G, H, J, K, L, M.

B = Stöd för: PCIe x2, SATA, USB 2.0, USB 3.0, Audio osv. Nyttjar 6st pinnar.
M = Stöd för: PCIe x4, SATA. Nyttjar 5st pinnar.

Den vanligaste för Wireless / Blåtand är: E

De två vanligaste för SSD lagring är alltså B samt M där M har fördelen av 4st PCIe banor (du måste ha PCIe för NVMe). Dessa banor är inte låsta till någon specifik PCIe GEN 2 eller GEN 3, så det är upp till styrkretsen att hantera. För Z170 så är det GEN 3.

För våra moderkort (och till 99% andra tillverkare med) så delar M.2 banor med SATA diskar, p.g.a det "endast" finns 20st (GEN 3) banor internt (vilket är ett enormt hopp från de 8 GEN 2 som Z97 ger oss). Dessa 20 banor ska även användas till USB, ljud, nätverk, extra PCIe osv vilket gör att man måste fördela om de lite. Två M.2 x4 tar således upp åtta banor, vilket gör att vi måste dela de. Inte alla som kommer använda två M.2 och då har man "brännt broar" genom att inte göra de flexibla.

På din fråga: "Är det så att moderkortet marknadsförs med stöd för både PCIe x4 och PCIe x2 men att PCIe x4 körs i x2 enbart?"
Nej På sidan 32, i manualen, visar vi vad som händer om du använder en SATAe (som tar upp SATA3_0 samt SATA3_1) tillsammans med en M.2 PCIe x4. Kort och gott, SATA 0,1 är tillsammans en SATAe som delar banor med M.2. Eftersom SATAe kräver två banor, finns det bara två tillgängligt och därför tvingas M.2-enheten att köras i 2x istället för x4

Så var vill jag komma

Det enda du ska göra är att inte koppla in något på SATA 0,1,2,3,5 så har du fullt blås på båda M.2
Edit: Med andra ord finns port 4 tillgänglig för lagrig, under RAID av 2x M.2.

Du ska även kika på vilken kontroller det sitter för USB 3.1. Asmedia delar bandbredd medan Intels har per port. Det är även olika strömförsörjning för de olika kretsarna dvs hur mycket du kan hämta från porten (exempelvis om du vill ladda en Mac AIR). Det skiljer sig även från vad du kan använda porten till. Många har endast stöd för dataöverföring av filer och inte DisplayPort med mera, vilket enligt mig är den största orsaken till att köpa USB 3.1 GEN 2 (suck att man ska behöva skriva GEN 2).

Drivrutinsmässigt är ju Intel alltid att föredra i sådana lägen.

Edit: För front USB. Vi har dessa som "Optional Items" så det är bara att maila mig så löser jag

Visa signatur

Not in use.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Rasmus:

Hejsan

Våra moderkort har fullt stöd för NVMe (boot)

Gällande banorna för M.2. Jag brukar köra liknelsen vid en väg. M.2 är vägen, och sedan kan du sätta en snabb bil eller lastbil på den. Det är alltså en öppen väg, och inte låst till ett specifikt protokoll, exempelvis SATA. Idag finns det en rad olika M.2, och alla dessa kan ha olika protokoll. Det kan vara SATA, USB, PCIe osv. Det är styrt via nyckeln från M.2-enheten, dvs den fysiska layouten. Du måste para rätt nyckel för M.2 enheten med samma som det sitter på moderkortet. Annars passar M.2 enheten helt enkelt inte.

Vi använder oss av "M" nyckeln på Z170 men det finns en hel del olika nycklar, dock är inte alla anpassade för SSD-lagring. Dessa nycklar finns; A, B, C, D, E, F, G, H, J, K, L, M.

http://www.legitreviews.com/wp-content/uploads/2014/08/m.2_keys.jpg

B = Stöd för: PCIe x2, SATA, USB 2.0, USB 3.0, Audio osv. Nyttjar 6st pinnar.
M = Stöd för: PCIe x4, SATA. Nyttjar 5st pinnar.

Den vanligaste för Wireless / Blåtand är: E

De två vanligaste för SSD lagring är alltså B samt M där M har fördelen av 4st PCIe banor (du måste ha PCIe för NVMe). Dessa banor är inte låsta till någon specifik PCIe GEN 2 eller GEN 3, så det är upp till styrkretsen att hantera. För Z170 så är det GEN 3.

För våra moderkort (och till 99% andra tillverkare med) så delar M.2 banor med SATA diskar, p.g.a det "endast" finns 20st (GEN 3) banor internt (vilket är ett enormt hopp från de 8 GEN 2 som Z97 ger oss). Dessa 20 banor ska även användas till USB, ljud, nätverk, extra PCIe osv vilket gör att man måste fördela om de lite. Två M.2 x4 tar således upp åtta banor, vilket gör att vi måste dela de. Inte alla som kommer använda två M.2 och då har man "brännt broar" genom att inte göra de flexibla.

På din fråga: "Är det så att moderkortet marknadsförs med stöd för både PCIe x4 och PCIe x2 men att PCIe x4 körs i x2 enbart?"
Nej På sidan 32, i manualen, visar vi vad som händer om du använder en SATAe (som tar upp SATA3_0 samt SATA3_1) tillsammans med en M.2 PCIe x4. Kort och gott, SATA 0,1 är tillsammans en SATAe som delar banor med M.2. Eftersom SATAe kräver två banor, finns det bara två tillgängligt och därför tvingas M.2-enheten att köras i 2x istället för x4

Så var vill jag komma

Det enda du ska göra är att inte koppla in något på SATA 0,1,2,3 så har du fullt blås på båda M.2

Du ska även kika på vilken kontroller det sitter för USB 3.1. Asmedia delar bandbredd medan Intels har per port. Det är även olika strömförsörjning för de olika kretsarna dvs hur mycket du kan hämta från porten (exempelvis om du vill ladda en Mac AIR). Det skiljer sig även från vad du kan använda porten till. Många har endast stöd för dataöverföring av filer och inte DisplayPort med mera, vilket enligt mig är den största orsaken till att köpa USB 3.1 GEN 2 (suck att man ska behöva skriva GEN 2).

Drivrutinsmässigt är ju Intel alltid att föredra i sådana lägen.

Edit: För front USB. Vi har dessa som "Optional Items" så det är bara att maila mig så löser jag

Superschysst förklarat, tack!

Väljer mellan ert Gaming 7 och asrock Gaming7+.
Har frågor apropå de du nämnde om delade PCIe banor för bl.a. USB och M.2 på ASMedia och intel kontroller-kretsar.... på Gigabyte kortet givetvis.

Kan du hjälpa mig att förtydliga de du nämnde ovan om M.2 i manualen sida 32

• För AHCI mode om båda M.2 socket:arna används i x4 ska jag enbart använda SATA3_4 och SATA3_5 portarna?

• För RAID mode om båda M.2 socket:arna används i x4 ska jag enbart använda SATA3_4 porten?

Men vad gäller om jag vill undvika AHCI och enbart köra NVMe? Är det RAID mode som undviker AHCI? Har jag kanske missförstått något?
Så som jag tolkar manualen på denna sida är att AHCI mode kör i PCIe 3.0 x4 men med ACHI kontrollers/protokoll. Typ vad bilden i mitt första inlägg visar, som den orange:a linjen. Vill ju helst köra i den lila linjen.

Har inte förstått var "fallgroparna" finns om det finns några med M.2 då den har mycket bakåtkompatibilitet (läs stryp-fällor).
Tänker fallgropar som typ när ACHI var ny, om en installerade windows med IDE som bios inställning så kunde man inte använda sig utav AHCI, såvida en inte gjorde en ominstallation. Vill undvika liknande fadäser då M.2 är ny för mig och jag saknar erfarenhet/kunskap. Inte kul att köpa en eller två snabba påkostade M.2 SSD:er bara för att sen strypa dem

Sen bör jag inte använda PCIEX4 slot:en då den delar med en av M.2 portarna märkte jag (sid 10).

Så över till USB!
Under kategorin "USB" sidan 11:

• Du får 5 USB 3.0 som inte är delade, placerad i I/O panelen?

• Du får 4 USB 3.0 som är delade, placeras via header antingen i en frontpanel eller som "expansion plate" där bak?

• Du får 2 USB 3.1 (1 typ A och 1 typ C) som inte är delade, placerad i I/O panelen?

Som du märker så bryr jag mig inte om USB 2.0 delas eller ej, bara hur allokeringen är för 3.0 & 3.1 (5gb/10gb)

Vad jag är ute efter egentligen är att jag vill kunna använda flera USB enheter (minst 2st USB 3.1) samtidigt utan "delad" bandbredd.
Det är ok om några USB 3.0 och 2.0 är delade men att de inte är blockerande! Det jag menar med blockerande är att jag har varit med om ett gammalt (Asus?) kort där om jag använde mig utav en specifik usb port så stannade en annan usb helt och väntade på att den ena skulle bli klar. Dessutom har vi idag ett befintligt Asus X99 som inte kan använda alla USB portar samtidigt utan beroende på vilken den initierar först vid boot så fungerar enbart dem! Detta är vad jag menar med att inte ha några blockerande.
Hur står det till med denna Gaming 7 kort? Går det att använda alla portar samtidigt som ovan önskat?

Märker att det borde finnas en "karta" som visar hur varje moderkort allokerar PCIe banorna.
Tur att jag har dig nu Rasmus G för att "kartlägga" detta

Tack och förlåt för långa inlägg (men erkänn att det är svårt att få till det med att hitta rätt moderkort)

Permalänk
Gigabyte
Skrivet av SolidReactor:

Hejsan

Ledsen för sent svar, ska egentligen inte hänga här men gillar att du har bra frågor

För AHCI mode om båda M.2 socket:arna används i x4 ska jag enbart använda SATA3_4 och SATA3_5 portarna?
För RAID mode om båda M.2 socket:arna används i x4 ska jag enbart använda SATA3_4 porten?

Exakt så är det

Men vad gäller om jag vill undvika AHCI och enbart köra NVMe? Är det RAID mode som undviker AHCI? Har jag kanske missförstått något?

Köper du NVMe så kommer den köra NVMe och det krävs bara stöd för att kunna boota för att få det att fungera. Om fågan gäller vilka SATA portar som försvinner så är NVMe samma som för AHCI förutsatt att du ej kör i RAID så klart. Då är det RAID som gäller.

För det oranga så visar din bild hur en SATA Express (förväxla ej PCIe SSD) disk körs över PCIe banor (precis som man ska göra med SATAe) och sedan vidare upp till AHCI drivrutinen (eftersom det inte är en NVMe). Det är den som är lila som du ska följa och som du ser, den hoppar över AHCI drivrutinen.

Har inte förstått var "fallgroparna" finns om det finns några med M.2 då den har mycket bakåtkompatibilitet (läs stryp-fällor).

Den största fallgropen med M.2 är DMI bussen mellan styrkretsen och processorn. Vi har fortfarande bara 4x banor där om än att de är PCIe GEN 3 nu istället för GEN 2 (tack vara DMI 3.0). Nästintill dubbla prestandan mot Z97. Den teoretiska begränsningen ligger dock om du har två stycken M.2 på 32 Gb/s vardera (låt säga 3000 MB/s) och all denna data ska behandlas av processorn så blir det en flaskhals mellan styrkretsen och processorn. Om vi räknar med MB/s för att göra det lite lättare så klarar styrkretsen till/från processorn ca 4000 MB/s. Lite lägre än du får från dina 3x3000 MB/s. Det är dock teoretiska värden, och eventuellt ser du det när du gör benchmarks för SSD enheterna och större filer. Dock är det ju de små filerna som man vill åt med SSD

Du får 5 USB 3.0 som inte är delade, placerad i I/O panelen?
Du får 4 USB 3.0 som är delade, placeras via header antingen i en frontpanel eller som "expansion plate" där bak?
Du får 2 USB 3.1 (1 typ A och 1 typ C) som inte är delade, placerad i I/O panelen?

Innan vi går vidare här: Jag kommer kalla USB 3.0 för 3.0 och inte 3.1 GEN 1 och jag kallar USB 3.1 GEN 2 för endast USB 3.1

Z170 har stöd för 14st USB varav 10st av dessa är 3.0. Det finns inget "native" stöd för USB 3.1 och kräver därför ett extra chip. Samtliga av våra USB 3.0 vid I/O plåten har fullt blås medan de i fronten (4x) delas på två banor, dvs ca 10 Gb/s. Dock måste du alltså belasta USB 3.0 portarna med minst 3st USB 3.0 hårddiskar, som samtliga klarar 500 MB/s för att nå det taket (samtliga portar kommer fungera, det är bara det att själva prestandan blir lidande). Anledningen? Vi måste spara på de banor som finns. ASRocks modell använder sig av ASMedia ASM1074 hub som gör exakt samma som vår krets. Gäller även här de fyra USB 3.0 för fronten.

För USB 3.1 så använder vi Intels kontroller och för GA-Z170X-Gaming 7 så är den fullt "upplåst" dvs du har 32 Gb/s tack vara x4 PCIe GEN 3 och inte PCIe GEN 2 som Asmedia använder sig av. För att få USB 3.1 "godkänt" så krävs det 10 Gb/s för en port. Dock ser du flera moderkort som har två portar men då delar dessa 10 Gb/s. Vi har 32 Gb/s vilket är galet mycket mer än vad man behöver. Varför? Jo, då kan vi även leverera HDMI, DisplayPort osv via denna port vilket kräver en högre bandbredd än de 10 Gb/s USB 3.1 kräver.

Både ASRock och vårt moderkort har 5V / 3A som max watt för USB 3.1.

Visa signatur

Not in use.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Rasmus:

Hejsan

Ledsen för sent svar, ska egentligen inte hänga här men gillar att du har bra frågor

För AHCI mode om båda M.2 socket:arna används i x4 ska jag enbart använda SATA3_4 och SATA3_5 portarna?
För RAID mode om båda M.2 socket:arna används i x4 ska jag enbart använda SATA3_4 porten?

Exakt så är det

Köper du NVMe så kommer den köra NVMe och det krävs bara stöd för att kunna boota för att få det att fungera. Om fågan gäller vilka SATA portar som försvinner så är NVMe samma som för AHCI förutsatt att du ej kör i RAID så klart. Då är det RAID som gäller.

För det oranga så visar din bild hur en SATA Express (förväxla ej PCIe SSD) disk körs över PCIe banor (precis som man ska göra med SATAe) och sedan vidare upp till AHCI drivrutinen (eftersom det inte är en NVMe). Det är den som är lila som du ska följa och som du ser, den hoppar över AHCI drivrutinen.

Den största fallgropen med M.2 är DMI bussen mellan styrkretsen och processorn. Vi har fortfarande bara 4x banor där om än att de är PCIe GEN 3 nu istället för GEN 2 (tack vara DMI 3.0). Nästintill dubbla prestandan mot Z97. Den teoretiska begränsningen ligger dock om du har två stycken M.2 på 32 Gb/s vardera (låt säga 3000 MB/s) och all denna data ska behandlas av processorn så blir det en flaskhals mellan styrkretsen och processorn. Om vi räknar med MB/s för att göra det lite lättare så klarar styrkretsen till/från processorn ca 4000 MB/s. Lite lägre än du får från dina 3x3000 MB/s. Det är dock teoretiska värden, och eventuellt ser du det när du gör benchmarks för SSD enheterna och större filer. Dock är det ju de små filerna som man vill åt med SSD

Du får 5 USB 3.0 som inte är delade, placerad i I/O panelen?
Du får 4 USB 3.0 som är delade, placeras via header antingen i en frontpanel eller som "expansion plate" där bak?
Du får 2 USB 3.1 (1 typ A och 1 typ C) som inte är delade, placerad i I/O panelen?

Innan vi går vidare här: Jag kommer kalla USB 3.0 för 3.0 och inte 3.1 GEN 1 och jag kallar USB 3.1 GEN 2 för endast USB 3.1

Z170 har stöd för 14st USB varav 10st av dessa är 3.0. Det finns inget "native" stöd för USB 3.1 och kräver därför ett extra chip. Samtliga av våra USB 3.0 vid I/O plåten har fullt blås medan de i fronten (4x) delas på två banor, dvs ca 10 Gb/s. Dock måste du alltså belasta USB 3.0 portarna med minst 3st USB 3.0 hårddiskar, som samtliga klarar 500 MB/s för att nå det taket (samtliga portar kommer fungera, det är bara det att själva prestandan blir lidande). Anledningen? Vi måste spara på de banor som finns. ASRocks modell använder sig av ASMedia ASM1074 hub som gör exakt samma som vår krets. Gäller även här de fyra USB 3.0 för fronten.

För USB 3.1 så använder vi Intels kontroller och för GA-Z170X-Gaming 7 så är den fullt "upplåst" dvs du har 32 Gb/s tack vara x4 PCIe GEN 3 och inte PCIe GEN 2 som Asmedia använder sig av. För att få USB 3.1 "godkänt" så krävs det 10 Gb/s för en port. Dock ser du flera moderkort som har två portar men då delar dessa 10 Gb/s. Vi har 32 Gb/s vilket är galet mycket mer än vad man behöver. Varför? Jo, då kan vi även leverera HDMI, DisplayPort osv via denna port vilket kräver en högre bandbredd än de 10 Gb/s USB 3.1 kräver.

Både ASRock och vårt moderkort har 5V / 3A som max watt för USB 3.1.

Jag tackar dig oerhört mycket! Hoppas att andra medlemmar kan ha nytta av denna information också så att du och gigabyte får valuta för det, för att du har "hängt här" like a boss. Rasmus G du är min nya idol <3

Det blir givetvis Gigabyte för min del nu.

Trevlig helg!

Permalänk
Medlem

Hade jag inte nyss beställt ett annat hade jag ta mig tusan köpt ett Gigabyte efter ett så där bra svar! Mycket bra info!

Permalänk
Medlem

Jag har ett MSI Gaming 7 med två M.2 diskar inkopplade.

Prestanda siffror Samsung SM951 256GB M.2, NVMe

Prestanda siffror Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Hoppas detta hjälper lite med att besvara några frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Jag har ett MSI Gaming 7 med två M.2 diskar inkopplade.

Prestanda siffror Samsung SM951 256GB M.2, NVMe
http://i.imgur.com/8N0IWZZ.png

Prestanda siffror Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2
http://i.imgur.com/76GQNnp.png

Hoppas detta hjälper lite med att besvara några frågor.

Tack som f*n! SM951 är mitt primära alternativ. Kul att få veta att den ska fungera prima på detta moderkort!
Mitt sekundära alternativ är Intel 750 som tyvärr har en bugg och bootar långsammare än vanliga SATA diskar (över 30 sek). Många i Intels forum är sura men Intel säger att uppdatering är på väg. Tänker inte vänta mer än vad jag behöver så kul att SM951:an är ett bra alternativ.

Dock kan jag tipsa dig om att lägga kylflänsar på SM951 då den kommer annars att throttla ner till typ 100MB/s enl. olika tester vid hård användning. Här är några länkar om det.
http://techreport.com/review/28446/samsung-sm951-pcie-ssd-rev...
http://www.anandtech.com/show/9396/samsung-sm951-nvme-256gb-p...

Throttling:en är kanske inte ett så stort bekymmer om man använder SSD:n som en vanlig client disk. Men värme har dessutom en annan nackdel på SSD:er nämligen att den minskar livslängden på diskarna. Tror att det skrevs om det även på sweclockers.
Fläns och kanske en liten lågvarvsfläkt i underdelen av lådan kan vara bra att tänka på. Har en polare som mätte temperaturen på sin SM951 till 80 grader om jag minns rätt, innan han satte på flänsar

Permalänk
Medlem

@SolidReactor Kul att du gillar mitt svar, min burk bootar något sjukt snabbt. känns som att kylflänsar inte är aktuellt för mig.

Citat:

To sum things up, there is no need to worry about thermal throttling under typical client workloads. There won't be any notable performance loss unless you subject the drive under an intensive sustained workload, which may be relevant to some professional users (e.g. high-end video editing), but not for the typical enthusiast and power user. If you want to ensure that your SM951 operates at full performance at all times, it's not a bad idea to get an adapter with a heatsink, but there is no loss in running the drive without one.

Sen har jag också bra luftflöde i mitt chassi.

Permalänk
Medlem

2 av mina SATA portar 5 och 6 fungerar inte och kör med Samsung 950-series PRO 256GB M.2 NVMe

Jag monterade bara fast de på mitt Z170A Gaming M7 kort och fungerade vet inte om jag har förinställd på moderkortet för NVMe.

Börja fundera på om den inte tar 2 av mina SATA portar istället.

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Avstängd

@UMJ:

så är det.... de drar lite soppa dessa m.2 kort

Permalänk
Medlem

@UMJ

Var vänlig och kontrollera sidan 31-32 i manualen, beroende på vilken M.2 slot du använder samt om du gör AHCI eller RAID så inaktiveras vissa SATA portar.

Jag kör M2H för M.2 (950 pro) disken samtidigt i ACHI mode för SATA och använder SATA slot 3, 4 och 5 för mina sata diskar.

Jag tror att du har kopplat din 950 Pro i M2D (den närmast cpu:n), koppla istället i M2H som jag.

Som sagt, sidan 31-32
http://download.gigabyte.ru/manual/mb_manual_ga-z170x-gaming7...

Permalänk
Medlem

Jag väntar och hopas också på att MSI ska släppa en bios uppdatering som går ifrån AHCI till NVMe eller åtminstone ge den support på min Z170A Gaming M7 men tills vidare får man köra smed AHCI.

Men de är ju något som borde gå lösa med en BIOS uppdatering tycker man, visserligen kan man ju modifiera BIOS så den får NVMe support, men föredra man tillverkaren släppa stödet istället så kan de dröja en tid beroende på tillverkare.

Gigabyte ska ha moderkort som klara NVMe redan.

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF