1151 moderkort 2st m.2 NVMe krav
Hej
Har på egen hand försökt förstå det väsentliga med M.2 och dess varianter. Måste erkänna att jag har stött på lite problem och därför vänder mig till er.
Jag söker efter ett skylake 1151 moderkort som har 2st M.2 platser med vissa kriterier, som är:
Båda M.2 anslutningarna ska kunna köra PCIe 3.0 x4
Båda M.2 ska stödja NVMe (m.a.o. inget AHCI) samt kunna boota i NVMe
Gärna minst 2st USB 3.1 (inte USB 3.1 gen 1 som är USB 3.0! m.a.o. bara USB 3.1 gen 2... jäkla namnbyte )
Detta då mitt syfte är att kunna ha 2st snabba SSD:er som exempelvis Samsung SM951.
Vad jag har än så länge hittat och väljer mellan är dessa 3 moderkort:
Gigabyte GA-Z170X-GAMING 7
MSI Z170A Xpower Gaming Titanium ED
MSI Z170A GAMING M7
Dessa 3 moderkort har vad jag har förstått 2st M.2 samt minst 2st USB 3.1. Kruxet kommer till vad M.2 egentligen innebär för dessa kort!
Nedan är vad jag har läst om för dessa 3 moderkort och då har blivit lite förvirrad.
Gigabyte Gaming 7:
Enligt produktsidan (länk) så skall det stödjas 2st M.2 i PCIe Gen3 x4.
Dual PCIe Gen3 x4 M.2
With two PCIe Gen3 x4 M.2 connectors onboard, GIGABYTE brings to the user PCI-Express connectivity for SSD devices. Delivering up to 32 Gb/s data transfer speed per connector, the dual M.2 provides an ideal storage solution as it also supports RAID modes.
Men i manualen (länk) sida 32 angående M.2 Sata/PCIe konfiguration står det
(Note) The PCIe x4 SSD runs at x2 speed.
Är det så att moderkortet marknadsförs med stöd för både PCIe x4 och PCIe x2 men att PCIe x4 körs i x2 enbart?!
Jag antar att moderkortet stödjer NVMe baserad på manualen sida 60 (UEFI bild) och 62, men det står inget om NVMe på produktsidan så jag blir lite osäker, hur vet jag om Gaming 7 stödjer NVMe?
MSI Titanium / Gaming M7:
Enligt manualen för Titanium (länk) på sida 4 står det
Intel® Z170 Chipset
●●8x SATA 6Gb/s ports*
●● 2x M.2 ports
▶▶Supports PCIe 3.0 x4 and SATA 6Gb/s standards,
4.2cm/ 6cm/ 8cm length M.2 SSD cards
▶▶Supports PCIe 3.0 x4 NVMe Mini-SAS SSD with Turbo
U.2 Host Card**
●● 2x SATAe ports (PCIe 3.0 x2)***
●● Supports Intel® Smart Response Technology for Intel
Core™ processors
* M.2, SATA and SATAe ports maximum support 1x M.2 SSDs + 6x SATAs or
2xM.2 SSDs + 1xSATAe HDD + 2xSATA HDDs. Please refer to page 21
for M.2 slots with examples of various combination possibilities.
** The Turbo U.2 Host Card is not included, please purchase separately.
*** SATAe port is backward compatible with SATA
Typ samma för Gaming M7 i manualen (länk) fast på sidan 3
Intel® Z170 Chipset
●●6x SATA 6Gb/s ports*
●● 2x M.2 slots
▶▶Supports PCIe 3.0 x4 and SATA 6Gb/s standards,
4.2cm/ 6cm/ 8cm length M.2 SSD cards
▶▶Supports PCIe 3.0 x4 NVMe Mini-SAS SSD with Turbo
U.2 Host Card**
●● 2x SATAe ports (PCIe 3.0 x2)***
●● Supports Intel® Smart Response Technology for Intel
Core™ processors
* M.2, SATA and SATAe ports maximum support 1x M.2_PCIe + 6x SATAs
or 1x M.2_SATA + 1x M.2_PCIe + 4x SATAs. Please refer to page 19 for
M.2 slots with examples of various combination possibilities.
** The Turbo U.2 Host Card is not included, please purchase separately.
*** SATAe port is backward compatible with SATA.
Har jag förstått rätt att NVMe enbart stöds med "U.2 host card" som skall köpas till separat för både Titanium och Gaming M7 eller stödjer moderkortet NVMe ändå då "U.2 host card" är för intel 750 SSD serien och andra U.2 enheter?
För Gaming M7 på sida 19-20 i manualen finns konfigurationstabellen samt exempel som visar att det går köra båda M.2 i PCIe x4, dock med SATA begränsningar samt att PCI_E4 slotten skall inte användas (sida 18). Så jag undrar körs då dessa M.2 i AHCI eller kan NVMe användas (utan U.2 host card)?
(Liknande tabell fast utan PCIe slott begränsningar för Titanium på sidan 21.)
Sammanfattningsvis:
Hur kan jag veta om dessa moderkort verkligen stödjer NVMe och inte kör M.2 i AHCI? Kan jag utgå från att alla moderkort med M.2 PCIe x4 (M.2 socket 3) har stöd för NVMe?
Har läst wikipedia sidan https://en.wikipedia.org/wiki/M.2 och utgår från att enligt artikeln och bilden (se nedan) så drar jag slutsatsen om att; om NVMe ska fungera behöver det finnas NVMe drivrutiner i OS:et, moderkortet ska ha stöd för NVMe och att SSD enheten ska ha en NVMe controller.

Har jag förstått de hela rätt eller är jag ute och cyklar?
Tacksam för svar! <3