Permalänk

Linux Mint 17.2 inget ljud

Har nu suttit i 3h och försökt få ljudet att fungera i Linux Mint 17.2 Cinnamon 64-bit
Mitt ljudkort är Creative soundblaster Z (CA0132?)

Är en nybörjare på Linux och har ingen aning om hur jag använder terminalen effektivt
Kan inga kommandon och förstår inte hur de är uppbyggda
Har dock testat några kommandon jag funnit på andra forum, men utan effekt
Har även testat installerat PulseAudio och ändrat output, även där utan effekt

Använder ett par vanliga hörlurar som är i pluggade i "headphone" jacket
I PulseAudio så hävdar den att inget är kopplat till jacket "Headphone (unplugged)"
Mikrofonen upptäcks men tar inte upp något ljud

Testade även att gå in i "alsamixer" via terminalen och ändrade creative som standard istället för gpu:n (280x)
Unmute:ade dessutom allt, men som tidigare så blev det ingen skillnad

Så nu vänder jag mig till er swec:are.
Finns det någon lösning på mitt problem?
Kan självklart använda det inbyggda ljudkortet, men blir jobbigt att behöva byta ljudingång varje gång jag ändrar OS
(Dual boot:ar med W7 för spel)

Tack i förväg!

EDIT:
Efter ett par timmars till felsökande och googlande så fann jag att detta i princip är olösligt
I alla fall för de flesta. Problemet verkar vara relaterat till Linux kernel:en
Problemet med CA0132 (ljudprocessorn i soundblaster z) har varit olöst sedan 2011. Finns några halvdana fixar, men de är väldigt osmidiga och opålitliga

Permalänk

@Mr Andersson:

Så är det med Google... som sökmotor för att hitta tekniska lösningar har Google blivit sämre och sämre år efter år. Ibland kan det ta en hel vecka för att hitta en config fix på 2 ynka rader som löser hela problemet.

Alsa försöker jag ofta med... ibland provar jag olika desktop.. kde, gnome,... tar full install på dem..

Nu har jag Debian... men kan output av följande ta dig vidare?

apt-cache search firmware
apt-cache search alsa
apt-cache search libasound

Permalänk
Skrivet av ExoCranial:

@Mr Andersson:

Så är det med Google... som sökmotor för att hitta tekniska lösningar har Google blivit sämre och sämre år efter år. Ibland kan det ta en hel vecka för att hitta en config fix på 2 ynka rader som löser hela problemet.

Alsa försöker jag ofta med... ibland provar jag olika desktop.. kde, gnome,... tar full install på dem..

Nu har jag Debian... men kan output av följande ta dig vidare?

apt-cache search firmware
apt-cache search alsa
apt-cache search libasound

Tog iofs bort Mint från min ssd efter de frustrerande timmarna i sökandet efter en lösning
Hittade dessa trådar som pågått sedan 2013
https://bugzilla.kernel.org/show_bug.cgi?id=55541
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/alsa-driver/+bug/11...

Läste igenom det mesta men förstod dock inte mycket av det
Av det jag förstod så verkade det som att ingen hade en bra lösning
Vilket då ledde till att jag gav upp och tog bort Mint

Men ska boot:a upp med usb stickan och se om ditt tips fungerar

EDIT update:

Testade kodraderna du tipsade om och fick upp en massa text med info
Förstod inget av det, men kan kopiera in det här om du vill
Testade spela upp en youtube video efter jag kört in koden i terminalen, inget ljud

Permalänk

@Mr Andersson:

apt-cache search någontingkul

visar dig alla paket som träffade på sökordet någontingkul.

Synpatic är snabbt och smidigt för att hitta paket...

apt-get install synaptic

starta synaptic i menyn eller som root i terminalen.

När man letar efter svar på nätet.. så brukar den bästa lösningen följa KISS-regeln (Keep It Simple Stupid)... vad som här menas att en liten enkel fix är troligen bättre fix än en komplex obegriplig fix (som möjligen även sabbar hela installationen). Det är inte heller ovanligt att utvecklarna själva till produkten ger felaktiga gratis lösningar (och vissa lever på support).... och inte heller kan man lita på folks feedback (många feedbacks verkar vara inlagda innan de testat lösningen "oh yes it worked, thank you, you made my day, ilu!!")... det är inte lätt att hitta rätt och det tar tid att lära sig sålla bland alla bloggar och forum. Ibland kan layouten, kommentarer m.m. på techbloggen ge en förvisning om det är värt att läsa vidare.

Du kan också öppna datorn... försöka luska ut vad för komponenter ljudkortet har.. ifall kortet nu inte är inneslutet i sitt eget skal. Om en kiselkomponent heter ER84-intel-8567frjhhh så kan du Googla just på ER84-intel-8567frjhhh tillsammans med vissa andra ord för att komma vidare.... men nu har du namn på hela kortet.. dvs ej nödvändigt Googla på komponenter i ditt fall just nu.

Du kan prova med att ta bort pulseaudio, a52, asla m.m.... och sedan enbart installera alsa så att inga drivrutiner kolliderar. Med pakethanteraren synaptic kan du lätt se och söka vad som är installerat... du lär hitta massa annat kul som du vill installera senare om du nu får ljudet att fungera.

Sista utvägen är kompilera själv från källkod.. egentligen handlar det bara om att packa upp filerna (med tar och gunzip) sen skriva några kommandorader. (./configre, make, make install) och det räcker "typ att begripa 1%" av vad dessa funktioner kan åstadkomma... SoundBlaster är stort och välkänt, men trots det är det möjligt att drivrutiner saknas.. eller att en nyare drivrutiner har buggar. Jag har själv installerat NVIDIA TESLA på min dator (Debian) och det var snårigt... min (KISS) lösning var sådan som jag inte kunde hitta på nätet. Jag fick trixa med olika linux-kernels, kompilatorer och bibliotek för att lösa problemet. Jag tankade ner CUDA och skippade NVIDIAs källkod på drivrutiner. När jag hade hittat rätt miljö, dvs rätt kernel, kompilator m.m. gick allt på räls och CUDA själv installerade en (äldre) NVIDIA drivrutin till mig. Det slutade med att jag hade en oförväntat bättre installation, inklusive C++14, som fungerade.

Om någon satt bredvid dig och visade hur saker och ting kan lösas.. så skulle det vara klart på 30 minuter. Mesta tiden av dessa 30 minuter är kompilering och installation och har lite med vad som trycks i tangenterna. Att sitta själv och försöka första gången.. kan nog kosta upptill några sömnlösa helger i tid... eller i sämsta fall konstatera "lösning existerar inte". Ifall inte metoderna att installera och avinstallera med synaptic hjälper.. kanske vi här i tråden kan hjälpa med kompilering?.. här är några nyckelord på traven..

tar -xvf filnamn.gz.tar
gunzip filnamn.gz
cd filnamnkanske
apt-get install make gcc g++
./configure
make
su
make install
exit

och några till nyckelord

rm -rf katalognamn
ln -s katalog/ditt annankatalog/datt
ls -al

Permalänk
Skrivet av Mr Andersson:

Tog iofs bort Mint från min ssd efter de frustrerande timmarna i sökandet efter en lösning
Hittade dessa trådar som pågått sedan 2013
https://bugzilla.kernel.org/show_bug.cgi?id=55541
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/alsa-driver/+bug/11...

Läste igenom det mesta men förstod dock inte mycket av det
Av det jag förstod så verkade det som att ingen hade en bra lösning
Vilket då ledde till att jag gav upp och tog bort Mint

Sån där text brukar jag med skippa.

Skrivet av Mr Andersson:

EDIT update:

Testade kodraderna du tipsade om och fick upp en massa text med info
Förstod inget av det, men kan kopiera in det här om du vill

Det som listades upp var olika paket som kan installeras/avinstalleras.

Skrivet av Mr Andersson:

Testade spela upp en youtube video efter jag kört in koden i terminalen, inget ljud

Där brukar jag med testa ljud.

Skippa allt som jag skrev sist.... Vi får prova lite enklare metoder. Har moderkortet ljud? Är volymen maxad? Mute?

Med programmet synaptic kan du söka paket som du avinstallerar eller installerar. Paket innehållande namn som alsa, a42, libasound, pulseaudio lär vara intressant för dig. Prova enbart ha filer med "alsa".. prova sedan ha allting. Mycket trixande.

Permalänk
Skrivet av ExoCranial:

Sån där text brukar jag med skippa.

Det som listades upp var olika paket som kan installeras/avinstalleras.

Där brukar jag med testa ljud.

Skippa allt som jag skrev sist.... Vi får prova lite enklare metoder. Har moderkortet ljud? Är volymen maxad? Mute?

Med programmet synaptic kan du söka paket som du avinstallerar eller installerar. Paket innehållande namn som alsa, a42, libasound, pulseaudio lär vara intressant för dig. Prova enbart ha filer med "alsa".. prova sedan ha allting. Mycket trixande.

Förstod inte mycket i det tidigare inlägget, så du har nog rätt med att vi ska köra enklare metoder
Kan ingenting om detta. Tänkte bara att jag skulle ge Linux en chans att försöka ersätta Windows till allt förutom spel
(är lite av en foliehatt, därav Linux får en chans)

OT:
Har inte testat det integrerade moderkortet då jag kör på mitt soundblaster z via pci-e (instickskort)
Har för tillfället det integrerade ljudkortet avaktiverat i bios
Vill inte heller köra på moderkortets integrerad även om det troligtvis fungerar (Realtek baserat)
Måste då byta ljudingång för mina hörlurar varje gång jag byter OS (dual boot:ar som sagt)

Har unmute:at alla outputs i alsamixer och även testat maxa de som gick (master, pcm)
Dock var Hp/speaker mute:at som standard, läste någonstans att det är därifrån man ska få ljudet
När jag unmute:ade den så fick jag är lätt "poff" ljud, vilket tyder på att det är där ljudet faktiskt ska komma ifrån

Problemet är att jag kan inte kan höja den volymen, den är fast på 0
Oavsett om jag använder +/-, up/down arrows så vill den inte gå upp. 1-9 ändrar inte ljudnivån heller

Testade även att avinstallera "Sound" i Mint
Efter de så kunde jag inte logga in efter en omstart. Den sa att grafikdrivrutinen slutade svara 6 gånger i rad
Antar att jag råkade ta bort drivers för gpu:n samtidigt då den också har ljud inbyggt
Eller så hade något annat jag gjort tidigare gått fel

Permalänk

@Mr Andersson:

Du kan öppna ett terminal fönster.. och skriva lspci för att se om kortet finns där.
Låter som en skum bugg.. jag har KDE som desktop.. och kmix för att justera ljudet. Prova installera olika desktop, kanske någon annan mixer fungerar bättre.

Om Mr. Smith inte har lagt in någon keylogger i din dator, så kan du köra med VirtualBox. Ha Windows som host och valfri (32-bit) Linux som guest. Virtualbox kommer fixa ljudet automatiskt.

Permalänk
Skrivet av ExoCranial:

@Mr Andersson:

Du kan öppna ett terminal fönster.. och skriva lspci för att se om kortet finns där.
Låter som en skum bugg.. jag har KDE som desktop.. och kmix för att justera ljudet. Prova installera olika desktop, kanske någon annan mixer fungerar bättre.

Om Mr. Smith inte har lagt in någon keylogger i din dator, så kan du köra med VirtualBox. Ha Windows som host och valfri (32-bit) Linux som guest. Virtualbox kommer fixa ljudet automatiskt.

Kortet finns definitivt, kan välja det i alsamixer och det visas även upp i "sound"
Bara att inget ljud kommer ut. Men som jag nämnt tidigare så verkar många ha problem med sounblaster z och Linux
Kanske tar ut ljudkortet och kör integrerat.

Tack för hjälpen iaf

Permalänk
Medlem

Soundblasterkorten är struliga i Linux. Tidigare fanns en generell drivrutin för soundblaster korten att hämta på Creatives hemsida men de har dragit in det stödet.
Jag fick ett Soundblaster X-Fi att fungera med de generella drivrutinerna men det var nog före 2011.

Permalänk
Medlem

Vet inte om du provat men "pavucontrol" tycker jag är ett enkelt och smidigt verktyg för att hantera ljud på. Detta verktyg ser ju dock bara till att du kan sätta rätt ljudutgång på olika applikationer, är det fel på drivisarna är det ju värre såklart...

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Skrivet av bardbard:

Vet inte om du provat men "pavucontrol" tycker jag är ett enkelt och smidigt verktyg för att hantera ljud på. Detta verktyg ser ju dock bara till att du kan sätta rätt ljudutgång på olika applikationer, är det fel på drivisarna är det ju värre såklart...

Nämnde det tidigare i tråden
pavucontrol är samma som PulseAudio om jag förstått det rätt
Testade alla ljudutgångar inne i pulseaudio men fick tyvärr ändå inget ljud

Permalänk
Medlem

Finns inget sätt att få det att fungera pålitligt så vitt jag vet. Det komiska är att kortet fungerar fint i 32-bitars Debian. Bara 64-bitars som har blivit ignorerad i åratal.

Det är vad jag kom fram till efter att ha provat Kubuntu och Xubuntu. Kopplar in högtalarna till moderkortets ljudkort istället, smidigast så.

Typ det enda ljudkortet som strular i Linux och vi lyckades köpa det.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u