Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Hade ni fyllt hål med tandkräm?

Hejsan.

Jag kom att tänka på en sak jag gått och hållt inom mig i snart ett år.

I samband med att jag flyttade till ny lägenhet frågade jag hyresvärden om de stod för spackel för att täcka igen plugghålen i den gamla lägenheten.
Jag fick till svar, över mail, att "nej, det gör vi inte. Du kan väl använda tandkräm?"

Eftersom jag fick det svaret av hyresvärden, över mail så jag hade det alltså sparat, så hade jag helt säkert kommit undan med att göra det. Men jag själv kom fram till att hade en tidigare hyresgäst gjort så mot mig hade jag inte direkt uppskattat gesten..

Hade ni följt hyresvärdens rekommendation? Hur jävla fel är det av hyresvärden att ens be mig göra så?

Permalänk
Medlem

Det låter skumt, men fungerar det så får du en lagning som luktar gott i alla fall en stund

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Jag hade lätt kört

Permalänk
Medlem

Det kan ju omöjligen handla om kostnaden för spackelmassan.

Men ja, tandkräm funkar rätt bra.

Jag antar att lite hål i väggarna på "normala" ställen är något som förväntas finnas i lägenheter och därmed inte behöver åtgärdas av hyresvärden.

edit: Jag kanske missförstod frågan. Så nej, jag kan inte tycka att det skulle vara något negativt med att tidigare boende skulle lagat små hål med tandkräm. Det är ingen större skillnad på innehållet.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Nej verkligen inte, helt fel produkt till helt fel användningsområde.

Dock om jag hade hamnat i konflikt med hyresvärden och skall flytta ut, så kanske jag hade gjort det för att jävlas. Men då skall det ha gått jävligt långt.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Måste inte hyresvärden stå för spackel enligt lag? Precis som de måste erbjuda en garderob för kläder.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Mjöl funkar också bra, förutsatt att det är en ljus/vit vägg?
Fungerar bäst på små spikhål eller nålhål.

Permalänk
Medlem

Köp spackel som heter One strike Filler. Funkar kanon, skippa tandkrämen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Latexfog/målarfog är att rekommendera.
Samt att de finns i de vanliga grundfärgerna.

Spackel måste läggas på i minst två omgångar med slipning för att bli bra.
Detta för att det sjunker in när det torkar.

Givetvis beror det på hur stora hål man ska fylla.

Permalänk

det går inte om det är fluor i den då är det bara för golvet,
tror allvarligt talat din hyresvärd antingen har väldigt sjuk humor eller att han driver med dig.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Silikon och bomull, finns inget som fäster på det...

Permalänk
Medlem

Spackel är väl ändå billigare än tandkräm?

Permalänk
Medlem

Jag använder "Barnängen handtvål fast" för att fylla håll i mina lägenheter.
Funkar ju dock bara om väggen är vit.

Visa signatur

-5700x3D-7900xt-

Permalänk
Medlem

Hej,
Har Ni gått o hållit det inom er i ett år?
men OMG...jösse namn
LOL

Permalänk
Medlem

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Spackel/Vaggspacke...

kostar väl samma som en tandkrämstub typ?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Coolt jag skulle kört på tandkrämen XD haha

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem

Hade hyresvärden sagt att jag skulle ta tandkräm så skulle jag ha spacklat hela lägenheten innan jag flyttade

Permalänk
Medlem

En del skön humor här!

Skrivet av Igelkott:

Det kan ju omöjligen handla om kostnaden för spackelmassan.

Men ja, tandkräm funkar rätt bra.

Jag antar att lite hål i väggarna på "normala" ställen är något som förväntas finnas i lägenheter och därmed inte behöver åtgärdas av hyresvärden.

edit: Jag kanske missförstod frågan. Så nej, jag kan inte tycka att det skulle vara något negativt med att tidigare boende skulle lagat små hål med tandkräm. Det är ingen större skillnad på innehållet.

Hur menar du att det innehåller ungefär samma grejer?

Skrivet av DavidtheDoom:

Måste inte hyresvärden stå för spackel enligt lag? Precis som de måste erbjuda en garderob för kläder.

Jasså? Enligt vilken lag? Kan ju vara intressant att veta till nästa gång.

Skrivet av Kega:

Köp spackel som heter One strike Filler. Funkar kanon, skippa tandkrämen

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset, hittade ett dugligt spackel jag använde dock

Skrivet av TubularBoy:

Latexfog/målarfog är att rekommendera.
Samt att de finns i de vanliga grundfärgerna.

Spackel måste läggas på i minst två omgångar med slipning för att bli bra.
Detta för att det sjunker in när det torkar.

Givetvis beror det på hur stora hål man ska fylla.

Uppfattat, stryka två gånger alltså

Skrivet av Grönahunden:

det går inte om det är fluor i den då är det bara för golvet,
tror allvarligt talat din hyresvärd antingen har väldigt sjuk humor eller att han driver med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Hejsan.

Jag kom att tänka på en sak jag gått och hållt inom mig i snart ett år.

I samband med att jag flyttade till ny lägenhet frågade jag hyresvärden om de stod för spackel för att täcka igen plugghålen i den gamla lägenheten.
Jag fick till svar, över mail, att "nej, det gör vi inte. Du kan väl använda tandkräm?"

Eftersom jag fick det svaret av hyresvärden, över mail så jag hade det alltså sparat, så hade jag helt säkert kommit undan med att göra det. Men jag själv kom fram till att hade en tidigare hyresgäst gjort så mot mig hade jag inte direkt uppskattat gesten..

Hade ni följt hyresvärdens rekommendation? Hur jävla fel är det av hyresvärden att ens be mig göra så?

Skulle gissa att hyresvärden är lite irriterad på gamla hyresgäster som kanske gjort så när de flyttat, det är inte så att det är ett studentboende du flyttat in på?
Rätt vanligt. Har själv utnyttjat det, vad ska man göra som fattig, lat, student?
Håller några dagar kanske. Vad jag vet så använder man det bara för att täcka hål så de inte ska synas när inspektionen äger rum. Fungerade bra för mig

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Skulle gissa att hyresvärden är lite irriterad på gamla hyresgäster som kanske gjort så när de flyttat, det är inte så att det är ett studentboende du flyttat in på?
Rätt vanligt. Har själv utnyttjat det, vad ska man göra som fattig, lat, student?
Håller några dagar kanske. Vad jag vet så använder man det bara för att täcka hål så de inte ska synas när inspektionen äger rum. Fungerade bra för mig

Haha, det låter betydlgit rimligare på ett studentboende.
Nej, det är det inte i mitt fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Måste inte hyresvärden stå för spackel enligt lag? Precis som de måste erbjuda en garderob för kläder.

Nej, generellt så är det hyresgästen som får stå för att fixa de hål han/hon har åstadkommit. Därför är det viktigt att påpeka eventuella hål och/eller skavanker från den tidigare hyresgästen när man flyttar in - annars åker man på att själv fixa dessa när man ska flytta ut.
Hyresvärden brukar dock kunna fixa det mot en kostnad om man inte orkar göra det själv - fast då hyr de ofta in en firma och det blir svindyrt jämfört med att fixa själv. Normalt slitage står dock hyresvärden för och har för detta ofta någon slags renoveringsplan för olika saker, så som ommålning/tapetsering av väggar vart 10:e år och kanske golv vart 15:e år eller så. Har man borrat en massa hål i väggarna i en hyresrätt så räknas det inte som normalt slitage - det har det i alla fall inte gjort de gånger varken jag eller någon jag känner flyttat.

Flyttade för övrigt senast för bara några månader sedan och en del små skavanker och märken på väggarna målade jag över med sambons vita nagellack... såg okej ut på avstånd, så inget som märktes vid inspektionen. För hålen sa fastighetsskötaren att det räcker med övermålningsbart spackel på tub, kostar ett par tior på Jula.

Edit: Lägenheten ska ju lämnas i stort sett i samma skick som när man själv fick den, normalt slitage undantaget. Sedan är ju vissa hyresvärdar jävligare än andra förstås. Men allt detta brukar framgå i kontraktet.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Har alltid använt tandkräm i hål när jag flyttat. Fungerar hur bra som helst.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Hur menar du att det innehåller ungefär samma grejer?

Det är väl typ bakpulver i bägge. Någon sorts karbonat och bindemedel.

edit: bakpulver var kanske att ta i. Men kalciumkarbonat då.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Klart man använder Spackel och sen på med lite vitfärg om vägen är vit är hålet stort kan man först trycka in bomull och sen på med spackel för att snabbare få till lagningen.
Silikon ja funkar om det är vit silikon och vit vägg annars avråder jag från det då färg inte fäster på silikon.

Folk är iaf kreativa här minst sagt tvål och lite allt möjligt.
Har dock inte hört någon tidigare som använt tandkräm eller tvål men nångång skall väl vara den första.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Avstängd

Va fan, tandkräm? När vanligt fin-/snickerispackel är billigare? O.o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Va fan, tandkräm? När vanligt fin-/snickerispackel är billigare? O.o

Antar han menade att man tar det man har liggandes hemma.. undrar hur blå tandkräm blir på vit vägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Måste inte hyresvärden stå för spackel enligt lag? Precis som de måste erbjuda en garderob för kläder.

Tror att du är ute och cyklar i båda fallen.

Upp till hyresgästen att åtgärda allt över "Normalt slitage" när det kommer till hål i väggar, repor och skador på dörrar väggar osv.

Dock brukar alla hyresvärdar ha en cykel på hur länge något skall hålla. Tapeter säg 10 år. Så har det gått 10 år sedan det senast målats/tapetserats så brukar de bjuda på förbättringen.

Forskade runt lite om garderob och nej, det verkar inte vara just garderob det är krav på, utan "förvaring".

Källa;
http://lawline.se/answers/ar-hyresvarden-skyldig-att-tillhand...

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag skulle lätt ta bamsetandkräm

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@oobum: @Zicsoen:

Tror ni båda missförstod mig.
Jag sa aldrig at hyresvärden skulle spackla åt hyresgästen utan tillhandahålla spackel. Sedan har ni nog helt rätt att det är den som flyttar in som har rätt att ifrågasätta skicket på lägenheten.

Varje gång jag har byt lägenhet så har hyresvärden varit tillmötesvilligt och gett mig spackel om jag bett om det, en gång fick jag en hel tub när jag skulle flytta ut.

Tror det är ytterst få hyresvärdar som hellre ger en vindsskrubb eller ett källarförråd istället för en garderob. Garderob kan även tolkas som förvaring, och det är billigare för hyresvärden. Men helt rätt, har dock en vän som tryckte på sin privata hyresvärd och fick en garderob pga lagen och att det inte fanns källar-/vindsförråd.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@oobum: @Zicsoen:

Tror ni båda missförstod mig.
Jag sa aldrig at hyresvärden skulle spackla åt hyresgästen utan tillhandahålla spackel. Sedan har ni nog helt rätt att det är den som flyttar in som har rätt att ifrågasätta skicket på lägenheten.

Varje gång jag har byt lägenhet så har hyresvärden varit tillmötesvilligt och gett mig spackel om jag bett om det, en gång fick jag en hel tub när jag skulle flytta ut.

Tror det är ytterst få hyresvärdar som hellre ger en vindsskrubb eller ett källarförråd istället för en garderob. Garderob kan även tolkas som förvaring, och det är billigare för hyresvärden. Men helt rätt, har dock en vän som tryckte på sin privata hyresvärd och fick en garderob pga lagen och att det inte fanns källar-/vindsförråd.

Tänkte nog automagiskt på "spackling" när jag läste.
En del hyresvärdar är ju som sagt lite schysstare än andra och en tub spackel kostar inte många kronor men de behöver inte stå för materialet som krävs för annat än vad som går under normalt slitage.

Garderober vet jag inte vad som gäller men har aldrig bott i en lägenhet som saknat sådana och generellt brukar ju dessa tillhöra lägenheten. Har bytt ut garderober ibland till egenköpta med skjutdörrar istället och har då gjort upp med fastighetsskötaren så att de tar hand om den gamla garderoben, sedan har vi bara bytt tillbaka vid flytt. Möjligen kan man bli utan garderob om man bor i studentkorridor eller kanske en billig etta i ett nedgånget hus.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |