Bredband2 delar bara ut ett IP nummer...?

Permalänk
Medlem

Bredband2 delar bara ut ett IP nummer...?

Tjena på er.
Jag har fått fiber in i kåken och köpt Apples nya Airport extreme basstation. Men sedan detta drogs igång har jag fått problem med att vissa trådlösa prylar inte får något IP nummer. Det funkar ibland och ibland inte, och jag kan inte ändra om till DHCP i routern för det blir nån konflikt. För detta måste väl vara inställt på DHCP?

Ringde idag till Bredband2 och de säger att de delar ut ett IP nummer och att mitt problem sitter i min Apple router. Den ska tydligen bara kunna dela ut en viss mängd IP nummer om man inte ställer in den på att dela ut fler än de 5-6 den delar ut idag.

Men HUR gör jag den inställningen?
Routern ansluts via DHCP enligt routern.
Router-läget är AV (bryggat läge)

Jag kan inte byta DHCP för då får jag en konflikt:
"Att dela ett intervall IP-adresser med endast DHCP kräver manuell konfigurering
av WAN-IP-adressen. Om din internetleverantör ger dig ett intervall statiska IP-adresser
bör du konfigurera din trådlösa basstation manuellt med den första IP-adressen och dela ut resten via DHCP."

Några bra tips?

Mvh Tornberg.

Nya uppgifter.
Permalänk
Medlem

@tornberg: Bryggar du routern så stänger du av DHCP funktionen också. Om det inte är annorlunda på apple routrar.

Lättaste att göra när du får problem är oftast bara att reseta routern.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

Du får använda AirPort utility och röja runt i settings.
Det du är ute efter är "Dhcp range". Men det verkar horribelt att den per default skulle vara satt till att bara ge 5 ipnummer, då skulle ju varenda svensson som köper en Airport få problem.

Nu är det fel ruta som är inringad då jag bara stal bilden, det är alltså "DHCP Range" som är intressant i ditt fall.

Edit: Iofs säger du att "router-läget" är AV, det känns fel... Om du bara får 1 ip av din ISP och du bara har din airport extreme kopplad direkt till internet så bör ju vara den du vill ha som router?

Det man måste skilja på är att du på två stälklen i din router använder DHCP
1. (WAN) porten, alltså porten mot din isp, kan antingen ha DHCP, dvs din router får ett IP från din ISP, eller ett statiskt ip, dvs du ställer in ett fast ip mot nätet, som du fått av din isp.

2. (LAN) portarna + wlan, här har du också DHCP, det är dom ipnummer som delas ut till dina maskiner.

Om du tittar i inställningarna på en av dina pryttlar du har ansluten, vad får den för ipnummer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tornberg:

Router-läget är AV (bryggat läge)

Vill du ansluta mer än en enhet måste du ha en router (NAT).
Konfigurera den som en router.