Nattfotografering, skräp och suddiga bilder?

Permalänk
Medlem

Nattfotografering, skräp och suddiga bilder?

Hej!

Kamera: Canon 600D
Objektiv: Kitobjektiv och ett 50mm EF 1.8 II.

Har nyligen börjat få problem med att mina bilder blir mer suddiga och oskarpa, speciellt ljus som lyktstolpar (haloeffekt och ibland ser det ut som dimma) och liknande vid nattfotografering. Ibland kommer det också upp ljusprickar. (från damm förmodar jag). Händer inte alltid men väldigt ofta.

Saken är dock den att jag fått sensorn rengjord, men varför blir bilderna fortfarande suddiga/ljusartifakter? Smuts i objektiven?

Brukar fota med bländaren mellan 8-14 och blir mer tydligt med mindre bländare. Använder alltid tripod.

Tack!

Permalänk

Inte så att det blir imma på sensorn/linsen?

Kommer du innifrån med kameran säg 20° och plötsligt kommer ut i 10° så kommer ev ha en immfilm på linsen kan va väldigt tunn knapt synbar med ögat.

Och som sagt blir det på sensorn är det ju inget som direkt går att se heller speciellt om du använder en lins som inte är vädertätad.

Låt kameraväskan stå ute med kameran i nån kvart innan du går ut och fotar så den håller ungefär samma temp som utomhus och ev imma hunnit skingra sig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Fota med större bländare, typ runt 5-6.
Anledningen till större bländare är att om du har skit på bakre elementen samt
på sensorn kommer dessa synas mycket tydligt vid såpass långa exponeringar.
På en fullformat kan man dra f/14 men på en APS-C kan det börja bli lite suddigare.
Lite som om du nått en slags gräns.

Ta bort filter osv på kameran så du inte får reflexer.

Jag har med mig en laserpenna modell stark ut. Kan jag se
strålen i luften är det hög luftfuktighet. Då brukar jag få bort lite med polfilter
eller så tar jag en annan dag, dvs, om jag vill ha klara bilder.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Skulle vara lättare att tolka vad du har för problem om du laddar upp några bilder

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

1. Fokusera manuellt i svagt ljus
2. Har du budgetfilter - ta bort
3. Rengör/putsa frontlinsen
4. Inspektera sensorn - rengör vid behov
5. Diffraktionen ökar över bländare 8
6. Fäll upp spegeln för att undvika ev. vibrationer vid långa slutartider

Små enstaka dammkorn i objektivet brukar aldrig synas på bilderna

Permalänk
Medlem

Uv filter kan ge konstiga effekter då ljuskällor finns med. De billiga filtren är de värsta.

Ljusprickarna är förmodligen hetapixlar. Dessa kan uppkomma vid höga isotal. Oftast kortvariga, ibland långvariga. I det sistnämnda fallet krävs remapping för att bli av med de heta pixlarna.

Ladda gärna upp ngn problembild. Misstänker helt enkelt att du missat fokus. Minsta lilla felfokusering innebär stor försämring pga det korta skärpedjupet.

Permalänk
Medlem

Det är svårt att uttala sig utan bildexempel. Ljusprickarna kan ev vara heta pixlar, men det är svårt att veta utan att ha sett hur de ser ut. Det kan ju vara ghosting från andra ljuspunker i bilden åxå.

Posta gärna några bilder tillsammans med EXIF-data.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Kommer du innifrån med kameran säg 20° och plötsligt kommer ut i 10° så kommer ev ha en immfilm på linsen kan va väldigt tunn knapt synbar med ögat.

Det är ju när man går åt andra hållet, om kameran är kall och man kommer dit där det är varmare, som man riskrerar imma/kondens.