Permalänk

Val av chassi?

Hej!
Hade tänkt bygga en gaming dator, de flesta delarna är redan beställda men jag saknar fortfarande chassi. Helst väljer jag någon Fractal Design.
Jag har lite funderingar kring detta dock.
Är det några stora skillnader mellan Fractal S, Fractal R5 och Fractal R4?
Vilket chassi rekommenderar ni?

Mina delar är :
R9 FURY Tri-X
i7 4790k
Noctua NH-D15
ASUS z97-A
Fractal newton 1000w platinum

Vilket chassi tror ni passar bäst till dessa delar?

Permalänk
Medlem

Skulle jag använda ett stort chassi hade det nog blivit ett Define R5 blackout Edition, men då är jag en sucker för coola namn på saker

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

på R4 och R5 serien är R5 en förbättring på R4 som var populär
R5 har mer plats S serien vet jag inget om

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera fd core 3000.
Helt ok luftflöde med fläktar på alla slots.
Enkelt stilrent. Lätt å bygga i. bra pris

Permalänk
Medlem

Alltså, kolla på swecs tester av de chassina. Fractal S saknar lagringsplatser i fronten har jag för mig och är lämpad för fet vattenkylning. Det finns, tror jag tre lagringsplatser på baksidan.

Fractal R5 har ett par fördelar gentemot 4. Bl.a. Dammfilter i botten som man plockar ut från framsidan istället för baksidan av chassit. SMIDIGT. Vändbar fronlucka. Förbättrade 2.5 tums platser på baksidan av moderkortsplåten, det är busenkelt att placera och fästa SSD.

Mitt val hade landat på R5 om jag hade haft mkt lagring och S om lagringen inte är prioriterad utan väldigt bra luftflöde ELLER vattenkylning.

R4 finns ingen anledning att köpa av dessa tre. Kolla på testerna på R5 och S istället, finns youtube recension av Jonas T på båda inbäddat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Jo, har kollat på sweclockers Fractal R5, Fractal R4 och S videos men hade ingen aning vilken som skulle passa mig bäst :/

Permalänk

Hade gått för mATX, mindre och smidigare. ATX är en onödigt stor plattform.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Hmm. Har fortfarande väldigt svårt att välja. Fractal S är ju billigare. Kommer allt jag har ens att passa i en Fractal S?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Kan rekommendera fd core 3000.
Helt ok luftflöde med fläktar på alla slots.
Enkelt stilrent. Lätt å bygga i. bra pris

Som inte passar till TS då kylaren är för stor.

Skrivet av balditron:

Hmm. Har fortfarande väldigt svårt att välja. Fractal S är ju billigare. Kommer allt jag har ens att passa i en Fractal S?

Ja dina komponenter kommer passa utan problem i S. Det är ett ljudisolerat chassi som är gjort mestadels för vattenkylning.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk

@Pamudas: Alltså, om vi säger såhär; finns det några stora anledningar till prisskillnaden mellan R5 och S?

Permalänk
Medlem
Skrivet av balditron:

@Pamudas: Alltså, om vi säger såhär; finns det några stora anledningar till prisskillnaden mellan R5 och S?

Nej inte direkt, S har däremot endast 3st 3.5" platser för hårddiskarna/SSD, ingen CD-läsare heller.
S har även riktigt bra luftflöde då det inte finns något i fronten av chassit, då HDD-platserna sitter på baksidan.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av balditron:

Ja, det följer med mindre lagringsplatser till S, det är mer cleant innuti

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk

Jag kommer bara använda 1TB hårddisk, eventuell SSD i framtiden. Dock är inte SSD någonting jag bryr mig så speciellt mycket om då det inte gör någon skillnad i prestanda och verkar vara mer godis än muskler.
Kommer enbart använda datorn till gaming och med min nuvarande dator har jag efter 3 års användning använt totalt 400gb av 1000gb. Så nja, extra lagringsplatser är ingenting jag egentligen kommer dra så mycket nytta utav.

Permalänk
Medlem

@balditron
Jag tror du blir nöjd med Define S. Går att bygga ett väldigt cleant system när det inte är några lagringsburar ivägen, samt att man får bättre luftflöde!

Permalänk
Medlem

Har just byggt ihop min nya dator med ett Define s chassi. finns två platser för ssd och tre för antingen ssd lr hdd. jag tycker det är snyggt och är nöjd med ingen framlucka grejen, stod också och velade mellan de du pratade om och det var nog priset som avgjorde för mig, då de verkade så lika.

Permalänk
Medlem

Slår också ett slag för Define S, oavsett om man ska köra vatten eller luft. Helt ok ljudmässigt och luftflödet är grymt.

Som tidigare nämnts får det plats 3st 3,5" diskar och 2st 2.5" diskar, alternativt 5st 2,5".

Permalänk
Medlem

Kika på Define S ganska ren sak perfekt för vatten loop byggen och för dom som inte ska ha massa hårddiskar enda nackdel den har ingen 5,25" uttag för dvd för dom som vill ha en dvd i datorn .
Finns billiga extern dvd nu för runt 300 kr jag tycker de är snyggare med en ren front.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@balditron
Jag tror du blir nöjd med Define S. Går att bygga ett väldigt cleant system när det inte är några lagringsburar ivägen, samt att man får bättre luftflöde!

Skrivet av Pamudas:

Nej inte direkt, S har däremot endast 3st 3.5" platser för hårddiskarna/SSD, ingen CD-läsare heller.
S har även riktigt bra luftflöde då det inte finns något i fronten av chassit, då HDD-platserna sitter på baksidan.

Skrivet av willeykk:

Slår också ett slag för Define S, oavsett om man ska köra vatten eller luft. Helt ok ljudmässigt och luftflödet är grymt.

Som tidigare nämnts får det plats 3st 3,5" diskar och 2st 2.5" diskar, alternativt 5st 2,5".

Då ska man inte glömma att HDD-burarna i R5 är helt modulära.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Då ska man inte glömma att HDD-burarna i R5 är helt modulära.

Stämmer bra att de är skruvade. Men tar man bort dessa för luftflödets skull så har man väl bara 2st 2,5" platser kvar, eller har jag missförstått uppbyggnaden?

Permalänk
Medlem

I Define S finns det plats för 3st 3,5" diskar & 2st 2,5"på baksidan av chassit! Alternativt 5st 2,5"

Permalänk
Medlem

Define S om du ska köra vattenkylning annars kör du R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Stämmer bra att de är skruvade. Men tar man bort dessa för luftflödets skull så har man väl bara 2st 2,5" platser kvar, eller har jag missförstått uppbyggnaden?

Man behöver ju inte ta bort alla burarna som jag förstått det, var de inte uppdelade i tre sektioner?
Sektion 1: 5.25tums-platserna
Sektion 2: 5st 3.5tums/2.5tums-platser (dessutom vändbar för bättre luftflöde)
Sektion 3: 3st 3.5tums/2.5tums-platser (samma som sektion 2)
Även flyttbara till området framför PSU (ovanför tomma fläktplatsen i botten)
Man får ju gott med luftflöde bara man plockar bort sektion 2.

Sen på baksidan fanns det mycket riktigt 2st 2.5tums-platser.

Så som jag ser det är R5 oavsett det bättre valet då luckan i fronten är ljuddämpad. Är define S dämpad i fronten?

Visst sen kan ju storlek vara avgörande för vissa även i ATX-segmentet, men jag ser ändå större potential hos R5.
Define S hade vart klockren om man hade kunnat köpa till HDD-burar IMO. Då menar jag separata en och en för att kunna utöka sin utrymmesarsenal.

Sen håller jag med om att det blir 'cleant' i S men använder man sig inte av vattenkylning känns den tomma ytan överflödig om ens för luftflödets skull som man ändå kan skaffa sig med R5.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Elakekocken:

För "vattenkylare" och personer som kräver lagom mängd lagring är S ett bra val, annars håller jag med dig att R5'an är klockren.

Permalänk

Har fortfarande inte beställt, dock så tycker jag att det är värt att notera att jag endast kommer att använda en 1TB HDD, ingen SSD eller extra HDD. Efter löning blir det eventuellt en SSD men då köper jag en ordentlig SSD med 500GB. Har inga som helst speciella behov utav lagringsutrymme, kommer endast använda burken till att spela då och då på min fritid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av balditron:

Har fortfarande inte beställt, dock så tycker jag att det är värt att notera att jag endast kommer att använda en 1TB HDD, ingen SSD eller extra HDD. Efter löning blir det eventuellt en SSD men då köper jag en ordentlig SSD med 500GB. Har inga som helst speciella behov utav lagringsutrymme, kommer endast använda burken till att spela då och då på min fritid.

Då är Fractal S ett ypperligt val. Men har du Dvd- eller Blu-raybrännare, så finns det ingen plats för den.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Att föreslå chassi för någon annan är ju rätt meningslöst.
Det jag tycker är snyggt tycker du är fult,etc.
Känns Fractal design rätt för dig så köp det,Är ju inget som tilltalar mig.
Är supernöjd med mitt Corsair 750D.
Är mycket som ska kännas rätt med just chassit,Jämfört med t.e.x en dvd brännare.:)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.