Permalänk
Avstängd

Sugen på en Espressomaskin?

Jag är sugen på en Espressomaskin men vet inget om dem.

Denna ser ut att ha ett rätt moderat pris: DeLonghi Magnifica S ECAM 22.110 och bra omdömen. Just om priset, undrar jag över vad skillnaden är mot 8-11 tusenkronors-maskiner? Brygger ofta bara två koppar.

Frågor
Tar det lång tid om man använder kaffekvarnen i den eller mal den och sedan lagras kaffet till när man är sugen.
Hur lång tid tar två koppar?
Kan man få ut vanligt bryggkaffe ur den?
Oj, har nog massa frågor också som jag ännu inte vet om.

Permalänk
Medlem

Gillar nespresso själv. Kapslana är kanske dyrare, men det blir ca 4kr per kopp. Blir kanske 3000kr per år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Jag var sugen på att köpa en Espressomaskin men det slutade med en Nespresso Pixie http://www.webhallen.com/se-sv/hem_och_hushall/220035-nespres...
Enklare att underhålla och smidigt som attan med kapslarna och det blir faktiskt väldigt gott!

En kompis har en espressomaskin som maler bönor och hela kitet och det blir väldigt gott det med så klart, men betydligt mer underhåll med kaffesump och rengöring.

Både han och jag har kvar vanlig kaffebryggare också.

Lycka till med din kaffekonsumtion

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

DeLonghi Magnifica S ECAM 22.110[/url] och bra omdömen. Just om priset, undrar jag över vad skillnaden är mot 8-11 tusenkronors-maskiner? Brygger ofta bara två koppar.

Frågor
Tar det lång tid om man använder kaffekvarnen i den eller mal den och sedan lagras kaffet till när man är sugen.
Hur lång tid tar två koppar?
Kan man få ut vanligt bryggkaffe ur den?
Oj, har nog massa frågor också som jag ännu inte vet om.

Det ser väl mer ut som någon typ av helautomtisk kaffemaskin för hemmabruk (tryck på en knapp och få en kopp) än en riktig espressomaskin skulle jag säga. Däremot har jag dålig koll på vilka espressomaskiner som gäller i dagsläget, men nog ska det gå att få något som är helt okej för samma budget. Dock är ju riktiga espressomaskiner lite meckigare att tillverka kaffe med än den du letat upp.

Skrivet av zeleni:

Gillar nespresso själv. Kapslana är kanske dyrare, men det blir ca 4kr per kopp. Blir kanske 3000kr per år.

Nespresso eller andra sorters kapslar, om än populärt, kan inte riktigt mäta sig när det gäller att producera bra kaffe i jämförelse med en riktig espressomaskin. Skulle säga att det är mer en grej för bekvämlighet snarare än bra kaffe. Även om jag vet att det finns folk som tycker att kapselkaffe är fantastiskt så är det nog få kaffefinsmakare som håller med.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Kapselbryggarna är underbara på mornarna när man är för trött för bryggkaffe

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Det kan vara en hel del som skiljer:

- hur varmt kaffet blir
- hur snabbt den brygger
- hur lätt/svår den är att rengöra
- hur ofta man måste rengöra
- hur mycket/lite den låter
- hur lätt/svårt man fyller på vatten
- pumptryck
- storlek på vattentank
- storlek på bönbehållare
- typ av kvarn/malskivor
- malningsgrad
- antal program
- hur mycket/lite man kan ändra/justera programmen efter egen smak
- mjölkskummare
- rengöring för mjölkskummare
- cappuccino
- kan man brygga en eller två koppar
- byggkvalitet (!!!)

Många dyrare har även lite mer lyx-funktioner som separate mjölkbehållare, belysning, koppvärmare osv.

Det jag skulle kolla på är bryggtemperatur, volym på vattenbehållare eftersom ni är två, volym på bönhållare så man slipper fylla på hela tiden, vart vattentanken sitter så den är lätt att fylla på. Om ni dricker cappuccino så kolla om man kan brygga cappuccino på en gång eller om man måste skumma mjölken vid sidan om. Generellt så blir kaffet gott i de flesta maskiner, det är ofta underhållet och användningen av maskinen som skiljer.

Jag brukar ladda ner manualen till resp. maskin jag kikar på, då får du svar på många frågor.

Ofta maler han bönorna när man "gör" sitt kaffe. Vill du ha en snabb maskin är kappselmaskin oftast bättre.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Avstängd

Intressanta svar. Tror jag väljer bort kapselmaskiner pga, i längden, dyra kapslar. Är intresserad av hur lång tid det tar att få sitt kaffe i en automatisk expressomaskin. Ofta sätter jag på kaffe i bryggaren, sätter mig vid datorn, och glömmer av min panna så länge kaffet är varmt. Vore gott om man kunde trycka på en knapp och färdigt på 3 minuter, fast då kanske en kapselmaskin ändå är bättre.

Permalänk
Inaktiv

Även jag är sugen på en espressomaskin. Priserna är ofta ganska extrema när jag tittat runt och kombinationen Moccamaster och Tassimo fungerar bra nog för mig i dagsläget. På sikt skulle jag vilja byta ut Tassimo mot en Espressomaskin i hopp om lite bättre kostnad, möjligen smak men också att få bort allt onödigt skräp kapslarna tyvärr ger.

Blir till att följa tråden för att se om det dyker upp någon passande modell eller så.

Skrivet av Fenix:

Kapselbryggarna är underbara på mornarna när man är för trött för bryggkaffe

Jag använder oftast min på lunchen. Tar lite för lång tid att köra Moccamastern även om den också är relativt snabb. Dessvärre är jag själv rätt seg att dricka istället hehe.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av kskolle:

Intressanta svar. Tror jag väljer bort kapselmaskiner pga, i längden, dyra kapslar. Är intresserad av hur lång tid det tar att få sitt kaffe i en automatisk expressomaskin. Ofta sätter jag på kaffe i bryggaren, sätter mig vid datorn, och glömmer av min panna så länge kaffet är varmt. Vore gott om man kunde trycka på en knapp och färdigt på 3 minuter, fast då kanske en kapselmaskin ändå är bättre.

Jag kör själv kapselbryggare nu för tiden ( bosch) och tycker det är skitbra enklare att variera också. Priset är inte så farligt högt 3 koppar om dagen för strax över 3 kronor blir ju bara 270 kr i månaden dyrare än en vanlig bryggare. Men det är smidigheten värd för mig i alla fall. När mycket folk kommer över kör jag dock med vanliga bryggaren.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Jag gillar dom, kaffet får en lite kraftigare och vassare smak än i en maskin. Dock jobbig att rengöra och inte speciellt energivänlig, fungerar inte heller på induktionshäll då de nästa alltid är gjorda i alu.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Kapselbryggare är förkastligt! Det är ta mig tusan inget annat än frystorkat kaffe som säljs dyrt - gärna i flådiga butiker av brats med backslick. Ingen kaffeälskare med självaktning skulle ens röra en kapselbryggare!

Det finns många sätt att göra kaffe på - däribland helautomatiska espressomaskinen. DeLonghi är ju ett etablerat märke, men just den modellen vet jag inget om.

Det kaffealternativ som jag generellt rekommenderar är en klassisk mokabryggare - helst en från Bialetti. Mokabryggaren är ju det traditionella sättet att göra kaffe i många italienska hem. Snabbt, enkelt och gott!

http://www.kaffegrossisten.se/mokabryggare/bialetti/

Slutligen - vad du än köper för bryggare - var nog med valet av kaffebönor!

Uppdatering: OK, jag erkänner - kapselkaffe är rent faktiskt INTE frystorkat... men enligt min mening är det likvärdigt. Det är skit helt enkelt! Jag har druckit tillräckligt många koppar kapselkaffe för att ha kommit till slutsatsen att det endast hjälpligt kan kallas kaffe... Vill dock understryka att detta är min personliga uppfattning, och jag förväntar mig inte att andra skall hålla med.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

@SexMachine:

Jag kör med moccabryggare och pressokanna.
Moccabryggaren är ju grym om man vill göra ett starkare kaffe, det går att få det näst intill trögflytande om man laddar ordentligt med kaffe i den. Det tar ju en liten stund att brygga men du får också ut en hel del kaffe ur dom större varianterna. Jag tycker det känns mer värt att köpa en billigare typ av bryggare och en kaffekvarn och sedan lägga pengarna på att testa olika bönor.
Det finns även moccabryggare i rostfritt stål som fungerar bra med induktion.

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk
Hedersmedlem

Kapselbryggare har inget med frystorkat kaffe att göra, så lägg ner det struntpratet. Snobberi är en farsot. Jag har flera Bialetti också. Är det värt extrajobbet jämför med Nespresso? Inte enligt mig. Nespresso ger jämnare och bättre resultat och man man riskerar inte att kaffet blir gammalt om man vill byta smak.

Jag använder alltså Nespresso som gör det bästa kaffet alla kategorier enligt min smak om man väljer rätt sorter. Dock har faktriskt Lidl börjat sälja Nespresso-kompatibla kapslar som är riktigt goda, för 2,50kr/st. Riktigt lika bra som Nespressos bästa sorter är de dock inte, så man får lite vad man betalar för, som vanligt. Dock väldigt bra resultat ändå.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Kapselbryggare har inget med frystorkat kaffe att göra, så lägg ner det struntpratet. Snobberi är en farsot. Jag har flera Bialetti också. Är det värt extrajobbet jämför med Nespresso? Inte enligt mig. Nespresso ger jämnare och bättre resultat och man man riskerar inte att kaffet blir gammalt om man vill byta smak.

Jag använder alltså Nespresso som gör det bästa kaffet alla kategorier enligt min smak om man väljer rätt sorter. Dock har faktriskt Lidl börjat sälja Nespresso-kompatibla kapslar som är riktigt goda, för 2,50kr/st. Riktigt lika bra som Nespressos bästa sorter är de dock inte, så man får lite vad man betalar för, som vanligt. Dock väldigt bra resultat ändå.

Shit, det visste jag inte. Handlar mycket på Lidl. Kan du ta en bild på lådan är du snäll ?

Kör en Nespresso Lattissima Plus och är jätte nöjd. Maskinen är nu 4 år gammal .
Skummar bra om man skall ha cappucino eller latte, och tycker espresso är jätte bra.

Har några Bialettis också, men tycker det blir för jobbigt.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Hedersmedlem

@zeleni: http://www.lidl.de/de/search?query=kapseln&filterCategoryPath...

Här i Norrland har de bara haft Azurro och två Espresso, Classico samt Ristretto (som är den jag dricker mest) så de andra kan jag inte uttala mig om. Min favorit av Nespresso är annars den lila, vad den nu heter, så det hade varit trevligt att fått prova Lidls motsvarande, Viola.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

Intressanta svar. Tror jag väljer bort kapselmaskiner pga, i längden, dyra kapslar. Är intresserad av hur lång tid det tar att få sitt kaffe i en automatisk expressomaskin. Ofta sätter jag på kaffe i bryggaren, sätter mig vid datorn, och glömmer av min panna så länge kaffet är varmt. Vore gott om man kunde trycka på en knapp och färdigt på 3 minuter, fast då kanske en kapselmaskin ändå är bättre.

Tror du kommer bli nöjd med den du länkar... 3 min är inget problem ( min Siemens tar ca drygt 1½ min från kallstart ca 40sek annars för en liten kaffe)
Finns ingen större anledning att köpa dyrare om du frågar mig

Visa signatur

Mamma är bäst!

Sur o Deppig?
Läs lite goda nyheter!
https://www.goodnewsmagazine.se/

Permalänk
Medlem

@MultiMan:

Arpeggio heter den väl. Gillar den själv.
Får köpa några paket nästa gång jag är på lidl.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

Vore gott om man kunde trycka på en knapp och färdigt på 3 minuter, fast då kanske en kapselmaskin ändå är bättre.

Vi pratar inte om minuter här. Jag har en snart 7-8 år gammal Saeco, som fortfarande fungerar helt klockrent!

1. Man har bönor i toppen
2. Vattentank på baksidan(oftast)
3. Under bönorna finns malverket
4. Det malda kaffet skickas ner till en "bryggenhet"
5. Man kan ofta välja hur mycket vatten man vill tillsätta(en "espressomaskin" kan användas för att få en vanlig mugg gott kaffe också)
6. Ut via vatten och rör ner i din kopp

Om maskinen är uppvärmd, samt att du har vatten och bönor klart i maskinen, så tar hela processen högst 30 sekunder.

Det som skiljer dyrare mot billigare helautomatiska maskiner är framförallt;
arbetstrycket, temperaturen på det färdiga kaffet samt malverket.

Kvalitén på den färdiga koppen kaffe hänger också till stor del på valet av bönor!
Stor skillnad på Löfbergs Lila(riktigt dåligt imo) eller en lite finare italiensk historia, från t.ex Lavazza.

Permalänk
Medlem

Har haft en liknande maskin. De gör bra kaffe så länge du är noga med rengöring, avkalkning OCH självklart bra bönor. Det är inte många minuter från det att den börjar värma upp till du har ditt kaffe. Som någon nämnde tidigare, vill du ha cappuchino och behöver skumma mjölk så kan den där maskinen vara lite dryg. Själva mjölkskummaren sitter ganska fäst (som man ser på bilden) så att det är svårt att röra själva kärlet man skummar mjölken i. Kan du inte röra den är det risk att mjölken bränns så var försiktig. Det finns automatiska maskiner som har en längre skummare som man kan vrida åt sidan för att få lite arbetsrum.

Permalänk
Medlem

Jag har gått från att inte dricka kaffe alls till att jag köpte mig en manuell espressomaksin (14.000kr). Resan är som följer.

Första maskinen:
Krupps. Helautomatisk. Fungerade ok. Ok kaffe, både espresseo och lattevarianter. La av efter ca 4500 koppar. Packningar etc la av. Rengjorde och avkalkade ofta (enligt bryggarens display). Ingen vidare kaffekvarn. Ångmunstycke inget vidare, inget bra mjölkskum
Kostade ca 5000kr

Siemens TE7. Helautomatisk. Enkel och bra. Bra kaffe, både espresso och lattevarianter. La av efter ca 9000 koppar. Rengjorde avkalkade ofta. Rätt ok kvarn. Lätt att rengöra då man kan plocka ut hela kvarnhuset och rengöra under vattenkran. Ångmunstycke, ok mjölkskum. Långt ifrån den manuella jag använder idag (se nedan)
Kostade ca 8000kr

Simonelli musica. Halvautomatisk. 58mm portafilter. Dubbelkokare (en för kaffe, en för ånga)
Bra tryck i ångan, lätt att få bra microskum. Kul att lära sig latteart
Ca 13000kr. Ingen kaffekvarn i bryggaren. Köps separat
Kaffekvarn: Mahlkönig Vario. Semiprofissionell kvarn.

Kapselmaskin: Har ingen själv men farsan har en. Även om dom kan va billiga i inköp så är kostnaden / kopp högre. Man blir låst till en tillverkare, inte alls lika stor valfrihet som med maskiner där man köper hela böner. Samt min subjektiva åsikt är att smak skillnaden är stor mellan nymalet och förmalet.

Jag har gjort smaktester bland familj/vänner. Ranking som följer:
* Bryggkaffe
** Krupps (helautomatisk)
*** Kapsel
**** Siemens (helautumatisk
***** Simonelli (halvautomatisk)
***** Köpt espresso från Espresso house

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Intressant tråd. Har funderat lite på en enklare maskin själv och såg att Webhallen har en Saeco Espressomaskin Poemia HD8425/21 för 1290:-(verkar kosta 2990:- annars). Den verkar kunna ta både 'vanligt' kaffe och någon slags ESE-pods. Dock verkar alla tester vara på Holländska eller östeuropeiska språk. Någon som känner till denna, kan den vara ett vettigt val för någon som mest dricker kaffe, men inte har något emot en espresso då och då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Jag gillar dom, kaffet får en lite kraftigare och vassare smak än i en maskin. Dock jobbig att rengöra och inte speciellt energivänlig, fungerar inte heller på induktionshäll då de nästa alltid är gjorda i alu.

Jag brygger nästan allt mitt kaffe hemma i en mokka-kanna, jag har en 3-droppars och en 6-koppars. 3-kopparskannan blir en liten mugg, rätt lagom till frukosten eftersom det blir mustigare än vanligt bryggkaffe. 6-kopparskannan räcker till två koppar och en skvätt till. Den lilla kannan minns jag inte märket på men den är i rostfritt så den fungerar även på induktionshäll, den större är en Bialetti i aluminium. Någon gång i livet vill jag ha en riktigt espressomaskin men som vi bor idag finns det inte plats för det. I så fall blir det en manuell maskin med separat kvarn.

Skrivet av Aene:

Intressant tråd. Har funderat lite på en enklare maskin själv och såg att Webhallen har en Saeco Espressomaskin Poemia HD8425/21 för 1290:-(verkar kosta 2990:- annars). Den verkar kunna ta både 'vanligt' kaffe och någon slags ESE-pods. Dock verkar alla tester vara på Holländska eller östeuropeiska språk. Någon som känner till denna, kan den vara ett vettigt val för någon som mest dricker kaffe, men inte har något emot en espresso då och då?

ESE-pods är en slags kaffepåsar, tänk dig pods fast gjorda av tyg eller papper istället. Jag har provat ett par olika sorter men det är en nödlösning, utbudet är rätt trist och de kostar 5 kr/st där jag köpt dem (de finns säkert billigare på nätet men jag ville inte köpa 25st av samma sort oprovat). Jag vet inget om just den maskinen men Saeco äger även Gaggia som gör bra grejer så kunnandet finns i alla fall. För en bra espresso behöver du även en kaffekvarn, färdigmalet kaffe tappar väldigt snabbt smaken, och espresso-kvarnar är rätt dyra. Billiga kvarnar klarar inte att mala tillräckligt fint.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

ESE-pods är en slags kaffepåsar, tänk dig pods fast gjorda av tyg eller papper istället. Jag har provat ett par olika sorter men det är en nödlösning, utbudet är rätt trist och de kostar 5 kr/st där jag köpt dem (de finns säkert billigare på nätet men jag ville inte köpa 25st av samma sort oprovat). Jag vet inget om just den maskinen men Saeco äger även Gaggia som gör bra grejer så kunnandet finns i alla fall. För en bra espresso behöver du även en kaffekvarn, färdigmalet kaffe tappar väldigt snabbt smaken, och espresso-kvarnar är rätt dyra. Billiga kvarnar klarar inte att mala tillräckligt fint.

Tack för informationen. Har inte tänkt använda podsen till den utan vanligt kaffe som jag malt med min Wilfa CGR-1. Kanske inte den bästa kvarnen, men har fungerat OK så långe jag druckit kaffe. Fast ska man ha till espresso kanske man bör uppdatera även den.
Har försökt köra lite tester av den genom Google Translate och det verkar som den gör godkänd espresso, men har en tendens att gå sönder efter runt ett år. Får fundera lite om det är värt en hundralapp i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Tack för informationen. Har inte tänkt använda podsen till den utan vanligt kaffe som jag malt med min Wilfa CGR-1. Kanske inte den bästa kvarnen, men har fungerat OK så långe jag druckit kaffe. Fast ska man ha till espresso kanske man bör uppdatera även den.
Har försökt köra lite tester av den genom Google Translate och det verkar som den gör godkänd espresso, men har en tendens att gå sönder efter runt ett år. Får fundera lite om det är värt en hundralapp i månaden.

Wilfan är en hyfsad kvarn, jag har en sådan själv, men jag tror inte den duger till espresso. Trist med dålig kvalitet, i så fall hade jag nog lagt till en tusenlapp och köpt en maskin av lite bättre kvalitet som håller längre om du prioriterar espresso, annars kan du ju köpa någon Nescafé-maskin för en femhunka och några pods att komplettera en vanlig bryggare med.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.