Permalänk
Medlem

Brädspel till Bruushan!

Go dagens!
Jag sitter och funderar på vad man kan köpa till sin lillebror och då kom jag på att
man kanske skulle köpa något fantasy brädspel eller liknande.

Han har börjat spela med ett gäng i stan och dom träffas någon gång i veckan och lirar.

Så ni som är lite mer insatta vad kan man köpa till honom? Eller tror ni att Magic the Gathering är något
man ska satsa på?

Jag är intresserad av alla förslag!

//DeGreeZ

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Skrivet av DeGreeZ:

Go dagens!
Jag sitter och funderar på vad man kan köpa till sin lillebror och då kom jag på att
man kanske skulle köpa något fantasy brädspel eller liknande.

Han har börjat spela med ett gäng i stan och dom träffas någon gång i veckan och lirar.

Så ni som är lite mer insatta vad kan man köpa till honom? Eller tror ni att Magic the Gathering är något
man ska satsa på?

Jag är intresserad av alla förslag!

//DeGreeZ

Vilken prisklass, vilken typ av brädspel gillar han osv?

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Fantasy brädspel, Talisman är ju en klassiker

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Catan är riktigt bra, finns en del expansioner till det också

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Om digitalt kan vara aktuellt, kolla med brorsan och hans polare ( om dem även har Steam ) att skaffa Tabletop Simulator 4 pack :
http://www.cheapshark.com/redirect.php?dealID=Ys9qbvlJE6pabgp...

Sjukt kul, man kan göra eget, och finns i Workshop massor att pröva sig fram med

Permalänk
Medlem

Brädspel finns det nog gott om. Jag listar några Fantasy spel som gillas av många som ett första tips. Bättre tips kan ges om vi kan få lite mer detaljer vad han (och sitt spelgäng) gillar.

Det finns exempelvis äventyrsspel där man kör "1 vs the-rest" såsom Descent 2E (finns också en Star Wars variant om det temat passar bättre).

Bluffspel som exempelvis The Resistance: Avalon är också ett bra tips. Här krävs det åtminstone 5 spelare, gärna fler så möjligtvis passar det inte in för honom.

Kanske Lord of Waterdeep kan vara något om man gillar D&D.

Sedan s.k. deck builder kan jag tipsa om Dominion.

Co-op spel med zombie tema kanske kan vara något? Zombicide inte riktigt fantasy...men det är ju zombies?

Game of Thrones TBG är också något många gillar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Catan är riktigt bra, finns en del expansioner till det också

+1 på den, är nog mitt absoluta favorit brädspel på grund av att det är ganska okomplicerat så man kan spela det med de flesta och det blir inte ett så stort projekt att sätta igång. Kanske inte bästa valet dock för ett "fantasy"-spel, men om de inte har spelat det så är det imo ett bra val ändå.

Kom precis i en ny utgåva också http://www.webhallen.com/se-sv/lek_och_gadgets/220375-settler...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

+1 på den, är nog mitt absoluta favorit brädspel på grund av att det är ganska okomplicerat så man kan spela det med de flesta och det blir inte ett så stort projekt att sätta igång. Kanske inte bästa valet dock för ett "fantasy"-spel, men om de inte har spelat det så är det imo ett bra val ändå.

Kom precis i en ny utgåva också http://www.webhallen.com/se-sv/lek_och_gadgets/220375-settler...

Skickades från m.sweclockers.com

Plus att det går rätt fort att spela en session. Många andra brädspel kan vara roliga, men allt för ofta nästan så tar det ohyggligt lång tid att spela igenom och det kan bli att man tom drar sig för att ta fram det spelet eftersom ingen är jättesugen på en lång spelsession. Vissa spel kan det också vara så att man är helt torsk mot slutet så det enda man kan roa sig med är typ en pakt och sedan bara förstöra för någon.

Domion är ett rätt kul kortspel också som generellt går snabbare än t ex Munchkin som förvisso är väldigt kul men kan ta lång tid, framförallt om man börjar blanda in fler lekar med expansioner.

Arkham Horror är annars kanske ett bra spel, där spelar man inte mot varandra. Mer co-op stuk på det.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Entusiast

http://www.shutupandsitdown.com/blog/post/susds-top-25-games-...

Börja där och arbeta dig fram genom alla 25 spel så ska du nog hitta något som verkar intressant. På sista sidan finns dessutom en lista med spel som är bra men som inte fick plats på topp 25. Det är väldigt varierande genrer på den listan så du borde kunna hitta något som verkar bra.

Magic är inte en bra present om du inte vet att han spelar och i så fall bör du kolla att du köper något han faktiskt vill ha. Magic är en djungel av upplagor och det har en förmåga att skapa ett svart hål i plånboken. Det hade underlättat om vi visste vad för typ av spel han spelar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

http://www.shutupandsitdown.com/blog/post/susds-top-25-games-...

Börja där och arbeta dig fram genom alla 25 spel så ska du nog hitta något som verkar intressant. På sista sidan finns dessutom en lista med spel som är bra men som inte fick plats på topp 25. Det är väldigt varierande genrer på den listan så du borde kunna hitta något som verkar bra.

Magic är inte en bra present om du inte vet att han spelar och i så fall bör du kolla att du köper något han faktiskt vill ha. Magic är en djungel av upplagor och det har en förmåga att skapa ett svart hål i plånboken. Det hade underlättat om vi visste vad för typ av spel han spelar.

Eller gå till brädspelens mecka och se deras ranking där... https://boardgamegeek.com/browse/boardgame

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Ja jäklar va svar! Tackar och bockar.

Ska kolla igenom det hela och försöka smidigt luska fram vad han gillar ^^

Som sagt! Tack som fan för hjälpen!

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Hedersmedlem

Ett 2-manna spel som är oerhört roligt och som sammanfaller med det här forumets huvudintresse är "Android Netrunner". Nu gillar jag inte temat i "Magic the Gathering", så jag ska inte komma med något jämförande omdöme, men frånsett det: om man vill fortsätta bygga egna lekar i jämförelse kan "Android Netrunner" vara billigare och lättare att få tag på intressanta expansioner. Spelet har en intressant balans mellan mekanik och bluff.