Hur mycket pengar fick ni i era unga dagar?

Permalänk
Avstängd

Hur mycket pengar fick ni i era unga dagar?

Huuuj, tänkte höra med er hur mycket pengar (månadspeng/barnbidrag) ni får av era föräldrar Är i dagens läge 15 bast och får 200kr per månad vilket är riktigt snålt, vill polarna äta pizza eller gå på bio så får man alltid tacka nej eftersom alla pengar ryker på sånt skit.. Så som jag fattat så ligger barnbidraget på ca 1k, 200kr av dom går till mig (månadspeng), sen betalar föräldrarna in en liten del till mitt sparkonto.. Men vart fan tar resten av pengarna vägen, lägger dom resten av bidraget i sina plånböcker eller? :') De har inte köpt mycket till mig på sistonde så pengarna kan då inte va slut så snabbt..

Jag kanske låter bortskämd men ska man ta o fjäska åt sig en större peng eller hela bidraget? Det är ju mindre än 1 år till gymnasium och då kanske man flyttar hemifrån så det är väl dags att lära sig hantera pengar nu?..

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScaniaTuktarN:

Huuuj, tänkte höra med er hur mycket pengar (månadspeng/barnbidrag) ni får av era föräldrar Är i dagens läge 15 bast och får 200kr per månad vilket är riktigt snålt, vill polarna äta pizza eller gå på bio så får man alltid tacka nej eftersom alla pengar ryker på sånt skit.. Så som jag fattat så ligger barnbidraget på ca 1k, 200kr av dom går till mig (månadspeng), sen betalar föräldrarna in en liten del till mitt sparkonto.. Men vart fan tar resten av pengarna vägen, lägger dom resten av bidraget i sina plånböcker eller? :') De har inte köpt mycket till mig på sistonde så pengarna kan då inte va slut så snabbt..

Jag kanske låter bortskämd men ska man ta o fjäska åt sig en större peng eller hela bidraget? Det är ju mindre än 1 år till gymnasium och då kanske man flyttar hemifrån så det är väl dags att lära sig hantera pengar nu?..

Jag fick 300:- i veckan när jag var i din ålder, mest pga pappas dåliga samvete. Detta var dock 18 år sedan.
Började dock jobba ganska tätt på att jag fyllde och då tjänade jag mina egna pengar, kändes bra mycket bättre än att belasta en redan belastad familjeekonomi.

Permalänk
Inaktiv

Har du kläder på dig? Får du mat hemma? Det är troligtvis där resten av dina pengar tar vägen. Det kan mycket väl vara så att dina föräldrar inte är lika rika som dina kompisar. Det kan också vara så att de bedömmer att det är lagom, har du pratat med dina föräldrar om saken?

När jag var 15 fick jag nog ut hela (eller iaf större delen) av bidraget. Då gällde det dock att själva spara pengar till vinterjacka, skor och andra dyrare grejer samt att själv betala kläder, mobilräkning och annat.

När jag började gymnasiet jobbade jag varannan helg på donken för att dryga ut pengarna och ha råd med datorleksaker, körkort och allt annat man vill ha.

Permalänk
Medlem

När jag var 15 fick jag 1000spänn i månadspeng.

Dom kanske lägger undan pengar för ett sparande inför din framtid som du får tillgång till när du blir 18.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

Betalar du mobil själv? Kläder? Tror du underskattar vad saker kostar.

Kommer inte riktigt ihåg vad jag fick i den åldern men nånstans där vid 15-17 gick jag nog över till att få hela bidraget, 1050 kr, men fick också betala mobilräkning och kläder etc själv med undantag för dyrare saker som jackor då fick jag lite hjälp. Lättast är väl att snacka med dina föräldrar, tror knappast att de "snor" pengarna från dig. Om de sätter undan pengar på ett sparkonto kommer du definitivt tacka dem senare.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Mat? Kläder? Hyra? Elräkning? Bredband? Semester? Finns många hål att stoppa stålarna i.

Permalänk
Inaktiv

Fick inga pengar alls, de stålarna jag ville ha fick jag tjäna in själv. Och jag tycker detta är rätt så rimlig nivå, det finns dessutom så många olika sysslor som man kan hitta på med för att dra in pengar.
T.ex. svamp och bärplockning drar man lugnt in 10 000kr på, sedan har man gräsklippning, snöskottning och kanske hjälpa någon med datorn etc.

Permalänk
Medlem

Från det att jag var ~15 så fick jag hela barnbidraget, då 640:-/månad. Dock innebar det att jag fick köpa ALLT själv. Leksaker, spel, kläder (även vinterkläder) slalomutrustning, bio etc etc. Fick nog egentligen "mer" pengar när jag bara hade typ 30-40 spänn i veckopeng, men ville styra mer över mina slantar så vi gjorde så.
Så 200:-/månad låter lite om du köper allt själv, är det endast till nöjen så är det väl inte så illa. Sen är det ju egentligen rätt onödigt att köpa mat för sina "nöjespengar" då jag antar att det alltid finns mat hemma som är "gratis".

Du kan ju alltid fråga vad dina föräldrar skulle vilja ha som motprestation för att du ska få mer.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Skrivet av ScaniaTuktarN:

Huuuj, tänkte höra med er hur mycket pengar (månadspeng/barnbidrag) ni får av era föräldrar Är i dagens läge 15 bast och får 200kr per månad vilket är riktigt snålt, vill polarna äta pizza eller gå på bio så får man alltid tacka nej eftersom alla pengar ryker på sånt skit.. Så som jag fattat så ligger barnbidraget på ca 1k, 200kr av dom går till mig (månadspeng), sen betalar föräldrarna in en liten del till mitt sparkonto.. Men vart fan tar resten av pengarna vägen, lägger dom resten av bidraget i sina plånböcker eller? :') De har inte köpt mycket till mig på sistonde så pengarna kan då inte va slut så snabbt..

Jag kanske låter bortskämd men ska man ta o fjäska åt sig en större peng eller hela bidraget? Det är ju mindre än 1 år till gymnasium och då kanske man flyttar hemifrån så det är väl dags att lära sig hantera pengar nu?..

50 kr i veckan när jag var 15. När jag började gymnasiet fick jag förhandlat till mig hela men fick då stå för kläder, skor och liknande själv med bidrag till det ibland... Då var barnbidraget 960 eller något, minns inte exakt...

Ditt barnbidrag går säkert till saker du behöver, det är till för att stötta föräldrar i den där miljonen det kostar från barnet föds till det är 18 år. Du äter mat, kanske går på någon fritidsaktivitet, kläder, skor, mobiltelefon, och massa annat. Om du vill ha mer pengar fundera då på om du på något vis kan förhandla, kanske stå för mer själv?

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att jag fick hela mitt bidrag när jag var 15, utan det kom när jag började gymnasiet tror jag.

Men 100-200 kr fick jag vet jag, innan jag fick hela bidraget själv.

Som andra säger, så försvinner de andra pengarna troligtvis på dig ändå, även fast du inte ser det i rena pengar

Permalänk
Medlem

Tror jag började få hela barnbidraget någon gång i den åldern. Men då var det ju också jag själv som fick bekosta kläder osv.

EDIT: Detta var 15 år sedan

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Hjälpsam

Fick ca 150kr i månaden i din ålder, man fick prioritera eller jobba för att få mer cash. Klippa gräsmattor, dela ut reklam, sälja kvällstidningar. Behöver du mer, tjäna pengarna sedan kan du avgöra om det är värt alla gräsmattorna för en kväll med pizza och bio eller inte.

Var barnbidraget tar vägen, mat, tandkräm, kläder, biltelefon, försäkring, tvättmedel etc etc etc.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd

Kan inte svara var och en men mobil betalar varken dom eller jag.. Köpte ett par klädesplagg förra månaden men innan det så var senaste gången i 6-7:an. Har haft samma jacka i 2-3 år så tror då inte pengarna ryker på nå sånt skit! Går inte på någon sport eller nånting så pengarna går inte till något sådant!

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem

Från 13 -> 15 års ålder fick jag ut 500kr och när det var dags att börja gymnasiet fick jag 950kr (vilket var en hundring under vad barn-/studiebidraget var på). Då stod jag för att fylla på mitt eget kontantkort på telefonen, köpa kläder och datorprylar själv.

Om du absolut vill ha mer pengar varje månad, be om att få ta mer ansvar. Fråga om du kan få hela barn-/studiebidraget eller åtminstone en större del och lova att du då köper dina egna kläder eller något liknande.

*edit*

Skrivet av ScaniaTuktarN:

Har haft samma jacka i 2-3 år så tror då inte pengarna ryker på nå sånt skit!

Sån skit? Om du vill visa för dina föräldrar att du kan ta ansvar för pengarna och hantera dom på ett bra sätt tror jag inte de skulle uppskatta att du kallar kläder för "sånt skit".

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Avstängd

Får förövrigt inte ett skit ifall jag hjälper till här hemma, så det är inget alternativ

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk

Jag fick hela barn/studie bidraget, men jag fick ju stå för kläder och sånt själv.

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Medlem

yngre änn 15 = 20kr / vecka, 15 50kr / vecka, gymnasiet = hela bidraget.

betalade min egen soppa till moppen under den tiden också

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Fick min ålder *10 i månaden upp till 18 år. Va inte så mycket så jag delade ut reklam för att dryga ut kassan

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ScaniaTuktarN:

Huuuj, tänkte höra med er hur mycket pengar (månadspeng/barnbidrag) ni får av era föräldrar Är i dagens läge 15 bast och får 200kr per månad vilket är riktigt snålt, vill polarna äta pizza eller gå på bio så får man alltid tacka nej eftersom alla pengar ryker på sånt skit.. Så som jag fattat så ligger barnbidraget på ca 1k, 200kr av dom går till mig (månadspeng), sen betalar föräldrarna in en liten del till mitt sparkonto.. Men vart fan tar resten av pengarna vägen, lägger dom resten av bidraget i sina plånböcker eller? :') De har inte köpt mycket till mig på sistonde så pengarna kan då inte va slut så snabbt..

Jag kanske låter bortskämd men ska man ta o fjäska åt sig en större peng eller hela bidraget? Det är ju mindre än 1 år till gymnasium och då kanske man flyttar hemifrån så det är väl dags att lära sig hantera pengar nu?..

Tänk utanför boxen.
Mat, kläder, busskort, förbrukningsartiklar, etc räknas in i ditt barnbidrag dina föräldrar får.
Ja du låter bortskämd så som jag läser din text. Fråga dina föräldrar hur ditt barnbidrag är fördelat, så får du ta lärdom av hur det funkar. För du säger ju att det är dags att lära sig att hantera pengar nu. Samtidigt skriver du att "Man ska ta o fjäska åt sig en större peng eller hela bidraget?". Så där motsäger sig det hela lite. Hur ska du lära dig hantera pengar när du i första skede av att utläsa din text, inte ens vet vart pengarna går, gällande barnbidraget.

Jag tror jag låg på ca 150-200/månad när jag var i din ålder.

Permalänk
Medlem

@ScaniaTuktarN:

Det ska ju gå till boende, kläder, mat, resor och resten till lite nöjen och sånt.

Kommer inte ihåg vad jag fick, men det ökade ju lite grann tills jag blev 16 och fick en större del av det, (kanske 500kr av dåvarande 650-750kr eller vad bidraget låg på) men då fick jag köpa alla kläder själv och bensin till mopeden m.m. för de pengarna också.

När jag var 13-15 var det nog runt 150kr kanske, men det kanske motsvarar 200-250kr idag.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Fick jobba, sålde kvällsposten på byn. Jobbade varje sommar under högstadiet och gymnasiet. Slita en hel sommar för en disk-station till C64, lite disketter och nåt annat typ en ny joystick, det var tider det

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fick varken månadspeng eller veckopeng eller barnbidraget tills jag var 16 år.
Fick jobba ihop mina pengar eller helt enkelt be snällt. Så att säga att 200kr/mån är snålt är väl att ta i.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

Jag fick aldrig pengar när jag var yngre, 4 bröder, ensamstående morsa som jobbar som undersköterska, pappa lämnade oss med skulder tagna i både han och morsans namn, barnbidrag gick till mat och andra behövligheter. Hade tak ovanför huvudet och mat på bordet. Hade inte råd med dyra märkeskläder, "det nya coola" osv - det hade ju sina nackdelar i skolan men inget jag kunde göra något åt då.

Visa signatur

Corsair 450D |MSI P67A-C45 B3 | Windows 10 |Intel i5 2500K @ 4.5GHz ( Noctua NH-C12P SE14) |RAM:Kingston Fury 16gb | MSI R9 390 Gaming | SSD: Samsung Evo 850 250gb

Permalänk
Medlem

60kr i veckan, men det var också 20+ år sedan jag var "barn"

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScaniaTuktarN:

Får förövrigt inte ett skit ifall jag hjälper till här hemma, så det är inget alternativ

Om du stannar upp och tittar hur mycket kläder, möbler, datorprylar etc. + mat du har/har fått de senaste 15 åren så kommer du se att det är mer än barnbidraget, så hur det än är så blir du inte "lurad" på pengar. Om du inte kan få mer av dina föräldrar genom att ta mer ansvar hemma så får du göra som alla andra, jobba!

Som många skrivit här, dela ut tidningar/reklam är en populär sysselsättning bland ungdomar, även hjälpa till att med trädgårdsarbete hos vänner/bekanta mm.

En vanlig effekt av att man börjar jobba är att man ser hur mycket slit det är för att tjäna in dom där pengarna, och då känns det mindre värt att gå ut och käka pizza när man vet att det ligger 2000 utdelade reklamblad bakom.

Skrivet i all välmening, förstår att det är frustrerande när man inte har så mycket slantar att röra sig med.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

@ScaniaTuktarN:

Kidsen hemma får hela barnbidraget/studiebidraget från 14års ålder, med tanke på att de skulle handla kläder, betala mobiltelefon, skapa ett sparkonto o spara själva typ 10% av inkomsterna. (bio, läsk, godis etc får de stå för själva om det inte är något särskilt)

hmm själv började jag jobba extra när jag var 15 så då fick jag betala hemma några kronor istället
//Tarhiero

Permalänk

Tror jag argumenterade till mig barnbidraget när jag var 15. Då fick jag köpa allt (läs: kläder,skor,mat ute, nöjen osv) själv utom mat och sånt till hushållet.
Skulle egentligen få det ett år senare då syrran fick det men det gällde att lägga fram sina argument och visat innan att man kan förvalta pengarna. Från att jag fick typ 100kr i månadspeng delade jag upp det i olika burkar som "glass& godis" "tidningar" "go'gos" "Sparande" osv, osv. Så dom kunde se att jag spendarade mina pengar men lite tanke bakom.
Alltid sen jag fick månadspeng har jag haft "sparkrav" på 10% av det jag fick.

Lägg fram dina argument VARFÖR du ska få mer i månaden, ibland går det, ibland går det inte.
Vi har alltid haft det gott ställt och det bidrog antagligen till att mina föräldrar kunde göra detta så det kanske helt enkelt är så att dina föräldrar har det lite knapert.

Ska även tillägga att sedan jag fick månadspeng (8-10bast kanske) har jag haft ett städområde i huset som skulle dammsugas (och annat beroende på var) varje vecka. Gjordes inte detta blev det ingen månadspeng.

Edit: Ska även nämna att barnbidraget inte är ditt. Det är för att dina föräldrar ska kunna försörja dig. Som många andra nämnt så har du kostat dom mycket mer än alla barnbidrag dom fått. Tänk bara på alla blöjor, kläder, mat osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScaniaTuktarN:

Huuuj, tänkte höra med er hur mycket pengar (månadspeng/barnbidrag) ni får av era föräldrar Är i dagens läge 15 bast och får 200kr per månad vilket är riktigt snålt, vill polarna äta pizza eller gå på bio så får man alltid tacka nej eftersom alla pengar ryker på sånt skit.. Så som jag fattat så ligger barnbidraget på ca 1k, 200kr av dom går till mig (månadspeng), sen betalar föräldrarna in en liten del till mitt sparkonto.. Men vart fan tar resten av pengarna vägen, lägger dom resten av bidraget i sina plånböcker eller? :') De har inte köpt mycket till mig på sistonde så pengarna kan då inte va slut så snabbt..

Jag kanske låter bortskämd men ska man ta o fjäska åt sig en större peng eller hela bidraget? Det är ju mindre än 1 år till gymnasium och då kanske man flyttar hemifrån så det är väl dags att lära sig hantera pengar nu?..

Ditt barnbidrag och mycket mera spenderas ju ändå på dig ändå. Det är inte något att klaga över. Sen kan du ju ändå fråga om lite extra pengar om du vill gå på bio eller käka med polarna.

Att flytta hemifrån när du börjar gymnasiet låter väl väldigt dumt.

Permalänk

Jag får cirka 50 i veckan och klipper gräset och hjälper min farfar med hans hus/tomt så får ungefär 100 kr varje gång jag hjälper honom. Jag är 13 år.

Visa signatur

Gpu:RX 580 8 GB nitro+|CPU:I7-3770k|16gb ddr3|Seasonic focus 650|