Hur mycket pengar fick ni i era unga dagar?

Permalänk
Medlem

Jag fick 2200 kr/mån ca i TS ålder plus mobilabonnemang på ca 600 kr/mån. Visst är det mycket pengar, men detta gjorde att jag lyckades spara en större summa. Dessutom slapp jag arbeta, vilket såhär i efterhand känns bra. Pengen tillät ett intresse för aktier, sparande och ekonomi i stort, samt möjligheten att resa osv.

Permalänk
Medlem

jag fick 200kr/månaden för 10 år sedan när jag var 15 år.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

Fick väl 500 mark per vecka när jag var i TS:s ålder. Det var före den finländska marken förnyades 1963. Den nya marken var värd 100 gånger den gamla. Förtjänade även själv genom att dela ut tidningar,

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Hedersmedlem

Veckopeng hade vi inte. Nu är jag +40 så de krav som yngre nu har och som syns i bl a första inlägget fanns ändå inte.

Jag tjänade egna pengar och inte alls så dåligt. När jag var 10 började jag på sommarloven ta cykeln till skogen och plocka bär. På kvällen hämtade vanligen mamma upp mig och de ca 40-50 kg blåbär jag plockat. Priserna var bättre på den tiden och förtjänsten per gång låg mellan 200 - 450 kr.

Hemma kring huset fanns diverse sysslor, speciellt då huset hade vedpanna. Om jag minns rätt tog jag på mig att köra in ved från det att jag var kring 8 år. När det var dags att köpa skidutrustning och dylikt misstänker jag att föräldrarna lite diskret la till extra när det skulle betalas, men glädjen att skaffa sig något var mycket tillfredsställande.

När jag fyllt 15 år vikarierade jag som tidningsbud tidiga mornar innan skolan (jag vet faktiskt inte riktigt hur det var möjligt, då jag skulle tro att man egentligen skulle vara 16 år). På somrarna tog jag jobb i skogen, något som gav mellan 25 - 35 000 kr/mån (ackord). Så några problem med egna pengar hade jag inte.

Jag är mycket tacksam för att föräldrarna inte gav mig pengar för ingenting. Det blev som en gratis och ibland mycket fördelaktig utbildning i ekonomi.

Permalänk
Inaktiv

När jag bodde hemma så fick jag hela barnbidraget in på mitt konto från den dag jag föddes, men fick ta ut pengar ifall det var något dyrare jag ville ha, men fick först veckopeng och senare i 12-13 årsåldern månadspeng till nöjen.... Men kläder har jag aldrig behövt köpa innan jag flyttade hemifrån. Jo jag kommer från en ensambarnsfamilj där båda föräldrarna arbetade och hade minst en lön på 17k netto vardera.

Permalänk
Avstängd

Från och med att man börjar gymnasiet så får man ju inte barnbidrag längre utan studiebidrag från CSN med krav på motprestation i form av närvaro och så vidare. De pengarna är dina och inte dina föräldrars och de ska hamna på ditt konto eller som en utbetalning till dig. Alltså löser sig problemet av sig själv ganska snart. Dock kan ju dina föräldrar också ställa krav på att du ska vara med och betala då.

Permalänk
Skrivet av erieri02:

om varken du eller dom betalar mobilen vem gjorde det då ? stöldgods?

och ja du låter extremt bortskämd på det viset du skriver och framställer allt och du har INTE rätt till något av barnbidraget då det är ett bidrag som ska hjälpa dina föräldrar att betala för dig och ja du är en kostnad för dina föräldrar nog för att dom övervägde kostnaden mot glädjen då dom tog beslutet att skaffa barn
känns inte som du har någon som helst uppfattning om vad allt kostar
vet inte hur ni lever och vad ni äger men några saker som kostar är boende, mat, nätverk, försäkringar, fordon, bränsle, kläder, nöjen, utlandsresor, och mycket mer

och en jacka av bra kvalité håller 3-5 år utan problem och att påstå att kläder är skit.........

shit 10 MIL!!
kallas att pendla

körde moppe/åkte buss de 8 milen jag hade till gymnasiet (2 mil moppe och sen 6 mil buss)
så finns möjligheten att bo hemma FLYTTA INTE du få leva med att det är 3 timmar till och från skolan då jag hade en klasskamrat som hade 4 timmar tåg till skolan enkelväg
för innan du ens tänker tanken att flytta för att ha nära till skolan gör en budget och se vad det kostar att bo själv
bara hyra till lgh är 2-4k beroende på läge och storlek om du inte får ett studentrum som rymmer 1 säng och en stol och sedan är de fullt

när jag var yngre fick jag 100:- i månaden + min årskurs i 10x dvs 150:- månaden då jag gick i 5,an och då jag började 9.an fick jag hela barnbidraget men fick då betala ALLT (dom stod ju för mat& boende och moppen) men allt annat
bio, bensin till moppen, kläder/skor, godis/snax, refillkort /abbonemang, datorddelar, och allt annat jag ville ha/behövde

nog för jag vet att jag hade kompisar som fick mellan 400-1500:- i månaden och tyckte detta var sjukt

vi hade det bra ställt i familjen ser jag nu i efterhand men får man för mycket i ung ålder inser man inte pengars värde.....
bodde på gård hade fyrhjuling, cross, moppe, studsmatta och mer så klagar inte på min uppväxt

så va nöjd med det du får
men vill du ha mer så är det extraknäck som gäller
plockade själv bär 2-3 timmar 5 ggr i veckan vilket genererade mellan 4-8k beroende på vilka bär ja plockade och vilka mängder ja hitta

så du ha 2 alternativ
1. fråga dina föräldrar hur studiebidraget används och ev. övertyga dom att du vill lära dig hantera pengar MEN tänk på att du kommer mest troligt att få betala ALLT själv efter det

2. sök jobb och tjäna egna pengar/plocka bär & svamp

Så du var tvungen att betala för att du skulle till skolan med moppen?

Permalänk
Skrivet av ScaniaTuktarN:

Huuuj, tänkte höra med er hur mycket pengar (månadspeng/barnbidrag) ni får av era föräldrar Är i dagens läge 15 bast och får 200kr per månad vilket är riktigt snålt, vill polarna äta pizza eller gå på bio så får man alltid tacka nej eftersom alla pengar ryker på sånt skit.. Så som jag fattat så ligger barnbidraget på ca 1k, 200kr av dom går till mig (månadspeng), sen betalar föräldrarna in en liten del till mitt sparkonto.. Men vart fan tar resten av pengarna vägen, lägger dom resten av bidraget i sina plånböcker eller? :') De har inte köpt mycket till mig på sistonde så pengarna kan då inte va slut så snabbt..

Jag kanske låter bortskämd men ska man ta o fjäska åt sig en större peng eller hela bidraget? Det är ju mindre än 1 år till gymnasium och då kanske man flyttar hemifrån så det är väl dags att lära sig hantera pengar nu?..

200kr är väldigt vanligt i din (våran) ålder.

Permalänk

Jag fick 500 kr mellan 13-14 år åldern, och det var ändast till nöje, ingen mobilräkning etc. Sen nör jag blev 15 fick jag ut 1050 och betalde mobilräkning o soppa till moppen.

Mvh

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av xBumbiBjörn:

Så du var tvungen att betala för att du skulle till skolan med moppen?

under mina skolår förskola -9,an fanns skolbuss som gick och det fungerade utan problem(och detta var en ''specialbeställd'' tur som plockade upp skolungdommar i byarna runt komunen och det fanns inte någon tidtabell på dessa turer och skolan betalade för busskortet) men om jag skulle åka med denna då jag gick på gymnasium skulle det innebära att jag skulle bli över 60 minuter sen varje dag så enda lösningen va att åka med någon om det passa eller köra moppe/skoter/epa sen fanns alternativet cykel då de föregående inte ville fungera... men dessa dagar blev man försenad då man inte hade räknat med att cykla

busskortet fick jag via skolan eftersom jag hade mer än 6km till skolan (vilket täckte alla mina bussresor till och från skolan)
sedan hade jag mer än 9km till bussenhållsplatsen vilket gav mig rätt till bränsleersättning från skolan för att ta mig till och från bussplatsen (vilket täckte bränslekostnaderna under sommaren då man körde moppe (ca 0.3L/milen) gick även lite+ på bidraget då men inte vintertid då man behövde ta skotern eller epan

så summerar man allt kan jag säga ja jag betalade för att ta mig till skolan även fast skolan underlättade med busskort/bränsleersättning som jag hade rätt till då jag uppfyllde kraven för dessa ersättningar

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag fick barnbidraget från och med 14 (och sedan studiebidraget tills jag gick ut gymnasiet) har jag för mig men då var det som många andra sagt, fick betala allt själv. Det inkluderade saker som mina kontaktlinser, busskort, mobilräkning, gymkort etc. Mina föräldrar hjälpte mig med dyrare kläder, ex vinterjacka samt läkarbesök och dylikt. Ville jag ha dyrare saker fick jag spara eller jobba ihop pengar på ex sommarjobb. Tror aldrig jag bett mina föräldrar om pengar, någonsin. Har nu ett deltidsjobb och hjälper till med kostnader hemma tills jag flyttar hemifrån helt enkelt. Det är inte gratis att bo hemma och tycker själv att det blir extremt löjligt att jag går runt med flera tusen i "fickpengar" utan att bidra ekonomiskt.

Permalänk
Medlem

Jag känner igen den a tråd så vet inte om jag svarar igen nu.

Högstadiet: 400 / månad.

Gymnasiet: Studiebidraget.

Dock gick detta till mat ute och godis typ. Säkert wow-tid också

Men allt som har med mobil, kläder , mesta nöjen stod mamma och pappa för. När jag behövde pengar fick jag oftast pengar (nej, jag fick inte allt jag pekade på. Verkligen inte =D).

Permalänk
Medlem

30 kr i veckan från årskurs 1 till 6. 300 kr per månad årskurs 7-9. Studiestöd gymnasiet. Studiestödet var 640 respektive 750 på den tiden.

Min låga månadspeng tvingade mig att dela ut reklam hela årskurs 7-9. Det fick jag 500-2000 för i månaden.

Skickades från m.sweclockers.com