Router stryper hastighet från 500mbit till 100mbit

Permalänk
Medlem

Router stryper hastighet från 500mbit till 100mbit

Hej,

Tänkte höra om någon har tips på vad som kan orsaka detta problem. Ska sägas att det fungerade klockrent fram till ungefär 3 dagar sedan.
Jag har Comhem 500mbit med deras nya modem. Kopplat till modemet har jag en Netgear router.

Sedan 3 dagar tillbaka får jag bara ut 100mbit. Testade därför att koppla bort routern och köra direkt via modemet från Comhem och då får jag 500mbit utan problem.

Vad kan orsaka detta? Hur kan jag lösa det?

Tacksam för all hjälp!
/Mvh Jonathan

Permalänk
Medlem

Har du QoS påslaget kanske

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Förmodligen klara inte din router av att leverera 500Mbit i throughput. råkade ut för samma sak på min gamla tp-link router som bara kund hantera 100Mbit.
lösning. byt router till en med högre throughput.
jag själv bytte till en TP-Link Archer c5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Har du QoS påslaget kanske

Nej det är avstängt

Permalänk
Medlem
Skrivet av xKiLLeRx:

Förmodligen klara inte din router av att leverera 500Mbit i throughput. råkade ut för samma sak på min gamla tp-link router som bara kund hantera 100Mbit.
lösning. byt router till en med högre throughput.
jag själv bytte till en TP-Link Archer c5.

Den klarade det fint för 3 dagar sen så det verkar väldigt tveksamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beercant:

Den klarade det fint för 3 dagar sen så det verkar väldigt tveksamt.

Nånting är det med routern. för annars hade det varit samma problem när du kopplar datorn direkt till modemet.
Vad är det för modelbeteckning på routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xKiLLeRx:

Nånting är det med routern. för annars hade det varit samma problem när du kopplar datorn direkt till modmet.

Ja det håller jag med om men jag vet inte riktigt hur jag ska komma fram till vad det beror på eller hur jag åtgärdar det.

Permalänk
Medlem

Möjligen någon sorts säkerhetsfunktion som inspekterar paket eller liknande som äter för mycket resurser.
Testa slå av allt "onödigt" i säkerhetsväg. Kan heta saker i stil med ddos protection, deep packet inspection etc som är för tungt för en konsumentrouter att köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beercant:

Ja det håller jag med om men jag vet inte riktigt hur jag ska komma fram till vad det beror på eller hur jag åtgärdar det.

Spara ner configen från routern & gör sedan en fabriksåterställning på routern & se om det löser problemet?

Modell på routern samt HW/FW revision?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Beercant:

Hej,

Tänkte höra om någon har tips på vad som kan orsaka detta problem. Ska sägas att det fungerade klockrent fram till ungefär 3 dagar sedan.
Jag har Comhem 500mbit med deras nya modem. Kopplat till modemet har jag en Netgear router.

Sedan 3 dagar tillbaka får jag bara ut 100mbit. Testade därför att koppla bort routern och köra direkt via modemet från Comhem och då får jag 500mbit utan problem.

Vad kan orsaka detta? Hur kan jag lösa det?

Tacksam för all hjälp!
/Mvh Jonathan

Har Comhem modem ? du får väl en kombinerad enhet från dem och då ska du inte koppla in en egen router efter den för då får du adresseringsproblem om du inte bryggar Compalen ? du fått från Comhem.

Dubbel NAT och dubbla dhcpservrar dödar lanet på ett effektivt sätt och det ska du undvika att koppla in eftersom funktionen blir slumpmässig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Spara ner configen från routern & gör sedan en fabriksåterställning på routern & se om det löser problemet?

Modell på routern samt HW/FW revision?

Tack! Ska pröva det.
Det är en Netgear R6200v2

Skrivet av mrqaffe:

Har Comhem modem ? du får väl en kombinerad enhet från dem och då ska du inte koppla in en egen router efter den för då får du adresseringsproblem om du inte bryggar Compalen ? du fått från Comhem.

Dubbel NAT och dubbla dhcpservrar dödar lanet på ett effektivt sätt och det ska du undvika att koppla in eftersom funktionen blir slumpmässig.

Ja det stämmer men jag måste ju självklart kunna använda en annan router. Har stängt av router-funktionen i Comhem-modemet.

Permalänk
Medlem

Uppdatering: När jag gjorde en factory reset på Comhems modem så får jag full hastighet igen. Av någon anledning är det alltså modemet som begränsade hastigheten vidare till min router.