Muskampen 2025: Segraren korad!

Sökes: Köpråd till PC med fokus på digital musikproduktion (~15k)

Permalänk

Sökes: Köpråd till PC med fokus på digital musikproduktion (~15k)

Tjo Sweclockers!

Dagen är till slut kommen, mitt gamla monster till PC orkar inte längre någonting. Tanken är därför att inhandla en sprojlans ny och jag ska försöka vara så specifik som möjligt ang. vad jag behöver.

- Musikproduktion är vad den här datorn främst kommer användas till. Därför prioriteras RAM, processor och hårddisk framför grafikkort.
- Men jag kommer också att spela på den här datorn så jag behöver ett bra grafikkort också, bara inte det absolut värsta. Vill gärna kunna driva en Oculus Rift nästa år.
- Budget cirka 15.000:-. Kan gå över om det krävs, men motivera gärna till varför det kan vara värt att lägga det extra då.

Krav:
- Ett snyggt, tyst chassi. Helst omkring mid-storlek. Fractal Design?
- En top notch processor.
- 1st SSD-hårddisk på närmare 500gb, ingen mekanisk disk alls.
- 16GB RAM med möjlighet att utöka i framtiden.
- Trådlöst nätverk.
- Ett bra grafikkort med möjlighet att ansluta flera (i alla fall 2) skärmar.

Jag kan bygga en dator själv. Operativsystem kan lämnas utanför budget. Söker även tips på prisvärda skärmar, men inget som ska inkluderas i budgeten. Ljudkort kör jag externt.

Många tack på förhand.

// eightynine

Uppdatering:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8607633/mittkop

Det här blev till slut mitt köp. Beställde dock från tre olika leverantörer (Komplett, Alina, Inet) och fick på så sätt ner totalpriset till ganska exakt 16000:- inkl. moms.

Tack för tipsen ljudnerd!

Permalänk
Medlem

@eightynine:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8601538/2015-10-11

Den här ska du nog klara dig på ett tag.
Jag valde:
-ljuddämpat chassi
-Nätaggregat med möjlighet att bli ljudlöst vid lägre ansträngning.
-500gb SSD
-moderkort med x99 chipset med stöd för ddr4 och bra med plats för instickskort.
-32 Gb ram, jag tänkte att det var lika bra att slå till på en gång då fyra stickor även ger tillgång till quad channel.
-Sexkärnig Intelprocessor med bra krut för flertrådade program.
-Ett rejält trådlöst nätverkskort.
-En grym cpukylare. OBS den anges till 160mm vilket är maxvärdet som chassit tar men det borde ju fungera, kolla upp det en gång extra vet jag.

Det jag inte valde var grafikkort då du helt enkelt måste bestämma dig för hur mycket du kan tänkas lägga ut.
oculus rift väntas ju bli tungdrivet! Men jag skulle välja någon av nvidias varianter då dom generellt är tystare än amds.

hoppas mitt svar kommer till nytta

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk
Skrivet av ljudnerd:

Det var en 250gb SSD där och jag vill endast ha 16 GB RAM då det är en av komponenterna jag kan spara in på just nu. Men ungefär 4000:- kan jag tänka mig att lägga på grafikkort.

Den där processorn, är den vettigare än en skylake?

Ge gärna fler alternativ folk!

Permalänk
Medlem

Jag måste tryckt på fel variant av ssdn när jag satte ihop paketet bara, ändrade nu.
Processorn är absolut bättre än skylakevarianterna men det är när det kommer till program som stöder många trådar. Du får totalt tolv trådar med 5820k vilket är grymt men det beror ju på hur du använder datorn. Eftersom du skrev att du ska använda datorn till musikproduktion kommer det vara bra om du använder mycket pluggar. 5820k verkar överklocka bra också så du kommer kunna få ut rejält med drag. Mer "top notch" än processorerna för 2011-3 är svårt å få. Sen finns det ju ännu bättre än just 5820k men det kostar ju därefter.

Vad kör du för DAW? Och vad har du för anslutning till ditt Interface? Hur stora är dina produktioner, är det en sjuhelsikes massa spår och effekter?

32Gb ram valde jag i paketet då du får ut fördelarna av att kunna använda 4 kanaler istället för två, om du vet att du ska uppgradera i framtiden så kan du lika gärna dra på nu och få fördelarna från början men du gör ju såklart som du vill.

Angående grafikkortet tror jag inte att man kommer bli nöjd med upplevelsen av oculus med ett grafikkort som idag kostar 4000kr.
http://www.sweclockers.com/nyhet/20931-oculus-vr-drommer-om-o...
Men nu spekulerar jag ju bara.

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk
Skrivet av ljudnerd:

Jag måste tryckt på fel variant av ssdn när jag satte ihop paketet bara, ändrade nu.
Processorn är absolut bättre än skylakevarianterna men det är när det kommer till program som stöder många trådar. Du får totalt tolv trådar med 5820k vilket är grymt men det beror ju på hur du använder datorn. Eftersom du skrev att du ska använda datorn till musikproduktion kommer det vara bra om du använder mycket pluggar. 5820k verkar överklocka bra också så du kommer kunna få ut rejält med drag. Mer "top notch" än processorerna för 2011-3 är svårt å få. Sen finns det ju ännu bättre än just 5820k men det kostar ju därefter.

Vad kör du för DAW? Och vad har du för anslutning till ditt Interface? Hur stora är dina produktioner, är det en sjuhelsikes massa spår och effekter?

32Gb ram valde jag i paketet då du får ut fördelarna av att kunna använda 4 kanaler istället för två, om du vet att du ska uppgradera i framtiden så kan du lika gärna dra på nu och få fördelarna från början men du gör ju såklart som du vill.

Angående grafikkortet tror jag inte att man kommer bli nöjd med upplevelsen av oculus med ett grafikkort som idag kostar 4000kr.
http://www.sweclockers.com/nyhet/20931-oculus-vr-drommer-om-o...
Men nu spekulerar jag ju bara.

Ok, tack för svar.

Jag tänkte prova på Bitwig som DAW, mitt nuvarande interface ansluts med USB. Jag har inte börjat producera alls än så jag vet inte hur mycket spår det kommer bli, men definitivt inte värre än average.

Nej, 16 GB räcker till en början. Det är den ju enklaste komponenten att bygga ut vid behov.

Står fast vid att min budget för grafikkort är 4000:-. Håller det inte för Oculus sen så gör det inte det, men jag är inte beredd att lägga ut mer.

Permalänk
Skrivet av ljudnerd:

Jahapp.

Sitter nu här med en Noctua NH-D14 som inte alls passar till en 2011-3 socket.

Tack för det tipset

Permalänk
Medlem

@eightynine:

http://www.noctua.at/main.php?show=nm_i2011_upgrade_order

Om du skriver till noctua får du ett gratis kit som passar din sockel.

Visa signatur