Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Uppgradering av dator ca 5k

Nu har det blivit dags för uppgradering av dator, dels till att spela battlefront men även vara någorlunda förberedd på oculus rift, om det är möjligt med min budget.

Min nuvarande setup: ~4år gammal
12GB ram
i5 2500k
gtx geforce 560 Ti
XFX Core Edition 650W 80+ Bronze
SSD

Jag hade tänkt mig att köpa en processorkylare och överklocka min processor till ~4,5ghz. Samt uppgradera mitt grafikkort.
Då är frågan, vilket grafikkort ska man välja, och kommer detta att vara tillräckligt? Jag kan tillägga att jag endast spelar i 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppeddie:

Nu har det blivit dags för uppgradering av dator, dels till att spela battlefront men även vara någorlunda förberedd på oculus rift, om det är möjligt med min budget.

Min nuvarande setup: ~4år gammal
12GB ram
i5 2500k
gtx geforce 560 Ti
XFX Core Edition 650W 80+ Bronze
SSD

Jag hade tänkt mig att köpa en processorkylare och överklocka min processor till ~4,5ghz. Samt uppgradera mitt grafikkort.
Då är frågan, vilket grafikkort ska man välja, och kommer detta att vara tillräckligt? Jag kan tillägga att jag endast spelar i 1080p.

En cooler master 212 EVO kommer funka bra sen 390/390X/Fury om den kommer på nån rea

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

En cooler master 212 EVO kommer funka bra sen 390/390X/Fury om den kommer på nån rea

Okej! Är det något speciellt märke man borde köpa/inte köpa, eller är det bara småskillnader mellan korten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppeddie:

Okej! Är det något speciellt märke man borde köpa/inte köpa, eller är det bara småskillnader mellan korten?

Hade kört på varianter från sapphire då de är kända för sina effektiva kylare

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppeddie:

Hade kört på varianter från sapphire då de är kända för sina effektiva kylare, bortsett från det så är det nog rätt lika

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/asus-r...

Bra pris på 390x
Det skulle jag satsat på.
212 evo som det tipsats om tidigare verkar vara något av ett standardalternativ nuförtiden. Annars finns be quiet pure rock, den är något lägre i höjd om det är så att du har ett trångt chassi.

Mvh

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE