Hur installera och köra 90-tal spel på modern PC?

Permalänk
Medlem

Hur installera och köra 90-tal spel på modern PC?

Hej!

Jag hittade till min lycka skivorna till två gamla spel jag sökt efter: Rages Incoming och Missing In Action!

Nu är dock problemet att få dessa att kunna installeras och köras på modern hårdvara, vilket jag har lite problem med, så hjälp sökes!

Alla former av kompatibilitetslägen fungerar helt enkelt inte vad jag sett hittils. Jag har prövat att installera Windows 98 och Windows XP i VirtualBox, dock så går det inte att starta spelen där även fast de lyckas installeras. Misstänker att det har något att göra med GPU-virtualisering?

Hjälp eftersökes!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Har du installerat VirtualBox Guest Additions i din virtuella maskin? Det krävs vad jag vet om du vill få 3d-accelerering. Verkar inte finnas för Win98, men WinXP ska fungera.

Annars kan du köpa Incoming + Incoming Forces från GOG, som har fixat spelen så att de fungerar på moderna Windows. Missing In Action verkar dock inte finnas på GOG tyvärr.

Permalänk
Medlem

Har du testat DosBox?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Tycker denna verkade hyfsat relevant (och inte allt för gammal):
https://forums.virtualbox.org/viewtopic.php?f=2&t=59559

Skrivet av saturday_sun:

Har du testat DosBox?

Nu rörde det sig iofs inte om några DOS-spel vad jag kunde se, eller tänkte du att han ska köra nått Win9x i DOSBox som i sin tur kör spelen? Har förstått att man ska kunna göra det men funkar det verkligen så bra?

Vill det sig inte kan du alltid prova Wine under Linux, det har i många fall betydligt bättre kompatibilitet med gamla Win9x-spel än XP och högre (jag har varit med om det rätt många gånger). Antingen dual-bootar du eller kör en virtuell maskin med typ Lubuntu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Tycker denna verkade hyfsat relevant (och inte allt för gammal):
https://forums.virtualbox.org/viewtopic.php?f=2&t=59559

Nu rörde det sig iofs inte om några DOS-spel vad jag kunde se, eller tänkte du att han ska köra nått Win9x i DOSBox som i sin tur kör spelen? Har förstått att man ska kunna göra det men funkar det verkligen så bra?

Vill det sig inte kan du alltid prova Wine under Linux, det har i många fall betydligt bättre kompatibilitet med gamla Win9x-spel än XP och högre (jag har varit med om det rätt många gånger). Antingen dual-bootar du eller kör en virtuell maskin med typ Lubuntu.

Hade för mig att ett av spelen var för MS-DOS, my bad. Windows 7 ska "Rage incoming" funka med i alla fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Har du installerat VirtualBox Guest Additions i din virtuella maskin? Det krävs vad jag vet om du vill få 3d-accelerering. Verkar inte finnas för Win98, men WinXP ska fungera.

Annars kan du köpa Incoming + Incoming Forces från GOG, som har fixat spelen så att de fungerar på moderna Windows. Missing In Action verkar dock inte finnas på GOG tyvärr.

Jag äger faktiskt Incoming från GOG med, men det visade sig efter att jag köpte det att det inte är samma version av spelet som jag spelade i unga dagar. Den jag har är någon specialversion vad det verkar som bundlades med grafikkort en gång i tiden, gillar den designen mycket mer.

Skrivet av saturday_sun:

Har du testat DosBox?

Som tidigare sagt, ej Dos-spel.

Skrivet av s0sdaf:

Tycker denna verkade hyfsat relevant (och inte allt för gammal):
https://forums.virtualbox.org/viewtopic.php?f=2&t=59559

Nu rörde det sig iofs inte om några DOS-spel vad jag kunde se, eller tänkte du att han ska köra nått Win9x i DOSBox som i sin tur kör spelen? Har förstått att man ska kunna göra det men funkar det verkligen så bra?

Vill det sig inte kan du alltid prova Wine under Linux, det har i många fall betydligt bättre kompatibilitet med gamla Win9x-spel än XP och högre (jag har varit med om det rätt många gånger). Antingen dual-bootar du eller kör en virtuell maskin med typ Lubuntu.

Hm. En mindre bok den där länken...

Wine säger du? Det var en intressant tanke. Mixtrar en hel del med Linux på nybörjarnivå i alla fall. Ska prova det!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Jag äger faktiskt Incoming från GOG med, men det visade sig efter att jag köpte det att det inte är samma version av spelet som jag spelade i unga dagar. Den jag har är någon specialversion vad det verkar som bundlades med grafikkort en gång i tiden, gillar den designen mycket mer.

Som tidigare sagt, ej Dos-spel.

Hm. En mindre bok den där länken...

Wine säger du? Det var en intressant tanke. Mixtrar en hel del med Linux på nybörjarnivå i alla fall. Ska prova det!

Jepp my bad. Men om du får lust att köra ett DOS-spel så vet du

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Nix. WINE hjälper inte. Kraschar omedelbart med Incoming (Endast GOG versionen finns tillagd där, så jag använde den). Finns inget stöd alls för Missing In Action.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Nix. WINE hjälper inte. Kraschar omedelbart med Incoming (Endast GOG versionen finns tillagd där, så jag använde den). Finns inget stöd alls för Missing In Action.

Är du säker på att du gjort allt rätt med Wine? Jag kollade upp ratingen på WineHQ ( https://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId... ) och det är klassat som Platinum vilket är den högsta ratingen spelen kan få, vilket tyder på att det borde gå att funka väldigt bra. Vad fick du för felmeddelande när spelet kraschade? Kanske något jag kan hjälpa till med.

Permalänk
Rekordmedlem

Incoming följde med nått ATI kort i en specialversion, kan det vara så att den inte fungerar utan det grafikkortet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Incoming följde med nått ATI kort i en specialversion, kan det vara så att den inte fungerar utan det grafikkortet ?

Som jag tolkade det sa han att han använde GOG-versionen? Eller så mena han att han valde GOG-versionens profil när han installerade spelet (antagligen med PlayOnLinux, det har en sån profil). Iofs nämner han i tidigare inlägg att han äger GOG-versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Är du säker på att du gjort allt rätt med Wine? Jag kollade upp ratingen på WineHQ ( https://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId... ) och det är klassat som Platinum vilket är den högsta ratingen spelen kan få, vilket tyder på att det borde gå att funka väldigt bra. Vad fick du för felmeddelande när spelet kraschade? Kanske något jag kan hjälpa till med.

Hmm. Jag använde PlayOnLinux som är Wine... Kanske går bättre om jag gör det manuellt med bara Wine, då? Hur vet jag vilka inställningar jag ska ha den på?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Incoming följde med nått ATI kort i en specialversion, kan det vara så att den inte fungerar utan det grafikkortet ?

Följde inte Incoming med till Orchid 3DFX VooDoo2-kort?

Permalänk
Medlem

Jag satt i samma sits själv för ett par årssen med just incoming. Så sjukt roligt!

Det som fungerade för mig var att göra en. ISO av skivan (för privat bruk) och sedan mounta den i x4 speed. Jag tror jag använde VirtualCD till detta. Det programmet klarar av det mesta man kastar mot den. Efter mount så var det till att installera om det och köra i komp. Mode.
Med originalskiva så såg det ut som det gick att installera , men det verkar nästan som om skivan spinner för fort så den tappar ett par filer på vägen^^

Detta var dock när Win. Vista släpptes, så det kan ha hänt en del efter de

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kalasis:

Följde inte Incomming med till Orchid 3DFX VooDoo2-kort?

Det är möjligt att de bundlat det med flera kort, det var ju 17-18 år sedan de skickade ut de här paketen så jag kommer inte ihåg alla detaljer men jag fick det med ett ATI kort iallafall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är möjligt att de bundlat det med flera kort, det var ju 17-18 år sedan de skickade ut de här paketen så jag kommer inte ihåg alla detaljer men jag fick det med ett ATI kort iallafall.

Kan ju mycket väl vara så att det bundlades av flera tillverkare

Hittade denna pärla:

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Hmm. Jag använde PlayOnLinux som är Wine... Kanske går bättre om jag gör det manuellt med bara Wine, då? Hur vet jag vilka inställningar jag ska ha den på?

Kan hända, beror lite på hur .pol-scriptet (Play On Linux's egna filformat) ser ut. Hurvida det är inställningar som ska konfigureras vet jag inte men jag tänker annars att det kan vara något som behöver installeras (typ DirectX, nån Visual runtime eller liknande). Därför vore det bra om du kan posta eventuellt felmeddelande du får, så att vi får oss en hint om vad som kan tänkas orsaka kraschen. Vet att PlayOnLinux kan vara lite kinkigt just på den biten, att den inte ger dig ordentliga felmeddelanden, därför kan det vara bra att prova direkt med Wine ibland.

Edit: Jag gjorde ett försök själv nu med Incoming (GOG-versionen) och körde det i PlayOnLinux.
Det fungerade direkt på första försöket... Kan spela utan problem.

Kan det vara så att du inte har grafikdrivers installerade för ditt grafikkort under Linux?
Jag kör visserligen ATI HD4650 som funkar prima med open source drivern som följer med alla moderna versioner av Linuxkärnan, men det kan ju vara annorlunda i ditt fall beroende på vilket grafikkort du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Incoming följde med nått ATI kort i en specialversion, kan det vara så att den inte fungerar utan det grafikkortet ?

Jo då, det har fungerat i flera olika äldre datorer utan att klaga.

Skrivet av mrqaffe:

Det är möjligt att de bundlat det med flera kort, det var ju 17-18 år sedan de skickade ut de här paketen så jag kommer inte ihåg alla detaljer men jag fick det med ett ATI kort iallafall.

Är rätt säker på att det var ett ATI kort, japp. Dock är jag en aningen för ung för att minnas hårdvara från den tiden.

Skrivet av Snövit:

Jag satt i samma sits själv för ett par årssen med just incoming. Så sjukt roligt!

Det som fungerade för mig var att göra en. ISO av skivan (för privat bruk) och sedan mounta den i x4 speed. Jag tror jag använde VirtualCD till detta. Det programmet klarar av det mesta man kastar mot den. Efter mount så var det till att installera om det och köra i komp. Mode.
Med originalskiva så såg det ut som det gick att installera , men det verkar nästan som om skivan spinner för fort så den tappar ett par filer på vägen^^

Detta var dock när Win. Vista släpptes, så det kan ha hänt en del efter de

En ledtråd i alla fall! Ska kolla med det vid tillfälle med.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

@NodCommander !

Hittade nyss min gamla ISO av Incoming efter att gått igenom ett par gamla diskar

-Mountade i VirtualCD.
-Installerade. (Sänkte read-speed i VirtualCD till 32x)
-Gick till installationsmappen och tryckte på spelet.
-Dök upp någon jäkla ruta om att Win10 behövde installera någonting. Dum som jag var så kollade jag inte riktigt, men det var något "Direct3D Draw" liknande.
-När det var klart startade jag spelat igen.

POFF! Incoming på svenska!

Behövde inte köra något kompatibelt läge etc.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snövit:

@NodCommander !

Hittade nyss min gamla ISO av Incoming efter att gått igenom ett par gamla diskar

-Mountade i VirtualCD.
-Installerade. (Sänkte read-speed i VirtualCD till 32x)
-Gick till installationsmappen och tryckte på spelet.
-Dök upp någon jäkla ruta om att Win10 behövde installera någonting. Dum som jag var så kollade jag inte riktigt, men det var något "Direct3D Draw" liknande.
-När det var klart startade jag spelat igen.

POFF! Incoming på svenska!

Behövde inte köra något kompatibelt läge etc.

Är det en gammal 'privatkopia'? I så fall kan det vara orsaken. DRM ställer ofta till det i gammla spel.
Lösningen på tråden skulle ju vara att du skickar din iso till TS som var godtrogen nog att köpa spelet och få en obrukbar kopia.

Permalänk
Medlem

Jag emulerar Windows XP SP3 med Oracle VM Virtualbox och de funkar bra för mig iallafall

kör mest Red Alert och Need for Speed samt Age of Empires genom emulering som absolut inte fungerar som de ska på windows 10

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@OrlMrt: Japp, det är en gammal privatkopia från runt millennieskiftet tror jag. gjorde en avbildning av originalskivan som jag hade just för att slippa repa den
Alltid skoj att gå igenom gamla IDE diskar

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

I gamla OS fanns det något piratskydd som kollar mot cd-skivan att det är en legitim cd i cd-spelaren (DRM). Detta finns inte längre i nyare OS vilket gör gamla spel ospelbara.

En potentiell lösning hade varit att hitta någon no-cd crack och köra med. När du ändå betalat för det en gång i tiden borde det väl vara okej även ur juridiskt perspektiv?

Sedan krävs det förmodligen att du kör med kompatibilitetsläget. Det kan hända att spelet inte riktigt fungerar som det är tänkt (går för fort eller hackar, ev. lite grafikartefakter) men testa runt lite med inställningarna i kompatibilitetsläget och grafikinställningarna in game för att få det så bra som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Jag äger faktiskt Incoming från GOG med, men det visade sig efter att jag köpte det att det inte är samma version av spelet som jag spelade i unga dagar. Den jag har är någon specialversion vad det verkar som bundlades med grafikkort en gång i tiden, gillar den designen mycket mer.

Minst två har uppfattat detta som att det är GOG-versionen du har problem med och vill köra. Är det så?

Skrivet av Kalasis:

Kan ju mycket väl vara så att det bundlades av flera tillverkare

Hittade denna pärla:

http://tdfx.de/pic/righteous3d2_12mb_03.JPG

Åhhh, Battlezone, så jäkla bra! Ett av mina favoritspel. Sjukt snyggt faktiskt! Gick man in i någon .ini-fil kunde man slå på übergrafik som inte fanns inifrån spelets inställningar, som aktiverade en sjukt snygg, men spelförändrande, ram och kanonrör, så det verkligen kändes som man satt inuti en stridsvagn, samt texturer och effekter från andra sidan millenieskiftet.

Skrivet av Oliver91:

Jag emulerar Windows XP SP3 med Oracle VM Virtualbox och de funkar bra för mig iallafall

kör mest Red Alert och Need for Speed samt Age of Empires genom emulering som absolut inte fungerar som de ska på windows 10

Så najs spel, nu gör du mig sugen

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snövit:

@NodCommander !

Hittade nyss min gamla ISO av Incoming efter att gått igenom ett par gamla diskar

-Mountade i VirtualCD.
-Installerade. (Sänkte read-speed i VirtualCD till 32x)
-Gick till installationsmappen och tryckte på spelet.
-Dök upp någon jäkla ruta om att Win10 behövde installera någonting. Dum som jag var så kollade jag inte riktigt, men det var något "Direct3D Draw" liknande.
-När det var klart startade jag spelat igen.

POFF! Incoming på svenska!

Behövde inte köra något kompatibelt läge etc.

Skall provas! Hmm. Sökte på det nu med en massa olika resultat. Har du länk till det korrekta programmet?

Skrivet av OrlMrt:

Är det en gammal 'privatkopia'? I så fall kan det vara orsaken. DRM ställer ofta till det i gammla spel.
Lösningen på tråden skulle ju vara att du skickar din iso till TS som var godtrogen nog att köpa spelet och få en obrukbar kopia.

Tror inte Incoming har något DRM.

Skrivet av Oliver91:

Jag emulerar Windows XP SP3 med Oracle VM Virtualbox och de funkar bra för mig iallafall

kör mest Red Alert och Need for Speed samt Age of Empires genom emulering som absolut inte fungerar som de ska på windows 10

Hur lyckas du köra spel på detta vis? Jag har försökt men det kraschar på en gång när jag försöker starta dom. Antog att det var på grund av saknad av riktig GPU.

Skrivet av Gibbe:

Minst två har uppfattat detta som att det är GOG-versionen du har problem med och vill köra. Är det så?

Icke-GOG version.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Skall provas! Hmm. Sökte på det nu med en massa olika resultat. Har du länk till det korrekta programmet?

Tror inte Incoming har något DRM.

Hur lyckas du köra spel på detta vis? Jag har försökt men det kraschar på en gång när jag försöker starta dom. Antog att det var på grund av saknad av riktig GPU.

Icke-GOG version.

Ingen aning de bara funkar, växlar dock över till integrerad grafik i CPU'n

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av fullversionen. (Den kostade nog 30€ tror jag) Men det finns även en 30 dagars trial här, som fungerar precis likadant.
Jag vet inte hur bra Daemon Tools, Alcohol, PowerISO och alla de andra fungerar. Jag har kört med just VirtualCD i bra många år just för att det är den som krånglar minst för mig Men smaken är som baken!

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Hej!

Jag hittade till min lycka skivorna till två gamla spel jag sökt efter: Rages Incoming och Missing In Action!

Nu är dock problemet att få dessa att kunna installeras och köras på modern hårdvara, vilket jag har lite problem med, så hjälp sökes!

Alla former av kompatibilitetslägen fungerar helt enkelt inte vad jag sett hittils. Jag har prövat att installera Windows 98 och Windows XP i VirtualBox, dock så går det inte att starta spelen där även fast de lyckas installeras. Misstänker att det har något att göra med GPU-virtualisering?

Hjälp eftersökes!

Har hittat lite olika videos på youtube med folk som köpt upp gamla och billiga datorkomponenter och byggt den dator man bara kunde drömma om förr i tiden. Många använder voodoo-grafikkort så jag sökte på pc build voodoo och hittade denna video: https://www.youtube.com/watch?v=EipIq8nnwas. Kanske är ända sättet att få vissa gamla spel att fungera. Dock är jag osäker på att du vill lägga ner tiden/pengarna att bygga en sådan dator över två spel.. men men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Har hittat lite olika videos på youtube med folk som köpt upp gamla och billiga datorkomponenter och byggt den dator man bara kunde drömma om förr i tiden. Många använder voodoo-grafikkort så jag sökte på pc build voodoo och hittade denna video: https://www.youtube.com/watch?v=EipIq8nnwas. Kanske är ända sättet att få vissa gamla spel att fungera. Dock är jag osäker på att du vill lägga ner tiden/pengarna att bygga en sådan dator över två spel.. men men.

Det är framförallt plats som är problemet.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841