Muskampen 2025: Segraren korad!

Hjälp: Är dessa minnen kompatibla med mitt moderkort?

Permalänk

Hjälp: Är dessa minnen kompatibla med mitt moderkort?

Tjo!

Jag ska bygga en dator och har beställt följande delar:
Processor: Intel i7 5820k
http://www.inet.se/produkt/5311092/intel-core-i7-5820k-3-3-gh...
Moderkort: GA-X99-UD3
http://www.inet.se/produkt/1902760/gigabyte-ga-x99-ud3#/specs
Minnen: Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz
https://www.komplett.se/product/851538/datorutrustning/minne/...

Fick hem moderkortet först, öppnar manualen och upptäcker där att det står:
Support for DDR4 2133/1866/1600/1333 MHz memory modules

Minnena jag har beställt ligger som ni ser på 2666MHz. Innebär det att dessa inte är kompatibla med mitt moderkort och att jag borde skicka tillbaka dom och beställa ett par 2133 MHz i stället?

Snabb googling om moderkortet säger:
RAM-hastighet som stöds 2133 MHz, 2400 MHz (O.C.), 2800 MHz (O.C.), 2666 MHz (O.C.), 3000 MHz (O.C.)

Antar att det betyder att hastigheter över 2133 MHz är testade och fungerar, men det kanske bara gäller om minnena var 2133 MHz i stock?

Planerar för övrigt att överklocka processorn till i alla fall 4.0 ghz, men har inte tänkt på att läsa på om hur minneshastigheten påverkas, så någon får gärna upplysa mig om det.

// eightynine

Permalänk
Medlem

Dina 2666 kommer antagligen fungera fint, tänk bara på att antivera XMP i bios så det också snurrar i dess spec.

Dock har du verkligen beställt bara 2x8GB till ett X99 system, känns lite märkligt, varför köra X99 om du inte tänker utnyttja dess fördelar det har jämte ett 1150 eller 1151 system?

X99 vill ju helst ha 4 likadana stickor då det kan köra quad channel.

Dock tänk på att det är betydligt mer osäkert om det går att köra 4 st stickor i 2666, men 2 ska inte vara några problem.
Med 4 stickor kan man tvingas ställa ner hastigheten till 2400 för att det ska fungera..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ggustavsson:

Dina 2666 kommer antagligen fungera fint, tänk bara på att antivera XMP i bios så det också snurrar i dess spec.

Dock har du verkligen beställt bara 2x8GB till ett X99 system, känns lite märkligt, varför köra X99 om du inte tänker utnyttja dess fördelar det har jämte ett 1050 eller 1051 system?

Dock tänk på att det är betydligt mer osäkert om det går att köra 4 st stickor i 2666, men 2 ska inte vara några problem.
Med 4 stickor kan man tvingas ställa ner hastigheten till 2400 för att det ska fungera..

Som början kan det ju funka hyfsat, TS kan ju alltid köpa två till senare. (budget)

Psst: 1150/1151

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Dock har du verkligen beställt bara 2x8GB till ett X99 system, känns lite märkligt, varför köra X99 om du inte tänker utnyttja dess fördelar det har jämte ett 1050 eller 1051 system?

Tack för svar! Det var en budgetfråga, tänkte utöka med 16GB vid senare tillfälle. Var ju dock lite oroväckande att det kanske inte fungerar att lägga till två stycken 2666 MHz till sen? Kan jag på något sätt ta reda på detta? Tycker du annars att jag borde köra på 2133 MHz från början för att vara på den säkra sidan när jag uppgraderar? Eller är det relativt säkert att mina 2666 kommer fungera, bara att jag eventuellt måste ställa ner dom till 2400 när jag utökar?

Och kan faktumet att jag kommer överklocka processorn till åtminstone 4.0 ghz påverka i denna fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Som början kan det ju funka hyfsat, TS kan ju alltid köpa två till senare. (budget)

Psst: 1150/1151

Rättat till rätt siffror vet inte vad jag tänkte på egentligen

Skrivet av eightynine:

Tack för svar! Det var en budgetfråga, tänkte utöka med 16GB vid senare tillfälle. Var ju dock lite oroväckande att det kanske inte fungerar att lägga till två stycken 2666 MHz till sen? Kan jag på något sätt ta reda på detta? Tycker du annars att jag borde köra på 2133 MHz från början för att vara på den säkra sidan när jag uppgraderar? Eller är det relativt säkert att mina 2666 kommer fungera, bara att jag eventuellt måste ställa ner dom till 2400 när jag utökar?

Och kan faktumet att jag kommer överklocka processorn till åtminstone 4.0 ghz påverka i denna fråga?

Värsta som kan hända är ju att du kan kanske behöva ställa ner minnet i Mhz något om inte 2666 funkar, när du utökar till 4 stickor.
Men att ta reda på det i förväg blir nog svårt.
Överklockning av CPU kommer inte påverka val av minneshastighet mellan 2133, 2400, 2666

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eightynine:

Det kan vara så att det ev funkar och var då snabb att kolla om det finns nyare bios/UEFI till ditt moderkort innan du testar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Rättat till rätt siffror vet inte vad jag tänkte på egentligen

Värsta som kan hända är ju att du kan kanske behöva ställa ner minnet i Mhz något om inte 2666 funkar, när du utökar till 4 stickor.
Men att ta reda på det i förväg blir nog svårt.
Överklockning av CPU kommer inte påverka val av minneshastighet mellan 2133, 2400, 2666

Tusen tack för snabba och bra svar. Då skippar jag tjorv med returer och kör på 2666, är inte hela världen om jag får ställa ner dom sen.