Muskampen 2025: Segraren korad!

PCIE_PWR1 nödvändig?

Permalänk
Medlem

PCIE_PWR1 nödvändig?

Ny rigg och är förvirrad gällande PCIE_PWR1 porten på moderkortet MSI Pro B850M-P WIFI.

Jag har ett PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil Special Edition och det är 3st 8-pin strömförsörjning men jag har även en PCIE_PWR1 på moderkortet. Min PSU Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1 har endast tre kablar för PCIE. (Dock 2st för CPU)

Min fråga är, kommer PCIE_PWR1 behövas eller räcker de tre som sitter på grafikkortet? Jag har inga andra expansionskort i nuläget.

Visa signatur

Workstation :: Linux Mint :: [ASUS TUF Gaming B650M-Plus ]|[AMD Ryzen 9 7900X ]|[Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz]|[GTX1080]||[ASUS Prime AP201]

Permalänk
Medlem

Porten är till för att leverera en stabilare spänning till grafikkorten och övrigt du sätter i PCIE-E-portarna. Den är nästan nödvändig om du fyller alla portarna och även alla SSD-slottarna.

Har du kabel tillgänglig rekommenderar jag att du ansluter den. Men skall inte vara ett absolut måste med ett grafikkort och enstaka SSD.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Dålig manual som inte specificerar om och varför den behövs.

Det enda MSI själva skriver är följande på produktsidan;

Citat:

PCIe supplemental power
The exclusive Supplemental PCIe Power connector provides dedicated power for the high-power demands of GPUs used in AI computing and gaming, ensuring stable, efficient, and sustained performance.

Men generellt så brukar de vara till för att ge kompletterande ström till pci-e slotsen om man kör multipla strömtörstiga kort i dessa.

Så korta svaret är nej, du behöver inte koppla in den.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Porten är till för att leverera en stabilare spänning till grafikkorten och övrigt du sätter i PCIE-E-portarna. Den är nästan nödvändig om du fyller alla portarna och även alla SSD-slottarna.

Har du kabel tillgänglig rekommenderar jag att du ansluter den. Men skall inte vara ett absolut måste med ett grafikkort och enstaka SSD.

Tack för snabbt svar.

Jag har ingen kabel över som jag skrev (endast 3PCIE från PSU), det är därför jag undrade om den var nödvändig.

Visa signatur

Workstation :: Linux Mint :: [ASUS TUF Gaming B650M-Plus ]|[AMD Ryzen 9 7900X ]|[Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz]|[GTX1080]||[ASUS Prime AP201]

Permalänk

Tror du får maila dem o fråga.

Står iaf ingenstans att den inte behöver anslutas bara att man ska se till att alla kontakterna är korrekt anslutna.

Värsta fall får du väl investera i en 2x sata till pci-e 8pin adapter för den porten

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Den vanliga 24-pin kontakten har bara två ledningar för +12V så med tanke på allt lull-lull som dagens PC har med fläktar, RGB vattenkylning m.m. i kombination med flera PCIe kort så kan belastningen bli för hög. Då behövs PCIe_PWR1 för att stödja det totala strömuttaget. (Varje PCIe-kort har en budget på 75W från moderkortet.)
https://www.smpspowersupply.com/connectors-pinouts.html

En normal gaming-PC bör klara sig utan denna, men det kan ju skilja sig från kort till kort i PCIe-slottarna.

Och som sagts så är dokumentationen här närapå obefintlig. Man kan räkna uppskattningsvis på 7A per stift och då få 2*7*12 = 168 W säkert uttag utan att riskera något tråkig värmeutveckling på 24-pins-kontakten.

Förr i tiden byggde jag en liten breakout-box för 24-kontakten så att jag kunde koppla in multimetern, men den försvann i någon flytt. Dagen PC drar mer än 10A så det krävs bra grejor att mäta med (via shunt-motstånd).