Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Tips på nytt grafikkort.

Tja, första inlägget på sweclockers. Har inte stor kunskap om datorer så hoppas att nån kan berätta vad ett grafikkort förbättrar. Har ett Evga GeForce GTX 660 Ti 2GB‎ just nu, med intel core i7-2700k cpu 3.50 ghz. 8gig ram. Skulle vilja uppgradera mitt grafikkort för att förbättra fps i olika spel.
Är det grafikkortet jag ska köpa nytt eller är det nåt annat ?
Spelar mestadels WoW, gta5.

All hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iverlip:

Tja, första inlägget på sweclockers. Har inte stor kunskap om datorer så hoppas att nån kan berätta vad ett grafikkort förbättrar. Har ett Evga GeForce GTX 660 Ti 2GB‎ just nu, med intel core i7-2700k cpu 3.50 ghz. 8gig ram. Skulle vilja uppgradera mitt grafikkort för att förbättra fps i olika spel.
Är det grafikkortet jag ska köpa nytt eller är det nåt annat ?
Spelar mestadels WoW, gta5.

All hjälp uppskattas!

Hur mycket pengar är du beredd att spendera, samt vilken upplösning spelar du på?

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Det är grafikkort du ska satsa på. 2700k hänger fortfarande med, speciellt om du överklockar den. Om du inte har en SSD så är det ett alternativ, men det hjälper inte direkt spelandet utöver laddningstider.

Berätta gärna din budget och vilken upplösning/hz din skärm är så kan vi hjälpa dig.

Permalänk
Medlem

Jag håller med "zin105" grafikkort kommer ge dig en boost. en i7 även om den är lite äldre kommer klara sig ett tag till tror jag.
Jag uppgraderade till ett gtx970 från ett 660 och fick en rejäl boost och då sitter jag trots detta med en skruttig i3 3220. Ja, jag vet att det blir en flaskhals med en sådan processor till en sådant monster grafikkort men den hänger med rätt ok trots allt. (Ska försöka uppgradera snart)

Jag stod och vägde mellan ett gtx 960 och 970 men landade på ett 970 dels för att det har 4gb minne men såklart är det mycket mer kräm i det än 960. Gtx960 finns iofs med 4gb också men vid tillfället var priset rätt högt för dessa så då valde jag 970 istället.
Min rekommendation mellan tillverkare så skulle faktiskt välja ett ASUS strix eller MSI som har fläktar som helt stängs av när grafikkortet inte används.
Själv har jag valt Gigabyte på både 660 och nu 970 fast det var mest priset som avgjorde. Jag är inte missnöjd fast är man känslig för ljudnivån så välj inte Gigabyte.
webhallen verkar just nu ha ett jäklig bra pris på MSI GTX 970 Gaming:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/205436-msi_ge...

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spjelk:

Jag håller med "zin105" grafikkort kommer ge dig en boost. en i7 även om den är lite äldre kommer klara sig ett tag till tror jag.
Jag uppgraderade till ett gtx970 från ett 660 och fick en rejäl boost och då sitter jag trots detta med en skruttig i3 3220. Ja, jag vet att det blir en flaskhals med en sådan processor till en sådant monster grafikkort men den hänger med rätt ok trots allt. (Ska försöka uppgradera snart)

Jag stod och vägde mellan ett gtx 960 och 970 men landade på ett 970 dels för att det har 4gb minne men såklart är det mycket mer kräm i det än 960. Gtx960 finns iofs med 4gb också men vid tillfället var priset rätt högt för dessa så då valde jag 970 istället.
Min rekommendation mellan tillverkare så skulle faktiskt välja ett ASUS strix eller MSI som har fläktar som helt stängs av när grafikkortet inte används.
Själv har jag valt Gigabyte på både 660 och nu 970 fast det var mest priset som avgjorde. Jag är inte missnöjd fast är man känslig för ljudnivån så välj inte Gigabyte.
webhallen verkar just nu ha ett jäklig bra pris på MSI GTX 970 Gaming:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/205436-msi_ge...

Lycka till!

Rättelse 3.5gb

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/asus-r...
prisvärt!

om du har nätagg så det räcker

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk
Medlem

@spicy_mama: är det så nu att dom inte kan använda allt? jag försökte läsa på när jag köpte fast tyckte det var lite svävande, inte helt säkert. jaja 3,5 får la duga fast sjukt dåligt i fall det är så. Om det står 4 ska det vara 4gb tycker jag.

Permalänk
Avstängd

Jag hade slagit på stort och då menar jag självklart ett GTX980Ti... annars ett Radeon R9 390X.

R390X: ca: 4000:-
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/asus-r...

GTX980Ti: ca: 6400:-
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3291765

Permalänk
Medlem

Budget ligger runt 4k. Har dock bara 500w nätagg, vill ha något som är lätt att installera då jag är dålig när det kommer till datorbygge.
Har asus 144hz skärm 1920x1040

Permalänk
Medlem

4k då blir det ju bra med 970 och ett nytt nätagg 😆
500w kanske är lite klent men har inte hundra koll. Jag har 550w till mitt och med min lilla i3. Många tar dock i alldeles för mycket på nätagget för att vara på säkra sidan.

Men 980 tycker jag inte är värt det. Och om budgeten är 4k så funkar det ju inte riktigt. AMD kan ju vara ett alternativ också såklart. Drar mer ström dock och kanske inte lika snabba fast mer minne.

Men lägg inte ner massa tusenlappar på datorn för att spela WOW tycker jag. Om ett par år så är den gammal igen. 😛

Permalänk
Medlem

@Spjelk:

Stämmer det är uppdelat minne och ja du kan inte använda 4gb i videominne samtidigt Många returnerade sina 970 efter "skandalen"

390 är bättre kort än 970 om du kan tänka dig det röda laget. Samma pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spjelk:

Du kan sänka fläkten med modifierad bios, enkelt att ladda in. Default är ju 1600rpm i idle vilket är onödigt högt. Jag kör runt 900 på mitt men lägre går säkert bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

390 ca 500kr billigare än 970 fast med lite mer ompf. Det hade jag valt direkt.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Tycker asus 960 strix 4gb är ett väldigt prisvärt kort just nu med tanke på hur mycket performance per krona du får.

Du kan få ett för 2000kr, ångrar mig nästan lite att jag köpte ett asus 970 strix istället för två 960 strix.

Permalänk
Medlem

funderar på ett sånt här: https://www.komplett.se/product/835171/datorutrustning/grafik... eller https://www.komplett.se/product/844161/datorutrustning/grafik...
kommer det bli stor skillnad från det kortet jag har nu ?
Föresten grafikkortet passar väl i detta moderkort? http://www.msi.com/product/mb/B75MA-P45.html#hero-overview

Permalänk
Medlem

Du har ju även 380 som är pyttelite snabbare än 960 för samma peng.

http://www.misco.se/?sku=10749472

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Du kan sänka fläkten med modifierad bios, enkelt att ladda in. Default är ju 1600rpm i idle vilket är onödigt högt. Jag kör runt 900 på mitt men lägre går säkert bra.

@Squallie: var hittar jag ett moddat bios? eller hur gör jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spjelk:

@spicy_mama: är det så nu att dom inte kan använda allt? jag försökte läsa på när jag köpte fast tyckte det var lite svävande, inte helt säkert. jaja 3,5 får la duga fast sjukt dåligt i fall det är så. Om det står 4 ska det vara 4gb tycker jag.

Skrivet av spicy_mama:

@Spjelk:

Stämmer det är uppdelat minne och ja du kan inte använda 4gb i videominne samtidigt Många returnerade sina 970 efter "skandalen"

390 är bättre kort än 970 om du kan tänka dig det röda laget. Samma pengar.

970 har 4GB minne och kan använda alla 4GB samtidigt.
Dock är det så att när de sista 0,5GB inte har samma hastighet på minnesbussen.
Kör man singelkort och 1080p är detta inte ett problem eftersom man inte kommer upp i den nivån där kortet behöver de sista 0,5GB.

Skrivet av iverlip:

funderar på ett sånt här: https://www.komplett.se/product/835171/datorutrustning/grafik... eller https://www.komplett.se/product/844161/datorutrustning/grafik...
kommer det bli stor skillnad från det kortet jag har nu ?
Föresten grafikkortet passar väl i detta moderkort? http://www.msi.com/product/mb/B75MA-P45.html#hero-overview

960 korten är tyvärr inget bra alternativ, skall du ha Nvidia så bör du gå upp till minst 970, annars får du titta på AMD korten.

Permalänk

Hur är det med GTX 960 4 GB?

Syftar på detta grafikkortet: https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/asu... för 1990 kronor.

Sitter själv på ett GTX 660 just nu och är medveten om att det kanske inte är någon jättestor prestandaökning vid eventuellt köp, förutom 2 GB på 660 kortet jämfört med 4 GB i VRAM på 960 kortet. Men kan 960 kortet verkligen hantera 4 GB på 128-bits minnesbuss?

http://gpuboss.com/gpus/GIGABYTE-GeForce-GTX-660-vs-ASUS-GeFo...

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@septembro: Saken med minne är att det ger 0% prestandaförbättring om det inte är fullt, och i fallet med ett 960-kort är att det förmodligen stöter på andra hinder innan det lyckas fylla ens 2gb.

Samma princip som med RAM-minne.

Permalänk

@tudz: Aha okej. Alltså i klartext inte lönt att investera i då? Kör nog vidare med gamla som jag har. Det duger fint i 1920*1080p.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@septembro: HÄR har du ett Youtube-klipp som tacklar just denna fråga. Ser ut som en mindre uppgradering i några spel, och upp till dubbel prestanda i vissa. Svårt att svara på.

Permalänk

@tudz: Ok. Tack. Ska kika in.

Visa signatur

Permalänk

@tudz: Jo ja det var ju en liten positiv skillnad gällande FPS när man jämförde de olika korten. Men inte så himla mycket för att vara ärlig. Kanske 15-20%? Men det är klart med ett GTX 960 får man ett nyare och förhoppningsvis lite tystare kort. Framför allt strömsnålare också. Och definitivt mindre till storlek också. Frågan är om det verkligen är värt det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@septembro: Känner du att du spelar spel som du inte riktigt kan njuta av pga du behöver skruva ner grafiken? Då kan det vara värt att uppgradera nu. Alternativt köpa ett bättre kort, men om budgeten inte tillåter så går ju inte det såklart. Personligen vill jag nog ha en större uppgradering än så.

Visst drar det mindre ström, men du kommer inte tjäna ihop kostnaden på grafikkortet på en väldigt lång tid.

Permalänk

@tudz: Nej, det du beskriver känner jag inte. Det jag har duger ju faktiskt fint till spelande i full HD på höga inställningar. Och det är ju precis så som du beskriver med budgeten. Har ingen som helst lust att lägga en massa pengar på någonting som jag verkligen inte behöver eller köpa det "bara för att ha det". Finns ju mycket vettigare saker att lägga pengar på isf. Håller med om att man nog vill ha en större prestandaskjuts vid uppgradering om man nu ska investera i en sådan här dyr leksak, för det är ju vad det egentligen är.

Tack för klarsynthet och mycket bra förnuftiga tips i natten ! Kör vidare med det jag har

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spjelk:

@Squallie: var hittar jag ett moddat bios? eller hur gör jag?

Maxwell II Bios tweaker använde jag har jag för mig. Googla på det eller 970 bios mod eller något. Finns nog många guider. Jag laddade in min egen bios och ändrade minimum på fläkten b la i programmet men om du söker på din modell så kan du säkert hitta någon färdigmoddad bios annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

970 har 4GB minne och kan använda alla 4GB samtidigt.
Dock är det så att när de sista 0,5GB inte har samma hastighet på minnesbussen.
Kör man singelkort och 1080p är detta inte ett problem eftersom man inte kommer upp i den nivån där kortet behöver de sista 0,5GB.
960 korten är tyvärr inget bra alternativ, skall du ha Nvidia så bör du gå upp till minst 970, annars får du titta på AMD korten.

Nej. Det är reserverat minne som sänker hastigheten på det övriga minnet när du överskrider 3,5gb. Ja där finns flera spel idag du får problem med lagg i 1080p särskilt om du vill köra lite AA. Överlag har Nvidia lurat sina kunder men ändå finns där dom som försvarar det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av iverlip:

Budget ligger runt 4k. Har dock bara 500w nätagg, vill ha något som är lätt att installera då jag är dålig när det kommer till datorbygge.
Har asus 144hz skärm 1920x1040

Vad är det för nätagg exakt? Är det ett vettigt agg så bör du klara vad du än köper så länge du inte överklockar.

För maximal prestanda runt 4k så är det 390X som gäller. Om du inte vill ha AMD så går även 970 bra även om minnesstrulet lämnar en bitter eftersmak. Även 390 (utan X) är ett alternativ. Om du tar AMD-korten så köp ett Sapphire med Tri-X-kylare. Bra skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Nej. Det är reserverat minne som sänker hastigheten på det övriga minnet när du överskrider 3,5gb. Ja där finns flera spel idag du får problem med lagg i 1080p särskilt om du vill köra lite AA. Överlag har Nvidia lurat sina kunder men ändå finns där dom som försvarar det...

Den stora delen på 3,5GB har samma hastighet hela tiden, dock blir det en katastrofal sänkning till sista 0,5GB vilket gör en flaskhals.
"Resultatet blir att Geforce GTX 970 mycket riktigt har hela 4 gigabyte grafikminne att nyttja. Men de sista 512 megabyten blir ganska rejält flaskhalsade med bara 1/8-del av den ursprungliga minnesbandbredden. Så vi de tillfällen ett spel eller en applikation måste hantera data i grafikkortets sista 512 megabyte grafikminne störtdyker bandbredden från till 28 gigabyte per sekund. Den snabbare och större delen av minnet har förfogande över resterande 7/8-minneskontrollers och når en maximal bandbredd på 196 gigabyte per sekund."
http://www.nordichardware.se/Grafik/nvidia-reviderar-specifik...

Jo att du kan få problem med lagg i 1080 stämmer, men det beror inte på denna minneshanteringen utan helt andra saker, nämligen att grafikkortet i sig inte orkar. Du hade fått exakt samma problem även om 970 hade haft samma hastighet på alla 4GB av minnet.

Att dom har lurat sina kunder ja, men sen finns det även dom som gärna överdriver problemet och inte förstår att prestandan trotts detta är mycket bra på ett 970 och som gärna sprider fel information kring det hela.

edit:
Jag förvarar inte heller nvidias sätt hur dom gjort i detta fallet utan håller med att det var j**ligt dåligt, men eftersom jag har ett 970 själv vet jag också hur bra prestanda kortet har.