Uppgradering av dator/åtgärda fel?

Permalänk

Uppgradering av dator/åtgärda fel?

Hej!

Skulle behöva hjälp av någon kunnig person som skulle kunna hjälpa mig med mina problem och ge eventuella köpråd.

Har (enligt vad jag fått höra) en helt okej gamingdator. När den var ny så kunde jag köra wow på högsta grafik, ha flertalet flikar+ musik igång och lira csgo på 300fps med 300fps som en maxsetting samtidigt. den senaste månaderna så har det sjunkit ner till mellan 60-80 fps (med settings på low/very low och enbart cs/teamspeak uppe). Kan även vara värt att tillägga att jag har en kompis som jag vet har sämre dator som ligger på 240fps med samma inställningar

Det jag hade tänkt mig var att uppgradera datorn och därför jag postar under köpråd men problemet här är att jag inte har koll på exakt vilka delar som sitter i datorn eller eventuellt lösa eventuella lättåtgärdade fel som kan göra så jag maxar 80fps.

Tacksam för alla hjälpande svar och kan fixa fram en lista på vilka delar som sitter i datorn om någon berättar hur!

Mvh

Permalänk

Vad har du för komponenter i datorn??

Ladda ner Speccy!

https://www.piriform.com/speccy

Visa signatur

ryzen 5600X, 32Gb ram, 3070Ti

Permalänk

Operativsystem: Windows 7 home Premium 64-bit SP1

CPU: Intel Core i7 4770K @ 3.50ghz
Haswell 22nm teknologi

RAM: 8,00GB dubbel-kanal DDR3 @ 665mhz (9-9-9-24)

Moderkort: Gigabyte Technology Co., Ltd. G1.sniper Z87 (SOCKET 0)

Grafik: ATI AMD Radeon R9 200 Series (Gigabyte)
Intel HD Graphics 4600 (Gigabye)

Minne: 931GB Seagate
223GB INTEL SSD

Vet även att jag har en 1000W coolermaster och vattenkylning på CPU om detta skulle spela någon roll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallesdonken:

Operativsystem: Windows 7 home Premium 64-bit SP1

CPU: Intel Core i7 4770K @ 3.50ghz
Haswell 22nm teknologi

RAM: 8,00GB dubbel-kanal DDR3 @ 665mhz (9-9-9-24)

Moderkort: Gigabyte Technology Co., Ltd. G1.sniper Z87 (SOCKET 0)

Grafik: ATI AMD Radeon R9 200 Series (Gigabyte)
Intel HD Graphics 4600 (Gigabye)

Minne: 931GB Seagate
223GB INTEL SSD

Vet även att jag har en 1000W coolermaster och vattenkylning på CPU om detta skulle spela någon roll

Svårt att veta vilket grafikkort det är.
Ladda ner GPU-Z och kolla antalet shaders.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk

Enligt det programmet så är detta mitt grafikkort: http://www.techpowerup.com/gpudb/b2693/gigabyte-r9-290-windfo...

Permalänk
Medlem

Det låter som du ska installera om ditt os (Windows) för klassisk dator röta verkar vara ditt problem. Flöm ej backa upp allt feån c drive inan du blåser den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk

Jag har nyligen ominstallerat windows utan att spara någontung och blåst ut damm i datorn med tryckluft. Och det hjälpte inte.. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låna eller köp en grafikkort som du kan tänka dig använda i ev. uppgradering och kör i datorn. Får du bättre resultat bör grafikkortet vara problemet. Med tanke på att det är just grafikprocesseringen som verkar bete sig annorlunda mot tidigare så känns detta ganska uppenbart.

1)Testa något grafikkort i datorn. Hur blir resultatet?
2) Testa ditt gamla grafikkort i en annan dator. Hur blir resultatet?

Lite uteslutningsmetoden som gäller... Bättre att titta på källan först innan man börjar slösa sin tid med att installera om t.ex. OS.

MVH, Mille

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3800x | MEM: G.Skill Trident Z 3600Mhz CL15 | GK: MSI RTX 2070 Gaming Z | Screen: DELL 1440p 144Hz (Gsync) | Storage: Corsair M.2 3300mb/s

Permalänk
Skrivet av miller01:

Låna eller köp en grafikkort som du kan tänka dig använda i ev. uppgradering och kör i datorn. Får du bättre resultat bör grafikkortet vara problemet. Med tanke på att det är just grafikprocesseringen som verkar bete sig annorlunda mot tidigare så känns detta ganska uppenbart.

1)Testa något grafikkort i datorn. Hur blir resultatet?
2) Testa ditt gamla grafikkort i en annan dator. Hur blir resultatet?

Lite uteslutningsmetoden som gäller... Bättre att titta på källan först innan man börjar slösa sin tid med att installera om t.ex. OS.

MVH, Mille

Så jag skulle kunna testa att byta grafikkort med min polare och se om det blir bättre?

Oavsett vad resultatet blir så kommer det finnas några fler frågor.

1. Låt oss säga att det skulle bli bättre av hans sämre grafikkort.. finns det något man kan göra för att få ett nytt likadant (garanti) eller blir det till att köpa nytt? Om köpa nytt skulle jag behöva hjälp med köp av nytt grafikkort (och moderskort om det gör någon skillnad)

2. Hans sämre grafikkort som funkar med bättre fps på sin dator funkar inte på min dator, vad blir nästa steg när jag vet att damm och Windows inte är problemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Kallesdonken:

Har du ett PCI-Express kort/plats på moderkortet?

1) Svårt att säga utan att veta i princip något om det du har..
Hur gammalt är kortet? Har du garanti kvar på det..?

2)Ja testa ett annat grafikkort, definitivt innan du gör något annat. T.ex. hans. Funkar inte hans i din dator får du försöka hitta nån annan som har ett. Det behöver inte vara något av det senaste, bara något för att få en referens.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3800x | MEM: G.Skill Trident Z 3600Mhz CL15 | GK: MSI RTX 2070 Gaming Z | Screen: DELL 1440p 144Hz (Gsync) | Storage: Corsair M.2 3300mb/s

Permalänk

@miller01: Hur ska jag göra för att testa då? bara gå in på cs go och se om jag kommer upp i högre fps eller finns det något program eller liknande?

Permalänk
Medlem

@kallesdonken

Ja eftersom detta är din referens tycker jag det. Annars får du skaffa en annan referens för att se att det inte är just den typen av 3d applikationer. Ladda ner något benchmark program. Typ 3d mark eller dyl. Jämför resultaten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3800x | MEM: G.Skill Trident Z 3600Mhz CL15 | GK: MSI RTX 2070 Gaming Z | Screen: DELL 1440p 144Hz (Gsync) | Storage: Corsair M.2 3300mb/s

Permalänk

@miller01:

Okej.. Men jag orkar dock inte hålla på med garanti och skit iof.. Som jag har fattat det så verkar det vara grafikkortet det är fel på och då tycker jag det är lättast att byta ut skiten bara.. har även fått höra att det kan vara moderskortet och då tänkte jag passa på att uppgradera bägge delarna med lite bättre kvalité då jag eventuellt hade tänk och streama också. finns det några rekommendationer på grafikkort som är bra samt moderskort? Är beredd att betala för kvalité så sätter väl en gräns på.. 6000kr för bägge delarna om man kan få någonting bra som håller under några års spelade på hyfsad grafik. Skiljer det knappt någonting i prestanda på 4500kr och 6000kr så lägger jag hellre 4500kr och någon schysst kamera och mick för streaming

Det enda sura vore väl om det visar sig att det var något annat än dessa två delar och detta behöver bytas ut.. men kan det vara någonting annat egentligen med tanke på att processorn alltid håller sig kall med vattenkylning?

Permalänk

Om det är någon som har koll på detta och skulle kunna hjälpa mig plocka ut delar/eventuell felsökning om det skulle kunna vara någonting annat får ni gärna lägga till mig på skype; Luck321luck321

Permalänk
Medlem

Absolut mest irriterande skulle vara om det är din router som rör till det... Testa som tidager sagt ett benchmark program

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Skrivet av L.T.G:

Absolut mest irriterande skulle vara om det är din router som rör till det... Testa som tidager sagt ett benchmark program

Skickades från m.sweclockers.com

Hur funkar ett benchmark program? Någonting man behöver veta eller bara att ladda ner och köra?

Permalänk
Medlem

Passmark testar allt möjlig. Som nämnts tidigare 3d mark. Ja bara ladda ner köra från deras egna sidor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk

1. Säker på att du inte kopplat skärmen till din inbyggda grafikkrets dvs intel hd4000 anslutningen på moderkortet istället för grafikkortet?

2. Har du kopplat rätt så är det möjligen dina drivrutiner som spökar. Det fel du beskriver är extremt sällan hårdvaru-relaterat.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Du kommer garanterat inte märka någon skillnad på att byta ut moderkort och processor. Det du har är mer en bra nog. Även ditt grafikkort är ett mycket kraftfullt sådant fortfarande. Har du nyligen bytt skärm eller flyttat datorn? Kan du som tidigare nämts ha råkat koppla in skärmen i moderkortets videutgång istället för grafikkortets? Det skulle innebära att ditt grafikkort inte används alls och att din processors betydligt svagare grafikkrets får rendera bilden. Det skulle ge mycket sämre prestanda.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Tycker definitivt du ska kolla om du kopplat in på moderkortet istället för i ditt Radeon kort som "Lordkiller" säger.

Missade denna biten info... Men om jag förstått dig rätt så har detta varit en gradvis nedgång senaste månaden..?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3800x | MEM: G.Skill Trident Z 3600Mhz CL15 | GK: MSI RTX 2070 Gaming Z | Screen: DELL 1440p 144Hz (Gsync) | Storage: Corsair M.2 3300mb/s