Hur fixar jag statisk IP nuförtiden? (Raspberry Pi 2 med Raspian)

Permalänk

Hur fixar jag statisk IP nuförtiden? (Raspberry Pi 2 med Raspian)

Ja, jag har googlat och alla säger exakt samma sak med det lilla problemet att de inte längre fungerar eftersom något har ändrats i en nyare version av Raspian.

Här står det vad man bör göra nu: https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?p=798866#p79...

Men jag fattar inte vad jag ska göra med de raderna.
Jag lade till följande sist i filen "/etc/dhcpcd.conf":

interface eth0
static ip_address=192.168.0.137/24
static routers=192.168.1.1
static domain_name_servers=192.168.1.1 8.8.8.8

Resultat:
Nätverket funkar inte så måste gräva fram tangentbord nu när SSH inte funkar längre.

Någon som har fixat detta på sin egen Pi och kan säga vad jag gör för fel?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem

Sätt upp reserveringar i DHCP-servern istället. Det är oerhört mycket smidigare att samla allt på samma ställe och du behöver inte heller bry dig om att klienterna är konfigurerade på ett speciellt vis.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Precis som ovanstående säger.
Jag gjorde på detta vis med min Rpi2 och det har fungerat otroligt smärtfritt Jag har inte ändrat någonting med nätverksinställningarna på Raspbian.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur långt Debian och company har kommit mot systemd men såhär gjorde man förr (jag kör inte själv *bian så kan inte kolla).

# /etc/network/interfaces
auto eth0
iface eth0 inet static
address 10.0.0.2
netmask 255.255.255.0
broadcast 10.0.0.255

$ sudo ifdown eth0
$ sudo ifup eth0

Permalänk
Skrivet av Undie:

Nu vet jag inte hur långt Debian och company har kommit mot systemd men såhär gjorde man förr (jag kör inte själv *bian så kan inte kolla).

# /etc/network/interfaces
auto eth0
iface eth0 inet static
address 10.0.0.2
netmask 255.255.255.0
broadcast 10.0.0.255

$ sudo ifdown eth0
$ sudo ifup eth0

Det är precis det där som inte funkar. (Eller tror det går om man avinstallerar dhcpcd5)

I vilket fall fixade jag det i routern som de två föregående talarna sa. Hittade inte inställningen först så tänkte bara fixa det på hårdvaran men ack va det blev klurigt.

Tackar för hjälpen!

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO