Permalänk

AMD eller Nvidia (GPU)?

Hejsan allesammans!
Funderar på att upgradera datorn och vill ha råd angående grafikkort. Har inte hängt med på sista tiden sen 300-serien lanserades.

Jag tänker köra:

Intel 6700K
DDR4 16GB

Jag har tänkt att min "framtida" dator som jag bygger skall kunna hålla 2-3 år framöver och senare uppgradera GPU återigen. Men vilken tillverkare skall jag köra på? Har varit AMD trogen (på grund utav priset) sen cirka 2011 och vill se hur Nvidia presterar i ju med att AMD inte varit bäst med drivrutiner eller Linux support...

Budget: 3500 SEK.

Datorn kommer användas primärt till att spela spel och programmering, spel som: Witcher 2/3, Skyrim, Insurgency, Total War serien (ej warhammer) och flera andra titlar. Helst ett "tyst" kort eftersom jag kommer köra det i ett FD 5 och försöka hålla idlé ljudet nere..

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ew2342342342342342:

Hejsan allesammans!
Funderar på att upgradera datorn och vill ha råd angående grafikkort. Har inte hängt med på sista tiden sen 300-serien lanserades.

Jag tänker köra:

Intel 6700K
DDR4 16GB

Jag har tänkt att min "framtida" dator som jag bygger skall kunna hålla 2-3 år framöver och senare uppgradera GPU återigen. Men vilken tillverkare skall jag köra på? Har varit AMD trogen (på grund utav priset) sen cirka 2011 och vill se hur Nvidia presterar i ju med att AMD inte varit bäst med drivrutiner eller Linux support...

Budget: 3500 SEK.

Datorn kommer användas primärt till att spela spel och programmering, spel som: Witcher 2/3, Skyrim, Insurgency, Total War serien (ej warhammer) och flera andra titlar. Helst ett "tyst" kort eftersom jag kommer köra det i ett FD 5 och försöka hålla idlé ljudet nere..

Tack på förhand!

Jag skulle byta ut CPU mot en I5 och lagt mer pengar på GPU.

När det kommer till grafikkort runt 3500 så skulle jag titta på ett Radeon R9 390. Nackdelen är att den drar mer och är ganska varm.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Skulle kört Sapphire R9 390 Nitro med den budgeten. Den är semi passiv, så tyst är det verkligen under vila.

EDIT:
Rörande 6600k vs 6700k beror det på vad du programmerar. Spel klarar sig rätt bra på 6600k, iaf idag.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Jag skulle byta ut CPU mot en I5 och lagt mer pengar på GPU.

När det kommer till grafikkort runt 3500 så skulle jag titta på ett Radeon R9 390. Nackdelen är att den drar mer och är ganska varm.

Tja!
6700K är redan hemma och väntar på att byggas ihop.
För de applikationer jag kommer använda så är i7 mer lämpad och mer framtidssäker på det sättet och i ju med att GPU:n kommer bytas ut efter några år eftersom det är huvudkraften i spel så blir det en större prio på CPU:n

Ska kolla in 390 och lite benchmark..tack för ditt inlägg

Skrivet av philipborg:

Skulle kört Sapphire R9 390 Nitro med den budgeten. Den är semi passiv, så tyst är det verkligen under vila.

EDIT:
Rörande 6600k vs 6700k beror det på vad du programmerar. Spel klarar sig rätt bra på 6600k, iaf idag.

Låter bra, inget från gröna laget som kan konkurerra? Hur är det krona för prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ew2342342342342342:

Låter bra, inget från gröna laget som kan konkurerra? Hur är det krona för prestanda?

Gtx 970 konkurrerar. Här är en jämförelse. Kortfattat, mindre VRAM men drar mindre ström.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ew2342342342342342:

Låter bra, inget från gröna laget som kan konkurerra? Hur är det krona för prestanda?

970 är gröna lagets motsvarighet.
Den är lite dyrare, lite långsammare, har 4Gb VRAM varav bara 3.5GB kör på full fart.
På pluskontot är att den drar i runda slängar hälften så mycket ström och klockar mycket bättre än 390.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini || EVGA SuperNOVA G2 550W || Asus Z170M-Plus || Core i5 6600K @ 3.5GHz || Be-Quiet Pure Rock || Asus GeForce GTX 970 Strix OC || Samsung 950 Pro M.2 256GB || Samsung 850 Evo 500GB || Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2666MHz CL16 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av folo:

970 är gröna lagets motsvarighet.
Den är lite dyrare, lite långsammare, har 4Gb VRAM varav bara 3.5GB kör på full fart.
På pluskontot är att den drar i runda slängar hälften så mycket ström och klockar mycket bättre än 390.

får inte glömma att grönt är skönt

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Gtx 970 konkurrerar. Här är en jämförelse. Kortfattat, mindre VRAM men drar mindre ström.

Utmärkt tidigare inlägg och bra skrivet!
Prestanda och tysthet är A samt O för mig, kylningen kan ersättas med aftermarket kylare men fortfarande blir GPU:n varmare men det spelar ingen roll egentilngen för mig för att jag siktar på att ljudet skall vara lågt.

Skrivet av folo:

970 är gröna lagets motsvarighet.
Den är lite dyrare, lite långsammare, har 4Gb VRAM varav bara 3.5GB kör på full fart.
På pluskontot är att den drar i runda slängar hälften så mycket ström och klockar mycket bättre än 390.

Juste "skandalen" att Nvidia korten bara kan använda 3.5GB VRAM.
Tänker inte röra något om OC:n, fabriksklockat skall det vara då. Vill icke riskera att produkten går sönder eller får mindre livslängd.

Blir ett Sapphire: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3196563

Ingen som har invändingar angående kortet eller aftermarket kylaren?
Siktar på ett 390 kort med låg idle temp (tyst kort) och helst att det hålls någorlunda kallt...

Tusen tack för alla svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ew2342342342342342:

Utmärkt tidigare inlägg och bra skrivet!
Prestanda och tysthet är A samt O för mig, kylningen kan ersättas med aftermarket kylare men fortfarande blir GPU:n varmare men det spelar ingen roll egentilngen för mig för att jag siktar på att ljudet skall vara lågt.

Juste "skandalen" att Nvidia korten bara kan använda 3.5GB VRAM.
Tänker inte röra något om OC:n, fabriksklockat skall det vara då. Vill icke riskera att produkten går sönder eller får mindre livslängd.

Blir ett Sapphire: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3196563

Ingen som har invändingar angående kortet eller aftermarket kylaren?
Siktar på ett 390 kort med låg idle temp (tyst kort) och helst att det hålls någorlunda kallt...

Tusen tack för alla svar!

Jag köpte själv ett Sapphire r9 390 nitro för en vecka sedan. Kan säga att jag har letat information och använt Sweclockers forum och även andra forum något kopiöst för att komma fram till vilket kort jag skulle välja.

Vad jag kom fram till kort och gott:

r9 390 > gtx 970

Sapphire > alla andra

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Skrivet av tilted0113:

Jag köpte själv ett Sapphire r9 390 nitro för en vecka sedan. Kan säga att jag har letat information och använt Sweclockers forum och även andra forum något kopiöst för att komma fram till vilket kort jag skulle välja.

Vad jag kom fram till kort och gott:

r9 390 > gtx 970

Sapphire > alla andra

Idiotförklara mig men, vad innebär detta:

"
r9 390 > gtx 970

Sapphire > alla andra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Jag köpte själv ett Sapphire r9 390 nitro för en vecka sedan. Kan säga att jag har letat information och använt Sweclockers forum och även andra forum något kopiöst för att komma fram till vilket kort jag skulle välja.

Vad jag kom fram till kort och gott:

r9 390 > gtx 970

Sapphire > alla andra

Har du hunnit testa kortet och kan berätta vad du tycker om det?

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av ew2342342342342342:

Blir ett Sapphire: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3196563

Ingen som har invändingar angående kortet eller aftermarket kylaren?
Siktar på ett 390 kort med låg idle temp (tyst kort) och helst att det hålls någorlunda kallt...

Tusen tack för alla svar!

Jag har ett Sapphire r9 fury och den kylaren är väldigt tyst och bra går upp i 33% på fläktarna och gpun blir max 76c efter någon timmes spelande. Så kan bara anta att kylaren på 390 korten är liknande Men det brukar vara Sapphire man ser folk rekommendera när det gäller AMD grafikkort.
I jämförelse hade jag ett EVGA GTX 970 innan och det fick fläktarna jobba väldigt mycket trots lägre strömförbrukning.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ew2342342342342342:

Idiotförklara mig men, vad innebär detta:

"
r9 390 > gtx 970

Sapphire > alla andra"

> är "större/bättre än"
< är "mindre/sämre än"

Alltså

r9 390 bättre än 970
Sapphire bättre än alla andra

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av folo:

970 är gröna lagets motsvarighet.
Den är lite dyrare, lite långsammare, har 4Gb VRAM varav bara 3.5GB kör på full fart.
På pluskontot är att den drar i runda slängar hälften så mycket ström och klockar mycket bättre än 390.

970 är billigare*

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

970 är billigare*

Skulle säga att de kostar samma. Om du inte vill ha referenskylare då kan man hitta 970 typ 200kr billigare än 390. Annars ligger båda på ca 3300kr och upp.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Skulle säga att de kostar samma. Om du inte vill ha referenskylare då kan man hitta 970 typ 200kr billigare än 390. Annars ligger båda på ca 3300kr och upp.

970 utan referenskylare för 2999 kr.
https://www.proshop.se/Grafikkort/GeForce-GTX-970-OC-ITX-4GB-...

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Ok fick faktiskt inte upp den modellen när jag sökte på prisjakt, Hur fungerar proshop med reklamationer o skit? Ligger inte proshop i danmark? Har man samma rättigheter där som om man köper från en butik som finns i Sverige?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tackar för samtliga svar allihopa!
Ni har varit till stor hjälp!

Permalänk

Ville bara säga att det blev ett ASUS GTX 970 DCII!

Varför?

Hittade ingen FreeSync skärm för en billigare peng än en G-Sync (27", minst), detta var den största anledningen samt att 970 låg på samma nivå som 390. Dock hade jag slagit till direkt på AMD:s sida om de hade fler samt BILLIGARE FreeSync skärmare som de lovade att de skulle ha...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Streamdog:

Har du hunnit testa kortet och kan berätta vad du tycker om det?

Hej, ursäkta sent svar.

Kortet är helt fantastiskt och jag kunde inte vara mer nöjd. Helt knäpptyst i idle, även vid mindre load. På full load låter det lite (givetvis), går sällan på max mer än 30 sekunder. Spelar Witcher 3 på Ultra i 1920x1080 och det flyter på hur bra som helst.

Har inte lyckats komma över 70'C.

Kolla gärna in mitt galleri (se sign)

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W