Permalänk
Medlem

Datorn kraschar som aldrig förr.

Hej! Efter att ha felsökt datorn själv och fått hjälp av en kunnig bekant så har jag fortfarande ingen aning varför min dator kraschar, det blir inte vanlig blå/svart skärm med felmeddelande utan skärmen blir randig i olika färger, till exempel blå/vit brun/mörkbrun. Tempen på grafikkortet är bra och det är inget fel på skärmen. Får inget felmeddelande vid omstart heller. Program som WhoCrashed visar heller inget resultat. Krascherna är oregelbundna, häromdagen funkade den efter 2 omstarter, sedan tog det ett dygn till nästa krasch och slutligen nyss.

Är det grafikkortet som håller på att dö? (kraschat när jag idlat, spelat och kollat youtube).

Permalänk
Medlem

@losern1
Vad har du för delar och hur gamla är dem?
Senaste drivrutiner?

Har du möjlighet att koppla skärmen direkt till moderkortet, prova de se om felet kvarstår, du skulle även kunna prova köra med en ram minnes sticka i taget om du har fler.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@losern1
Senaste drivrutiner?

Har du möjlighet att koppla skärmen direkt till moderkortet, prova de se om felet kvarstår, du skulle även kunna prova köra med en ram minnes sticka i taget om du har fler.

Processor: Intel(R) Core(TM) i7 CPU 930 @ 2.80GHz (8 CPUs), ~2.8GHz
Memory: 8192MB RAM
Card name: AMD Radeon HD 6800 Series

Namn på moderkortet har jag inte, datorn byggdes av en bekant för cirkus~3-4 år sedan. Vart hittar jag namn på moderkortet? Tror att det är grafikkortet som inte orkar tugga på längre, har använt det ganska hårt de senaste åren.

Permalänk
Medlem

Kopplas datorn till bildskärmen med VGA-sladd eller Analog DV-I kanske det är bara är sladden som fått någon skada... Gäller bara om datorn inte fryser till.
Antingen för att den klämts eller vikts för hårt.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Kopplas datorn till bildskärmen med VGA-sladd eller Analog DV-I kanske det är bara är sladden som fått någon skada... Gäller bara om datorn inte fryser till.
Antingen för att den klämts eller vikts för hårt.

Har provat 2 olika skärmar med två olika sladdar, samma problem kvarstår.

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket nätaggregat?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@losern1
Senaste drivrutiner?

Är osäker på om jag kan koppla till moderkortet, ska titta när jag kommer hem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hmm... eh... kör en memtest x86 i booten. Man vet ju aldrig. Minnena kan skapa en jefla massa olika prob.