Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jag gillar att ha nytt då det inte bara är garanti från både butik och tillverkare utan även en garanti på att man inte blir blåst. Dock skulle jag aldrig köpa dyra komponenter för fullpris, det är kampanjpriser osv som gäller för mig.

Garantin att man inte blir blåst brukar följa med om man köper från swecs marknad från någon som har varit medlem mer än ett år Har adlrig själv blivit blåst och läst endast två gånger om personer som faktiskt blivit blåsta. Var ganska roligt faktiskt, hela forumet gick efter personen

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Du inser att korten med kvitto har garantin kvar oavsett om du är originalköparen eller ej?

Så vitt jag vet är det en enda butik (Komplett) i Sverige som i klartext skriver ut att garantierna täcker begagnade varor. Till det kommer att svensk lagstiftning, alltså, din reklamationsrätt, som är tvingande, och inte frivillig, som garantin, klart och tydligt är förverkad vid begagnatköp. Utger man sig för att ha köpt varan i första hand, bara för att man har kvittot, är det förövrigt bedrägeri, och olagligt... Om vi ska vara lite petiga alltså.

För att göra det riktigt tydligt alltså. Om inte butiken där kvittot är utställt klart och tydligt anger att garantin medföljer till tredje part, så gör den inte det. Då är man i stället utlämnad till goodwill, och står helt utan egentligt "skydd".
Och vad gör du när ditt begagnade grafik-kort slutar fungera om 18 månader? Kortet är nästan 2 år gammalt. Butiken är sjyst, och tar det på goodwill. Tyvärr har de ingen likvärdig produkt i lager, och betalar därför ut köpesumman. Kanon. Trist bara att de betalar tillbaka köpesumman till kredit/betal-kortet som användes vid köpet...

I samma andetag... Det finns folk som hävdat att Inet låter garantierna följa med vid ägarbyte till tredje part. Vid direkt påstötning för att få det bekräftat, så väljer Inet att inte svara på frågan. Det är ganska talande. De vill helt enkelt inte vara bundna av ett faktiskt löfte, utan vill ha friheten att kunna välja. Det faller till 100% under goodwill. De löser säkert det. Om det kan ske utan för mycket besvär, och utan kostnad för Inet. Men i realiteten har man inga rättigheter, och möjligheten att ställa krav är obefintlig. Precis som för alla andra butiker...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv

Nästa år kommer du enkelt få en 980Ti för tusenlappen. Så mycket sämre kommer den vara jämfört med de kommande 16nm korten.

Skrivet av Mithras:

Garantin att man inte blir blåst brukar följa med om man köper från swecs marknad från någon som har varit medlem mer än ett år Har adlrig själv blivit blåst och läst endast två gånger om personer som faktiskt blivit blåsta. Var ganska roligt faktiskt, hela forumet gick efter personen

Måste ha varit svettigt för moderatorerna. Jag tror inte personförföljelse är tillåtet enligt SweC forumets regler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Sen kom du tillbaka till verkligheten.
Kolla vad folk får här på swec i begagnatmarknaden.

Halva nypriset stämmer i princip aldrig för de mest eftertraktade delarna.

Eller kolla blocket, där vill man nästan ha mer en nypriset

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Nästa år kommer du enkelt få en 980Ti för tusenlappen. Så mycket sämre kommer den vara jämfört med de kommande 16nm korten.

Visst kommer 16nm vara bättre än nuvarande generation, men kommer det vara så pass mycket bättre att ett GTX 980 Ti begagnat "enkelt" går för en tusenlapp? Ytterst tveksamt.

Om vi säger så här: GTX 680 går för runt tusenlappen på marknaden just nu. GTX 680 är ett ~3 år gammalt kort och GTX 980 Ti presterar i runda slängar 140% bättre. När Pascal/GTX 1080 släpps är GTX 980 Ti inte 3 år gammalt, och jag tvivlar på att Pascal kommer prestera 140% bättre än GTX 980 Ti. Det hade isåfall varit det överlägset största hoppet mellan två generationer, och lite väl bra för att det ska verka sant. Som jämförelse så var:
GTX 680 ~40% bättre än GTX 580 vid release.
GTX 780 Ti ~50% bättre än GTX 680 vid release.
GTX 980 Ti ~40% bättre än GTX 780 Ti vid release.

Att Pascal/GTX 1080(Ti) skulle prestera ~50% bättre än GTX 980 Ti låter därför rimligt, kanske även upp till 75% bättre, men är det tillräckligt för att trycka ner GTX 980 Ti till ett begagnatpris på runt 1000:-?

Jag hade inte räknat med att se några (icke-defekta) GTX 980 Ti för runt tusenlappen på marknaden i november 2016 iallafall.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Administrativ avgift

980ti kort med bra kylare pny kostar 6.4k så ett kort skulle jag säga 4,5-5k

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MinscS2:

Visst kommer 16nm vara bättre än nuvarande generation, men kommer det vara så pass mycket bättre att ett GTX 980 Ti begagnat "enkelt" går för en tusenlapp? Ytterst tveksamt.

Om vi säger så här: GTX 680 går för runt tusenlappen på marknaden just nu. GTX 680 är ett ~3 år gammalt kort och GTX 980 Ti presterar i runda slängar 140% bättre. När Pascal/GTX 1080 släpps är GTX 980 Ti inte 3 år gammalt, och jag tvivlar på att Pascal kommer prestera 140% bättre än GTX 980 Ti. Det hade isåfall varit det överlägset största hoppet mellan två generationer, och lite väl bra för att det ska verka sant. Som jämförelse så var:
GTX 680 ~40% bättre än GTX 580 vid release.
GTX 780 Ti ~50% bättre än GTX 680 vid release.
GTX 980 Ti ~40% bättre än GTX 780 Ti vid release.

Att Pascal/GTX 1080(Ti) skulle prestera ~50% bättre än GTX 980 Ti låter därför rimligt, kanske även upp till 75% bättre, men är det tillräckligt för att trycka ner GTX 980 Ti till ett begagnatpris på runt 1000:-?

Jag hade inte räknat med att se några (icke-defekta) GTX 980 Ti för runt tusenlappen på marknaden i november 2016 iallafall.

Jag överdrev men folk borde hålla i plånboken än att slänga iväg pengar på 980Ti för 6K idag. Toppkorten för Pascal kommer prestera minst 60-75% bättre. Teoretiskt sett borde de bli dubbelt så snabba då de får plats dubbelt så mycket transistorer. Vi har inte gjort ett generationsskifte sedan GTX680 vars kisel var det Nvidias första med 28nm och sedan dess har det bara handlat om förfiningar. AMD lanserade redan i slutet av 2011 HD7970 i 28nm och de har förfinat tekniken främst CGN och introducerat HBM som ger prestandalyft men i.o.m. den kommande krympningen ner till 14nm borde det teoretiskt vara möjligt att göra ett dubbelt så snabbt kort med bibehållen TDP. De som köpte ett HD7970 redan då har gjort ett riktigt kap om de överlevt till idag.

Jag kan sätta mitt lillfinger på att ett 980Ti kommer gå loss på en sisådär 2K runt slutet av sommaren 2016 om nya grafikkort släpps då.

Aldrig har det varit sämre att bränna pengar på ett toppresterande kort som idag.

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Jag överdrev men folk borde hålla i plånboken än att slänga iväg pengar på 980Ti för 6K idag. Toppkorten för Pascal kommer prestera minst 60-75% bättre men förmodligen mer kanske 80%. Teoretiskt sett borde de bli dubbelt så snabba då de får plats dubbelt så mycket transistorer. Vi har inte gjort ett generationsskifte sedan GTX680 vars kisel var det Nvidias första med 28nm och sedan dess har det bara handlat om förfiningar. AMD lanserade redan i slutet av 2011 HD7970 i 28nm och de har förfinat tekniken främst CGN och introducerat HBM som ger prestandalyft men i.o.m. den kommande krympningen ner till 14nm borde det teoretiskt vara möjligt att göra ett dubbelt så snabbt kort med bibehållen TDP. De som köpte ett HD7970 redan då har gjort ett riktigt kap om de överlevt till idag.

Jag kan sätta mitt lillfinger på att ett 980Ti kommer gå loss på en sisådär 2K runt slutet av sommaren 2016 om nya grafikkort släpps då.

Aldrig har det varit sämre att bränna pengar på ett toppresterande kort som idag.

Helsike heller 2k efter sommaren 16 då har de sjunkit jävligt fort för 980ti då borde furyx också sjunka lika mycket eller mer typ 1500 då eller. Om jag skulle sälja mina kort så får köpare vara beredd på att betala för dom.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Moderator
Testpilot
Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

3500:-. Aldrig mer än halva priset för begagnad elektronik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 7950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gunner357:

Helsike heller 2k efter sommaren 16 då har de sjunkit jävligt fort för 980ti då borde furyx också sjunka lika mycket eller mer typ 1500 då eller. Om jag skulle sälja mina kort så får köpare vara beredd på att betala för dom.

Ja om du är tvungen att ha den bästa grafikprestanda idag så finns det inget annat val än 980Ti/Titan X eller Fury X. Men vi som har lite tålamod och kan hålla lite i sedlarna väntar tills nästa generation. Nästa generation kommer bli ett ganska stort hopp för toppkorten. Det var tänkt att Nvidia och AMD skulle producera kort i 20nm men istället hoppade de över den noden och går på 14nm istället. 980Ti och kompani kommer bli gammal skåpmat nästa år.

Kul graf! Vad visar den för något?

Permalänk
Medlem

Min tumregel, som brukar stämma hyffsat, säger 60-75% av dagens nypris eller nypris för motsvarande prestanda idag. Så om det är ett så nytt kort i bra skick, med garanti osv, så skulle jag säga att 4500:- är billigt och 5500:- är dyrt.

För att ge mig in på gissningsleken om vad ett 980Ti går för sommaren 2016 så säger jag nog strax under 2500:-, förutsatt att dollarkursen håller sig någolunda stabil. Den gissningen bygger på att 980Ti kommer prestera i klass med nästa generations uppföljare till 970 eller 970Ti, så säg ett nypris på runt 3500:-. Om det inte kommer något totalt omvälvande kort så borde 980Ti ändå stå sig bra, så 65-70% av 3500:- är nog rimligt då.

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Ja om du är tvungen att ha den bästa grafikprestanda idag så finns det inget annat val än 980Ti/Titan X eller Fury X. Men vi som har lite tålamod och kan hålla lite i sedlarna väntar tills nästa generation. Nästa generation kommer bli ett ganska stort hopp för toppkorten. Det var tänkt att Nvidia och AMD skulle producera kort i 20nm men istället hoppade de över den noden och går på 14nm istället. 980Ti och kompani kommer bli gammal skåpmat nästa år.

Kul graf! Vad visar den för något?

Om det skulle vara som du säger så borde 780ti korten idag vara gratis då men det är de inte på beg marknaden.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gunner357:

Om det skulle vara som du säger så borde 780ti korten idag vara gratis då men det är de inte på beg marknaden.

De har samma nod så det är ingen större skillnad. 780Ti hänger än idag runt i det övre skiktet. En krympning av noden är princip gratis arbete för grafikortstillverkare utan att de behöver lägga till komprimeringstekniker och liknande. Motsvarigheten till nästa generation av 980Ti gissar jag ha runt 60% bättre prestanda än dagens 980Ti men det är väl lite tveksamt om Nvidia släpper den i samband med 10xx-serien eller vad den nu kommer heta. Troligtvis kommer Nvidia döpa om 10xx serien till något annat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MexxII:

Hej!
Vad skulle ni uppskatta är värdet på ett begagnat 980Ti? Tänker först och främst på Evgas SC ACX 2.0 för 6990kr. Sedan är ju frågan var priset kommer hamna på dessa kort under black Friday med det är ju ingen som vet..

Halva priset är ju standard,så 3500 max för ett begagnat evga sc acx 2.0.Ganska simpelt är det begagnat så är det.Man ser för många skräckhistorier där folk sålt begagnade kort med fulla garantier och kvitton och sen skiter i allt även här på sweclockers tyvärr:(

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Så vitt jag vet är det en enda butik (Komplett) i Sverige som i klartext skriver ut att garantierna täcker begagnade varor. Till det kommer att svensk lagstiftning, alltså, din reklamationsrätt, som är tvingande, och inte frivillig, som garantin, klart och tydligt är förverkad vid begagnatköp. Utger man sig för att ha köpt varan i första hand, bara för att man har kvittot, är det förövrigt bedrägeri, och olagligt... Om vi ska vara lite petiga alltså.

För att göra det riktigt tydligt alltså. Om inte butiken där kvittot är utställt klart och tydligt anger att garantin medföljer till tredje part, så gör den inte det. Då är man i stället utlämnad till goodwill, och står helt utan egentligt "skydd".
Och vad gör du när ditt begagnade grafik-kort slutar fungera om 18 månader? Kortet är nästan 2 år gammalt. Butiken är sjyst, och tar det på goodwill. Tyvärr har de ingen likvärdig produkt i lager, och betalar därför ut köpesumman. Kanon. Trist bara att de betalar tillbaka köpesumman till kredit/betal-kortet som användes vid köpet...

I samma andetag... Det finns folk som hävdat att Inet låter garantierna följa med vid ägarbyte till tredje part. Vid direkt påstötning för att få det bekräftat, så väljer Inet att inte svara på frågan. Det är ganska talande. De vill helt enkelt inte vara bundna av ett faktiskt löfte, utan vill ha friheten att kunna välja. Det faller till 100% under goodwill. De löser säkert det. Om det kan ske utan för mycket besvär, och utan kostnad för Inet. Men i realiteten har man inga rättigheter, och möjligheten att ställa krav är obefintlig. Precis som för alla andra butiker...
B!

Kan bara hålla med. Har vid ett tilfälle skickat med kvito, handskrivet med nödvändiga uppgifter för att komplett skulle kunna identifiera varan som köpt hos dom. Rigde komplett när jag var på DH då jag hade med mig ett kort som tyvär inte stöddes av mitt OS så det var bara testat. Nya ägaren ville ha garanti och komplett gav mig grönt att min garanti skulle övergå till honom bara han fick ordernumret så skulle det inte vara ett problem.
Så om det är "möjligt" att överföra den så försöker jag så klart med detta.

Men som sagt tror folk lurar sig mycket i att "garanti" är värt något. Jag vill hellre ha en trovärdig "hostorik" av vad användaren använt och gjort med hårdvaran. Ofta märker man om dom är oseriösa där istället. Kvitton är sällan värda skit när det väl går sönder. Behöver ju inte ens vara rätt kvitto bara för det står rätt produkt på kvittot.

60% brukar jag tycka är rimligt begagnat om skickat är bra, inga fel defekter eller slitage som tyder på haveri inom en överskådlig framtid.
Men det är just det. Grafikkort slits ut som allt annat. Elektroemigration, kassa fläktar osv.

Man tar en risk att köpa beg så aldrig över min döda kropp jag skulle betala mer än 60% beg även om varan är 6 månader gammal och garantin skulle jag kollat upp med ÅF först personligen för att se att den faktiskt är något värd.

Grafikkort kanske är mer lättsålda här på Swec man jag har tagit ner annonser för jag tröttnade på att folk inte kunde läsa dom. Dom la bud som var helt rimliga sedan ville dom inte betala frakten fast det stog klart och tydligt sedan skulle dom pruta för grejorna inte var "nya" (vilket borde framgå av modellnumret eller tom drifts timmar jag skrivit ut men som sagt folk kan inte läsa annonser) så ja samma folk som sitter och begär 80% för sina begagnade grejor vill egentligen bara betala 25-30% när det väl är dom som ska pröjsa.

Fick skambud på 250-300Kr INKLUSIVE frakt för 3Tb 7200rpm disk här i två veckor i början på året. Var bara att lägga ner det helt enkelt då folk budar först frågar sedan och prutar sist, allt i fel ordning.

60% för en "bra" vara var det gäller skick är rättvist sedan att det finns minoriteter som betalar mer för att spara 1000Kr på en 10000K processor eller TITAN GFX korte eller liknande är självklart något som existerar men ändå tillhör den mindre gruppen av köpare.

Jag har sålt nya varor som moderkort i obruten låda och man brukar kunna efter bud få en 60-65% och för SSD enheter även äldre modeller en 50%. Självklart kan man begära mer men då är det igen garanti att man får det sålt det är säkert.

I dag är det köparens marknad och folk är inte alls villiga att betala dröm priser, så att värdera ett kort till 80% är inte samma sak som att få det sålt till 80% av nypris. Tillkommer ofta dyra frakter osv med som äter upp marginalerna när många ÅF i dag erbjuder denna gratis.

Permalänk
Avstängd

Ja, det är ju sjukt att folk köper begagnade prylar av främmande människor till ockerpriser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Ja om du är tvungen att ha den bästa grafikprestanda idag så finns det inget annat val än 980Ti/Titan X eller Fury X. Men vi som har lite tålamod och kan hålla lite i sedlarna väntar tills nästa generation. Nästa generation kommer bli ett ganska stort hopp för toppkorten. Det var tänkt att Nvidia och AMD skulle producera kort i 20nm men istället hoppade de över den noden och går på 14nm istället. 980Ti och kompani kommer bli gammal skåpmat nästa år.

Kul graf! Vad visar den för något?

Försökte på ett lite lustigt sätt visa att priset styrs av tillgång och efterfrågan och den perfekta prispunkten dvs jämviktspriset ligger där dessa möts, på en perfekt marknad finns det inga "felaktiga" priser utan bara de folk är beredda att betala (sen att det är ganska ovanligt med perfekta marknader är en annan femma, men teoretiskt så...). Kommer från grundkursen i nationalekonomi.

Skrivet av hoski:

Ja, det är ju sjukt att folk köper begagnade prylar av främmande människor till ockerpriser.

Skickades från m.sweclockers.com

De finns de som ser på det annorlunda och kanske tänker att de får en rackarns massa prestanda för en lägre peng. Du värderar trygghet som garanti etc. andra är villiga att ta chansen/risken för att få best of the best-prestanda för en "billig" (billigare?) penning.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 7950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wounds:

.
De finns de som ser på det annorlunda och kanske tänker att de får en rackarns massa prestanda för en lägre peng. Du värderar trygghet som garanti etc. andra är villiga att ta chansen/risken för att få best of the best-prestanda för en "billig" (billigare?) penning.

Ja, jag tycker inte att det är värt eventuellt krångel för att spara småpengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4