Permalänk
Medlem

Bygge av Burk

Då var det dags igen!

Nu har älsklingen som varit mig trogen i nästan 5 års tid börjat halta då kylningen på mitt gamla 560ti har lagt av!

Så jag tror att det är dags att byta upp mig till en yngre modell och tänkte höra här först så att alla delar och så fungerar bra ihop och om någon har några förbättringsförslag innan jag skrider till verket.

Chassi: Cooler Master HAF XB EVO Svart

Moderkort: ASUS Z97-A
EDIT: ASUS Z170-A *TACK SUMITOMO*

CPU: Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB

CPU-C: Corsair Hydro H90

GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1

Minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance LPX Svarta

Lagring: Intel 535 OEM 120GB + Intel SSD 320 120GB OEM

PSU: EVGA Supernova G2 750W

Jag har ingen erfarenhet av 1151/Skylake så är det någonting jag bör tänka på mer än DDR4 minnen? Jag har planerat att skruva upp både CPU, GPU och minne samt framtida SLI därav 750W.

Någon som har byggt i chassit? Är lite osäker på hur vattenkylningen lirar i ett såpass "litet" ATX chassi.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Moderkort och CPU har olika socket.
Du skall välja 1151 med Z170.

Lägg inte 799kr på en 120GB SSD när en 250GB kostar 899:-
https://www.inet.se/produkt/4304782/samsung-850-series-evo-25...

Permalänk
Medlem

Tack!

Skrivet av SUMITOMO:

Moderkort och CPU har olika socket.
Du skall välja 1151 med Z170.

Lägg inte 799kr på en 120GB SSD när en 250GB kostar 899:-
https://www.inet.se/produkt/4304782/samsung-850-series-evo-25...

Tack! Hade gått käpprätt åt helvete annars
Båda SSD diskarna sitter i min nuvarande dator, kände att det är dumt att göra sig av med dem då de fungerar felfritt båda två och kunde lägga lite mer på GPU istället

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xsterk:

Då var det dags igen!

Nu har älsklingen som varit mig trogen i nästan 5 års tid börjat halta då kylningen på mitt gamla 560ti har lagt av!

Så jag tror att det är dags att byta upp mig till en yngre modell och tänkte höra här först så att alla delar och så fungerar bra ihop och om någon har några förbättringsförslag innan jag skrider till verket.

Jag har ingen erfarenhet av 1151/Skylake så är det någonting jag bör tänka på mer än DDR4 minnen? Jag har planerat att skruva upp både CPU, GPU och minne samt framtida SLI därav 750W.

Någon som har byggt i chassit? Är lite osäker på hur vattenkylningen lirar i ett såpass "litet" ATX chassi.

Tack på förhand!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8782071/2015-11-20

Rekommenderar inte 970 i SLI, du kommer bli låst med 3,5gb Vram.

Permalänk
Medlem

r9 390

Har många vänner och en bror som har riktigt dåliga erfarenheter av amd med dåliga drivrutiner och kort som inte alls presterar vad de säger att de skall göra på papper men de kan ju ha fått måndagsexemplar..
Går inte amd's kort ganska så varma? Med tanke på att det är ett ganska kompakt chassi jag tänkte bygga i.
Är det extra videominnet nödvändigt om jag inte planerar gå upp över 1080p?

MVH Robin.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xsterk:

Har många vänner och en bror som har riktigt dåliga erfarenheter av amd med dåliga drivrutiner och kort som inte alls presterar vad de säger att de skall göra på papper men de kan ju ha fått måndagsexemplar..
Går inte amd's kort ganska så varma? Med tanke på att det är ett ganska kompakt chassi jag tänkte bygga i.
Är det extra videominnet nödvändigt om jag inte planerar gå upp över 1080p?

MVH Robin.

Jag har personligen aldrig haft problem med AMD. Enda jag upplevt är att de inte levererar drivrutiner första dagen vid större releaser som Nvidia gör.
Minnet är inte nödvändigt nu, men kommer bli i framtiden. Bytte själv från ett 970 till 390x och när jag körde benchmarks gick 390x kortet 10 grader svalare, så jag vet faktiskt inte. Hur som helst skulle jag aldrig köra 970 i SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Jag har personligen aldrig haft problem med AMD. Enda jag upplevt är att de inte levererar drivrutiner första dagen vid större releaser som Nvidia gör.
Minnet är inte nödvändigt nu, men kommer bli i framtiden. Bytte själv från ett 970 till 390x och när jag körde benchmarks gick 390x kortet 10 grader svalare, så jag vet faktiskt inte. Hur som helst skulle jag aldrig köra 970 i SLI.

Hmmm okej, får ta mig en närmare titt på detta! Jag såg nyss en video ifrån 9 november där det är en Fallout 4 benchmark (orättvist jag vet då de har haft samarbete med Nvidia) och där ligger 970 snäppet över 390 som inte får tillräckligt med data ifrån CPU, däremot hävdar en användare i kommentarerna att det var just en drivrutinsfråga som nu skall vara åtgärdad.
Jag får se hur det ser ut under BF med sänkta priser, jag hugger nog det som fiskar med bäst bete(pris) och väntar med SLI/CF och byter upp mig till ett Pascal om 1 år istället vilket ändå var planen tills mitt 560 gick och hängde sig...

Tack för tipset, får sätta mig in i 390 omgående

Permalänk
Skrivet av xsterk:

Då var det dags igen!

Tack på förhand!

Kör på ett EVGA 970 SSC 2.0+ istället för ett Gigabyte 970

Permalänk
Medlem

Om du kan, vänta tills Black Friday (fredag).

Permalänk
Medlem

EVGA / Gigabyte

Skrivet av Timpan_89:

Kör på ett EVGA 970 SSC 2.0+ istället för ett Gigabyte 970

Anledning till det? Är prestandan så mycket bättre att det är värt att ignorera att det går varmare än gigabytekortet? Tänkte främst på att jag kommer bygga i ett mindre chassi så tempen känns ganska viktig..

MVH Robin.

Permalänk
Medlem

@xsterk

Korten är oftast designade för att köras kring 85 grader under belastning, och de allra flesta kylarna håller dem där avsiktligt eller ett par grader under. Gigabytekortet har egentligen bara en aggressivare fläktkurva för att uppfattas som svalare. Vilket också medför att ljudnivån på kortet under belastning stiger - inte kul i små lådor.

EVGA är ofta med bland de grafikkortsmakarna man vänder sig till när man köper NVIDIA-kort då dem har bäst garantier, ligger ofta i toppskiktet oklockat och har väldigt tysta kylare.

Permalänk
Medlem

Got it!

Skrivet av Santrik:

@xsterk

Korten är oftast designade för att köras kring 85 grader under belastning, och de allra flesta kylarna håller dem där avsiktligt eller ett par grader under. Gigabytekortet har egentligen bara en aggressivare fläktkurva för att uppfattas som svalare. Vilket också medför att ljudnivån på kortet under belastning stiger - inte kul i små lådor.

EVGA är ofta med bland de grafikkortsmakarna man vänder sig till när man köper NVIDIA-kort då dem har bäst garantier, ligger ofta i toppskiktet oklockat och har väldigt tysta kylare.

Okej, tack för det berikande svaret! Får sätta mig och spana in EVGA korten isåfall!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xsterk:

Okej, tack för det berikande svaret! Får sätta mig och spana in EVGA korten isåfall!

EVGA korten är även betydligt kortare längmässigt med sina 256-260mm, Gigabyte korten brukar ligga på 310-312mm och får inte plats i alla chassin.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av xsterk:

Anledning till det? Är prestandan så mycket bättre att det är värt att ignorera att det går varmare än gigabytekortet? Tänkte främst på att jag kommer bygga i ett mindre chassi så tempen känns ganska viktig..

MVH Robin.

EVGA kortet är mycket mer överklock-vänligt, om man är intresserad av sånt. Men som du sa, är det en liten låda så temperatur är nog prioriterar och överklockning blir svårt utan någon bra kylning i en liten låda.

Mvh Tim