Benq XR3501 – 35 tum bred A-MVA i 144 Hz

Permalänk
Melding Plague

Benq XR3501 – 35 tum bred A-MVA i 144 Hz

Intresset för stora och breda 21:9-spelskärmar växer och till testlabbet äntrar idag Benq XR3501, med något så ovanligt som en 35-tums A-MVA-panel kapabel att köras i 144 Hz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur är det egentligen att sitta och spela på en sån här? Fungerar det? Någon som har gjort det och fått ett intryck? Är det bättre/sämre än en traditionell skärm och i så fall varför? Då när det kommer till just det att den är "böjd" och om man inte kollar så mycket på specifikationerna i sig.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

10 tusen spänn!!
bjuder 7 men då ska jag ha G-Sync oxå.

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem

Hade det varit 1440, inte så mycket eftersläp samt någon adaptiv sync då hade jag bjudit 10. Precis som slutsatsen säger når den inte hela vägen fram med sitt nuvarande feature-set.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Inaktiv

Saknar den lightboost så är det enligt mig överpris på dynga.

Permalänk
Medlem

35 tum, IPS, 144hz+, 21:9, Gsync och böjd blir ett köp direkt. Jag tror inte det finns någon med samma spec el?

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Tydliga eftersläp
Stativet är begränsat
Saknar Freesync/G-Sync

Kommer själv inte köpa en skärm i denna prisklassen men med dessa nackdelarna på en så dyr spelskärm gör att i alla fall jag hade kollat mig om efter en annan.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

1080 på en så stor skärm? En skärm som dessutom kostar 10k.

Permalänk
Medlem

1080p? nej tack. Annars var den fin!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Hur är det egentligen att sitta och spela på en sån här? Fungerar det? Någon som har gjort det och fått ett intryck? Är det bättre/sämre än en traditionell skärm och i så fall varför? Då när det kommer till just det att den är "böjd" och om man inte kollar så mycket på specifikationerna i sig.

Jag har en LG U34M95, haft den i lite mer än ett år och är mer än nöjd. Skärmen är platt och inte böljd som många andra skärmar av denna typ.

En förklaring till hur upplevelsen beskrivs. Tänk dig när du satt med din 5:4 skärm och tyckte allt var frid och fröjd tills att du kom hem till din polare som hade köpt en av de första Wide Screen skärmarna 16:9 och du tänkte "wow!, vilken bredd och så mycket plats". Det känns samma sak igen. Säga vad man vill om 4K men det här är en annan spelupplevelse. Människans synfält är anpassat för att vi ska ha en horizontell vy över landskapet. Vi är inte anpassade att ha en god överblick över det vertikala. Därför fyller en sådan här skärm ett extra syfte. Jag skulle lätt kunna ha en bredare tills att hela mitt synfält är maxat.

En sak är säker, jag kommer aldrig gå tillbaka till 16:9

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Medlem

släppa en skärm idag utan g-sync/freesync och så eftersläpningar?
Någon har gjort bort sig på benq....

Permalänk
Medlem

Jag stör mig på att nästan ingen skärm använder sig av den vanliga elkabel utan för att slimma ner skärmen lite gran har de nätagg separat. så om man åker iväg och glömmer den kan man inte bara låna en standard elkabel.

Visa signatur

Stationär: moderkort: Asus Rog Rampage V extreme l processor: i7 5960x @ 4.5ghz l GPU: Zotac RTX 3080 ti l SSD:Samsung SSD 970 EVO 500GB NVMe M.2 l SSD Samsung QVO 2tb l Ram: 32gb Corsair Vengeance LPX Red DDR4 3000mhz CL9 l nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850W l kyllare: Custom Loop med 2x360 radiators

Permalänk

Tja

Köpte mitt ex på CDON.com vid BlackFriday helgen för 7990:-, har kollat och läst på alla ultrabreda skärmar och denna fastnade för mig. Jag var ute efter något med bra svärta/färger/hz och en kurvad sådan, vill ha premium känsla men framförallt upplevelsen med spel! Ska bli riktigt kul och dra igång CS:GO och TF2, ser extremt framemot Doom4 nästa år med denna bjässe till skärm.

Tycker det är klockrent att kunna driva alla dem senaste spelen lite enklare än den svårdrivna 3440x1440 upplösningen, G-Sync eller Free-Sync är inget direkt jag högprioriterade. Tråkigt att recensionen inte innehöll något intryck vid just spel som den är tänkt för. Det återstår och se för min egna del när den kommer hem i lådan :).

"Den skärm jag hade tänkt från början var ASUS PG348Q värstingen som tråkigt nog blev försenad, men med tanke på vad jag betalade så är jag nöjd!, gissar att ASUS 34" skärmen kommer kosta betydligt mer än 7990:-."

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av TV-TROLLET:

Tja

Köpte mitt ex på CDON.com vid BlackFriday helgen för 7990:-, har kollat och läst på alla ultrabreda skärmar och denna fastnade för mig. Jag var ute efter något med bra svärta/färger/hz och en kurvad sådan, vill ha premium känsla men framförallt upplevelsen med spel! Ska bli riktigt kul och dra igång CS:GO och TF2, ser extremt framemot Doom4 nästa år med denna bjässe till skärm.

Tycker det är klockrent att kunna driva alla dem senaste spelen lite enklare än den svårdrivna 3440x1440 upplösningen, G-Sync eller Free-Sync är inget direkt jag högprioriterade. Tråkigt att recensionen inte innehöll något intryck vid just spel som den är tänkt för. Det återstår och se för min egna del när den kommer hem i lådan :).

"Den skärm jag hade tänkt från början var ASUS PG348Q värstingen som tråkigt nog blev försenad, men med tanke på vad jag betalade så är jag nöjd!, gissar att ASUS 34" skärmen kommer kosta betydligt mer än 7990:-."

MVH

Glöm inte att uppdatera oss i tråden när du fått känna på skärmen lite.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djinn:

35 tum, IPS, 144hz+, 21:9, Gsync och böjd blir ett köp direkt. Jag tror inte det finns någon med samma spec el?

Acer Predator X34 - fast 100Hz - 34" 3440x1440

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Permalänk

1080p på den storleken? Lite väl snålt kanske.

Permalänk
Medlem

Råder allihopa, köpt en Acer Predator X34 istället, ni blir inte besvikna!

Världens bästa skärm! Drömmen om att kolla på film utan black bars, ojoj, det är stort!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Råder allihopa, köpt en Acer Predator X34 istället, ni blir inte besvikna!

Världens bästa skärm! Drömmen om att kolla på film utan black bars, ojoj, det är stort!

Problemet där är att många har haft problem med kvalitén, då jag har läst tråden i SweC forum och även på andra platser.
Väntar på 144 Hz 1440p 34" skärmar som borde komma nästa år, kanske med DP 1.3

Permalänk
Medlem

Benq XR3501 10000kr? havla kompispris till kompispris kompis?

Visa signatur

Moderkort: ROG STRIX Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900k @ 5.2Ghz
RAM: G.Skill Trident Z 32GB 3200MHz GPU: Gigabyte 2080Ti 11GB Gaming OC
M.2: Samsung EVO 960 M.2 250GB M.2: Samsung 970 EVO 500GB SSD: OCZ TR150 480GB PSU: Seasonic PRIME 1300W Gold
Kylare: ASUS ROG Ryujin 360mm Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified
Skärmar: 2x Asus VN247h | x1 Predator xb1 27

Permalänk
Livsnjutare 😎

Alltså varför skulle man vilja ha denna när Acer Predator X34 finns?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3246386

Ja den kostar mer, men droppade ner till strax över 10 under #blackfriday ...
Och ja, denna droppade till 8. Men ändå, stor skillnad på panel och teknik.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Alltså varför skulle man vilja ha denna när Acer Predator X34 finns?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3246386

Ja den kostar mer, men droppade ner till strax över 10 under #blackfriday ...
Och ja, denna droppade till 8. Men ändå, stor skillnad på panel och teknik.

Eftersom att om man skall game:a på 3440x1440 med 100fps krävs då skärmen för 10k + grafikkort på 10-14k sammanlagt dvs runda slängar 20-24 tusen kronor.

Däremot med denna skärmen kan man driva på ett singelkort eller två billigare i sli/xfire eftersom upplösning tom är lägre än normala 2560x1440p.

Dvs det är TOTALT olika prisklasser vi pratar om här (för att använda det i en rigg), även om skärmarna råkar vara väldigt nära varandra i pris.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Spawnbadboy:

släppa en skärm idag utan g-sync/freesync och så eftersläpningar?
Någon har gjort bort sig på benq....

PRECIS vad jag tänkte! Liksom, fan tänkte dem på??
Jag tror de bara prånglade ut en '35 skärm just för att det är en OK '35 skärm.

Själv hade jag aldrig i helsike köpt en skärm med eftersläpningar och utan G-Sync lr FreeSync.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Asus PG348Q kan vara värd att hålla ögonen på, 3440x1440 IPS i 100hz med G-sync.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av Triffid:

Eftersom att om man skall game:a på 3440x1440 med 100fps krävs då skärmen för 10k + grafikkort på 10-14k sammanlagt dvs runda slängar 20-24 tusen kronor.

Däremot med denna skärmen kan man driva på ett singelkort eller två billigare i sli/xfire eftersom upplösning tom är lägre än normala 2560x1440p.

Dvs det är TOTALT olika prisklasser vi pratar om här (för att använda det i en rigg), även om skärmarna råkar vara väldigt nära varandra i pris.

Du kan driva x34'an med ett 980ti, möjligen inte allt i ultra.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av TV-TROLLET:

Alltså, jag gillar recensioner och tester. Alla har olika vinklar och olika ideér och läsaren som har lyxen att läsa om en vältestad produkt kan hitta vägar till information och synvinklar från många håll. Jag är ju endast en röst i mängden här.

Fast vid 4:20 in klippet är det uppenbart att någon rökt på. Liksom vid 8:10. Upptäcke man liksom inte detta när någon faktiskt testade skärmen? Testet man gör innan man spelar in en video som hyllar produkten?

Permalänk
Medlem

Epic fail?!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Totalt ointressant för min del

Permalänk

Min beställning är kraftigt försenad utav CDON.com
Gör ett intryck här i tråden så fort jag har den hemma.