Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robsen:

290x är helt klart det bättre kortet samtidigt som han sparar 300kr. Utöver det vill jag ta upp en till sak, det kortet som ligger ett snäpp över 390 d.v.s 390x är bara ett rebrand av 290x med högre clock på kärna och minne. Så förstår inte hur du kan ha fått för dig att ett 390 presterar bättre än ett 290x när 390x är steget över 390 som uppenbart presterar bättre. I sådana fall borde ett 290x i värsta scenario prestera minst lika bra som ett 390. Du kommer aldrig kunna utnyttja 8gb VRAM med ett 390 och samtidigt spela med inte bara en tillfredsställande fps med även spelbar fps överhuvudtaget.

http://gpuboss.com/gpus/Radeon-R9-390-vs-Radeon-R9-290X Här ser man redan på hårdvaran att 290x har mer kräm. Fler shadingenheter(256 mer), mer texturenheter etcetera.
http://gpuboss.com/gpus/Radeon-R9-390X-vs-Radeon-R9-290X 290x vs 390x nästintill identisk prestanda utöver 20% mer clockhastighet på minnne samt 5% mer clockhastighet på kärna. En ytterst liten skillnad, köp ett 290x klocka det en aning, voila så har du samma prestanda som ett 390x för 1500kr mindre.

290X är inte bättre än ett 390 på något sätt:
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10874?key=ccadb176...

Mitt 290 klockade till 1020 MHz på core och gick tokvarmt. Mitt 390 klockar till 1135MHz core och går minst 20 grader svalare i load. Även minnena är högre klockade 5200MHz vs 6760MHz. I spel är skillnaden i prestanda stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Mitt 290 klockade till 1020 MHz på core och gick tokvarmt. Mitt 390 klockar till 1135MHz core och går minst 20 grader svalare i load. Även minnena är högre klockade 5200MHz vs 6760MHz. I spel är skillnaden i prestanda stor.

Hur kommer det då sig att jag får bättre score än 390x på unigine valley, magi? Siffror ljuger inte, att ditt kort gick tokvarmt får stå för dig. Min max temperatur som jag har fått är 82 celsius vid benchmarks 100% GPU Load.

Visa signatur

Motherboard: MSI Z170i Gaming Pro AC | CPU: Intel Core i5 6600K | CPU Cooler: Noctua NN-L9i | RAM: Corsair 8GB DDR4 2133Mhz Veng LPX RED | GPU: EVGA GTX 1060 SC 6GB | SSD: OCZ Trion 100 240GB | PSU: Integra SFX 450W | Case: Fractal Design Node 202

Screen: BenQ XL2420T 120HZ | Keyboard: Steelseries 6GV2 | Mouse: Steelseries Kana V2 | Headset: Kingston HyperX Cloud

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robsen:

Hur kommer det då sig att jag får bättre score än 390x på unigine valley, magi? Siffror ljuger inte, att ditt kort gick tokvarmt får stå för dig. Min max temperatur som jag har fått är 82 celsius vid benchmarks 100% GPU Load.

Ja mitt exemplar är bara mina erfarenheter, precis som att ditt exemplar endast är dina erfarenheter. Alla recensioner på nätet talar dock till 390's fördel, så även Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

För att hetta upp oljan åt dig.
4GB räcker fint i dag, troligtvis om ett år, men om två år då?
Jag har som sagt ett HD6950 2GB, köpt för 5 jämra år sedan, det snurrar fortfarande i en speldator, fungerar galant.
Så där, nu är oljan het, hoppa i!

VRAM är inte allt heller, utgår vi från att 60fps är det man vill ligga på hela tiden utan drops så är dessa kort inte ens idag kapabla till det i 1080p om du kör "maxat". Om 2 år, även i 1080p så blir det tungt i dom allra mest krävande spelen, även om man har tillräckligt med VRAM. Titta bara på 4K tester, inte ens kort som har rejält med VRAM får bra fps. Som bäst till ligger 980Ti och Titan X på ca 30fps i t.ex GTA V. Och tittar vi på samma spel i 4K så ligger 390 22fps, och 290X på 20, 970 på 19. Dock så har 290X en större lägsta fps än 970. Men jag tror att 390 är det bästa valet om man ser CF som en lösning i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Beror helt och hållet på vilket kort du har. Är det inte Tri-X korten som hade bäst kylning för 290/290X?

Permalänk
Avstängd

Vilka märkliga inlägg det var i den här tråden då. Haha.

290X är bättre än 390. Den lilla prestandaskjutsen 390 får är från högre stockfrekvenser och mer minnesbandbredd. Sweclockers prestandaindex på 290 och 290X är referenskort (det är rätt uppenbart om man tittar på temperaturindex) och det finns inga referens 390/390X att lägga in i tabellen. Därför blir det lite missvisande.

Höjer man bara frekvenserna på ett 290X till 1050/6000 (vilket man oftast kan göra utan att ens röra spänningen), såsom 390 oftast är klockade direkt ur lådan, så kör 290X om 390.

Det är fullt möjligt att 390/390X överklockar mer än 290/290X, det kan jag inte uttala mig om, men 290X är definitivt bättre än 390.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av robsen:

Du är väl medveten om att innan du ens kommer upp i 2/3 delar av VRAM användningen av dessa 8GB så kommer GPU:n vara för klen. Så det är waste med minne såvida du inte gillar att spela med 15 fps aka slideshow i hög upplösning. Nyare kort betyder inte alltid att det är bättre, ingen som har uppmärksammat amd:s rebrands på 2xx & 3xx serien?

Detta är egentligen ren bullshit, vad som brukar sägas är att allt minne inte kan läsas av varje frame för att uppehålla en hyfsad framerate, dvs närmare 8GB texturer på skärmen vid samma tillfälle! Dock kan kortet hålla betydligt mer texturer i minnet och ändå få full bandbredd till dom när dom behövs, dvs ingen flaskhals som när det ska skyfflas från RAM->PCI-e->VRAM...

Vi kan ju också räkna med att korten nästa år kommer att hamna på 16GB+ för high end, detta kommer att vara kritiskt för VR där man behöver superhögupplösta texturer, hög grad av supersampling samt hög bandbredd (HBM2).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av chipw00t:

290X är bättre än 390. Den lilla prestandaskjutsen 390 får är från högre stockfrekvenser och mer minnesbandbredd. Sweclockers prestandaindex på 290 och 290X är referenskort (det är rätt uppenbart om man tittar på temperaturindex) och det finns inga referens 390/390X att lägga in i tabellen. Därför blir det lite missvisande.

Höjer man bara frekvenserna på ett 290X till 1050/6000 (vilket man oftast kan göra utan att ens röra spänningen), såsom 390 oftast är klockade direkt ur lådan, så kör 290X om 390.

Det är fullt möjligt att 390/390X överklockar mer än 290/290X, det kan jag inte uttala mig om, men 290X är definitivt bättre än 390.

Ja, minst sagt märkliga inlägg. 390 har över lag bättre minnen som klarar högre klock, bättre strömhantering, bättre kylare, bättre strömförsörjning vilket leder till betydligt högre klock än 290/290X. Därför utpresterar 390 även 290x om än marginellt. Det finns såklart olika bra exemplar av alla kort som klockar olika, men generellt sett så är 390 det bättre kortet då det råder bot på de största bristerna 290-serien hade.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att de korten är väldigt likvärdiga. Att folk länkar tester där 390 har 1% mer fps är väl snarare bekräftelse på det än att 390 är "så mycket" bättre. Minnet är det enda som skiljer sig betydligt, så om du nånsin kan tänkas köra crossfire bör du ju satsa på 390 iaf. Möjligen att 390 kommer vara mer lättsålt också, när du väl bestämmer dig för att uppgradera. Personligen att jag nog väntat på mellandagsrea för att se vad som dyker upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av robsen:

Unigine Valley/Heaven säger ingenting om verklig prestanda. Jag skall köpa nytt grafikkort i mellandagarna, så jag har kollat massor av tester bland annat på Youtube. En video särskilt visade hur ett kort (970) fick betydligt bättre resultat i Unigine, men när det gällde spel så fick det andra kortet (R9 390) något bättre resultat (några enstaka FPS).

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men bestämmer han sig för att köra crossfire i framtiden kan 8 gb hjälpa till. Dessutom kommer ett R9 390 vara enklare att få tag på. R9 290x tillverkas ju inte längre.

+1, tog ett tag innan det nämndes. Avstod själv att rösta, men detta skulle kunna vara en bestämmande faktor.

Skrivet av SonicHighway:

390 är bättre för att testresultaten är bättre: http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10953?key=72fedfe3...

Fast att de korten hade prestandan visste man inte då. Kolla hur mycket snabbare 200-serien blivit med drivrutiner. Det är omöjligt att säga idag hur mycket VRAM som kommer behövas om några år.

Du fortsätter alltså basera dina fakta på ett "ungefärligt" prestandaindex helt enkelt framställt av medelvärden, där det skiljer en hel procentenhet, där det som tidigare påpekats inte råder rättvisa förhållanden korten emellan? Hur kommer det sig att ett 980ti kort hamnar bakom ett Titan kort, medan de andra hamnar före, kan ju inte ha med klockfrekvens att göra, eller hur?

Skrivet av chipw00t:

+1.

Skrivet av Kunzite:

Ja, minst sagt märkliga inlägg. 390 har över lag bättre minnen som klarar högre klock, bättre strömhantering, bättre kylare, bättre strömförsörjning vilket leder till betydligt högre klock än 290/290X. Därför utpresterar 390 även 290x om än marginellt. Det finns såklart olika bra exemplar av alla kort som klockar olika, men generellt sett så är 390 det bättre kortet då det råder bot på de största bristerna 290-serien hade.

290x är det kort som har "bättre" specifikationer, om man bortser från klockfrekvens (kan överklockas) och uppenbarligen vram. Källa fetstilta tack. Säger inte att mindre optimeringar har skett, samt att chipen kan vara bättre binnade, men backa gärna upp dina uttalanden.

Permalänk
Medlem

Jisses, trodde inte att en grafikkortsdiksussion som inte handlar om Nvidia vs AMD kunde hetta till såhär

Nätaggregat från ACE of Sweden ska under inga omständigheter användas.

För att dra ännu en tröttsam bilanalogi:
det är som att köra bil utan säkerhetsbälte. Händer inget så händer inget. Men smäller det så blir det rejäla skador. Dessutom har den "bilen" glapp i ratten och kan få random punka, så man är nästan garanterad att kvadda under en 5-årsperiod.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Detta är egentligen ren bullshit, vad som brukar sägas är att allt minne inte kan läsas av varje frame för att uppehålla en hyfsad framerate, dvs närmare 8GB texturer på skärmen vid samma tillfälle! Dock kan kortet hålla betydligt mer texturer i minnet och ändå få full bandbredd till dom när dom behövs, dvs ingen flaskhals som när det ska skyfflas från RAM->PCI-e->VRAM...

Vi kan ju också räkna med att korten nästa år kommer att hamna på 16GB+ för high end, detta kommer att vara kritiskt för VR där man behöver superhögupplösta texturer, hög grad av supersampling samt hög bandbredd (HBM2).

Nu saknar 390 HMB2 då det använder GDDR5, jag har tidigare nämnt att flaskhalsen inte ligger vid minnet samt bandbredden. Där man möter på problem är GPU:n som ska bearbeta all information som är lagrat i VRAM. Annars kan du slänga på 16GB VRAM på vilket kort som helst så är biffen klar. Funkar inte riktigt så.

Visa signatur

Motherboard: MSI Z170i Gaming Pro AC | CPU: Intel Core i5 6600K | CPU Cooler: Noctua NN-L9i | RAM: Corsair 8GB DDR4 2133Mhz Veng LPX RED | GPU: EVGA GTX 1060 SC 6GB | SSD: OCZ Trion 100 240GB | PSU: Integra SFX 450W | Case: Fractal Design Node 202

Screen: BenQ XL2420T 120HZ | Keyboard: Steelseries 6GV2 | Mouse: Steelseries Kana V2 | Headset: Kingston HyperX Cloud

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

+1, tog ett tag innan det nämndes. Avstod själv att rösta, men detta skulle kunna vara en bestämmande faktor.

Du fortsätter alltså basera dina fakta på ett "ungefärligt" prestandaindex helt enkelt framställt av medelvärden, där det skiljer en hel procentenhet, där det som tidigare påpekats inte råder rättvisa förhållanden korten emellan? Hur kommer det sig att ett 980ti kort hamnar bakom ett Titan kort, medan de andra hamnar före, kan ju inte ha med klockfrekvens att göra, eller hur?

+1.

290x är det kort som har "bättre" specifikationer, om man bortser från klockfrekvens (kan överklockas) och uppenbarligen vram. Källa fetstilta tack. Säger inte att mindre optimeringar har skett, samt att chipen kan vara bättre binnade, men backa gärna upp dina uttalanden.

+1 kronwalled
Jeez, att det tog så långt tid att hitta nån som också förstår. Verkar som större delen av trådens svarare inte har läst tidigare inlägg och bara stirrar blint på om 390 är bättre än 290x genom att titta på benchmarks men inte lägger märke till att 390 körs på högre frekvenser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Unigine Valley/Heaven säger ingenting om verklig prestanda. Jag skall köpa nytt grafikkort i mellandagarna, så jag har kollat massor av tester bland annat på Youtube. En video särskilt visade hur ett kort (970) fick betydligt bättre resultat i Unigine, men när det gällde spel så fick det andra kortet (R9 390) något bättre resultat (några enstaka FPS).

Nej det stämmer. Dock tillhör 290x samt 390 samma tillverkare, man brukar se skillnader mellan Nvidia och AMD beroende på opimeringar etcetera men i detta fall är det äpplen mot äpplen så det är fullkomligt godtagbart resultat. Det är en annan femma om jag hade jämfört mot Nvidia exempelvis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att folk inte förstår att 390 och 390x är en refresh av 290 samt 290x med högre klockfrekvenser gör mig helt paff. Hårdvaran är densamma dock verkar det som att ni antingen är okunniga och uttalar er eller helt enkelt blundar för verkligheten.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xBumbiBjörn:

En ny revision. Lite lägre strömförbrukning och framförallt nyare garanti. Eventuellt bättre kylare också. Om priset inte skiljer så borde man alltid välja det nyare kortet.

Skrivet av Gyroshrimp:

@Lundberg88: Jadå 550watt borde inte vara några problem sålänge du inte överklockar massa. Min brorsa köpte precis ett begagnat 5970 (dubbla grafikkretsar) för 500kr men hans 520 watt klarade inte av det så vi bytte så han fick ett 7950 som funkar fint med hans 520 Watt nätagg.

För att förtydliga så har han ett 520W nätagg från ACE som är ökända för kassa nätagg om jag inte minns fel

Hade jag varit dig så hade jag brottat ned din brorsa och slitit ut nätagget ur chassit. Aces nätagg har en tendens att ta med sig komponenter när agget går.

Skrivet av Ratatosk:

Så skrev man om;

• GTX560Ti 1 GB vs HD6950 2GB.

• GTX 780 3GB vs R9 290 4GB.

• GTX680 2GB vs HD7970 3GB.

På lite sikt stämde det inte i något av fallen.

Det är ingen rebrand det är en refresh.

Japp. Det resonemanget fyllde trådarna när jag skulle köpa mitt gamla HD6950 med 2GB vram. Då var snacket om 2 GB vore värt att köpa eller om kortet skulle bli antikt när man behövde mer än 1 GB vram. Valde 2 GB och jag ångrade det inte en sekund. Tåls att nämnas att samma år släpptes BF3. Så detta argument att kort skulle vara uråldriga när det krävs X antal GB vram ska man vara försiktiga med. Kostar inte kortet mer så varför tacka nej?

Skrivet av IshethZenunim:

Det finns redan nu spel som har 4GB VRAM som rekommenderat krav (Fallout 4, Just Cause 3, Star Wars Battlefront). Om något/några år så kommer du garanterat att få se de första spelen som rekommenderar 6GB VRAM.

Visst, om man än en sån person som byter grafikkort varje år, då kan man köpa ett 290X idag och byta om två år, men om man är som jag, och byter vart fjärde-femte år, då vill man att kortet skall hålla. Om jag hade budget att köpa ett kort med 6 eller 8GB VRAM så skulle jag inte köpa ett med mindre, det är inte framtidssäkert, vilket vi sett i föregående generationer. Mitt 2GB HD6950, till exempel, presterar en generation bättre än det gjorde när det släpptes (i princip som ett 750Ti), på grund av förbättrade drivrutiner, och fram till i år så dög det alldeles utmärkt för alla spel utom de mest krävande. Hade jag istället köpt ett GTX 560Ti så hade jag fått byta kort för längesedan.

Dessutom har 290X högre TDP och sämre kylare, vilket leder till högre ljudnivå och mindre möjlighet till överklockning.

Håller helt med dig. Mitt gamla HD6950 sitter i brorsans dator och det är först nu man börjar känna av att det inte hänger med i de nyaste spelen ens på low.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

En ny revision. Lite lägre strömförbrukning och framförallt nyare garanti. Eventuellt bättre kylare också. Om priset inte skiljer så borde man alltid välja det nyare kortet.

Vad innebär "nyare" garanti? Som du ser har inte jag fördjupat mig i detta, men netonnet's sida säger 2 års tillverkargaranti för båda, och det är samma tillverkare.

Nya revisioner i all ära. Då kör vi på 4690k över 4770k pga av nyare revision?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robsen:

Nu saknar 390 HMB2 då det använder GDDR5, jag har tidigare nämnt att flaskhalsen inte ligger vid minnet samt bandbredden. Där man möter på problem är GPU:n som ska bearbeta all information som är lagrat i VRAM. Annars kan du slänga på 16GB VRAM på vilket kort som helst så är biffen klar. Funkar inte riktigt så.

Vet inte hur jag skall tolka detta, menar du att min förklaring inte stämmer?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kronwalled:

Vad innebär "nyare" garanti? Som du ser har inte jag fördjupat mig i detta, men netonnet's sida säger 2 års tillverkargaranti för båda, och det är samma tillverkare.

Nya revisioner i all ära. Då kör vi på 4690k över 4770k pga av nyare revision?

"Nyare" så i att kortet kommer att finnas att tillgå längre. Alltså att företagen stödjer produkten längre.

Skrivet av robsen:

Så du tror på fullt allvar att i framtiden när nya spel kommer ut med krav på 8GB VRAM att ett 390 ens är aktuellt? GPU:n har hunnit bli för klen. Tja du kan visserligen lyckas använda dessa 8GB men kommer det bli en tillfredställande upplevelse med 15 fps?

390x score i unigine valley https://gyazo.com/ab7ccc404d00b9fa3c0f1ec622616182
Mitt 290x lätt överklockat. Samma hastighet som 390x på minne, dock 50mhz högre på kärna än 390x. https://gyazo.com/ba5b5d03070625fbc71986ef4e32f90a För dom som inte kan se bilderna får 390x 4277 poäng, 290x 4366. Alltså ingen större skillnad. Vilket styrker mina påståenden.

Dock kostar ett 390x 4490kr https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...
Ett 290x 2990kr https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...

Du ska vara extremt försiktig med dina profetior för en dag kan det bita dig i baken. Som sagt... Samma argument som du för har man hört tidigare och då har det alltid visat sig vara fel.

Skrivet av robsen:

Kan ju ha och göra med att ett kort inte per automatik måste prestera som ett annat även om det i botten är samma kort. Du kan ha fått ett kort som inte klockar bra. Personen du citerar kan ha haft tur att få ett guldexemplar. Oberoende så ska du inte ta ditt kort som någon belägg för hur andra kort ska bete sig.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

"Nyare" så i att kortet kommer att finnas att tillgå längre. Alltså att företagen stödjer produkten längre.

Du ska vara extremt försiktig med dina profetior för en dag kan det bita dig i baken. Som sagt... Samma argument som du för har man hört tidigare och då har det alltid visat sig vara fel.

Jag har ett 290x, INNAN jag ens kommer upp i 4GB på GTA5 i ultra och MSAA etecetera på max så börjar fps:en bli obehaglig. Detta är i 1080p. Kan tillägga att mitt kort är överklockat så det är i klass med 390x nu. Om ett 290x som är överklockat som helt klart är bättre än ett 390 inte pallar av det så bör inte ett sämre kort som 390 även om det är marginellt sämre palla att driva framtida spel med högre krav på VRAM. Det är bara en fråga om tid innan mitt påstående blir ett faktum.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du menar om kortet i fråga går sönder och behöver ersättas?

Visst kan väl det kan användas som argument även om det inte hör till vanligheterna, men ligger inte fördelen egentligen hos 290x då, då man har större chans att få ett bättre ersättningskort i 390x, alternativt, pengarna tillbaka?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robsen:

Jag har ett 290x, INNAN jag ens kommer upp i 4GB på GTA5 i ultra och MSAA etecetera på max så börjar fps:en bli obehaglig. Detta är i 1080p. Kan tillägga att mitt kort är överklockat så det är i klass med 390x nu. Om ett 290x som är överklockat som helt klart är bättre än ett 390 inte pallar av det så bör inte ett sämre kort som 390 även om det är marginellt sämre palla att driva framtida spel med högre krav på VRAM. Det är bara en fråga om tid innan mitt påstående blir ett faktum.

Som sagt. Historien säger emot dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Så skrev man om;

• GTX560Ti 1 GB vs HD6950 2GB.

• GTX 780 3GB vs R9 290 4GB.

• GTX680 2GB vs HD7970 3GB.

På lite sikt stämde det inte i något av fallen.

Det är ingen rebrand det är en refresh.

GTX 680 fanns med 4GB och 780 med 6GB...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Dock säger jag till dig att redan i dagläget är ett spel som GTA5 väldigt påfrestande för ett 290x innan det ens använder upp 4GB VRAM. Försök spela 4K med ett 390 och använd upp dessa 8GB så skall du få se på slideshow. Dagens grafikprocessorer är inte kapabla till att använda upp dessa 8GB med en behaglig fps.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Tumnus:

Jag är väldigt intresserad av att se dom motbevisen.

https://www.youtube.com/watch?v=zG15lovbtZc

https://www.youtube.com/watch?v=v6k55epUBCE

Sen om poängen inte riktigt kommit fram så kan man titta på denna.

https://www.youtube.com/watch?v=t4uUgIkFa8o

Titta på Shadow of Mordor t.ex.

"The R9 390 simple doesn't have the processing power to utilise the 8GB of VRAM."

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

är riktigt sugen på att köpa ett 290x för att då ha 2 mycket kapabla datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag är väldigt intresserad av att se dom motbevisen.

https://www.youtube.com/watch?v=zG15lovbtZc

https://www.youtube.com/watch?v=v6k55epUBCE

Sen om poängen inte riktigt kommit fram så kan man titta på denna.

https://www.youtube.com/watch?v=t4uUgIkFa8o

Titta på Shadow of Mordor t.ex.

"The R9 390 simple doesn't have the processing power to utilise the 8GB of VRAM."

+1 Vissa vägrar att inse sanningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av robsen:

Jag ser fyra möjliga förklaringar:

1) Du ljuger.
2) Dina FPS-krav är orimligt höga.
3) Du är en så stor fanboy att du lurar dig själv.
4) Du har förutom grafikkortet en uråldrig dator.

Här har du en video som visar ett GTA V-benchmark med ett 390, som alltså enligt dig är sämre än ditt kort: https://youtu.be/aaWWDh9vxfA?t=3m39s

Medel-FPS var mellan 50 och 70, knappast vad jag skulle "obehaglig". Lägsta FPS för honom var 39, vilket kanske kan kallas för "obehagligt", men det lär ha varit någon enstaka dip, för i Sweclockers test av Sapphires 390 Nitro 8GB så var deras lägsta FPS 54, och medel-FPS 64 med alla inställningar maxade och 4xMSAA. Om ditt kort är bättre än ett 390, vilket du påstår, så är det ju märkligt att du får "obehagligt" låga FPS. Vad är "obehagligt" låga FPS enligt dig, 70?

Extra märkligt blir det när du i flera inlägg påpekat att Sweclockers använt gamla drivers som inte visar 290X i sin fulla potential, men de trots det får 60 FPS i medel och 49 som minimum i GTA V.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kunzite:

Det är fullt möjligt att 390 är bättre om man vill nå höga frekvenser. Fördelen med 290X är ju att man inte behöver klocka så högt för att det ska få sig en påtaglig prestandaskjuts i och med att det har alla shaders och TMUs.

Tittar man på SweC's test av 390 nitro så landar det överklockat (1145/6800) på 1-2 FPS i spel över ett stock 390X och 290X presterar likadant som 390X vid samma klockfrekvens.

Det kanske är smaksak men i mitt tycke så är 290X det bättre valet. En lagom överklockning på det ger mer prestanda än ett maximalt överklockat 390.

Skrivet av Gustav.Henrik:

är riktigt sugen på att köpa ett 290x för att då ha 2 mycket kapabla datorer.

Ja, sjukt bra pris på 290X nu. Hittade mitt för 2695kr och därför blev det Asus. Skulle ha blivit Tri-X annars.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek