Hjälp med speldator, 11k! + frågor

Permalänk

Hjälp med speldator, 11k! + frågor

Hej allihopa!
Jag hade tänkt att bygga ihop en ny dator runt 11k. Vill ha en dator som man kan lira nästan alla på spel ultra eller high med 60 fps t.ex Witcher 3 och framtida krävande spel.

Jag köpte lite delar på black friday som jag trodde va bra grejer till ett bra pris men jag är inte helt säker. Så jag hade tänkt att fråga er vad ni tycker och om jag ska byta ut något. Kan bara lämna tillbaks delarna annars om det är skit.

Här är delarna som jag köpte: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2984458&view=b

Dessa delar köpte jag på rean:
Fractal Design Define R5: För ca 800kr
Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x4GB för ca 467kr
Corsair CX600M 600W för 348kr
Samsung 850 EVO 250GB SSD för 798kr
Radeon R9 390X Gaming 8GB för 3890kr
ASUS Z170-AR för 1149kr

Räcker 600w för det här datorn?

Moderkortet köpte jag på Webhallen, men det kom utan någon moderkorts låda och jag blev skeptisk om jag ska lämna tillbaks det och köpa ett annat. I såfall vilket moderkort?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det är bra prylar du köpt.
Förutom nätdelen som är den svaga länken.
Nätdelen är bland det viktigaste och det skall man inte snåla med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonathanostlund:

Hej allihopa!
Jag hade tänkt att bygga ihop en ny dator runt 11k. Vill ha en dator som man kan lira nästan alla på spel ultra eller high med 60 fps t.ex Witcher 3 och framtida krävande spel.

Jag köpte lite delar på black friday som jag trodde va bra grejer till ett bra pris men jag är inte helt säker. Så jag hade tänkt att fråga er vad ni tycker och om jag ska byta ut något. Kan bara lämna tillbaks delarna annars om det är skit.

Här är delarna som jag köpte: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2984458&view=b

Dessa delar köpte jag på rean:
Fractal Design Define R5: För ca 800kr
Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x4GB för ca 467kr
Corsair CX600M 600W för 348kr
Samsung 850 EVO 250GB SSD för 798kr
Radeon R9 390X Gaming 8GB för 3890kr
ASUS Z170-AR för 1149kr

Räcker 600w för det här datorn?

Moderkortet köpte jag på Webhallen, men det kom utan någon moderkorts låda och jag blev skeptisk om jag ska lämna tillbaks det och köpa ett annat. I såfall vilket moderkort?

Tack på förhand!

600w räcker absolut, om det är ett nätaggregat som håller bra kvalité. Och detta är något som Corsair CX/M serien absolut inte gör, så mitt råd är att du köper ett bättre premium nätaggregat t.ex EVGA Supernova G2.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Tack för hjälpen! Ska ta och byta nätaggregat till EVGA SuperNOVA G2 650W.

Tror ni det räcker om man ska överklocka lite också? Är det vanligt att nätaggregaten går sönder om man inte köper lite dyrare eller hur fungerar det?

Moderkortet som jag köpte var (BULK) är det sämre på något sätt?

Permalänk
Medlem

Hållbarhet, kvalité på komponenterna och framförallt att kunna leverera stabila spänningar.
Kör på G2 750w skiljer typ 90kr från 650w och så är det 10år garanti.

Permalänk
Avstängd

Tror ni det räcker om man ska överklocka lite också? Är det vanligt att nätaggregaten går sönder om man inte köper lite dyrare eller hur fungerar det?

1. Bulk innebär att det enbart är moderkortet, och inga tillbehör följer med.
2. Om det är ett bättre nätaggregat så räcker 650w.

Visa signatur

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|

Permalänk
Medlem

BULK är lite olika från gång till gång, men oftast betyder det att du endast får moderkortet och inga sata-kablar eller cd-skivor med. Har du riktig otur så får du ingen IO-plåt :/
...sen kommer det också oftast i en papp-färgad låda utan några fancy tryck.
Men det är ju fortfarande samma produkt så inget som presterar sämre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack då vet jag @Fextreme_fa:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fextreme_fa:

BULK är lite olika från gång till gång, men oftast betyder det att du endast får moderkortet och inga sata-kablar eller cd-skivor med. Har du riktig otur så får du ingen IO-plåt :/
...sen kommer det också oftast i en papp-färgad låda utan några fancy tryck.
Men det är ju fortfarande samma produkt så inget som presterar sämre

Skickades från m.sweclockers.com

Med tur kommer moderkortet i en kartong, i värsta fall är det enbart en vadderad Jiffy kuvert med moderkortet i en ESDpåse..

Visa signatur

Permalänk

Är det här balanserad dator som kommer räcka i många år?

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2984458&view=l

Permalänk
Avstängd

Är det här balanserad dator som kommer räcka i många år?

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2984458&view=l

1. Ja, byt dock grafikkortet till förslagsvis ett Sapphire med Tri-X kylare http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3196504
2. Invänta mellandagsrean och se om du kan göra fynd.

Visa signatur

Permalänk

Mellandags rean är det ungefär som black friday?

Permalänk
Avstängd

Mellandags rean är det ungefär som black friday?

Nej, mellandagsrean är något bättre.

Visa signatur

Permalänk

Då är det ju lika bra och vänta tills dess.

Permalänk

Isåfall vilka delar som jag köpte på black friday tycker du jag ska behålla och vilka ska man lämna tillbaks?
@Peppar2014:

Permalänk
Avstängd

Isåfall vilka delar som jag köpte på black friday tycker du jag ska behålla och vilka ska man lämna tillbaks?
@Peppar2014:

Det får du avgöra själv, men absolut nätaggregatet och eventuellt grafikkortet. Nackdelen med att skicka tillbaka delar är dels eventuell returfrakt, samt att det kan ta upp till 3veckor innan du fått pengarna tillbaka och under jultider kan det ta ännu längre. Så har du dåligt med pengar kanske det är lika bra att behålla de flesta delarna, sen är det självklart ingen garanti att just de komponenter du behöver dyker upp på rean. Nu ska du dock inte tro att det är något fel på MSI Radeon kort, men Sapphire´s Tri-X kylare är erkänt den bästa kylare för Radeon kort.

Visa signatur