Linux, vilken dist är det som gäller idag???

Permalänk
Medlem

Linux, vilken dist är det som gäller idag???

HDDn kraschade på laptopen och jag har en gammal 64gb ssd som ligger och skräpar,
Tänkte trycka i Linux, men har ingen aning om det är Ubunt eller vad fa. de heter som är bäst,
Helst ett som inte tar allt för mycket plats men som har störst stöd för div program och om möjligt snäll mot batteriet,

Hittade ingen tråd när jag sökte, kan ha den här tråden som en samlingstråd till för och nackdelar för olika Linux distar.

Permalänk

"Bäst" beror även på hur sugen du är på att underhålla skiten*. Kanske installera Ubuntu 15.10, laborera lite och sedan uppgradera till 16.04 som kommer att underhållas längre?

* Ja, jag är lite bitter just nu. Jag har en Fedora 21 som är på väg att sluta supportas som jag inte kommer att hinna migrera till Fedora 23 eller CentOS eller något annat.

Permalänk
Medlem

Vilket bilmärke är det som gäller idag?...
Alla har olika åsikter, då de har olika smak om hur de tycker operativsystemet ska bete sig.

Beskriv vad du letar efter så får du bättre tips.
Desktop eller server?
Bleading edge och potentiellt instabilt eller gammalt men stabilt?
Rullande uppdateringar, eller officiella versioner med säkerhetsfixar?
Inget onödigt installerat från början och du får välja själv vilka program som du vill ha, eller ett förslag på program förinstallerade, som du får avinstallera och installera annat om du inte tycker om de?
Vilket paketsystem föredrar du? .deb, .rpm eller manuellt med .tgz?
För desktop, grafiskt "snyggt" med massa lull-lull och tungdrivet, eller minimalistiskt, lättviktigt och snabbt men inte så snyggt?
För desktop, vanliga fönster, eller tiling?
osv...

Permalänk
Avstängd

Den där disten är bäst!

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Hur pass villig är du att grotta ner dig i linux? Vill du ha något som är färdigt som "bara funkar" eller vill du sätta upp och ställa in allt själv?

Permalänk
Medlem

[quote postid="15837264" userid="20987" name="Genesis"]
Vilket bilmärke är det som gäller idag?...
Alla har olika åsikter, då de har olika smak om hur de tycker operativsystemet ska bete sig.

suck Sweclockers skräp.

Sant men alla har egen favorit och orsaker varför de tycker sitt bilmärke är bäst.
Kör man BMW är fransk skit knappast intressant.

Blev Ubuntu 15, tack ändå.

Permalänk
Skrivet av ramlösa:

[quote postid="15837264" userid="20987" name="Genesis"]
Vilket bilmärke är det som gäller idag?...
Alla har olika åsikter, då de har olika smak om hur de tycker operativsystemet ska bete sig.

suck Sweclockers skräp.

Sant men alla har egen favorit och orsaker varför de tycker sitt bilmärke är bäst.
Kör man BMW är fransk skit knappast intressant.

Blev Ubuntu 15, tack ändå.

Testa annars LXDE så du kan slippa Unity, enligt mig är det inte alls snyggt eller användar vänligt, det finns jätte mycket trådar på nätet om hur man installerar det, om du har lxde installerat väljer du bara det från loginskärmen..
Fedora har ju inte lika mycket program som ubuntu/debian men i min erfarenhet är det lika stabilt, jag bytte nyligen från Fedora gnome 3 till Xubuntu (lxde ubuntu) och efter ett tag så har man vant sig faktiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

"Bäst" beror även på hur sugen du är på att underhålla skiten*. Kanske installera Ubuntu 15.10, laborera lite och sedan uppgradera till 16.04 som kommer att underhållas längre?

* Ja, jag är lite bitter just nu. Jag har en Fedora 21 som är på väg att sluta supportas som jag inte kommer att hinna migrera till Fedora 23 eller CentOS eller något annat.

I det läget kan det vara värt att byta till en rullande distribution som hela tiden hålls uppdaterad för att slippa hålla på med de där stora uppgraderingarna. En av de saker som jag gillar med Arch Linux är att man ständigt har fräsch uppdaterad supportad programvara utan att behöva göra någon stor ominstallation varje år. Nackdelen är väl att det blir mer ständigt småpill istället. Underhållet slipper man inte ifrån, man får bara ställa sig frågan om man föredrar ett jättestort underhåll typ en gång om året eller om man hellre ständigt finputsar lite till vardags.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Nackdelen är väl att det blir mer ständigt småpill istället. Underhållet slipper man inte ifrån, man får bara ställa sig frågan om man föredrar ett jättestort underhåll typ en gång om året eller om man hellre ständigt finputsar lite till vardags.

Äldre versioner brukar dessutom hamna på efterkälken avseende nya features, vilket kan vara ett bekymmer.

Permalänk
Inaktiv

Beror på. Själv tycker jag att Ubuntu 15 tenderar att funka skitbra på laptops. Annars kan jag bara rekommendera Arch Linux, men det kräver lite tekniska skills.

Permalänk
Medlem

Om det är en laptop så är Ubuntu rekommenderat. Brukar ha stort stöd för eventuella drivrutiner som behövs. Har inte testat Mint, men många pratar gott om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

[quote postid="15837264" userid="20987" name="Genesis"]
Vilket bilmärke är det som gäller idag?...
Alla har olika åsikter, då de har olika smak om hur de tycker operativsystemet ska bete sig.

suck Sweclockers skräp.

Sant men alla har egen favorit och orsaker varför de tycker sitt bilmärke är bäst.
Kör man BMW är fransk skit knappast intressant.

Blev Ubuntu 15, tack ändå.

Precis och det betyder att du inte kommer gilla det för samma anledningar därav fråga vilken är bäst MOOT då alla kommer säga olika som är baserat på deras egna smak och tycke.

Jag personligen kör Arch Linux och tycker att alla andra är skräp men det hjälper inte dig så mycket....

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

suck Sweclockers skräp.

Sant men alla har egen favorit och orsaker varför de tycker sitt bilmärke är bäst.
Kör man BMW är fransk skit knappast intressant.

Blev Ubuntu 15, tack ändå.

Och kör man franskt med komfort så undrar man hur nån frivilligt väljer att åka tysk spjälsäng.

Smaken är som baken, delad. Att nervärdera andras val eller uttrycka sig negativt om svar för att man själv inte kan formulera sin fråga på ett klart sätt ger inga pluspoäng. Om du inte tycker om de svar du får på SweC så kanske det inte är rätt forum att ställa frågan på.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Testa annars LXDE så du kan slippa Unity, enligt mig är det inte alls snyggt eller användar vänligt, det finns jätte mycket trådar på nätet om hur man installerar det, om du har lxde installerat väljer du bara det från loginskärmen..
Fedora har ju inte lika mycket program som ubuntu/debian men i min erfarenhet är det lika stabilt, jag bytte nyligen från Fedora gnome 3 till Xubuntu (lxde ubuntu) och efter ett tag så har man vant sig faktiskt!

Xubuntu är ubuntu med skrivbordsmiljön Xfce och inte skrivbordsmiljön LXDE. ok, skillnaden kanske är liten, men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Xubuntu är ubuntu med skrivbordsmiljön Xfce och inte skrivbordsmiljön LXDE. ok, skillnaden kanske är liten, men...

Lubuntu är det som gäller om vi ska rekommendera Ubuntu med LXDE.

Permalänk
Inaktiv

Linux mint är den som är mest populär på distrowatchs poll. Stort försprång till övriga i popularitet. Ubuntu har halkat efter där.

Permalänk
Inaktiv

Vilken dist som gäller idag? Distros är ju efter smak och tycke och olika fördelar/nackdelar.
Men om man inte vill pilla så mycket själv och ha det lugnt och stabilt så kör något Debian baserat, folk säger Ubuntu, men jag tycker det blivit skräpigt. Antingen kör du Debian "rent" eller Linux Mint. Elementary OS har ju fått trevligt mottagande hos folk som gillar det lite fancy a la mac style.

Personligen kör jag Arch, jag har fastnat för det då det är stabilt, latest och känns jävligt rätt helt enkelt. Att installera Arch är inte så komplicerat som många får det till även om det kan vara lite knepigt första gången man ska installera och konfigurera, men istället får man en bra inblick i Linux och Arch Linux har väl kanske om möjligt den bästa wikin på internet.

Och FYI, så hade det räckt med ett styck frågetecken i rubriken.

Permalänk
Avstängd

textlinx är en het kandidat för minimalistiska Skandinavier.

textlinx erbjuder avskalad design med textbaserad hantering. Du får bash och webbläsaren lynx. Det är oerhört hett i en subkultur som spänner runt hela jordklotet. Marknadsföringen göres på Stockholmsdialekt av en 23-åring eller av en Etonstudent med förfinad engelska. Det gäller att paketera produkten rätt.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon18971:

Linux mint är den som är mest populär på distrowatchs poll. Stort försprång till övriga i popularitet. Ubuntu har halkat efter där.

Citerar Distrowatch själva:

Skrivet av DistroWatch:

The DistroWatch Page Hit Ranking statistics are a light-hearted way of measuring the popularity of Linux distributions and other free operating systems among the visitors of this website. They correlate neither to usage nor to quality and should not be used to measure the market share of distributions. They simply show the number of times a distribution page on DistroWatch.com was accessed each day, nothing more.

Det är i min åsikt logiskt att fler användare av exv. Mint går in på DistroWatch än Ubuntu-användare, i och med att Ubuntu specifikt riktar in sig på den "mindre kunniga" massan av användare. Även om DistroWatch hade visat exakt hur populära alla distros är, borde det ändå inte ha någon större betydelse över sitt val. Ska man tvunget ha det som är absolut populärast är det Windows man borde köra.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Radeon RX 7900 XTX | 32GB DDR4

Permalänk
Skrivet av gusnan:

Xubuntu är ubuntu med skrivbordsmiljön Xfce och inte skrivbordsmiljön LXDE. ok, skillnaden kanske är liten, men...

Skrev fel, får ursäkta mig!
Testat alla möjliga, läste samtidigt om hur man bytar från LXDE till XFCE på Raspberry pi B så blev lite galet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ingen av oss kan säga dig vilken dist som är bäst för dig, vi är inte du. Däremot kan vi komma med förslag om olika dists som vi personligen gillar.

Jag föredrar Arch Linux eller Funtoo/Gentoo över alla andra dists alla dar i veckan. Anledningen är simpel: distarna är simpla och menade att byggas upp av användaren. Kräver dock kunskap om linux.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

jag föredrar crunchbang eller centOS

vet itne varför, det är bara de två som fallit mig mest i smaken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Qw3rty:

Citerar Distrowatch själva:
Det är i min åsikt logiskt att fler användare av exv. Mint går in på DistroWatch än Ubuntu-användare, i och med att Ubuntu specifikt riktar in sig på den "mindre kunniga" massan av användare. Även om DistroWatch hade visat exakt hur populära alla distros är, borde det ändå inte ha någon större betydelse över sitt val. Ska man tvunget ha det som är absolut populärast är det Windows man borde köra.

Jag tycker deras popularitetslista har visat sig rimlig över en 10-års-period. Mint är ännu enklare än ubuntu, så det är för mig logiskt att den är mer populär än övriga. Ubuntu toppade listan fram tills 2011.

Givetvis kan man när man provat sig fram välja en distribution som passar bättre till det man vill åstadkomma.

Mint har senast jag provade lite äldre versioner på paketen än ubuntus senaste, men ubuntus standardalternativ vid nedladdning kan å andra sidan ha kritiska buggar, om man inte väljer LTS-varianter. Många väljer det högsta versionsnumret och hoppas att det ska fungera. Jag gissar att ubuntu är lite mindre populär nuförtiden på grund av det.

Permalänk
Medlem

brukar rekomendera linux mint ifall man bara vill ha en bra allround desktop dist men "bäst" beror ju på behov, tillämpling, personlig smak mm.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Det absolut viktigaste är att välja den distro du klarar av att installera, kvittar vad någon annan säger.

Efter installation då du stöter på problem/frågor googla/fråga på forum.
När du är varm i kläderna efter några månader eller år kommer ej någon distro vara någon konstighet och du förstå att det inte finns något som är "bäst". Alla tycker olika, exempel det en sysadm arbetar med dagligen är aldrig något den hade kunnat tänka mig att använda privat som desktop då ändamålen skiljer sig oftast rejält.

Är du redan väldigt teknisk insatt i hur tex Windows fungerar skulle jag rekommendera en manuell installation av Arch Linux, du bör du få någon "aha" upplevelse hur det mer överlägsna operativsystemet hanterar saker och ting.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus ROG Strix Z270H | EVGA GeForce GTX 1080 Ti SC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz | Corsair HX 650W

Permalänk
Medlem

Tröttnade efter 5 minuter på Ubuntu, lyckades knappt installera Chrome. Inte konstigt att Linux aldrig lyckades på konsumentmarknaden och ubunt är fult som stryk. Lösenord helvetet gör mig fan galen och filhanteraren är skräp. . Fortfarande inte hittat en enda sak som är bättre än win10.
Blir att hitta en Win 8 i högen med omärkta dvd-skivor.

Har uppenbarligen inte tålamodet att använda Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Tröttnade efter 5 minuter på Ubuntu, lyckades knappt installera Chrome. Inte konstigt att Linux aldrig lyckades på konsumentmarknaden och ubunt är fult som stryk. Lösenord helvetet gör mig fan galen och filhanteraren är skräp. . Fortfarande inte hittat en enda sak som är bättre än win10.
Blir att hitta en Win 8 i högen med omärkta dvd-skivor.

Har uppenbarligen inte tålamodet att använda Linux.

Linux != Ubuntu. Finns andra filhanterare, andra webbläsare (varför inte chromium) och andra skrivbordsmiljöer. På 5 minuter hinner man inte förstå hur det är tänkt att fungera. För mig tog det mer än ett år innan jag insåg att Linux var överlägset men visst är det en del frustration i början innan man lär sig nytt sätt att använda datorn. I och för sig kan jag tycka Linux lyckats ganska bra med tanke på Android.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ramlösa:

Tröttnade efter 5 minuter på Ubuntu, lyckades knappt installera Chrome. Inte konstigt att Linux aldrig lyckades på konsumentmarknaden och ubunt är fult som stryk. Lösenord helvetet gör mig fan galen och filhanteraren är skräp. . Fortfarande inte hittat en enda sak som är bättre än win10.
Blir att hitta en Win 8 i högen med omärkta dvd-skivor.

Har uppenbarligen inte tålamodet att använda Linux.

Ubuntu är numera fult som stryk och verkar vara designat av barn för användning av barn, ja. Men det logiska svaret är förstås att då migrera till en vettig linuxdist i stället för att tro att det är själva linux som det är fel på.

Vad menar du med "lösenord helvetet" [sic]? Om du vill dumma ner säkerheten och använda autologin är det precis lika möjligt i linux som i Windows. Fick inte förresten MS kritik för att deras sudo-ripoff i Vista/7/etc var jobbig och "naggade" titt som tätt? I linux med sudo efterfrågas ju bara lösenordet när det är vettigt. Om du vill åsidosätta allt vad förnuft heter och göra precis som MS alltid har gjort så är det ju helt fritt fram att alltid logga in som root, ja autologin vid uppstart. Du kommer aldrig någonsin efterfrågas ett lösenord och datorn är precis lika nerdummad som en gammal hederlig windowsinstallation där huvudanvändaren alltid har adminrättigheter.

Dylika saker kan alltså konfigureras precis som du vill i linux och antagligen även i Windows. Till skillnad från Windows så kan du faktiskt välja vilken filhanterare du vill i linux.

Ubuntu är nog den sista disten jag skulle välja och rekommendera för någon annan. Ubuntu började bra, men har de senaste 3-5 åren lyckats förstöra operativet totalt med Unity, med spyware och en massa "fluff" som man inte bett om.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Tröttnade efter 5 minuter på Ubuntu, lyckades knappt installera Chrome. Inte konstigt att Linux aldrig lyckades på konsumentmarknaden och ubunt är fult som stryk. Lösenord helvetet gör mig fan galen och filhanteraren är skräp. . Fortfarande inte hittat en enda sak som är bättre än win10.
Blir att hitta en Win 8 i högen med omärkta dvd-skivor.

Har uppenbarligen inte tålamodet att använda Linux.

Tror nog mer det hänger på viljan. Eller så är du för bekväm.
Men du beskriver en sak som jag tror många windowsare tror. Ubuntu = Linux. Ja visst är det delvis sant. Men det finns X antal olika distar att välja bland.
GNU/Linux Distribution Timeline

Jag håller med dig på en punkt, jag tröttnar också på alla ubuntu-derivat ganska snart och sen faller jag tillbaka till mitt kära arch. Ubuntu är lite som windows för mig, jag har ingen kontroll över saker och ting.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Ubuntu är numera fult som stryk och verkar vara designat av barn för användning av barn, ja. Men det logiska svaret är förstås att då migrera till en vettig linuxdist i stället för att tro att det är själva linux som det är fel på.

Vad menar du med "lösenord helvetet" [sic]? Om du vill dumma ner säkerheten och använda autologin är det precis lika möjligt i linux som i Windows. Fick inte förresten MS kritik för att deras sudo-ripoff i Vista/7/etc var jobbig och "naggade" titt som tätt? I linux med sudo efterfrågas ju bara lösenordet när det är vettigt. Om du vill åsidosätta allt vad förnuft heter och göra precis som MS alltid har gjort så är det ju helt fritt fram att alltid logga in som root, ja autologin vid uppstart. Du kommer aldrig någonsin efterfrågas ett lösenord och datorn är precis lika nerdummad som en gammal hederlig windowsinstallation där huvudanvändaren alltid har adminrättigheter.

Dylika saker kan alltså konfigureras precis som du vill i linux och antagligen även i Windows. Till skillnad från Windows så kan du faktiskt välja vilken filhanterare du vill i linux.

Ubuntu är nog den sista disten jag skulle välja och rekommendera för någon annan. Ubuntu började bra, men har de senaste 3-5 åren lyckats förstöra operativet totalt med Unity, med spyware och en massa "fluff" som man inte bett om.

Kan man numera logga in som root?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.