Permalänk
Medlem

Dator underpresterar (?)

Hej alla glada! Köpte lite "nya" delar till min dator och anser nu att min dator har lägre fps än den bör i CS:GO
Mina komponenter kan ses i min sign här nere och jag har koll på temperatur på allting och det håller sig inom rimliga gränser.

Min dator: MSI z97 gaming5, I5 4690k (NH-D15 kyler), MSI GTX 770 SLI.

Enligt 3DMark, så presterar min dator som den ska. Temps under testet - CPU: 50-55 grader, GPU1: 48-58 grader GPU2: 58-71 grader
Test innan nya datordelar: http://www.3dmark.com/3dm/9552653
Test efter nya datordelar: http://www.3dmark.com/3dm/9593141
Jag vet att uppgraderingen från 2500k till 4690k inte var speciellt stor, men fanns fler anledningar till att jag bytte men det är oväsentligt.

När jag spelar CSGO i några timmar ser det ut såhär ungefär
HWMonitor CPU: http://imgur.com/tZ8Mro2
MSI Afterburner: http://imgur.com/K7EEV8C

Jag har kollat på "Usage" gällande GPU 1 och 2, de ligger på MAX 74% respektive 75% och som man kan se i HWMonitor bilden så ligger CPU:n på 100%.

Det som får mig att fundera är att jag i CS:GO har mellan 200 och 280 fps medan en kompis till mig med 4690k och gtx 770 Singel, har 350+ stadig FPS. Och en annan kompis med 970 och 4770k kör 500 fps+.
Enligt statistik jag sett så ska 770 SLI prestera över 970 singel.

Övrig info: Kör med 2 skärmar och Windows 10 64bit. RAM 16gb @ 1600mhz

Visa signatur

Gigabyte 1070 G1 8GB | Ryzen 3600 | Corsair 16GB @3200MHZ | Razer DeathAdder | MK-85 RED | Logitech G533

Permalänk
Medlem

Formaterade du datorn efter du bytt?

Bered dig på att få försvara varför du vill ha flera hundra FPS förresten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harling:

Formaterade du datorn efter du bytt?

Bered dig på att få försvara varför du vill ha flera hundra FPS förresten

Yes, rensade alla diskar som är kopplade till datorn och installerade windows 10, hade windows 7 förut.
Haha, jaa. Alltså jag bryr mig inte direkt om själva fpsen, så länge jag har över 144fps HELA TIDEN, så är det inte själva problemet.
Problemet är att jag har kompisar med sämre eller likvärdiga datorer med SJUKT mycket mer fps än mig, det är det som får mig att känna att det är någon inställning som är fel eller något som är trasigt, gillar att lära mig nya saker om datorer, så jag vill gärna hitta "problemet". Har inte hunnit testa några tyngre titlar som BF3 eller Dead Space 3. Jag har f.ö stängt av Energisparfunktionerna i kontrollpanelen på windows och på Nvidea

Visa signatur

Gigabyte 1070 G1 8GB | Ryzen 3600 | Corsair 16GB @3200MHZ | Razer DeathAdder | MK-85 RED | Logitech G533

Permalänk
Medlem

Är inte så kunnig inom CS, men finns det inget man ska skriva i Consolen? Fast det kanske du redan kollat.
Någon annan kanske har mer tips än mig :]]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harling:

Är inte så kunnig inom CS, men finns det inget man ska skriva i Consolen? Fast det kanske du redan kollat.
Någon annan kanske har mer tips än mig :]]

Har provat "-threads 4". Sen har jag skrivit max_fps 0 eller om det var fps_max 0. Så det ska inte vara att spelet "cap:at" min fps.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Från egen erfarenhet kan jag säga att CS inte är speciellt nice med SLI.. 2x GTX 770 eller 1x GTX 770 spelar i ingen jätte roll och ger snarare ofta en laggigare uppleve då det ökar microstuttering och screen tearingen..

Jag skulle säga att du bör överklocka din processor lite.. dina grafikkort får inte riktigt sträcka på benen (CS suger när det gäller optimiseringen)..

men oavsett spelar det ingen roll om du ligger på 280fps eller 500fps, sålänge du aldrig någonsin droppar under din skärms refreshrate är det lugnt!

Titta i andra spel och kolla så du inte underpresterar där med (CS är som sagt ett skitspel att jämföra i).. OM du underpresterar i andra spel med så kan man börja felsöka!

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweezy:

Från egen erfarenhet kan jag säga att CS inte är speciellt nice med SLI.. 2x GTX 770 eller 1x GTX 770 spelar i ingen jätte roll och ger snarare ofta en laggigare uppleve då det ökar microstuttering och screen tearingen..

Jag skulle säga att du bör överklocka din processor lite.. dina grafikkort får inte riktigt sträcka på benen (CS suger när det gäller optimiseringen)..

men oavsett spelar det ingen roll om du ligger på 280fps eller 500fps, sålänge du aldrig någonsin droppar under din skärms refreshrate är det lugnt!

Titta i andra spel och kolla så du inte underpresterar där med (CS är som sagt ett skitspel att jämföra i).. OM du underpresterar i andra spel med så kan man börja felsöka!

Tack för kommentaren! Någon aning om varför det skiljer så mycket mellan mig och mina vänner? Ska absolut testa lite idag, ar fixat Crysis 2, BF3 och Dirt3. Kanske ska fixa Skyrim och The witcher 3 också, bara för att samla mer statistik jag kan jämföra med :). Några tips om överklockning? Har ännu inte vågat ge mig på det. Finns det någon sweetspot och vilken volt ska jag ha?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du inte prövat ännu kan du lägga till kommandot -high i cs go launch options. Men som sagts spelar det ingen roll om du kör 280 eller 500 fps. Kör själv maxfps 300, och vet inte äns själv varför ja gör det

För övrigt är cs go mycket cpu dependent dvs de hänger i stor grad på processorn hurdan fps du får medan det inte är nån större skilnad på hurudant grafik kort du har så länge det inte är helt kasst. Skilanden till kompisen din som får 500fps beror antaglien i hög grad på att han kör i7 medan du kör i5.

Permalänk
Medlem

Jag har testat CS.Go med SLI GTX470 och fick faktiskt bättre FPS med SLI avstängt. jag ligger inte långt ifrån dina FPS och jag sitter med 4670K samt 1x GTX470

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankh:

Om du inte prövat ännu kan du lägga till kommandot -high i cs go launch options. Men som sagts spelar det ingen roll om du kör 280 eller 500 fps. Kör själv maxfps 300, och vet inte äns själv varför ja gör det

För övrigt är cs go mycket cpu dependent dvs de hänger i stor grad på processorn hurdan fps du får medan det inte är nån större skilnad på hurudant grafik kort du har så länge det inte är helt kasst. Skilanden till kompisen din som får 500fps beror antaglien i hög grad på att han kör i7 medan du kör i5.

Ska pröva det! Tycker ändå att skillnaden är brutalt stor?

Skrivet av BM-Mods:

Jag har testat CS.Go med SLI GTX470 och fick faktiskt bättre FPS med SLI avstängt. jag ligger inte långt ifrån dina FPS och jag sitter med 4670K samt 1x GTX470

Lite att jämföra med, perfekt. Men du ser, tycker det verkar skumt? Kanske är 100% processorbaserat spel, haha. Ska pröva avaktivera SLI och kolla om något händer

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Prövade med att avaktivera SLI, spelade på 350-400fps då. Slog mig aldrig att SLI kunde ge SÄMRE fps, haha.. Aja CSGO levererar.....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Craiser:

Ska pröva det! Tycker ändå att skillnaden är brutalt stor?

Lite att jämföra med, perfekt. Men du ser, tycker det verkar skumt? Kanske är 100% processorbaserat spel, haha. Ska pröva avaktivera SLI och kolla om något händer

Jo exakt. SLI är inte dess starka sida om man säger så. Jag låser dock min FPS på 145, för då har jag aldrig någon dipp ist och sitter inte på någon 144Hz skärm heller men testa att avaktivera och se om det gör något!

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Craiser:

Tack för kommentaren! Någon aning om varför det skiljer så mycket mellan mig och mina vänner? Ska absolut testa lite idag, ar fixat Crysis 2, BF3 och Dirt3. Kanske ska fixa Skyrim och The witcher 3 också, bara för att samla mer statistik jag kan jämföra med :). Några tips om överklockning? Har ännu inte vågat ge mig på det. Finns det någon sweetspot och vilken volt ska jag ha?

Omöjligt att säga ang överklockningen, alla exemplar är olika.. men 4.4GHz ska du nog kunna nå utan större problem..
För att nå den klocken behövs nog inte jättemycket blod, svett och tårar, testa att bara höja multipliern rakt av så du når 4.4Ghz, testa att starta datorn, har du tur behöver du kanske inte ens röra volten för det. Bluescreenar den eller kanske inte bootar alls så höj volten lite (Sweclockers test ex. kördes i 4.6GHz på 1.35V, kan ge dig en liten hint iaf).. MEN, viktigt att hålla koll på temperaturer, särskilt om du har en Intel Original kylare så skulle jag nog inte ge mig på att klocka den alls då den inte leder bort värmen tillräckligt effektivt.

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem

Mat_queue_mode 2

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweezy:

Omöjligt att säga ang överklockningen, alla exemplar är olika.. men 4.4GHz ska du nog kunna nå utan större problem..
För att nå den klocken behövs nog inte jättemycket blod, svett och tårar, testa att bara höja multipliern rakt av så du når 4.4Ghz, testa att starta datorn, har du tur behöver du kanske inte ens röra volten för det. Bluescreenar den eller kanske inte bootar alls så höj volten lite (Sweclockers test ex. kördes i 4.6GHz på 1.35V, kan ge dig en liten hint iaf).. MEN, viktigt att hålla koll på temperaturer, särskilt om du har en Intel Original kylare så skulle jag nog inte ge mig på att klocka den alls då den inte leder bort värmen tillräckligt effektivt.

Tack för info! Sitter med Noctua DH-15, just nu maxar jag 48-52 grader på samtliga kärnor vid full belastning, har tyvärr råkat misslyckas lite på appliceringen av kylpasta, så kommer göra om det senare i hopp om bättre temperaturer, men det lär ju gå att överklocka ändå?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Mat_queue_mode 2

I konsolen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Craiser: Jadå, med en rejäl noctua kylare kommer det gå alldeles utmärkt! ge det några timmar och ta det lugnt och metodiskt bara så ska du se att du kan få ut bra mycket mer kraft ur din processor:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweezy:

@Craiser: Jadå, med en rejäl noctua kylare kommer det gå alldeles utmärkt! ge det några timmar och ta det lugnt och metodiskt bara så ska du se att du kan få ut bra mycket mer kraft ur din processor:)

Härligt! Ska se till att kylpastan sitter rätt först! Är sjukt taggad

Visa signatur