Ny skärm (Philips BDM4065UC) 40 tum 3840x2160

Permalänk

Tjo, lyckades få det att funka!
tack för tipset.

Jag har några 5m långa HDMI-kablar, och en 5m lång DP.

Den korta DP som följde med funkar, men är lite väl kort.
Min 5m DP klarar tydligen bara 30Hz, och med HDMI så blir det förstås också bara 30Hz i UHD.

30Hz var lite i segaste laget, och 24 Hz var helt oanvändbart.

MEN, nu lyckades jag till slut pussla ihop en fungerande 60Hz UHD-bild,
med 3st 5m-kablar, 2 grafikkort, 2 HDMI + 1 DP.

Tricket i AMDs CCC, var att göra custom-resolutions på 1920x2160
OCH sätta timing-standards på nåt annat än manual.

En jäkla massa jonglerande med menyerna, och ingångarna, och inställningarna i Windows och CCC, blev det också.

En 1920x2160 skärm till vänster med den långa DP-kabeln, som nu klarade 60Hz
+ 2 full-hd ovanpå varandra till höger, också i 60Hz.

Alt hamnade pixel-perfekt, utan synliga skarvar.
Dock blev det en hel del ful tearing i skarvarna, när man tex viftade runt med fönster där.
Och det gick förstås inte att maximera videor eller fönster över hela skärmen.
(men jag har för mig att AMD har nåt program som kan limma ihop skärmar)

Fick det även att funka med 2 kablar DP + DP, DP + HDMI, HDMI + HDMI, i 2 x 1920x2160.
Men det verkade omöjligt att få upp HDMI i över 30Hz med 1920x2160, trots HDMI 1.4 överallt.

Och halva skärmen i 60Hz + halva i 30Hz = super-duper tearing i skarven

Slutresultat:
Gick tillbaks till den korta DPn, och får väl köpa en längre.

Några tips på DP-kablar på 3-5 meter, som funkar i 60Hz UHD?

Permalänk

@MatsSvensson: Spännande. Har du några bildexempel?

Permalänk

@gymrattan:

Nix, har redan återställt till en enkel uppkoppling med originalkabeln.

Permalänk
Medlem

Phillip mot LG!

Alloh på er! Snart Jul och då måste man köpa Hjulklapps till sig själv(något som man verkligen vill ha, för det vet ju absolut ingen annan!).
Jag är på jakt efter en skärm till vardagsrummet och då måste det ju faktiskt vara lite storlek på den & jag har kikat lite på den här. MEN, jag behöver inte 4K till min sketna gamla skithög till Htpc.

Hur står sig LG 47LS33A mot den som tråden handlar om eller finns det något alternativ? (Ja, jag vet, det gör det alltid men nästan allt handlar ju om pengar)
Det ska strömmas filmer, se på TV genom digitalbox från Telia.

Och för att svara på frågan"varför inte en TV?" flupsjobben uppe i norra delen av svealand, som jagar TVavgifter, ser rätt in i vardagsrummet och då skulle det vara rätt så skitgutt att trycka upp ett kvitto på en skärm i ansiktet på dom.
Ge mig inte allt för mycket skit för att postar i fel forum/tråd etc. Min första post. Och jag har googlat

//TL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radiac:

Det ska strömmas filmer, se på TV genom digitalbox från Telia.

Och för att svara på frågan"varför inte en TV?" flupsjobben uppe i norra delen av svealand, som jagar TVavgifter, ser rätt in i vardagsrummet och då skulle det vara rätt så skitgutt att trycka upp ett kvitto på en skärm i ansiktet på dom.
Ge mig inte allt för mycket skit för att postar i fel forum/tråd etc. Min första post. Och jag har googlat

//TL

Tror iofs att digitalboxen fäller dig isf

Permalänk

Blev lite besviken på den kassa ljusstyrkan, speciellt i kanterna och hörnen.
Det är knappt man kan se tex klockan i högra nederkanten.

Sämsta betraktningsvinklarna jag har varit med om på en skärm, sedan en snorbillig TN 24" som jag hade för några år sedan.

Att den är mörkare i hörnen och kanterna skapar dessutom en optisk illusion som gör att det ser ut som om den buktar ut på mitten.

Känns som att sitta framför en gammal tjock-TV som börjar bli utbränd i fosforn.
Man får lite Amiga-flashbacks

Det märks att det är en vanlig TV-panel dom har slängt in, som det inte är meningen att man ska sitta så nära som man gör vid en datorskärm.

Hade det inte varit för DP-anslutningarna , så hade det inte varit nån orsak alls att köpa den istället för en TV.

Tur man fick den "billigt"

Permalänk
Medlem

Säker på att skärmen är frisk? Det där låter lite extremt!
Brukar inte folk gnälla på att skärmen om något är mörkare i mitten annars på VA-paneler? (vid lite mörkare bakgrunder)

Visa signatur

9800X3D | RTX 3080 | 64GB DDR5 | 1+2+2TB M.2 | MSI B850 Tomahawk | RM1000x | NZXT H7
A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Säker på att skärmen är frisk? Det där låter lite extremt!
Brukar inte folk gnälla på att skärmen om något är mörkare i mitten annars på VA-paneler? (vid lite mörkare bakgrunder)

Jag har sett tre olika, och jag håller med om att ljusstyrkan i hörnen är lite låg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Några tips på DP-kablar på 3-5 meter, som funkar i 60Hz UHD?

Jag beställde en 3 meters displaykabel för 37 kr inkl frakt som fungerar i 3840x2160@60Hz.

http://www.ebay.com/itm/1-2-3M-3-6-5-10Ft-Premium-DisplayPort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ja och nej. VA-paneler har alltid lägre kontrast off-axis, och det har denna också. Skillnaden är att i denna låter man ljusstyrkan falla en del också så att djupsvärtan håller sig svart.

Permalänk

Fungerar skärmen med en Macbook Air 13" från mitten av 2015?

Visa signatur

bitcloud | Som en webbyrå, fast bättre

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Sämsta betraktningsvinklarna jag har varit med om på en skärm, sedan en snorbillig TN 24" som jag hade för några år sedan.

Att den är mörkare i hörnen och kanterna skapar dessutom en optisk illusion som gör att det ser ut som om den buktar ut på mitten.

Känns som att sitta framför en gammal tjock-TV som börjar bli utbränd i fosforn.

Det märks att det är en vanlig TV-panel dom har slängt in, som det inte är meningen att man ska sitta så nära som man gör vid en datorskärm.

Hade det inte varit för DP-anslutningarna , så hade det inte varit nån orsak alls att köpa den istället för en TV.

Har ej det problemet på min??
Problemet jag har är att den är för liten
Finns det något sätt att förstora klockan utan att behöva skala upp allt annat?

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

@fermia: Jag använder Rainmeter, det kanske kan vara något?

(uppe till vänster på skärmen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

http://i.imgur.com/E4YwKC6.jpg

Det såg nice ut måste testas

Tack för tipset

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

http://i.imgur.com/E4YwKC6.jpg

Har du skärmen fäst på väggen?
jag har inte bestämt mig än för om jag ska skicka tillbaka den eller hur jag ska göra då jag skulle behöva lägga ut en rejäl summa för ett vettigt stativ (det medföljande går inte att anvädna enligt mig om man vill kunna arbeta med den, skärmen kommer 5-7 Cm för högt)

C

edit: demensen kom tidigt i år, läste igenom att du körde väggfäste...
Jag måste lösa det på annat sätt om jag ska ha den kvar då jag har den i ett hörn

kort minne
Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Det låter tråkigt men det är väl väntat med en va panel på en sådan stor skärm. Det är just pgr av detta som du beskriver som gör att jag väntar på en 40 :plus skärm med Ips panel. Va på en stor skärm är nog mer okej på en tv eftersom man sitter ett par meter från den, sitter man nära lär det bli en del färgskiftningar.

Det har kommit ut 42 tums skärmar med freesync, flimmerfri, Ah-Ips och 4k. Det är dock än så länge ett korenskt märke som har kommit ut med dessa, jag väntar på att Dell släpper en likadan fast med gsync.

[sir="smaller"]Skickades från m.sweclockers.com[/size]

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=wZYa9ZKZeDk

Kan ni titta på det här klippet på skärmen i 4K? Jag har en 2500k och det laggar som bara fan...

Permalänk
Medlem

@Matheeeew: Nepp, alla 4k60-klipp jag testat på youtube hackar som tusan och ger mig 100% CPU-belastning på min 2500K@4,0 GHz. Går jag ner till 1440p60 går det bra med 80-90% CPU. Hoppas det går att få igång någon slags hårdvaruavkodning på grafikkortet snart för detta håller inte. Men det kanske behövs nya grafikkort för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

@Matheeeew: Nepp, alla 4k60-klipp jag testat på youtube hackar som tusan och ger mig 100% CPU-belastning på min 2500K@4,0 GHz. Går jag ner till 1440p60 går det bra med 80-90% CPU. Hoppas det går att få igång någon slags hårdvaruavkodning på grafikkortet snart för detta håller inte. Men det kanske behövs nya grafikkort för det.

Tusen tack för svar, då vet jag att det inte är något fel på min hårdvara. Hur bra processor/grafikkort ska egentligen behövas?

Permalänk
Medlem

@Matheeeew: Den spelas upp helt utan problem för mig i Chrome med PC'n i signaturen. Processorn ligger ganska stadigt på 62% under uppspelning.

Visa signatur

PC: 5950x | 64GB | RTX 5090 | 1200W | Cintiq 24 Pro | LG 42 OLED Flex
Mac: MBP14 M4 Pro
Ljud: Hifiman Arya Organic | Focal Clear MG | ZMF Bokeh | Sennheiser HD660S | Sennheiser IE300 | Audeze LCD-2 Closed | Audeze Maxwell | Audeze iSine 20 | iLoud MTM
DAC/AMP: iFi Neo iDSD | iFi iCan Pro Signature | Aune S17 Pro | Fiio Q15

Permalänk
Skrivet av dagbro:

Skrivet av Matheeeew:

Tusen tack för svar, då vet jag att det inte är något fel på min hårdvara. Hur bra processor/grafikkort ska egentligen behövas?

Kört tidigare Flash i 4k (youtube), utan problem med 2500k (ligger på 4,2Ghz klock). Kommer inte ihåg cpu belastning, men var under 70% och lagga inte resten står i sign.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: 4k är inga problem för mig heller, men har du testat 4k60?

I 60fps är det mer än dubbelt så mycket data som ska ut.

Permalänk
Skrivet av dagbro:

@Broken-arrow: 4k är inga problem för mig heller, men har du testat 4k60?

I 60fps är det mer än dubbelt så mycket data som ska ut.

Aldrig fått 60 fps i PM så nej. Vad för klipp, så kan jag prova chrome i stället.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: Testa det som Matheeeew länkade ett par inlägg upp?

Permalänk

Flyttar runt alla fönster vid standby/avstängning

Har problem med att alla fönster flyttas runt och får storleken ändrad, varje gång man stänger av skärmen.

Detta är ett gammalt problem med en "feature"/bug i Windows vista och högre, som tolkar avstängning/standby som att man drar ut kabeln.

Efteråt ligger alla fönster i en liten hög längs uppe till höger, ihopkrossade till en storlek som en gammaldags VGA-skärm ungefär.

Läs mer i denna tråd där folk har försökt få Microsoft att fixa skiten sedan 2010:
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-ha...

Detta har tidigare endast har ställt till det när jag har haft flera bildskärmar, och den enda lösningen som någonsin har fungerat permanent har då varit att använda DVI istället för HDMI eller Displayport.

Men nu är man ju så illa tvungen att använda Displayport.
Så hur är det tänkt att man ska kunna använda skärmen i praktiken?

Jag har testat med olika grafikkort från ATI/AMD och olika versioner av Windows (just nu 8.1).
Och inga tips eller varianter eller hack, eller hot eller svärande har hjälpt.

Trodde inte detta skulle bli ett problem med en enda skärm och en enda kabel, men så glad fick man tydligen inte vara.

Är det nån annan som har detta problem, och har löst det?

Att bygga upp arbetsytan från scratch, och flytta runt en massa fönster varenda jäkla gång man har lämnat datorn, är inte acceptabelt.

Speciellt inte som jag har även ett gäng fönster med Virtuella datorer uppe, och när dom resizas, så sabbas även varenda fönsterposition inuti dom också! =(

Antar att man kan lämna skärmen på 24/7, och lägga en svart duk över den på natten, men...

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av crilloan:

Jag hade tänkt mig en Benq 32 Bl3200PT på 1440P för att uppgradera min benq 1080Pmed AMVA panel.

När så den här istället dök upp på rean så bidde det ett impulsköp av den istället (hade hoppats på3200PT)

Fick hem philipsen igår och plockat upp o installerat.
kör med medföljande DP kabel och ändrat till 1.2 och 60Hz i inställningar.
Minskat brightness rejält.
Längs med halva övre ramen kan man glimta ljus från bakomliggande lampa (RMA?) och t.o.m. min fru kommenterade igår att vid svart testvideo var det ljus som rann ner nära övre högra hörnet.

Så till mina frågor:
Går den här att använda till produktivt arbete?
skulle jobba hemma idag för att jobba med excel och planera processflöden.
Så som den är inställd nu så känns det inte så trevligt, att foten inte går att sänka någon cm till gör inte arbetsplats ergonomin bättre.

För mina tänkta användingsområden, i ordning, är jag fundersam på om jag gjort rätt

1. web, slösurfa. trött efter läggning av ungarna och då är det skönt att sitta o läsa en stund
>svårt att få texten behaglig, upplevs som oklar. tips?

2. produktivitet. Jobbar hemma ibland för att hinna med. officepaketet mestadels men vet att jag kommer att få lägga ett berg av arbete på att jobba med affärssystemskonfiguration
>bristande ergonomi och otydlighet med text?

3. film. netflix o viaplay, frugan och döttrarna ockuperar plasman så nånstans får man sitta o njuta på en fredag när idol rullar på..
>snabba test, men skjuter jag bara bak skrivbordsstolen ser det ok ut. lågupplöst ser dock ut som F-N

4. Spel. bara mina HD7950 i CF klarar det så verkar det vara det den fungerar bäst till. mest CIV V, Dragon age, ME

Är det någon annan som använder den till produktivitet och fått det att kännas bra?

Hälsningar
C

Jag köpte denna skärmen tidigare i år, men den fick åka tillbaka då jag hade lite för höga krav efter en del testande.
Se äldre inlägg i tråden här;

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av MatsSvensson:

Har problem med att alla fönster flyttas runt och får storleken ändrad, varje gång man stänger av skärmen.

Detta är ett gammalt problem med en "feature"/bug i Windows vista och högre, som tolkar avstängning/standby som att man drar ut kabeln.

Efteråt ligger alla fönster i en liten hög längs uppe till höger, ihopkrossade till en storlek som en gammaldags VGA-skärm ungefär.

Läs mer i denna tråd där folk har försökt få Microsoft att fixa skiten sedan 2010:
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-ha...

Detta har tidigare endast har ställt till det när jag har haft flera bildskärmar, och den enda lösningen som någonsin har fungerat permanent har då varit att använda DVI istället för HDMI eller Displayport.

Men nu är man ju så illa tvungen att använda Displayport.
Så hur är det tänkt att man ska kunna använda skärmen i praktiken?

Jag har testat med olika grafikkort från ATI/AMD och olika versioner av Windows (just nu 8.1).
Och inga tips eller varianter eller hack, eller hot eller svärande har hjälpt.

Trodde inte detta skulle bli ett problem med en enda skärm och en enda kabel, men så glad fick man tydligen inte vara.

Att bygga upp arbetsytan från scratch, och flytta runt en massa fönster varenda jäkla gång man har lämnat datorn, är inte acceptabelt.

Speciellt inte som jag har även ett gäng fönster med Virtuella datorer uppe, och när dom resizas, så sabbas även varenda fönsterposition inuti dom också! =(

Antar att man kan lämna skärmen på 24/7, och lägga en svart duk över den på natten, men...

Detta är olika från skärm till skärm, vet faktiskt inte varför.
Men det kanske @Laxpudding (Thomas Ytterberg) kan svara på ?

Jag hade samma problem med min Philips BDM4065UC, Asus PA248Q och LG 34UM95, men aldrig med Dell U2711, Dell U2713 eller nu senaste; Acer XB270H.

Men håller med om att detta är grymt störande...
... och sabbar även produktivitet när man är på jobbet eller liknande.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av MatsSvensson:

Detta är ett gammalt problem med en "feature"/bug i Windows vista och högre, som tolkar avstängning/standby som att man drar ut kabeln. Efteråt ligger alla fönster i en liten hög längs uppe till höger, ihopkrossade till en storlek som en gammaldags VGA-skärm ungefär.

Jag skulle bli knäckt av detta problem om det uppstått, men har ej stött på det på en Gigabyte Brix Pro (Intel Iris Pro graphics 5200) med Windows 8.1 eller Windows 10 ansluten till Philips – den hade dock temporärt problem under Windows 10 med att väcka skärmen och visa bild, så jag gick tillbaks till 8.1 tills Intel hade uppdaterat drivrutinerna ett par varv.

Har inte heller stött på det på en Windows 8.1/Windows 10-burk med Nvidia Titan X ansluten till Philips-skärmen.

Och på de senaste varianterna av OS X så funkar fönsterhanteringen ännu bättre. Testat med MacBook Air, Mac Mini och iMac.

Absurd idé – kör Windows virtuellt på en Mac?

Skrivet av andreas_dock:

Jag köpte denna skärmen tidigare i år, men den fick åka tillbaka då jag hade lite för höga krav efter en del testande.

Jag har en 5K iMac, men kör Philips som huvudskärm istället eftersom upplösningen över större skärmyta är viktigare för mig. Betydligt lägre krav således.

Permalänk
Medlem

@MatsSvensson: Jag har samma problem, men jag antog att det var för att jag bryter strömmen till skärmen när datorn vilar, så att min inkopplade 1080p-projektor blir huvudskärm för ett kort ögonblick.

Jag har ingen lösning, men väl en workaround: Testa med en tredjeparts fönsterhanterare som låter dig skapa förinställda arbetsytor?