Installera windows 7 på SSD. Ta bort windows 10 från HDD

Permalänk
Medlem

Installera windows 7 på SSD. Ta bort windows 10 från HDD

Jag har köpt en ny SSD.
Jag har windows 10 installerat på min gamla HDD.
Jag äger ingen installations skiva utan har installerat windows 7 på SSDn direkt från OSet via USB.

Nu när jag startar datorn så får jag alltid alternativen; windows 7 eller windows 10.
När jag försöker ta bort gamla HDDn från boot så går inte det. Även när jag kopplar ur den så går det ej att starta datorn trotts att jag har windows 7 på nya SSDn och valt den som primär boot.

Har googlat och kollat runt här men hittar/fattar inte vad jag ska göra. Help!

Permalänk
Medlem

Koppla ur gamla och installera windows 7 igen på den nya

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

@Ajin:
Kopplar jag ur gamla HDDn kan jag ju inte ens starta datorn via nya SSDn?! Oavsett hur mycket jag ändrar i boot-menyn...

Permalänk
Medlem

Det är för att du inte har MBR på båda diskarna, bara på ena. Därför försvinner det när du tar bort disken. Om du har windows 10 så kan duy skapa en installationsmedium. Microsoft har ett program mediacreatetool har ja för mig det heter. Googla på det så hittar du det från MS. Ladda ner och kör det på Win10 datorn så får du välja om du vill ha en iso eller direkt till usb. Tips är att köra på ISO och sedan bränna på skiva och sen använda ex iso-to.usb program eller så kör du programmet en gång till och väljer usb. Sen gör du en ny fräsch installation.

Läste en gång till nu. Är inte säker på riktigt vad du vill? Vill du ha win7 eller 10 på nya ssdn? Eller fungerar allt som du vill men du vill bara få bort ena bootalternativet från disken?
Under kontrollpanelen->system->avancerade systeminställningar (finns till vänster ) -> fliken avancerat->uppstart och återställning har du lista på osen man kan boota. Är inte säker på hur det ser ut där men där borde du kunna ändra till det du vill ha.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av powah:

Jag har köpt en ny SSD.
Jag har windows 10 installerat på min gamla HDD.
Jag äger ingen installations skiva utan har installerat windows 7 på SSDn direkt från OSet via USB.

Nu när jag startar datorn så får jag alltid alternativen; windows 7 eller windows 10.
När jag försöker ta bort gamla HDDn från boot så går inte det. Även när jag kopplar ur den så går det ej att starta datorn trotts att jag har windows 7 på nya SSDn och valt den som primär boot.

Har googlat och kollat runt här men hittar/fattar inte vad jag ska göra. Help!

Är det alltså boot menyn du vill ha bort?
http://www.makeuseof.com/tag/boot-windows-10-safe-mode/

Inte exakt de du vill men som du ser där kan du välja vilket OS som ska vara primärt, där kan också ta bort de OS du inte vill ha längre.

Dock! Du hade¨alltså både SSD och HDD inkopplade när du installerade win7, då kan de finnas en risk att boot-filer ligger på din HDD som kanske behövs vid boot av SSD:n och där av att datorn kanske inte startar alls.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus VG34VQL3A
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Det är därför hela forumet rekommenderar att ha överflödiga lagringsenheter urkopplade under installation av Windows. Leta upp en guide för hur du skriver bootloader till din SSD eller installera Windows igen utan HDD:n inkopplad.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Precis som Ajin säger så skulle jag dra ur alla övriga diskar ur datorn och installera om, det som har hänt är att windows kännde av att det låg bootinfo på den andra disken och lade till din nya installation på listan.

Detta kan göra så att dina boot-tider med ssd saktas ner, så som sagt formatera SSD:n och installera på nytt efter du ryckt ur alla andra diskarna, om du inte har något att spara på din windows 10 disk så skulle jag rekommendera att formatera även den när du har kopplat in den igen.

Permalänk
Medlem

Enklast är nog att installera om W7 med bara SSD:n inkopplad. Du bör kunna boota från USB-stickan du installerade från senast.

En annan variant är att boota från USB-stickan och hoppas du kan komma åt recovery console från den, så slipper du installera om. Väl inne i recovery console kör du kommandona fixmbr och fixboot. Även detta gör du med bara SSD:n inpluggad.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips. Det är delvis mer "dataspråk" än vad jag förstår..

Jag tänker nu såhär;
Skapa ISO-USB med windows 7
Starta om datorn utan HDDn inkopplad och boota från USBn.
Installera om windows 7 på den inkopplade SSDn.
Efter installationen är klar - koppla in HDDn igen och formatera den (vill endast ha filmer etc på den).

Eller så missar jag nåt igen?! :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av powah:

Tack för alla tips. Det är delvis mer "dataspråk" än vad jag förstår..

Jag tänker nu såhär;
Skapa ISO-USB med windows 7
Starta om datorn utan HDDn inkopplad och boota från USBn.
Installera om windows 7 på den inkopplade SSDn.
Efter installationen är klar - koppla in HDDn igen och formatera den (vill endast ha filmer etc på den).

Eller så missar jag nåt igen?! :/

Det är rätt.
Ta gärna hem drivruiner och sådant innan och lägg på usb eller extern lagring i fall nåt skulle strula.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus VG34VQL3A
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@powah: Du kan behöva välja att den ska boota ifrån SSDn i UEFI/BIOS

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Här om dagen hjälpte jag min vän att installera windows 7 på en just ihopsatt PC. Jag gjorde USB-minnet bootable via program + ISO-fil.
In med minnet i hans nya PC och starta/boota från det. Gick finfint.
Nu använder jag EXAKT samma saker och försöker göra precis likadant på min burk men då går det inte att boota från USB-minnet. Tycker det är jäkligt märkligt när jag både gör samt använder exakt samma metod/filer+usb-minne.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Powah är det en dator med Skylake? I såfall har de dumpat stödet som fanns innan för att installera via usb2 direkt. Win7 kan ju inte installeras via usb3 eftersom det inte har inbyggt stöd för det.
http://wccftech.com/intel-skylake-remove-support-usb-based-wi...
http://www.overclock.net/t/1569797/installing-windows-7-on-sk...

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp. Det har löst sig och allt är frid och fröjd!

Permalänk
Medlem

Vad var problemet och hur löste ni det?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Håll i er nu. Åkte iväg och köpte DVD för att bränna in på. Brände in ISOn.
Satte i skivan o in i bios. Ändrade att boota från skiva. Sedan valde jag att: "Exit and save changes". Det alternativet hade jag ju hittills totalt ignorerat. LOL! Och åter igen var den felande faktorn - mänsklig.