[Arch] Göra "back-up" av OS:et/logg över alla konfigurationer + installationer?

Permalänk
Medlem

[Arch] Göra "back-up" av OS:et/logg över alla konfigurationer + installationer?

Jahapp.. Hårddisken med ett en aktiv installation av Arch på min laptop dog och jag blir tvungen att konfigurera om/installera om alla paket manuellt igen.

För att undvika detta i framtiden så tänkte jag höra med er om vad ni som har Linux gör för att "backa upp" er installation? Loggar ni alla konfigurationer/installationer ni gör eller backar ni helt enkelt upp hela OS:et på t.ex. Git? Jag har ganska svårt om vilka filer exakt som jag modifierade för att få till OS:et som det tidigare var - har ni några tips på hur man kan se till att man kan "komma igång" snabbare nästa gång något sådant händer?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

För att se vilka filer som modifierats kör:

pacman -Qii | awk '/^MODIFIED/ {print $2}'

Permalänk
Medlem

Jag har en lista med mina "default" paket på github samt en anna repositiroy för mina dot filer. Går väldigt fort att installera om arch då jag har alla komandon klara i förväg

Permalänk
Medlem
Skrivet av bitflip:

För att se vilka filer som modifierats kör:

pacman -Qii | awk '/^MODIFIED/ {print $2}'

Nu har jag ingen Arch installation att testa detta men hur långt bak i tiden printar detta kommando? Visar den också vad exakt som ändrats i filerna?

Skrivet av llxt:

Jag har en lista med mina "default" paket på github samt en anna repositiroy för mina dot filer. Går väldigt fort att installera om arch då jag har alla komandon klara i förväg

Hur har du gått tillväga för att göra listan med paketen? Skriver du allt manuellt eller finns det ett kommando som sparar dessa "default" paket i en .txt fil?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte:

Jag har inte så värst många paket som bas men vill du spara alla installerade paket till en fil så kan du skriva "pacman -Q > fil".

På min github har jag sedan bara lagt ihop dom med "yaort -S [paket] [paket] [paket]". Sedan är det bara att kopiera och klistra in i terminalen. Installationen av arch har jag även hämtat från wikin och gjort lättare så jag inte behöver hoppa bland massa olika sidor (kör two-way authentication kryptering)

Edit: kanske ska förtydliga att jag inte installerar alla paket från pacman -Q utan jag forkar direkt från wiki'n.

Permalänk
Medlem

Jag har kört en del relax-and-recover, Den kopierar all data till ett annat medium och skapar ett bootbart "installationsmedia" som man kan boota på och läsa tillbaka allt från det läget man var i när backupen togs.
Fungerar utmärkt att göra physical to virtual migreringar med det verktyget också.
http://relax-and-recover.org/

Visa signatur

Kör Archlinux

Permalänk
Medlem

Går det inte DD:a en snapshot? Slippa köra Infinality-config igen m.m.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

@Icte:

Jag har inte så värst många paket som bas men vill du spara alla installerade paket till en fil så kan du skriva "pacman -Q > fil".

På min github har jag sedan bara lagt ihop dom med "yaort -S [paket] [paket] [paket]". Sedan är det bara att kopiera och klistra in i terminalen. Installationen av arch har jag även hämtat från wikin och gjort lättare så jag inte behöver hoppa bland massa olika sidor (kör two-way authentication kryptering)

Edit: kanske ska förtydliga att jag inte installerar alla paket från pacman -Q utan jag forkar direkt från wiki'n.

Skrivet av /bin/sh:

Jag har kört en del relax-and-recover, Den kopierar all data till ett annat medium och skapar ett bootbart "installationsmedia" som man kan boota på och läsa tillbaka allt från det läget man var i när backupen togs.
Fungerar utmärkt att göra physical to virtual migreringar med det verktyget också.
http://relax-and-recover.org/

Tack för era svar! Har även läst runt lite på Arch forumet och kommit fram till att köra regelbundna "back-ups" till Git passar mig bäst, speciellt eftersom själva Arch installationen aldrig brukade ta så lång tid för mig. Ska dock fundera lite över vad som jag vill ha "backed-up" där!

@Dockland Funderade på detta, men känns bättre för mig att ha en "egen" installation, där jag har gått igenom varje del av denna själv

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Äsch, jag gillar att installera och konfigurera Arch från scratch så jag bryr mig inte om att göra någon backup av systemdisken. Personliga filer däremot gör jag backup på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Äsch, jag gillar att installera och konfigurera Arch från scratch så jag bryr mig inte om att göra någon backup av systemdisken. Personliga filer däremot gör jag backup på.

Det var ganska kul att göra detta måste jag säga, men jag blev ganska vilsen i allt jag gjorde till sist. Brukar du logga det du ändrar eller kör du bara på utan att ta några anteckningar/spara loggar på de konfigurationer/paket du installerar?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Det var ganska kul att göra detta måste jag säga, men jag blev ganska vilsen i allt jag gjorde till sist. Brukar du logga det du ändrar eller kör du bara på utan att ta några anteckningar/spara loggar på de konfigurationer/paket du installerar?

Jag brukar köra på enligt Arch Wiki beginner's guide och general recommendations. Men jag har flera datorer som kör Arch så om jag kör fast kan jag alltid kolla i någon av de andra datorernas konfigurationsfiler så på det viset har jag ändå någon form av backup.