970 strix LED slutar inte lysa när systemet är avstängt

Permalänk
Medlem

970 strix LED slutar inte lysa när systemet är avstängt

Hej, märkte ett konstigt beteende med mitt Asus 970 Strix, den vita LED:en som ska indikera om pcie-strömkontakten är inkopplad fortsätter lysa när systemet är avstängt. Stänger jag av nätaggregatet slutar den lysa men tycker ändå det är märkligt. Ska den verkligen lysa när systemet är avstängt?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Det tror jag är helt normalt. Även moderkort brukar lysa ända tills man stänger av nätaggregatet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Hej, märkte ett konstigt beteende med mitt Asus 970 Strix, den vita LED:en som ska indikera om pcie-strömkontakten är inkopplad fortsätter lysa när systemet är avstängt. Stänger jag av nätaggregatet slutar den lysa men tycker ändå det är märkligt. Ska den verkligen lysa när systemet är avstängt?

Har du kollat att det verkligen lyser hela tiden?

Både modekort och grafikkort brukar lysa ett tag till efter datorn blir avstängd. Släcks efter en liten stund dock..

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Det tror jag är helt normalt. Även moderkort brukar lysa ända tills man stänger av nätaggregatet.

Har aldrig varit med om något liknande, tyckte det var lite lustigt, men skönt att veta att inget är fel då.

Skrivet av Dekkan:

Har du kollat att det verkligen lyser hela tiden?

Både modekort och grafikkort brukar lysa ett tag till efter datorn blir avstängd. Släcks efter en liten stund dock..

Ja det har jag gjort, satt och väntade kanske en minut på att det skulle stängas av, sedan provade jag att stänga av nätaggregatet och då slocknade den efter kanske 3-4 sekunder. När jag sedan satte på nätaggregatet igen så började den lysa.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bakgrund:

Hej,

Det ska vara så. Är nätagget på så får systemet fortfarande ström, och LED-lampan lyser för att visa det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Hej,

Det ska vara så. Är nätagget på så får systemet fortfarande ström, och LED-lampan lyser för att visa det.

Skönt att höra att det inte är något fel på kortet, då får den stå och lysa på nätterna för att jag är för lat för att stänga av nätaggregatet.

Visa signatur

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

snor lite av tråden, har haft mitt 970 strix typ två veckor nu och såg idag att bara en LED lyste? ser att där är två vid pci-e kontakten? eller är de så att bara den högra ska lysa så att den vänstra dioden endast lyser vid felaktig inkoppling?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Adnerhill:

snor lite av tråden, har haft mitt 970 strix typ två veckor nu och såg idag att bara en LED lyste? ser att där är två vid pci-e kontakten? eller är de så att bara den högra ska lysa så att den vänstra dioden endast lyser vid felaktig inkoppling?

Hej,

Om den högra lyser så är allt som det ska.

Visa signatur