Folk som säljer Windows 10-nycklar - trovärdiga?

Permalänk

Folk som säljer Windows 10-nycklar - trovärdiga?

Jag planerar att skaffa Windows 10 till ett bygge framöver och tycker givetvis att det är lite surt att betala 1190kr för mjukvara.

I vanlig ordning så kollar man såklart efter lite billigare alternativ. Och med jämna mellanrum kan man ibland se folk på SweC-marknad och andra ställen sälja Win10-licenser för 200-500kr.

Men som vanligt när något är för bra för att vara sant så googlar man lite och får som svar att många av dessa licenser är generalla licenser som säljs billigt och är antingen stulna från skolor eller företag. Och av erfarenhet från andra program så vet jag att licenser kan spärras med tiden vilket gör att den "relativt" billiga investeringen slutar med total förlust.

Edit: Efter några bra svar i tråden vill jag inte ge vilseledande information till andra och uppdaterar därmed inlägget. En del återförsäljare köper tydligen licenser från länder där priset är mycket lägre för att sälja vidare. Precis som med allt annat får man gå efter sunt förnuft.

Så mina funderingar är följande:

* Ni som installerat Win10 på ny dator, hur införskaffade ni licensnyckeln och vad fick ni betala?

* Har ni haft erfarenhet av OS-nycklar som ni köpt i andrahand bli spärrade efter en tid?

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windows-95:

Jag planerar att skaffa Windows 10 till ett bygge framöver och tycker givetvis att det är lite surt att betala 1190kr för mjukvara.

I vanlig ordning så kollar man såklart efter lite billigare alternativ. Och med jämna mellanrum kan man ibland på SweC-marknad och andra ställen folk sälja Win10-licenser för 200-500kr.

Men som vanligt när något är för bra för att vara sant så googlar man lite och får som svar att många av dessa licenser är generalla licenser som säljs billigt och är antingen stulna från skolor eller företag. Och av erfarenhet från andra program så vet jag att licenser kan spärras med tiden vilket gör att den "relativt" billiga investeringen slutar med total förlust.

* Ni som installerat Win10 på ny dator, hur införskaffade ni licensnyckeln och vad fick ni betala?

* Har ni haft erfarenhet av OS-nycklar som ni köpt i andrahand bli spärrade efter en tid?

De kanske köper licenser från siter som t.ex. g2play och säljer några kronor dyrare här?

Där fick jag min w10-licens iallafall. Köpte w8.1 för dryga 150 kronor och sedan uppgraderade jag bara till w10.

Än så länge har jag inga erfarenheter att nycklar jag köpt blir oanvändbara.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windows-95:

I vanlig ordning så kollar man såklart efter lite billigare alternativ. Och med jämna mellanrum kan man ibland på SweC-marknad och andra ställen folk sälja Win10-licenser för 200-500kr.

Köper mina windows i samband med köp av datordelar oftast, OEM licenser och skivor som följer med mina burkar, brukar ligga mellan 700-1500kr beroende på version och dollarkurs

Har köpt 2 nycklar, en bland annat via en av de kända sajterna här som på swec rekommenderas friskt, den blev spärrad efter mindre än 6 månader och jag fick information från microsofts support att det var en MSDN licensnyckel som använts olovligen och sålts
Det blev snabbt nertaget från denna sidan att kunna köpa licenser, men nu är de tillbaka igen då det verkar som om de måste hittat nåt kryphål på nåt vis

Men, är det för billigt för att vara sant så kan du räkna med det sålänge du inte får skiva och licens i handen, dvs äkta vara

Köpte mina "olagliga" nycklar för runt 200 kr stycket

Dock när Windows 8 var nytt, så fick man köpa uppgraderingslicenser direkt från microsoft för runt 200kr, det var en mycket bra deal och det kommer nog inte komma igen tyvärr

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av Grumie:

Där fick jag min w10-licens iallafall. Köpte w8.1 för dryga 150 kronor och sedan uppgraderade jag bara till w10.

150kr är visserligen inte mycket. Fick du med kvitto och så? Hur försäkrade du dig om att nyckeln skulle vara användbar, eller gick du på magkänsla? Var det en OEM-nyckel?

Skrivet av godspeed:

Har köpt 2 nycklar, en bland annat via en av de kända sajterna här som på swec rekommenderas friskt, den blev spärrad efter mindre än 6 månader och jag fick information från microsofts support att det var en MSDN licensnyckel som använts olovligen och sålts
Det blev snabbt nertaget från denna sidan att kunna köpa licenser, men nu är de tillbaka igen då det verkar som om de måste hittat nåt kryphål på nåt vis

Intressant det här. Får man fråga vilken sida det var, var det en svensk butik? Vad gjorde du när nyckeln blev spärrad? Garanti?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du går och köper datordelar för flera tusen kronor.

Vad gör då 1200kr för Windows?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windows-95:

150kr är visserligen inte mycket. Fick du med kvitto och så? Hur försäkrade du dig om att nyckeln skulle vara användbar, eller gick du på magkänsla? Var det en OEM-nyckel?
Intressant det här. Får man fråga vilken sida det var, var det en svensk butik? Vad gjorde du när nyckeln blev spärrad? Garanti?

Var inte svenska butiker och som sagt, gäller 2 sidor som ofta nämns i samband med sådant här
Sen, kräva garanti på en av utländsk e-butik såld licens för ett par hundra spänn, som dessutom är olagligt tillförskaffad av de som sålt dem, skojar du med mig?^^
Det enda jag gjorde var att förse MS med all info jag hade, och sen fick de göra hur de ville och svalde förlusten då jag ansåg det var nyttiga läropengar

Jag försökte ta en genväg, som inte funkade, och gjorde sen aldrig om misstaget igen och har sen dess köpt alla mina nycklar lagligt och har sen dess aldrig fått problem igen

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Win 8.1 från en privatperson, update till win 10 funkar kalas bra.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

150kr
Helt legit (Ringde själv och fråga på Microsofts telefonsupport och tjejen i andra änden såg inget annorlunda eller olagligt med min KEY).

http://www.kinguin.net/se/category/19429/windows-10-professio...

EDIT:
Köpt BF3 BF4 Starwars w10 på samma sida och det fungerar galant, aldrig några problem

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Formaterade kompisens dator idag. Köpte en Windows 7 Pro OEM nyckel på g2play för 80kr och uppgraderade till win10, utan problem.

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem

Efter att ha köpt 2 retail licenser hos en återförsäljare för en mindre förmögenhet så testade jag kinguin i början av året. Den fungerar utan problem fortfarande och är enligt MS support en 8.1 pro retail key (numera Win10 pro). Och skulle den mot all förmodan sluta fungera om ett år eller två, så skulle jag kunna köpa 15 licenser hos kinguin för samma pris jag gav för en av mina pro licenser.

Är så otroligt trött på att MS inte har någon typ av familjelicensiering.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har inte köpt win 10 alls utan kör det som windows insider https://insider.windows.com/ och eftersom jag ogillar det mer o mer desto mer jag använder det så lär jag inte skaffa det om det inte följer med vid nått datorköp i framtiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Köpte en legit nyckel från windows store för 1300kr:) så skönt

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk

Har dreamspark i skolan. Finns många koder där.

Permalänk
Medlem

Av vad jag har läst så kommer dessa nycklar från fattigare länder där Microsoft väljer att sälja licenser till underpris som en slags välgörenhet. Att då utnyttja detta för att spara 1000 kr på ett datorbygge som jag gissar redan kostat minst tiofaldigt det priset tycker jag är ohederligt, oavsett om det är lagligt eller ej.

Om du vill ha ett gratis operativsystem kan du antingen köra Linux, använda Microsofts insider-program eller få en gratis studentlicens.

Om du tänker efter på hur mycket jobb det är med att göra ett operativsystem, och sen dessutom hålla på och släppa säkerhetsuppdateringar, så tycker jag att det är ganska billigt. Jag är också tacksam till att det fortfarande är så hos Microsoft (och Apple) så att de inte kör "gratis" men att man sedan samlar in massvis med data om dig.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

hoppar in här och frågar om det finns att köpa win 10 64 professional i retail ?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Jake61:

hoppar in här och frågar om det finns att köpa win 10 64 professional i retail ?

Självklart finns det: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3230651

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av hakd:

150kr
Helt legit (Ringde själv och fråga på Microsofts telefonsupport och tjejen i andra änden såg inget annorlunda eller olagligt med min KEY).

http://www.kinguin.net/se/category/19429/windows-10-professio...

Skönt o höra. Ringde du innan du aktiverade det eller efter?
Jag tänker nämligen på Kinguin's kundskydd. http://www.kinguin.net/se/buyer_protection Att det kanske inte gäller om man aktiverat koden. Om det skulle visa sig att nyckeln missbrukats (enligt MS) så kan man kanske hävda kundskyddet?

Skrivet av Xedious:

Formaterade kompisens dator idag. Köpte en Windows 7 Pro OEM nyckel på g2play för 80kr och uppgraderade till win10, utan problem.

Inte illa. Billigare än en hamburgermeny.

Skrivet av MakeCoke:

Av vad jag har läst så kommer dessa nycklar från fattigare länder där Microsoft väljer att sälja licenser till underpris som en slags välgörenhet. Att då utnyttja detta för att spara 1000 kr på ett datorbygge som jag gissar redan kostat minst tiofaldigt det priset tycker jag är ohederligt, oavsett om det är lagligt eller ej.

Om du vill ha ett gratis operativsystem kan du antingen köra Linux, använda Microsofts insider-program eller få en gratis studentlicens.

Intressant. Jag får nog ändra första inlägget gällande "stulna licenser".

Men lite svårt att avgöra vad som är ohederligt eller inte i såna här tider. Jag tycker inte det är hederligt att baka in spionprogram som övervakar varje knapptryckning man gör och sedan skicka datan till MS. Samtidigt tycker jag också att det är lite tjuvaktivt av de som köper in stora mängder licenser från fattiga länder och säljer det vidare. Men det är ett vägval det här - vill man betala 1200kr eller 150kr för att bli övervakad?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag sprang in på Netonnet och köpte

Permalänk
Medlem

Jag använder studentlicens.

I övrigt håller jag med andra här, antingen ska man betala för sig eller helt enkelt inte använda produkten. Att utnyttja stulna nycklar eller nycklar som är tänkta för välgörenhet/länder med sämre ekonomi är inte okej.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Avstängd

Någon borde väl ha en MSDN-nyckel till övers som du kunde be o få?

Kör själv på en skänkt MSDN-licens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windows-95:

Skönt o höra. Ringde du innan du aktiverade det eller efter?
Jag tänker nämligen på Kinguin's kundskydd. http://www.kinguin.net/se/buyer_protection Att det kanske inte gäller om man aktiverat koden. Om det skulle visa sig att nyckeln missbrukats (enligt MS) så kan man kanske hävda kundskyddet?
Inte illa. Billigare än en hamburgermeny.
Intressant. Jag får nog ändra första inlägget gällande "stulna licenser".

Men lite svårt att avgöra vad som är ohederligt eller inte i såna här tider. Jag tycker inte det är hederligt att baka in spionprogram som övervakar varje knapptryckning man gör och sedan skicka datan till MS. Samtidigt tycker jag också att det är lite tjuvaktivt av de som köper in stora mängder licenser från fattiga länder och säljer det vidare. Men det är ett vägval det här - vill man betala 1200kr eller 150kr för att bli övervakad?

Nej, inte så värst. Antingen så bryter man mot villkoren eller så gör man inte det, ganska lätt faktiskt.

Om du upplever att det är besvärligt med "spionprogram" så skaffa inte windows, om du vill ha windows, gör rätt för dig.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windows-95:

Jag fick nyckel både via mail samt på min inloggning på sidan. Finns ett ställe där samtliga nycklar förvaras. Jag fick mail på kvitto och bokningsinfo.

Nej, det är en retail.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk

@Harling: Vilken version köpte du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Du går och köper datordelar för flera tusen kronor.

Vad gör då 1200kr för Windows?

Ja, det vore ju oerhört korkat att spara in pengar på det man kan. Man kan ju inte ha roligare för dom på något annat sätt! Vore ju faktiskt nästan bättre att gå in på prisjakt och köpa samtliga komponenter från de dyraste återförsäljarna också så har man några fler tusenlappar som man aldrig behöver bekymra sig om igen! win

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

@Harling: Vilken version köpte du?

Windows 10 Home
Tänkte köpa OEM men ville ha vanliga versionen ifall jag får för mig att byta delar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Jag fick nyckel både via mail samt på min inloggning på sidan. Finns ett ställe där samtliga nycklar förvaras. Jag fick mail på kvitto och bokningsinfo.

Nej, det är en retail.

Du har inte fått någon kopia på inköpskvittot för det finns inget, och du har inte fått någon retail-version för den får inte säljas utan media/äkthetsbevis. MSDN/Dreamsparknycklar går dock att använda precis som retail-nycklar. Svenska Dreamsparkkonton brukar ha sådär 8-12 nycklar för Windows allt som allt. Givetvis liknande i utlandet, så det är en rätt uppenbar källa till nycklarna de säljer. Via kanaler som reddit osv säljs även OEM-nycklar och MAK-nycklar (volymlicens, 20 aktiveringar). Givetvis vet köparna att det inte är lagliga licenser det rör sig om. Det är givetvis inga problem att aktivera Windows utan någon nyckel om vi ska tala om olovliga metoder, men vi kan inte gå för djupt in där eftersom det finns regler om vad som får postas i forumet. Här går dock massor pengar till en svart marknad och det är inte så schysst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Om du tänker efter på hur mycket jobb det är med att göra ett operativsystem, och sen dessutom hålla på och släppa säkerhetsuppdateringar, så tycker jag att det är ganska billigt. Jag är också tacksam till att det fortfarande är så hos Microsoft (och Apple) så att de inte kör "gratis" men att man sedan samlar in massvis med data om dig.

Vi lever i en global marknad, enligt dig är det då ohederligt att handla saker från amazon, ebay, geekbuying, aliexpress osv, ja från alla platser och siter som håller lägre priser än de som är aktuella här i Sverige.

För mig personligen så tyckte jag att jag redan har betalat tillräckligt, köpt 2 licenser här i Sverige (+1 oem som följde med frugans dator), då MS inte tillhandahåller några som helst bulk eller familjelicenser här i Sverige så tog jag en chansning med min 3e och köpte från Kinguin. Har ändå lagt ut uppåt 4kkr på dessa licenser.

Tycker också du tänker lite snävt, tror inte det är direkt många som köper datorer för 15kkr/dator till varje medlem i familjen. Mina barns är nog värda runt 2-3kkr + licens, och byggda av gamla delar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Vi lever i en global marknad, enligt dig är det då ohederligt att handla saker från amazon, ebay, geekbuying, aliexpress osv, ja från alla platser och siter som håller lägre priser än de som är aktuella här i Sverige.

För mig personligen så tyckte jag att jag redan har betalat tillräckligt, köpt 2 licenser här i Sverige (+1 oem som följde med frugans dator), då MS inte tillhandahåller några som helst bulk eller familjelicenser här i Sverige så tog jag en chansning med min 3e och köpte från Kinguin. Har ändå lagt ut uppåt 4kkr på dessa licenser.

Tycker också du tänker lite snävt, tror inte det är direkt många som köper datorer för 15kkr/dator till varje medlem i familjen. Mina barns är nog värda runt 2-3kkr + licens, och byggda av gamla delar.

Fast det handlar inte om några licenser menade för andra marknader (länder), då hade priserna varit högre och kartonger hade funnits. Det finns inte eftersom det är nycklar tömda från Dreamspark, MSDN och liknande eller volymlicenser (MAK), inget av dessa är från början licenser som får köras på hemmabyggda datorer utan licens i grunden och inget av dessa är några vanliga licenser, inget av detta får säljas vidare. Även om de så säljer OEM så säljer de såklart inte lagliga systembuilderpaket för 100 kr utan har kommit över nycklarna på annat sett, och kommer inte berätta hur för dig, säljarna närmast dig vet förmodligen inte ens. Du förvärvar helt enkelt inte rätt att använda mjukvaran när sånt som äkthetsbevis och media saknas. FPP/Retail måste säljas med kartong/förpackning/keycard och media för att vara giltig, eller köpas elektroniskt med leverans direkt från Microsoft.

Det finns inga gratis studentlicenser att tillgå även om du är student då Dreamspark bara gäller på datorer som har en underliggande licens i grunden, köper du en dator med W10 Home får du t.ex. köra W10 Education från Dreamspark om du är högskolestudent eller liknande. Insiderprogrammet kräver i grunden en licensierad dator också. Inte ens OEM får installeras på hemmabyggen av en själv. Retail får och kan flyttas vidare däremot.

Det går givetvis att hitta äkta varor på marknadsplatser, men vet man att de är falska eller olovliga så bidrar man till en svart marknad och är fullt medveten om vad man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Ett mer rimligt exempel är att du trots bra ekomonisk situation går och äter på soppkök och bor på härbärge då du anser att detta är billigare och mer prisvärt. Varför skall du betala när billigare alternativ finns. Strunt samma att dessa är subventionerade eller stödverksamhet för att ge de som ej har råd att betala fullpris en bättre situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Ett mer rimligt exempel är att du trots bra ekomonisk situation går och äter på soppkök och bor på härbärge då du anser att detta är billigare och mer prisvärt. Varför skall du betala när billigare alternativ finns. Strunt samma att dessa är subventionerade eller stödverksamhet för att ge de som ej har råd att betala fullpris en bättre situation.

Rätt knasigt exempel då det inte är samma produkt du får. Antar ingen här använder prisjakt heller för att hitta butiker med låga priser. Lika bra att köpa av den dyraste butiken, de har säkert högre kostnader för att driva runt butiken, så det vore ju rätt ohederligt att köpa av de som säljer varan billigt.

Skrivet av Petterk:

Fast det handlar inte om några licenser menade för andra marknader (länder), då hade priserna varit högre och kartonger hade funnits. Det finns inte eftersom det är nycklar tömda från Dreamspark, MSDN och liknande eller volymlicenser (MAK), inget av dessa är från början licenser som får köras på hemmabyggda datorer utan licens i grunden och inget av dessa är några vanliga licenser, inget av detta får säljas vidare. Även om de så säljer OEM så säljer de såklart inte lagliga systembuilderpaket för 100 kr utan har kommit över nycklarna på annat sett, och kommer inte berätta hur för dig, säljarna närmast dig vet förmodligen inte ens. Du förvärvar helt enkelt inte rätt att använda mjukvaran när sånt som äkthetsbevis och media saknas. FPP/Retail måste säljas med kartong/förpackning/keycard och media för att vara giltig, eller köpas elektroniskt med leverans direkt från Microsoft.

Det finns inga gratis studentlicenser att tillgå även om du är student då Dreamspark bara gäller på datorer som har en underliggande licens i grunden, köper du en dator med W10 Home får du t.ex. köra W10 Education från Dreamspark om du är högskolestudent eller liknande. Insiderprogrammet kräver i grunden en licensierad dator också. Inte ens OEM får installeras på hemmabyggen av en själv. Retail får och kan flyttas vidare däremot.

Det går givetvis att hitta äkta varor på marknadsplatser, men vet man att de är falska eller olovliga så bidrar man till en svart marknad och är fullt medveten om vad man gör.

Intressant att MS då själva inte har koll på vilka nycklar de ger ut via dreamspark, msdn, mak... Den jag köpte var en engelsk retail 8.1pro enligt MS själva. Dvs ingen skillnad mot de nycklar jag köpt här i butik här i Sverige för rätt mycket mer.

Visa signatur