Folk som säljer Windows 10-nycklar - trovärdiga?

Permalänk

Köpte en Retail w8.1 Pro för någon månad sedan från ett utav subredditerna som säljer Windows keys. Tror jag betalade ca 130kr. Gick på några minuter

Visa signatur

I'm a dude playing a dude disguised as another dude

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Av vad jag har läst så kommer dessa nycklar från fattigare länder där Microsoft väljer att sälja licenser till underpris som en slags välgörenhet. Att då utnyttja detta för att spara 1000 kr på ett datorbygge som jag gissar redan kostat minst tiofaldigt det priset tycker jag är ohederligt, oavsett om det är lagligt eller ej.

Välgörenhet? Knappast,det är snarare prisdumpning för att kunna behålla sin monopol-situation på PC-operativsystem i de länder där ingen har råd att lägga 1200 kr på ett operativsystem. Det är Microsoft som är de ohederliga när vi andra får betala fullpris.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker det är värre att köpa piratnycklar än att pirata själv, de kommersiella piraterna är de värsta piraterna och de bör inte gynnas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Välgörenhet? Knappast,det är snarare prisdumpning för att kunna behålla sin monopol-situation på PC-operativsystem i de länder där ingen har råd att lägga 1200 kr på ett operativsystem. Det är Microsoft som är de ohederliga när vi andra får betala fullpris.

Det här är så våldsamt egoistiskt och tunnelseende sätt att se saken på. Är du förbannad över att vissa mediciner är billigare i utvecklingsländer också? Att vi blir "skinnade"?

1200:- är inte en stor kostnad för något så pass viktigt som ett operativsystem, känner du att det är det så kan du alltid välja att köra Linux eller andra gratis varianter.

Men om ni hellre stödjer kriminella och pushar upp priserna för oss som faktiskt är villiga att betala priset för en produkt vi vill använda, ja då är ni våldsamt egoistiska.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det här är så våldsamt egoistiskt och tunnelseende sätt att se saken på. Är du förbannad över att vissa mediciner är billigare i utvecklingsländer också? Att vi blir "skinnade"?

1200:- är inte en stor kostnad för något så pass viktigt som ett operativsystem, känner du att det är det så kan du alltid välja att köra Linux eller andra gratis varianter.

Men om ni hellre stödjer kriminella och pushar upp priserna för oss som faktiskt är villiga att betala priset för en produkt vi vill använda, ja då är ni våldsamt egoistiska.

Det är inte kriminellt att bryta mot EULA, tvärt om borde det vara kriminellt att försöka tvinga på kunderna olagliga villkor.

Sen låter det som helt vanlig frihandel enligt mig. Och det är löjligt att jämföra att bli utan mediciner och att bli utan en Windows-licens, det är ju Microsoft som tjänar på att alla i ett fattigt land kör Windows snarare än något alternativ.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det är inte kriminellt att bryta mot EULA, tvärt om borde det vara kriminellt att försöka tvinga på kunderna olagliga villkor.

Sen låter det som helt vanlig frihandel enligt mig. Och det är löjligt att jämföra att bli utan mediciner och att bli utan en Windows-licens, det är ju Microsoft som tjänar på att alla i ett fattigt land kör Windows snarare än något alternativ.

Det är löjligt att kalla det frihandel eftersom det inte har något gemensamt med vanlig frihandel.

Sa jag något om att det var kriminellt? Jag sa att du stödjer kriminella, stor skillnad.

Återigen, gillar du inte priset, välj ett annat OS. Vill du ha windows, köp det då. 1200:- är fan inte mycket pengar sett till hur stor användning man har för varje krona. Jämför det med all annan mjukvara du köper och se om du kan hitta någon som ger mer valuta för pengarna du lägger in.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det är löjligt att kalla det frihandel eftersom det inte har något gemensamt med vanlig frihandel.

Sa jag något om att det var kriminellt? Jag sa att du stödjer kriminella, stor skillnad.

Återigen, gillar du inte priset, välj ett annat OS. Vill du ha windows, köp det då. 1200:- är fan inte mycket pengar sett till hur stor användning man har för varje krona. Jämför det med all annan mjukvara du köper och se om du kan hitta någon som ger mer valuta för pengarna du lägger in.

Nä, det är ju bara ett par pizzor, en hög med hamburgare, några öl och en cola! Eller hur var det nu ?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att om de skall ha en billigare version av windows så bör microsoft göra en 'lite' version där flera features är borttagna. Detta ger dem möjlighet att använda officiell programvara dock ger det oss som betalar premium något extra. Hur var det nu, inga landsgränser existerar på internet, eller vad det nu var.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker det är värre att köpa piratnycklar än att pirata själv, de kommersiella piraterna är de värsta piraterna och de bör inte gynnas.

Så nycklarna som säljs på typ G2play är piratnycklar? Trodde de var äkta nycklar från fattigare länder?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

Jag själv köpte min W7 licens hos webhallen i gbg och sen uppgraderade jag den gratis hos MS.
Men jag har svårt att se vem som skulle vara kriminell om man köper en billig kopia?
MS har sålt en kopia av sitt OS och fått sina pengar. Är det olagligt i Azerbaijan att sälja en windows licens som nån där har köpt?

Gillar jag inte Inets priser så kollar jag på prisjakt för att hitta det billigaste och ibland innebär det att jag köper från nått annat land, är det inte så en öppen marknad funkar?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

10 % eller mer av priset när man bygger ihop en lite enklare dator. Så jo, visst är det en stor kostnad... relativt sett.

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade tidigare version. Men köpte också ett 8.1 pro för 500 med studentrabatt från deras hemsida som jag uppgraderade också, så kan säga att jag köpte windows 10 pro för 500kr

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem

Bara så ni vet kan man fortfarande göra en ren installation med Media creation tool och hoppa över steget med att skriva in en nyckel. Men väl inne i Windows kommer ni kunna se att den är aktiverad och klar, inget dom skyltar med eftersom dom vill ha pengar givetvis.

Visa signatur

-AMD Ryzen 9 5950X - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - Kingston Nvme 1Tb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630 - LG Ultragear 27gp850p

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Jag själv köpte min W7 licens hos webhallen i gbg och sen uppgraderade jag den gratis hos MS.
Men jag har svårt att se vem som skulle vara kriminell om man köper en billig kopia?
MS har sålt en kopia av sitt OS och fått sina pengar. Är det olagligt i Azerbaijan att sälja en windows licens som nån där har köpt?

Gillar jag inte Inets priser så kollar jag på prisjakt för att hitta det billigaste och ibland innebär det att jag köper från nått annat land, är det inte så en öppen marknad funkar?

Du har ingen aning om ursprunget till nyckeln från Kinguin etc. Det har ju bevisats tidigare att det säljs stulna nycklar och nycklar som köpts med stulna kreditkort etc. Det här är största skälet till att jag inte köper därifrån, på samma sätt som jag inte köper smuggelsprit för att inte stödja t.ex ett MC-gäng.

Skrivet av Kaine_Uro:

10 % eller mer av priset när man bygger ihop en lite enklare dator. Så jo, visst är det en stor kostnad... relativt sett.

Says who? 10% är ju relativt lågt om resten kostar 90%. Du MÅSTE inte ha Windows, om du anser att det är för mycket att lägga på "en enklare dator" så välj något annat?

Det verkar som att ni resonerar som om det är någon form av mänsklig rättighet att ha Windows? Det är väl återigen en effekt av de bortskämda generationerna. Stora krav, lite ansvarstagande.

Visa signatur

Permalänk
Skribent
Skrivet av MakeCoke:

Av vad jag har läst så kommer dessa nycklar från fattigare länder där Microsoft väljer att sälja licenser till underpris som en slags välgörenhet. Att då utnyttja detta för att spara 1000 kr på ett datorbygge som jag gissar redan kostat minst tiofaldigt det priset tycker jag är ohederligt, oavsett om det är lagligt eller ej.

Om du vill ha ett gratis operativsystem kan du antingen köra Linux, använda Microsofts insider-program eller få en gratis studentlicens.

Om du tänker efter på hur mycket jobb det är med att göra ett operativsystem, och sen dessutom hålla på och släppa säkerhetsuppdateringar, så tycker jag att det är ganska billigt. Jag är också tacksam till att det fortfarande är så hos Microsoft (och Apple) så att de inte kör "gratis" men att man sedan samlar in massvis med data om dig.

Tror du verkligen det spelar någon roll för MS om du betalar 200kr istället för 1300kr? Om något har vi ockerpriser i Sverige för Windows licenser. Bara kolla på Linux, där kommer allt helt och hållet gratis och man betalar för support om man behöver det, som det ska vara.

Sedan samlar ju både Apple och MS in en massa info om dig och säljer vidare i sina stores till 3.e parter, bland det första du godkänner i deras EULA/TOS.

Nej, släpp Windows 10 gratis till alla istället. Gynnar nog MS mer i längden då alla smärtfritt kan köra samma OS, både på laptop, stationär, telefon som surfplatta. Pengarna kommer de iaf få in via deras StoreFront, servermiljö och reklamen de redan idag säljer sina användare och andra klienter.

Visa signatur

< R5 7600X | 32 GB 6000 MT/s | RX 9070 XT >

< Redmi Note 14 Pro | Redmi Pad SE 11" >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

Says who? 10% är ju relativt lågt om resten kostar 90%. Du MÅSTE inte ha Windows, om du anser att det är för mycket att lägga på "en enklare dator" så välj något annat?

Det verkar som att ni resonerar som om det är någon form av mänsklig rättighet att ha Windows? Det är väl återigen en effekt av de bortskämda generationerna. Stora krav, lite ansvarstagande.

För många så är Windows ett måste då det inte finns en ersättning för alla program i Linux t.ex.

Men nu finns ju som sagt MSDN-licenser och andra billiga licenser helt lagligt. Så man behöver inte betala så mycket eller köra piratversion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vadå piratnycklar? Det är äkta nycklar som ursprungligen kommer från Microsoft.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

För många så är Windows ett måste då det inte finns en ersättning för alla program i Linux t.ex.

Det är ju därför de ger bort licenser i fattiga länder, för att hålla monopolet levande...

Skrivet av Yorg:

Vad är skillnaden på om jag börjar importera IKEA-soffor från Polen om de är billigare där och säljer i Sverige? Det kanske också ska vara olagligt enligt dig? Företagen kanske ska bestämma vad du får göra hemma i sängkammaren också?

Det finns en ideologi som grundades i Italien efter första världskriget, det låter som den är något för dig...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Köpte en W10 nyckel åt svärmor 70+ för 170 kr på Kinguin.
Hon satt med Windows Visa innan och är väldigt nöjd. Edge är en enkel och snabb webbläsare med stora ikoner och så har hon grottat ner sig i "Dagens Utmaing"

Då får man hålla tummarna att aktiveringen håller. Tycker att skit-Vista absolut borde varit gratis att uppdatera som W7 och W8 men så är ju inte fallet.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Zlatan har massor av pengar, ska han slänga dem i soptunnan för att han inte använder dem?
Förresten så var TS ute efter något sätt att få det billigare. Alla vill väll ha det så billigt som möjligt? Eller går du in i en butik och köper godis för 60 spänn och säger, "du kan få 100 fast det kostar 60"?
Man kan ju slösa det här "1200kronorna" på tex ett bättre grafikkort, tillbehör eller ett snyggare chassi.

Skrivet av iller:

Du går och köper datordelar för flera tusen kronor.

Vad gör då 1200kr för Windows?

Permalänk

Handlat på Kunguin säkert 20ggr fått alla nycklar, en av nycklarna var W 8.1. Ända nackdelen är ju att man inte får med någon skiva med

Visa signatur

[B] http://steamcommunity.com/profiles/76561197993451303
[I7 7700k, PALIT GTX 1070,NOCTUA 15,16gB DDR4]
PSN PS4: swe_david_90
ORIGIN : Squeezz90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syntheslizer:

@Petterk: Intressant! Fortfarande nyfiken på hur den känner igen just min dator. En 4690K med ett Z97-mobo är ju knappast unikt. Som jag nämnde i förra inlägget så skulle ju hårdvaruinformationen i kombination med IP-adressen kunna användas för att identifiera mig, men har jag dynamiskt IP funkar det ju inte. Nyckeln i UEFI är ingen dum idé. Fick operativet från MS egen hemsida. Kan nog vara så att jag valde fel version.

Vet inte exakt hur eller vilka koder de har valt att använda, men... varje hårdvara har ett unikt ID. Både Serienummer och tillverknings info finns att läsa av, från allt typ HDD till moderkort och grafikkort till CPU.

Det som behövs göras är att läsa in alla, eller iaf några av dessa, skicka de tillsammans med din tidigare Windows nyckel till Microsoft, så är nu din "hårdvara" registrerad. Nästa gång du installerar Windows 10, tar den samma hårdvaru ID koder och kollar om där finns en registrerad nyckel... om det gör det, så blir du aktiverad. Du behöver verken mac- eller IP-adress om inte för insamlings skull.

Dock så är väl det största problemet att om de nu läser av allt, och säg din CPU eller HDD går sönder, då kan du inte aktivera längre (i teorin iaf). Så frågan är hur låst det är, och det verkar blandade info om det, där vissa säger att aktiveringen misslyckas efter tex grafikkortsbyte, medan andra har bytt både ena och andra. Kan mycket väl vara så att det är 2 olika aktiveringar, där tex OEM är hel låsta, medan Retail är mer öppna (och bara låsta till tex moderkort endast för ID och inget mer).

Permalänk

@Paddanx:
De är väl kopplat till moderkortet OEM

Visa signatur

[B] http://steamcommunity.com/profiles/76561197993451303
[I7 7700k, PALIT GTX 1070,NOCTUA 15,16gB DDR4]
PSN PS4: swe_david_90
ORIGIN : Squeezz90

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe_david_90:

@Paddanx:
De är väl kopplat till moderkortet OEM

Det är vad jag antog också, men när folk fått inaktiverat sin licens pga HDD/GPU eller CPU byte så undrar jag. Är som sagt mycket motsägande uppgifter för ibland går det att byta, ibland inte och än har jag inte hittat "varför".

Det mer intressanta blir väl efter 29 juli i år, då hela "gratis" konceptet upphör. De som har nytt OS då lär kunna fortsätta med det, men frågan är vad som sker om din HDD rasar 1 aug, kommer man kunna återinstallera...? (ingen som vet säkert än)

Permalänk
Medlem

Köpte Windows 8.0 Pro under kampanjen för 285 kr sen uppgraderade sen till Windows 10 Pro

helt ok affär

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz