Anmäl dig till Roborock Challenge!

Optisk läsare syns inte i Windows

Permalänk

Optisk läsare syns inte i Windows

Tjena, har ett ganska jobbigt problem, det är så att min optiska läsare inte syns i Windows, inte heller i enhetshanteraren, endast mina två hårdiskar. Dock vill jag tillägga att jag kan hitta den i BIOS osv men som sagt inte i windows:S

Permalänk
Medlem

Vilken läsare är det?

Kolla här:

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Se till att den är ansluten till en port i ideläge, optiska enheter är dåliga på att prata ahci.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Slugstawishman:

Tjena, har ett ganska jobbigt problem, det är så att min optiska läsare inte syns i Windows, inte heller i enhetshanteraren, endast mina två hårdiskar. Dock vill jag tillägga att jag kan hitta den i BIOS osv men som sagt inte i windows:S

Vad har du den inställd som? Kör själv en sådan inkopplad till en E-SATA:port och den funkar enbart med AHCI (W10). Men som sagt kolla vilket du har i ditt bios.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Se till att den är ansluten till en port i ideläge, optiska enheter är dåliga på att prata ahci.

Via SATA antar jag du menar. Kan man dela upp dessa mao?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5700X3D Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Sapphire 7800XT
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk

Det slutade med att jag installerade om windows, sen funkade det! Hade testat byta kabel och sätta i i annan sataport, kört i AHCI-mode och ändrat boot sequens etc. Gjorde allt möjligt, uppdaterade drivrutiner etc., inget funkade men till slut orkade jag inte mer och som sagt installerade jag om windows! Nu funkar det prima men tack för hjälpen !!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pusher:

Via SATA antar jag du menar. Kan man dela upp dessa mao?

Ja det brukar gå att ställa om 1-2 portar oberoende av de andra för att man ska få maximal kompatibilitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.