Permalänk
Medlem

Att uppgradera eller inte uppgradera?

Hej!
Har idag en stationär dator med Asus Z97-K och Intel Core i5-4460, 3,2GHz, 6MB Cahche, LGA 150, samt 16 GB Corsair Vengeance LP – 1600 MHz och en Samsung 840 Pro. GPU: Asus - Radeon R7 240. Ingen överklockning.

På datorn körs 90% MS Office inkl. halvtunga Excel-ark, därutöver enstaka filmer/Youtube. Oftast är flera webläsarfönster och diverse officeprogram öppna och körs samtidigt. Ytterst sällan något spel.

Ibland tycker jag att det går lite "segt", men det kanske enbart är grafikkortet?

Frågan är nu: OM jag skulle uppgradera till en snabbare processor, ev. mer internminne, etc. Skulle jag då märka någon skillnad alls?

OM jag skulle det, vilket moderkort, och vilken processor skulle jag i så fall då välja, om det, förutom snabbhet, den absolut viktigaste parametrarna skulle vara stabilitet, pålitlighet och bekymmersfrihet?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

När är det som det går segt?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolters:

Hej!
Har idag en stationär dator med Asus Z97-K och Intel Core i5-4460, 3,2GHz, 6MB Cahche, LGA 150, samt 16 GB Corsair Vengeance LP – 1600 MHz och en Samsung 840 Pro. GPU: Asus - Radeon R7 240. Ingen överklockning.

På datorn körs 90% MS Office inkl. halvtunga Excel-ark, därutöver enstaka filmer/Youtube. Oftast är flera webläsarfönster och diverse officeprogram öppna och körs samtidigt. Ytterst sällan något spel.

Ibland tycker jag att det går lite "segt", men det kanske enbart är grafikkortet?

Frågan är nu: OM jag skulle uppgradera till en snabbare processor, ev. mer internminne, etc. Skulle jag då märka någon skillnad alls?

OM jag skulle det, vilket moderkort, och vilken processor skulle jag i så fall då välja, om det, förutom snabbhet, den absolut viktigaste parametrarna skulle vara stabilitet, pålitlighet och bekymmersfrihet?

Tack på förhand!

Ett nytt grafikkort skulle inte skada, tycker dock att din CPU borde hänga med rätt bra.
Hur stor budget har du?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolters:

Hej!

Tack på förhand!

Om du tycker att det går "segt" när du jobbar med excel så har du andra, mjukvarurelaterade problem. Har svårt att tro att ens excel 2013 med tillhörande animationer får ett 240 att gå på knäna.

Det är absolut inte din dator, rent hårdvarumässigt, som är seg.

Visa signatur

9800x3d pbo +200mhz/co -18 | 6000c30 (buildzoid subtimings) | xfx 319 qick 7800xt 2640mhz@1055mv/2150mhz vram

Permalänk
Medlem

Tack alla för klargörande svar! Det är nog helt rätt att det är grafikkortet som är boven, då jag kör med två skärmar. Jag får försöka fundera ut ett lite mer kraftfullt grafikkort som också är så tyst som möjligt!

Permalänk
Medlem

Om du intr spelar några spel så kan du alltid koppla skärmarna direkt till moderkortet (och därmed använda Intels egna grafik) för att se om det löser ditt problem ? Om det gör det så är grafikkortet boven och om du inte spelar alls då kan du alltid sälja det för en billig peng!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Det borde inte vara några som helst problem att driva två skärmar med ett R7 240, till och med Intels integrerade grafik klarar det galant. Gå in i ATIs kontrollpanel och kolla belastning på grafikkortet, den bör ligga ganska lågt (så länge den inte ligger på 100% är det inte grafikkortet som är boven). Kolla även belastningen på processorn (kan göras i aktivitetshanteraren).

Din dator bör vara mer än nog för att hålla på med excel och titta på youtube.

Permalänk
Medlem

Tack, SimpLar, skall kolla upp detta först!

Permalänk
Medlem

Har du kollat temps?