Uppgradering av Lenovo Thinkcentre Edge 71 Pentium G630

Permalänk

Uppgradering av Lenovo Thinkcentre Edge 71 Pentium G630

2012 köpte jag ovanstående åt min fru för word/webbmail/surf.
Hon har en längre tid klagat över att det är så segt att komma ut på Internet med den, i synnerhet banken och webbmailen har orsakat frustration.

Det är väl egentligen dags för en ominstallation men tänkte att det är lika bra att uppgradera den samtidigt. Detta till lägsta möjliga kostnad.

Har kollat upp en del Amd CPU:er bl.a FX 6300 och A6/A8 men prestandaökningen verkar inte vara så stor i alla fall vad gäller A6/A8?
Om jag ska använda AMD så är det inköp av cpu, moderkort & minnen som gäller + troligen PSU. Då landar det på 2500-3000:- och frågan är ju om det är värt det?

Jag tror att det största problemet med nuvarande konfiguration är minnet, sitter bara 2 GB i den. Kanske det räcker att köpa till mer minne och göra en nyinstallation av operativet för att skrämma liv i liket? Problemet är väl att dokumentationen är så bristfällig till dessa Lenovo-maskiner, eget moderkort tror jag dom har också bara för att jävlas.

Tankar & funderingar på detta?

Mvh Magnus

Visa signatur

Abit IC7-G l Prescott 2.4 l 512MB
Sabertooth 990FX/FX-6100/16GB
B550M Aorus Pro-P/5600X/32GB

Permalänk
Avstängd

@stonecliff: Uppgradera RAM till 8GB, i andra hand uppgradera du hela datorn. http://www.inet.se/kundvagn/visa/8941531/2015-12-25

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Hej @stonecliff:
Skulle säga att 4GB ram minne skulle räcka plus att du satsar på SSD hårddisk som skulle göra under när det gäller laddningstider. Plocka bort all bloatware genom att installera ren win http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.634108/windows-10-dvd-usb

Visa signatur

Mobo Asus Z97-A, Intel Core i5 4690K, Crucial BallistixSport 8gb, Samsung 850 PRO,EVGA GeForce GTX960 4GB SC Gaming, PSU Fractal Design 750W Integra M, Fractal Design Define R5 Blackout Edition, Noctua NH-C14S CPU Cooler

Permalänk
Medlem
Skrivet av stonecliff:

2012 köpte jag ovanstående åt min fru för word/webbmail/surf.
Hon har en längre tid klagat över att det är så segt att komma ut på Internet med den, i synnerhet banken och webbmailen har orsakat frustration.

Det är väl egentligen dags för en ominstallation men tänkte att det är lika bra att uppgradera den samtidigt. Detta till lägsta möjliga kostnad.

Har kollat upp en del Amd CPU:er bl.a FX 6300 och A6/A8 men prestandaökningen verkar inte vara så stor i alla fall vad gäller A6/A8?
Om jag ska använda AMD så är det inköp av cpu, moderkort & minnen som gäller + troligen PSU. Då landar det på 2500-3000:- och frågan är ju om det är värt det?

Jag tror att det största problemet med nuvarande konfiguration är minnet, sitter bara 2 GB i den. Kanske det räcker att köpa till mer minne och göra en nyinstallation av operativet för att skrämma liv i liket? Problemet är väl att dokumentationen är så bristfällig till dessa Lenovo-maskiner, eget moderkort tror jag dom har också bara för att jävlas.

Tankar & funderingar på detta?

Mvh Magnus

Det är ändå en Sandy Pentium på 2,7 GHz i den, helt okej singeltrådsprestanda. Jag tror nog att det är minnet som begränsar, 2GB är väldigt lite.
2x4GB minne (kanske t.o.m. 4GB räcker, men 8GB kostar endast ca 200 kr mera och kan vara bra att ha) + en SSD borde göra susen.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

SSD och mer RAM gör UNDERVERK i äldre datorer.

Uppgraderat ett tiotal gamla HP laptops (6910p osv) med en SSD och mer RAM. Total kostnad typ 700kr. Ägarna blir förvånade över hur snabb och responsiv datorn blir, de har varit beredda på att kasta och köpa ny.

Så skit i processor för tillfället. Sätt i mer minne (maxa vad moderkortet klarar av) samt en SSD och installera Windows på den.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk

Tack för era råd!
Har beställt 2x4GB och har turligt nog en SSD liggandes på hyllan.
Blir nog bra det här.

Mvh Magnus

Visa signatur

Abit IC7-G l Prescott 2.4 l 512MB
Sabertooth 990FX/FX-6100/16GB
B550M Aorus Pro-P/5600X/32GB