::: Radeon R9 290/290X owners club :::

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

http://gpuz.techpowerup.com/15/12/27/pu7.png
Mitt VRAM klockar tydligen väldigt bra. Detta körde krash fritt igenom MSI Kombustor Memory Burner (3072MB) under en kortare period. Inte så långt ifrån HBM nu i hastighet (512GB/s gentemot 453.1GB/s) Pressade inte GPU klockningen särskilt mycket här då målet var att testa VRAM. Tragiskt nog så krashar det nästan direkt när man kör 1771MHz under stress test.

Vad har ni fått upp erat VRAM i för frekvens? Visserligen så var det lite stutters för mig ibland i denna frekvensen, men är fortfarande otroligt imponerad utav Hawaii kretsen. Kör med referens kylare (295x2) samt +50% power limit, rör inte spänningen manuellt.

Du verkar ha fått ett riktigt bra kort. Otroligt vad alla 290(x) kort kan klocka olika. Min 290 klarade 1780mhz på minnet genom firestrike, http://www.3dmark.com/fs/5883857. Min 290 hade också bfr minnen, som verkar inte så vanliga på 290 kort, tror dem fanns mest på 295x2 om jag kommer ihåg rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fyzzz61:

Du verkar ha fått ett riktigt bra kort. Otroligt vad alla 290(x) kort kan klocka olika. Min 290 klarade 1780mhz på minnet genom firestrike, http://www.3dmark.com/fs/5883857. Min 290 hade också bfr minnen, som verkar inte så vanliga på 290 kort, tror dem fanns mest på 295x2 om jag kommer ihåg rätt.

Vilket guldägg du hade där Ökade du spänningen manuellt något för att få dem galna frekvenserna eller var det bara power limit? Vad hade du för kylning? Både core och VRAM frekvenserna ser ju otroligt bra ut. Vid närmare titt så ser jag att din vendor är PC Partner Limited, är det handplockat eller? Har inte hört talas om dem innan.

EDIT: PC Partner Limited består tydligen utav ZOTAC, Inno3D och Manli, det visste jag inte. Har aldrig haft ett kort utav någon av dem.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Vilket guldägg du hade där Ökade du spänningen manuellt något för att få dem galna frekvenserna eller var det bara power limit? Vad hade du för kylning? Både core och VRAM frekvenserna ser ju otroligt bra ut. Vid närmare titt så ser jag att din vendor är PC Partner Limited, är det handplockat eller? Har inte hört talas om dem innan.

EDIT: Är PC Partner Limited består tydligen utav ZOTAC, Inno3D and Manli, det visste jag inte. Har aldrig haft ett kort utav någon av dem.

Ja den var en av dem bättre, skulle har använt den än idag om jag inte fått en bra deal på en 980 ti. Ja jag ökade spänningen, Den gjorde 1120/1400 på orginal spänning, fast senare körde jag den på 1120/1625 utan spännings ökning tack vare bios modifiering. Var troligen idle voltage som inte räckte till i dem höga frekvenserna. Mitt kort var från xfx men biosen jag använde var en sapphire bios, den hade annorlunda timings som tillät mig klocka minnet till 1780. Kortet var under vattenkylning. Jag började sen bios modifiera kortet mer och mer och den svarade bra på modifieringarna. En av dem sista firestrike rundorna jag gjorde: http://www.3dmark.com/fs/6641212. Minnet var klockad till 1660, men timings jag använde var samma som 1126-1250 mhz använde. Timings är indelade i 'straps' och dem är mellan:
- 150-400MHz
- 401-800MHz
- 801-900MHz
- 901-1000MHz
- 1001-1125MHz
- 1126-1250MHz
- 1251-1375MHz
- 1376-1500MHz
- 1501-1625MHz
- 1626-1750MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

http://gpuz.techpowerup.com/15/12/27/pu7.png
Mitt VRAM klockar tydligen väldigt bra. Detta körde krash fritt igenom MSI Kombustor Memory Burner (3072MB) under en kortare period. Inte så långt ifrån HBM nu i hastighet (512GB/s gentemot 453.1GB/s) Pressade inte GPU klockningen särskilt mycket här då målet var att testa VRAM. Tragiskt nog så krashar det nästan direkt när man kör 1771MHz under stress test.

Vad har ni fått upp erat VRAM i för frekvens? Visserligen så var det lite stutters för mig ibland i denna frekvensen, men är fortfarande otroligt imponerad utav Hawaii kretsen. Kör med referens kylare (295x2) samt +50% power limit, rör inte spänningen manuellt.

1600MHz är det högsta mitt VRAM klarar. Då måste jag höja spänningen lite.

1050/1450 fixar det på stock spänning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av fyzzz61:

Ja den var en av dem bättre, skulle har använt den än idag om jag inte fått en bra deal på en 980 ti. Ja jag ökade spänningen, Den gjorde 1120/1400 på orginal spänning, fast senare körde jag den på 1120/1625 utan spännings ökning tack vare bios modifiering. Var troligen idle voltage som inte räckte till i dem höga frekvenserna. Mitt kort var från xfx men biosen jag använde var en sapphire bios, den hade annorlunda timings som tillät mig klocka minnet till 1780. Kortet var under vattenkylning. Jag började sen bios modifiera kortet mer och mer och den svarade bra på modifieringarna. En av dem sista firestrike rundorna jag gjorde: http://www.3dmark.com/fs/6641212. Minnet var klockad till 1660, men timings jag använde var samma som 1126-1250 mhz använde. Timings är indelade i 'straps' och dem är mellan:
- 150-400MHz
- 401-800MHz
- 801-900MHz
- 901-1000MHz
- 1001-1125MHz
- 1126-1250MHz
- 1251-1375MHz
- 1376-1500MHz
- 1501-1625MHz
- 1626-1750MHz

Så timings ger såpass mycket bättre prestanda? Man blev lite intresserad utav att experimentera med det. Har faktiskt inte hållit på med BIOS modifiering tidigare. Kanske ska satsa på att slå världsrekordet på FS Ultra för ensamt 295x2 (Medveten om att det är kanske otroligt förhoppningsfullt, men det var inte så högt.) http://www.3dmark.com/fs/5504347 Har även en bättre CPU än honom så bör vara fullt möjligt faktiskt. 3DMark känner väl inte av att man har modifierad BIOS eller? Alltså nekar en pga det.

Skrivet av chipw00t:

1600MHz är det högsta mitt VRAM klarar. Då måste jag höja spänningen lite.

1050/1450 fixar det på stock spänning.

Vad har du för minnestillverkare?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Så timings ger såpass mycket bättre prestanda? Man blev lite intresserad utav att experimentera med det. Har faktiskt inte hållit på med BIOS modifiering tidigare. Kanske ska satsa på att slå världsrekordet på FS Ultra för ensamt 295x2 (Medveten om att det är kanske otroligt förhoppningsfullt, men det var inte så högt.) http://www.3dmark.com/fs/5504347 Har även en bättre CPU än honom så bör vara fullt möjligt faktiskt. 3DMark känner väl inte av att man har modifierad BIOS eller? Alltså nekar en pga det.

Nej, fullt tillåtet att köra moddad bios. Du kan kanske få den högsta poängen i FS ultra. Timings ger en bra prestanda ökning, iallafall i benchmarks. Om man har bra minnen som klarar tighta timings och hög frekvens.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

http://gpuz.techpowerup.com/15/12/27/pu7.png
Mitt VRAM klockar tydligen väldigt bra. Detta körde krash fritt igenom MSI Kombustor Memory Burner (3072MB) under en kortare period. Inte så långt ifrån HBM nu i hastighet (512GB/s gentemot 453.1GB/s) Pressade inte GPU klockningen särskilt mycket här då målet var att testa VRAM. Tragiskt nog så krashar det nästan direkt när man kör 1771MHz under stress test.

Vad har ni fått upp erat VRAM i för frekvens? Visserligen så var det lite stutters för mig ibland i denna frekvensen, men är fortfarande otroligt imponerad utav Hawaii kretsen. Kör med referens kylare (295x2) samt +50% power limit, rör inte spänningen manuellt.

Edit: För sen post!

Tror Du tjänar mer i prestanda genom att stanna på 1750MHz. Tajtare timings på minnet då.

Kolla intervallen här;

Hawaii MC strapping
- 150-400MHz
- 401-800MHz
- 801-900MHz
- 901-1000MHz
- 1001-1125MHz
- 1126-1250MHz
- 1251-1375MHz
- 1376-1500MHz
- 1501-1625MHz
- 1626-1750MHz

Här en bra länk om Du vill mem-modda lite på egen hand: Hawaii Bios Editing

Många tar latency timings från t ex 1250MHz-strappen och lägger samma på de högre intervallen för max minnes-prestanda.

Detta med att modda bios är förvisso överkurs för mig, men det finns ju en del "gratis" prestanda att hämta för den hugade.

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem

Jag testade förut 1780 vs 1750 och jag fick mera prestanda ur 1780, fast timings slutar vid 1750. Jag fick också mitt högsta score genom at sätta 1250 timings in i varenda strap och sen klocka minnet så högt det gick med tightare timings, vilket blev runt 1660 mhz.

Permalänk
Skrivet av fyzzz61:

Jag testade förut 1780 vs 1750 och jag fick mera prestanda ur 1780, fast timings slutar vid 1750. Jag fick också mitt högsta score genom at sätta 1250 timings in i varenda strap och sen klocka minnet så högt det gick med tightare timings, vilket blev runt 1660 mhz.

Ok!

Själv tappade jag typ 200p i Firestrike när jag körde 1650 mot när jag körde 1600 med mitt 290 Tri-X. Kanske berodde på nåt annat.

Hur mkt mer fick Du ut i prestanda när Du moddat?

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slowpoke66:

Ok!

Själv tappade jag typ 200p i Firestrike när jag körde 1650 mot när jag körde 1600 med mitt 290 Tri-X. Kanske berodde på nåt annat.

Hur mkt mer fick Du ut i prestanda när Du moddat?

Lite firestrike jämförningar: Högsta klocks på stock 290 bios, 1270/1780: http://www.3dmark.com/fs/5883857. Högsta klocks på fullt moddad 290 bios, 1280/1660: http://www.3dmark.com/fs/6641212.
Jämförelse: http://www.3dmark.com/compare/fs/5883857/fs/6641212#

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk

@fyzzz61: Satan, vilka scores! Det är väl inte så j-a vanligt att få långt över 15k med ett 290? Jag är impregnerad!

Min klockar inte alls så där bra på core (typ 1150), men får nog lov att testa med ett moddat bios ändå!

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slowpoke66:

@fyzzz61: Satan, vilka scores! Det är väl inte så j-a vanligt att få långt över 15k med ett 290? Jag är impregnerad!

Min klockar inte alls så där bra på core (typ 1150), men får nog lov att testa med ett moddat bios ändå!

Nä inte så vanligt med över 15k valid score för en 290, men det blir nog fler om fler folk börjar testa bios modda deras kort. Vet en som fick över 16k, men han körde kortet riktigt kallt och klockat till 1350 mhz. Att justera timings är enkelt när man har lärt sig och är gratis prestanda. Sen finns det lite andra timing mods man kan göra, som bara testats för benchmarking och ger bra många poäng till. Jag kan säkert hjälpa till med bios modifiering om nån vill det och när jag har tid. Men informationen finns där ute om man vill göra det själv. Det är nog ganska riskfritt, jag har säkert testat hundratals biosar och konfigurationer, till och med brickat mitt kort några gånger, men det funkar bra och fint än idag.

Permalänk
Medlem

Behövde tydligen inte ens röra spänningen eller modifiera BIOS för att få högsta poäng med ett 295x2 i FS Ultra... http://www.3dmark.com/3dm/9960814? Är tydligen etta i världen nu... Det var lättare än förväntat, det roligare börjar ju däremot när man börjar pilla med annat. CPU'n kör till och med i stock... Ska pressa det ytterligare. Målet är 6000 poäng. (Fick mer graphics score än tvåan, så inte bara totala.)

(Detta är trots allt min 24/7 klock.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd

Ja, det verkar intressant @Slowpoke66

Har redan låst upp mitt 290 till ett 290X men har inte orkat ta itu med VRAM moddning. Ser ut som när man skulle fuska i gamla DOS spel, back in the day, och fick pilla med hex editorn.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk

Hur många mer fps kan en sådan bios moddning ge? Handlar det om 3 eller 10 typ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av norpan111:

Hur många mer fps kan en sådan bios moddning ge? Handlar det om 3 eller 10 typ?

Skickades från m.sweclockers.com

Under detailed i 3DMark kan du se FPS. Ser däremot ut som det varierar lite då test 1 knappt ökar medans test 2 ser rätt stor vinst.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@fyzzz61
HawaiiBiosReader vägrar starta. Har du varit med om något liknande och hur löste du det i sådana fall? Kör Win10 Pro N 64bit. Lyckades däremot tag singel 295x2 världsrekord för Extreme och Standard också utan BIOS modifiering. Mitt mål med 6k poäng i ultra står däremot kvar, men tror jag behöver BIOS modifiera för att nå det. 79 poäng kvar för det målet.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

@fyzzz61
HawaiiBiosReader vägrar starta. Har du varit med om något liknande och hur löste du det i sådana fall? Kör Win10 Pro N 64bit. Lyckades däremot tag singel 295x2 världsrekord för Extreme och Standard också utan BIOS modifiering. Mitt mål med 6k poäng i ultra står däremot kvar, men tror jag behöver BIOS modifiera för att nå det. 79 poäng kvar för det målet.

Vilket kort du har. Hawaii bios reader har alltid fungerat för mig, både på windows 8.1 och 10. Men man kan bara ändra spänningen och frekvensen där, om man vill ändra timings och sånt måste man använda hex editor. Har du testat ge ditt kort mera spänning? och se hur långt du kommer med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fyzzz61:

Vilket kort du har. Hawaii bios reader har alltid fungerat för mig, både på windows 8.1 och 10. Men man kan bara ändra spänningen och frekvensen där, om man vill ändra timings och sånt måste man använda hex editor. Har du testat ge ditt kort mera spänning? och se hur långt du kommer med det?

Sapphire 295x2 OC med senaste BIOS. Har inte rört spänningen. Trixx tillåter mig inte. Har för mig att afterburner tillät mig men låste kortet för alla program från att gå över 1690MHz på minnet. Går det möjligen att låsa upp Afterburner så att man kan köra högre frekvenser?

Får se vad jag kan göra med mina ROM filer. Har inte redigerat med hex editor tidigare.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Sapphire 295x2 OC med senaste BIOS. Har inte rört spänningen. Trixx tillåter mig inte. Har för mig att afterburner tillät mig men låste kortet för alla program från att gå över 1690MHz på minnet. Går det möjligen att låsa upp Afterburner så att man kan köra högre frekvenser?

Får se vad jag kan göra med mina ROM filer. Har inte redigerat med hex editor tidigare.

Hmm det låter ju skumt. Tror man ska kunna få högre frekvenser i msi ab, kommer inte ihåg riktigt hur, nånting med extend official overclocking limits tror jag, inte säker

Permalänk
Medlem
Skrivet av fyzzz61:

Hmm det låter ju skumt. Tror man ska kunna få högre frekvenser i msi ab, kommer inte ihåg riktigt hur, nånting med extend official overclocking limits tror jag, inte säker

MSI AB kunde låsa upp spänningen men även med extended official overclocking så var 1690MHz max där. :/

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

MSI AB kunde låsa upp spänningen men även med extended official overclocking så var 1690MHz max där. :/

Hmm. Kan du till exempel öppna gpu tweak, trixx etc och bara ändra memory clock och sen ändra resten i msi ab? Ett sätt att kunna komma runt det är ju också att ställa minnes frekvesen i hawaii bios reader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fyzzz61:

Hmm. Kan du till exempel öppna gpu tweak, trixx etc och bara ändra memory clock och sen ändra resten i msi ab?

Nej. När jag trycker Apply så ställer ju MSI AB in allt. Gick däremot med motsattsen där jag lät MSI AB ändra spänningen och sedan ändrade allt i Trixx.

Skrivet av fyzzz61:

Ett sätt att kunna komma runt det är ju också att ställa minnes frekvesen i hawaii bios reader.

Då är vi ju tillbaka till problem 1, Hawaii Bios Reader startar ju inte för mig

Tack för hjälpen där iaf, ska testa senare och se om jag kan pressa genom 6000 poäng

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Nej. När jag trycker Apply så ställer ju MSI AB in allt. Gick däremot med motsattsen där jag lät MSI AB ändra spänningen och sedan ändrade allt i Trixx.
Då är vi ju tillbaka till problem 1, Hawaii Bios Reader startar ju inte för mig

Tack för hjälpen där iaf, ska testa senare och se om jag kan pressa genom 6000 poäng

Jadu skumma problem du har. Hoppas att du når dina 6000 poäng iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fyzzz61:

Jadu skumma problem du har. Hoppas att du når dina 6000 poäng iallafall.

Startade MSI afterburner och Trixx samtidigt utav misstag. Helt plötsligt kan MSI AB gå upp till 2275MHz på minnet som max...... Jag vet inte vad jag ska säga. Det är högre än vad till och med Trixx tillät.

EDIT: MSI AB tror numera att 1750MHz på minnet är stock... Vad i satans helvete. Även 1200MHz på core är nu stock tydligen...

EDIT2: Nu är tydligen det hösta MSI AB kan gå upp i är 900MHz på kärnan... Samt 1140 på minnet. Trycker jag på reset så hoppar den till 1200/1750...

EDIT3: Har nu listat ut hur man kan lura MSI AB att köra helt andra spann. Kör bara aldrig någonsin Trixx och AB samtidigt... Det blir kaos.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Vad kör ni för settings i GTA 5 med 290X?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@norpan111

Dold text

Med allt på advanced graphics off och distance scaling grejen på rätt så låg setting.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Skrivet av chipw00t:

@norpan111

Med allt på advanced graphics off och distance scaling grejen på rätt så låg setting.

Tack. Testade samma. Ungefär vad "auto" ger förutom MSAA då. 2X eller 4X verkar helt ok att köra med men 8X blir väldigt laggigt

Jag stängde av depth of field vilket ger en klarare bild och tillsynes mindre fpsdrops vid bilkörning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Tyckte mest att det inte var någon större skillnad mellan 2X och 4X MSAA @norpan111

Ska testa stänga av DoF nästa gång jag spelar och kolla vad skillnaden blir.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek