Asus Z97 -P - Black screen - inte ens bios laddas.....

Permalänk
Medlem

Asus Z97 -P - Black screen - inte ens bios laddas.....

Plockade ut mitt nya moderkort idag.
Tog bort mitt gamla, och installerade mitt nya moderkort.

Nu vill det nya kortet inte fungera så bra.....

Utan jag hamnar hela tiden vid en svart ruta som har ett vitt minus tecken långt upp till vänster.
Enda chans jag har att komma vidare är att rensa bios med att flytta grejjan till pinne 2 o 3 istället för 1 o 2.....

Rensar jag bios, går in i bios och väljer save and reboot eller discard and reboot, så fastnar jag i denna svarta skärm direkt....

Har testat att flasha bios till den nyaste bios..... Men det hjälpte inte.....

Är kortet helt jäkla trasigt eller är detta problem vanligt?
Jag har då aldrig varit med om liknande problem förut.....
Så finns här någon som har några förslag på vad som kan vara fel?
Känns som att jag snart har provat det mesta, och börjar nu att ge upp och tror att kortet är trasigt.....

Byta batteri, kan det funka?

Permalänk
Medlem

Om du kommer in i uefi och kollar runt lite, ser allt ok ut angående vad det rapporterar?
Fläktarna fungerar (enligt uefi), temp ser ok ut, diskarna hittas osv?

Permalänk
Medlem

@kiptanoi
Testa starta med minimalt antal komponenter dvs cpu, EN minnes sticka, en hdd..inga saker kopplade till usb.

Kan det vara så att du har ett gammalt BIOS som din CPU inte har stöd för?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Om du kommer in i uefi och kollar runt lite, ser allt ok ut angående vad det rapporterar?
Fläktarna fungerar (enligt uefi), temp ser ok ut, diskarna hittas osv?

Vad jag kunde se igår, så hittades mina diskar, och fläktar snurrade där jag har kopplat in dom.
Och när jag kommer in i uefi, så kan jag klicka på min disk som har windows, och windows startas helt normalt. (Men så fort jag startar om, så hänger sig allt, och jag måste rensa bios, för att överhuvudtaget komma in i uefi igen. Detta måste göras även om jag bara ramlar in i uefi, och startar om, även om jag väljer discard Changes...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@kiptanoi
Testa starta med minimalt antal komponenter dvs cpu, EN minnes sticka, en hdd..inga saker kopplade till usb.

Kan det vara så att du har ett gammalt BIOS som din CPU inte har stöd för?

Jag plockade hem nyaste bios, och uppdaterade det igår via usb sticka. Så jag kör det nyaste som finns, och den ska ha stöd för min cpu som är en intel i7 4790k.

Min processor får stöd i Version 0310 som släpptes 2014/05/30
Det bios jag la in heter Version 2804 som släpptes 2015/11/17

Jag testade att köra med bara en hd, min primära, och en minnessticka, och inga tangentbord eller mus inkopplade samt att jag tog bort mitt grafikkort vid testet.

Det jag kom på nu i skrivande stund, är att jag hade vattenkylningen inkopplade på 2 interna usb portar på moderkortet (En till cpu, och en till gpu)

(Får göra ett ytterligare test, när jag orkar byta ut allt igen. Får leta på min stock kylare till min cpu osv och testa köra med INGET inkopplat förutom en sladd till skärmen så jag ser vad som händer )

Kan det vara så illa att just dom krockar?
Eller är det så att kortet är ett måndags exemplar?
Jag måste väl ändå kunna köra kortet med mina prylar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiptanoi:

Jag plockade hem nyaste bios, och uppdaterade det igår via usb sticka. Så jag kör det nyaste som finns, och den ska ha stöd för min cpu som är en intel i7 4790k.

Min processor får stöd i Version 0310 som släpptes 2014/05/30
Det bios jag la in heter Version 2804 som släpptes 2015/11/17

Jag testade att köra med bara en hd, min primära, och en minnessticka, och inga tangentbord eller mus inkopplade samt att jag tog bort mitt grafikkort vid testet.

Det jag kom på nu i skrivande stund, är att jag hade vattenkylningen inkopplade på 2 interna usb portar på moderkortet (En till cpu, och en till gpu)

(Får göra ett ytterligare test, när jag orkar byta ut allt igen. Får leta på min stock kylare till min cpu osv och testa köra med INGET inkopplat förutom en sladd till skärmen så jag ser vad som händer )

Kan det vara så illa att just dom krockar?
Eller är det så att kortet är ett måndags exemplar?
Jag måste väl ändå kunna köra kortet med mina prylar?

Av all beskrivning låter det som du försöker boota datorb med en gammal Windows dvs som är installerad med ett annat moderkort, ibland får man rejäla problem om man gör så, testa att installera Windows med dina nya prylar, det bör man ändå göra om man byter moderkort.

Innan du gör detta, testa om det går bra att boota med en Live Linux sticka, eller skiva, går det bra så bara att nyinstallera Windows som lösning.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag installerade precis ett likadant moderkort, och fick samma problem, ett streck i vänstra sidan av skärmen och inget mer.
Googlade runt lite och hittade att om man rycker ut nätverkskabeln så startar datorn utmärkt. Lite småjobbigt att behöva ner och kräla vid varje boot, men har inte hittat någon annan lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrufen:

Jag installerade precis ett likadant moderkort, och fick samma problem, ett streck i vänstra sidan av skärmen och inget mer.
Googlade runt lite och hittade att om man rycker ut nätverkskabeln så startar datorn utmärkt. Lite småjobbigt att behöva ner och kräla vid varje boot, men har inte hittat någon annan lösning.

Då borde ju alltså problemet vara något med nätverks kortet.

TS: testa att inaktivera det interna nätverkskortet i UEFI och se om allt funkar som det ska då. Eller kolla över dess inställningar i UEFI om det ligger något där som kan störa vid just BOOT.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem

Uppdaterade du BIOS via EZ Flash?
För de senaste uppdateringarna rekommenderar ASUS att använda USB BIOS Flashback eller BIOS Updater.

Jag uppdaterade själv BIOS på mitt Asus-mobo för några månader sedan och läste instruktioner på Asus officiella forum, Asus representanter på forumet skrev de nyare BIOS-versionerna har vissa grejer som EZ Flash inte kan uppdatera och det är därför de rekommenderar de andra verktygen

Det är rekommenderat att installera om Windows vid moderkortsbyte, men om problem uppkommer redan vid BIOS-loggan är felet inte i Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Då borde ju alltså problemet vara något med nätverks kortet.

TS: testa att inaktivera det interna nätverkskortet i UEFI och se om allt funkar som det ska då. Eller kolla över dess inställningar i UEFI om det ligger något där som kan störa vid just BOOT.

Datorn försöker nätverksboota? Stäng av det under boot options?

Permalänk
Medlem

Prova koppla bort även vattenkylningen, och se om det ev gör skillnad!

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

@kiptanoi: Om du trycker på F8 när datorn bootar upp & väljer att boota från hårddisken har du samma problematik då? Samt vad har du för enheter i boot device listan där?

Edit: OM det går dvs.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Idag så monterade jag i kortet, och endast kortet, minne, cpu, inget annat lull lull.

Startade upp datorn, hade ingen nätverkssladd i vid uppstart.
Knallade in i bios, stängde av nätverskortet.
Startade om, det funkade.
Pluggade in mina diskar, vattenkylningen, och allt annat.
Startade upp datorn, den laddade in windows direkt.
Stoppade då i min nätverkssladd, startade om...
Den startade upp utan problem...
Har sedan testat att starta om och om igen, och nu startar den normalt.
Så nu ska jag dra en ren installation med windows, och ta bort det gamla.

Vad som fått datorn att helt plötsligt fungera vette tusan.
Hur som helst så verkar moderkortet fungera.

UPPDATERING.....
Nätverkssladden måste ryckas ut vid varje boot, annars hänger sig moderkortet och jag får ett streck uppe till vänster.....
Hur tusan ska man komma förbi detta strul? (Förutom att köpa ett separat nätverkskort)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrufen:

Stämmer bra, jag får samma problem nu.
Jag får även jag rycka ut nätverkssladden vid varje boot.....

Permalänk
Medlem

... det låter som om datorn försöker nätverksboota.

BOOT -> CSM -> BOOT FROM NETWORK DEVICES -> IGNORE

Permalänk
Medlem

Bytte nätverkskabel, och då började den att fungera. Tack för tipsen som ledde mig i rätt riktning. Jag hade en skärmad kabel som gick in i ett oskärmat uttag. Bytte till en oskärmad kabel.

Lade till mer information