Batteribyte APC Smart UPS 1000

Permalänk
Medlem

Batteribyte APC Smart UPS 1000

Jag har en Smart UPS 1000 med trötta batterier. Själva bytesproceduren går till såhär så det är inget problem.

Är det någon som vet om man kan "konvertera" den till en 1500 bara genom att stoppa i batterier med större kapacitet? Eller skiljer styr och laddkretsarna så att man riskerar att förstöra något?

Jag TROR att det sitter 2st motsvarande dessa i den men är inte helt säker.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Rekordmedlem

Sätter du i batterier med högre antal amperetimmar så förlängs drifttiden men den klarar inte att lastas med fler VA.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag är inte säker, men större kapacitet brukar betyda större batterier, och de APC'er jag varit i och rotat i, har det varit ont om plats i... Så en sådan kapacitetsuppgradering får ske via externa batterier.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Sätter du i batterier med högre antal amperetimmar så förlängs drifttiden men den klarar inte att lastas med fler VA.

Bra poäng! Helt OK för mig dock eftersom jag inte är i närheten av full belastning utan det är precis drifttiden jag skulle vilja förlänga (inte för att det behövs utan för att man kan isf)

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag är inte säker, men större kapacitet brukar betyda större batterier, och de APC'er jag varit i och rotat i, har det varit ont om plats i... Så en sådan kapacitetsuppgradering får ske via externa batterier.
B!

Det finns en modell som heter "1500" som iaf SER likadan ut och det får plats högre batterier så jag tror att det ska gå. Hittade denna efter att jag startat tråden. Verkar dock som att man måste modda lite så jag kanske håller mig till originalkapaciteten och sparar ett par hundralappar och en del meck.

Kopplade ur och sedan i batterierna igen (för att försöka hitta någon annan beteckning än APC's egen) och nu tycker den att allt är frid och fröjd igen men jag tar det som en varning. Batterierna har några år på nacken och jag började faktiskt leta ersättningsbatterier för ett par veckor sedan och det var ju lägligt verkar det som.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Avstängd

Hej.

1500 modellen är fysiskt större. Har bytt batterier i alla äldre svarta utan LCD från 750 till 1500 samt vita 2200. 1500 modellen har idag 18Ah batterier.

Tänk på att om batterierna skall hålla lika länge som dom som satt där så bör dom ha exakt samma egenskaper, inklusive livslängd kontra temperatur. Det blir väldigt varmt inne i en UPS och jag minns inte om 1500:an har fläkt, men fläkten är till för elektroniken(i alla fall i den vita 2200 modellen).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Hej.

1500 modellen är fysiskt större. Har bytt batterier i alla äldre svarta utan LCD från 750 till 1500 samt vita 2200. 1500 modellen har idag 18Ah batterier.

Tänk på att om batterierna skall hålla lika länge som dom som satt där så bör dom ha exakt samma egenskaper, inklusive livslängd kontra temperatur. Det blir väldigt varmt inne i en UPS och jag minns inte om 1500:an har fläkt, men fläkten är till för elektroniken(i alla fall i den vita 2200 modellen).

Ok, tack. 1000 har också fläkt, men jag tror att den är till för elektroniken i första hand och det finns uppskattningsvis 1dm fritt utrymme ovanför batterierna men jag tror jag håller mig till några som liknar de som sitter där idag, dvs sannolikt 12V 12Ah. Tar med mig dom till batterinasaren. Dom har säkerligen bättre koll på det där än vad jag har

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Micke O:

Ok, tack. 1000 har också fläkt, men jag tror att den är till för elektroniken i första hand och det finns uppskattningsvis 1dm fritt utrymme ovanför batterierna men jag tror jag håller mig till några som liknar de som sitter där idag, dvs sannolikt 12V 12Ah. Tar med mig dom till batterinasaren. Dom har säkerligen bättre koll på det där än vad jag har

Jag har ingen fläkt i mina SUA1000I(Smart-UPS 1000VA svarta med LED panel). Tänk på att läsa databladen. Risken är att folk kollar kapacitet samt mått men glömmer livslängdskurvan kontra laddspänning samt temperatur.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jag har ingen fläkt i mina SUA1000I(Smart-UPS 1000VA svarta med LED panel). Tänk på att läsa databladen. Risken är att folk kollar kapacitet samt mått men glömmer livslängdskurvan kontra laddspänning samt temperatur.

Det låter iaf som att det är en fläkt där ibland och det finns ett fläktgaller/luftintag/utblås men jag har inte dissekerat den - ännu

Visa signatur

Permalänk
Medlem

1000VA modellen har ingen fläkt. Men 1500 modellen har.
Dock använder båda modellerna samma chassi och därför är där plats för en fläkt i 1000VA modellen.

Det du vill göra är antagligen vad den här killen har gjort:
http://www.repeater-builder.com/backup-power/su1000-xl-mod.ht...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

1000VA modellen har ingen fläkt. Men 1500 modellen har.
Dock använder båda modellerna samma chassi och därför är där plats för en fläkt i 1000VA modellen.

Det du vill göra är antagligen vad den här killen har gjort:
http://www.repeater-builder.com/backup-power/su1000-xl-mod.ht...

Yes, tack för länken. Stannar nog vid standardstorleken på batterier (12Ah), mindre meck så. Räcker med dubbelhäftande kuddar

Måste ta reda på vad det är som låter som en fläkt i den ibland

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Micke O:

Jag har en Smart UPS 1000 med trötta batterier. Själva bytesproceduren går till såhär så det är inget problem.

Är det någon som vet om man kan "konvertera" den till en 1500 bara genom att stoppa i batterier med större kapacitet? Eller skiljer styr och laddkretsarna så att man riskerar att förstöra något?

Jag TROR att det sitter 2st motsvarande dessa i den men är inte helt säker.

Skrivet av Micke O:

Yes, tack för länken. Stannar nog vid standardstorleken på batterier (12Ah), mindre meck så. Räcker med dubbelhäftande kuddar

Måste ta reda på vad det är som låter som en fläkt i den ibland

Är det denna UPS:;en ( http://www.apc.com/shop/se/sv/products/APC-Smart-UPS-1000-230... ) du har så ska det vara dessa batterier som du ska ha:

https://www.dustinhome.se/product/5010004634/replacement-batt...
alt
från:
http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=10643645

Kör alltid med originalbatterier, att byta batterier är nästan lika dyrt som att köpa en ny UPS i dessa dagar, speciellt när man kör på originalbatterier som man bör.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Kör alltid med originalbatterier, att byta batterier är nästan lika dyrt som att köpa en ny UPS i dessa dagar, speciellt när man kör på originalbatterier som man bör.

Jag förstår inte den envetna rekommendationen med "original batterier" och att man därefter påpekar att det kostar nästan lika mycket som en ny UPS gör det än mer obegripligt. Det finns, vad, 3 fabriker, alla i Kina, som tillverkar sådana här batterier. De säljs under alla möjliga varumärken.
Givetvis kan man ha olikheter i materialval, och toleranser vilket ger olika bra batterier, men även om man bara får 2-4 år på ett "noname" batteri, så kostar det mindre att byta en gång extra efter halva tiden.
Vill man rekommendera original batteri, finns det fortfarande bra anledning till det. Garantierna gäller säkerligen inte om man använder icke auktoriserade batteri-pack'ar. Och UPS'ers garantier brukar vara ganska frikostliga, och täcker även hårdvaran man kopplar mot dem.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag förstår inte den envetna rekommendationen med "original batterier" och att man därefter påpekar att det kostar nästan lika mycket som en ny UPS gör det än mer obegripligt. Det finns, vad, 3 fabriker, alla i Kina, som tillverkar sådana här batterier. De säljs under alla möjliga varumärken.
Givetvis kan man ha olikheter i materialval, och toleranser vilket ger olika bra batterier, men även om man bara får 2-4 år på ett "noname" batteri, så kostar det mindre att byta en gång extra efter halva tiden.
Vill man rekommendera original batteri, finns det fortfarande bra anledning till det. Garantierna gäller säkerligen inte om man använder icke auktoriserade batteri-pack'ar. Och UPS'ers garantier brukar vara ganska frikostliga, och täcker även hårdvaran man kopplar mot dem.
B!

Finns ingen anledning till att köpa icke originalbatterier egentligen, förutom att spara några kronor mot att istället få byta dem oftare, riskera att det inte ens fungerar vid ett strömavbrott (för att UPS:ens batterivarning inte fungerar med icke originalbattrier i vissa fall), och att icke originalbatterier oftast har betydligt sämre hållbarhet, och "prestanda"/kapacitet över tid, mot att köpa original.

Sen så kan man ju ställa att köpa originalbatterier för ca 2k mot att köpa en ny UPS för kanske 3k, skillnad på 1k vilket i vissa fall är värt det så man får en fräsch UPS med, och nya batterier "på köpet".

Kanske är man "yrkesskadad" (vi kör alltid originalbatterier till de inom företaget, finns inget undantag), men för en privatperson hemma så kanske billiga kopior/ersättningsbatterier fungerar, men de behöver ju då bytas oftare och är inte lika tåliga i längden som originalbatterier är.

Sen i detta fallet så finns det nog inte någon garanti kvar för TS i alla fall, så den frågan är ju inte relevant för tillfället för detta.

Men ja, det är skillnad på att köpa Biltema batterier eller köpa APC original batterier, även om de har amma Volt/och Ah och dimensioner mm.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Är det denna UPS:;en ( http://www.apc.com/shop/se/sv/products/APC-Smart-UPS-1000-230... ) du har så ska det vara dessa batterier som du ska ha:

https://www.dustinhome.se/product/5010004634/replacement-batt...
alt
från:
http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=10643645

Sannolikt är det den, bilden dyker inte upp men det är den svarta och jag tror den heter SUA1000 eller något sånt.

Hade den varit i produktion hade jag tveklöst stoppat i originalbatterier, men nu står den hemma och är normalt lastad till knappt 20%. Eftersom den sannolikt är mer än 6 år gammal (kanske 10 om datumet för senaste batteribyte i admingränssnittet stämmer) och originalbatterier kostar runt 2000:- medan andra batterier av såvitt jag förstår dräglig kvalitet kostar runt 1100:- så går jag nog på sistnämnda. Vore trist om något annat i den lade av när man investerat drygt 2kkr i nya

Visa signatur