Permalänk
Medlem

problem med Portar.

Jag har äntligen fixat min server dator. Men har lite problem med portarna.

Ska köra enkel ftp server allt det går som jag vill men går inte att komma ut med servern annat än Lokalt.
Jag har testat låsa upp portarna i Router ( 21 i det här fallet ). men ingen skillnad.

Valde då att koppla ur routern och köra serverdatorn direkt i vägg för att testa men det blir samma sak enligt canyouseeme.

Routern heter ASUS RT-n12d1
just nu är windows server 2008 installerat. Har prövat i win7 även Ubuntu
(1) Öppnat portar i router
(2) stängt av brandvägg i router och på datorn
(3) testat koppla datorn direkt i väggen
(4) testat med olika typer av windows.

Jag använder Fiber från Bahnof. Någon som har en ide eller lösning?

Permalänk
Medlem

vissa routrar låter dig inte ansluta externt från det interna nätet .... be någon testansluta är väl enklast, eller fixa en extern adress typ duckdns, sen anslut till den eller dra ner en ftp app till din mobil sen anslut via den.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem

@ZOiDVOiD: Ska ge det ett försök. Tack!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Larji:

Jag använder Fiber från Bahnof. Någon som har en ide eller lösning?

Har du en publik ip eller sitter du bakom deras CGN (100.64.xxx.xxx) i så fall kan du inte nå en server utifrån.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

får en vanlig 192.168.1.1 och har låst ipt i routern till datorn på .230

utåt får jag 212.116.xx.xx (x för säkerhetens skull)

Permalänk
Medlem

Säker på att du ställt in programmet korrekt? Har du det igång? Går inte kolla om porten är öppen om inget program svarar på porten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa:

Precis installerat serverdatorn nu igen. Ska ladda ner filezilla och lägga upp servern nu så får vi se

Permalänk
Medlem

Prova att ställa så att din ftp använder en annan port än 21. Kan kanske vara din isp som blockerar. Annars posta en bild på hur du portforwardar i routern?

Permalänk
Medlem

Prövat i både cerberus och filezilla men får verkligen inte igång det

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Larji:

får en vanlig 192.168.1.1 och har låst ipt i routern till datorn på .230

utåt får jag 212.116.xx.xx (x för säkerhetens skull)

Har du läst av det på routerns wanport ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: WAN IP: 100.127.62.25 får jag i routern. Men har ju prövat både med och utan routern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larji:

@mrqaffe: WAN IP: 100.127.62.25 får jag i routern. Men har ju prövat både med och utan routern

Där är problemet. Ring din isp och be om en riktig publik ip. På banhof kan man logga in och göra det själv i många fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larji:

@mrqaffe: WAN IP: 100.127.62.25 får jag i routern. Men har ju prövat både med och utan routern

det betyder att du "utåt" får ett ip som fortfarande bara är synligt inifrån din ISP:s nätverk. om du sätter upp en dyndns så kommer det fungera.

att du utifrån verkar få en 216.xx.xx.xx adress betyder bara att din ISP sen har det IP:t ut mot tjänsten du kollar mot.

Permalänk
Medlem

om du skall nå den utifrån så kan du inte sitta på egna nätet. Testa att ansluta en dator till din telefons-delade 3g eller så.

Du måste ansluta mot din yttre adress, 212...... om den är dynamisk så måste du ha en tjänst som mappar din dynamiska IP mot ett namn. Följer med gratis i visas Asus routers. Man får en adress som heter typ xyz.asuscomm.com.

För FTP är det inte säkert att port 21 räcker, beror på om du skall köra passivt eller aktivt. Port 20 behöver ofta öppnas också

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

@Tea42BBS:

Satte port 500 nu. följer en guide ska kolla i routern med lite med dnsen. Ingen som känner sig sugen på att hjälpa lite i teamviewer ? <3 betalar gärna om det är så

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Larji:

@mrqaffe: WAN IP: 100.127.62.25 får jag i routern. Men har ju prövat både med och utan routern

Du sitter bakom CGN och måste skaffa en normal publik ip om det ska gå att nå din dator från internet, Bahnhof kan ge dig en publik ip om du beställer det

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Blir till att ringa dom imorgon då.

Tack

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Larji:

@Tea42BBS:

Satte port 500 nu. följer en guide ska kolla i routern med lite med dnsen. Ingen som känner sig sugen på att hjälpa lite i teamviewer ? <3 betalar gärna om det är så

Som tidigare talare sagt, så måste du be bahnhof att ge dig en publik adress.

Edit: Var lite seg med att skriva.

Permalänk
Medlem

Tack alla för snabba svar och lösning.

Ringde bahnof och fick en publik ip adress ( 195 ) står samma på Wan i router som på myip