Hur vet jag om mitt Xp är lagligt?

Permalänk
Medlem

Hur vet jag om mitt Xp är lagligt?

Jag har hört att om man installerar WinXP sp1 och om man har ett olagligt windows så raderas hela skiten ut. Stämmer det?

Jag vet inte om jag har ett lagligt eller olagligt windows eller inte, vi köpte vår dator begagnad och han installerade det åt oss efter önskemål...

Kan man kolla det? Kan jag installera SP1 utan att vara orolig?

Permalänk
Hedersmedlem

(Säker på professional) Om du försöker installera på en olaglig nyckel så kommer skyddet vara att installationen av SP 1 avbryts efter ett tag. Inget försvinner.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

om du ej har betalat för licensen är installationen olaglig. Oavsett om den som installerade det har originalskivan eller ej.

Men som aqualize sa, är den olaglig så avbryts installationen

Visa signatur

WS (Moria) Win XP SP1: ABIT NF7-S 2.0, AMD XP 2200+@2005 (h2o), 768 MB RAM, 360GB HDD, POW GeForce 2 GTS Pro
Server (Angmar) Gentoo Linux 1.4: PIII@500, 256 MB RAM, Riva TNT 16 MB, 678GB HDD
Server (Morgul) Gentoo 2004.3 PIII@700, 384 mb RAM, 457GB HDD

Permalänk
Hedersmedlem

core, bara av att vilja veta, om man får med licensen från den man köper så är det väl lagligt? Alltså att killen han köpt datorn säger ett pris, sen så vill han ha XP också, så killen som säljer datorn lägger in det och ger han licensen (är väll typ allt man fick när han köpte XP?) så måste det vara lagligt?
Eller har Microsoft hittat på något om att licensen bara gäller för den som från början har köpt den av en "riktig" återförsäljare?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

core, bara av att vilja veta, om man får med licensen från den man köper så är det väl lagligt?

Fick du med orginal skiva och kartong med manual kan du vara ganska säker att det är okey, annars.. är det inte troligt .....

Citat:

Eller har Microsoft hittat på något om att licensen bara gäller för den som från början har köpt den av en "riktig" återförsäljare?

Faktiskt är det så, iaf var det så förr med de olika server OS:en NT4Server.. osv. hur det är med XP (??!)

*red* Fel taggar

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Permalänk
Medlem

Köper du en begagnad originaldistribution med tillhörande CD och nyckel så är detta bevis på att Microsoft fått betalt en gång vilket borde räcka för att dom skall vara nöjda.

Har du en piratkopia av okänt ursprung, gud (dvs. B. Gates) förbjude, så lär du få problem med servicepackarna. Därtill kan M$ snoka reda på betydligt mer än du tror och vad som är lagligt via update funktionen. Dock tillåter inte lagen just nu att M$ har rätt att åtala privatpersoner med piratkopior därför att M$ har gått bakom ryggen på dig och snokat utan din vetskap.

Ett bra tips, ur juridisk och moralisk synpunkt är dock att inte befatta sig med piratvaror.

Som sagt vill man komma billigt undan och få minst samma kvalitet så går det lika bra med LINUX.

Riktiga nördar och datorfreaks kör ju Linux sedan 10 år tillbaka - alla vi andra är ju bara simpla wannabies.

Skall man spela så blir det billigare med en spelkonsol till TV'n än en superduper PC.

Permalänk
Medlem

ok, tack för alla svar.

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt inte att man får sälja licensen vidare. Snackade med M$ support för några månader sedan om en studentlicens. Då ställde jag frågan hur jag gör när jag slutar studera. Kvinnan svarade att den då var värdelös och kunde i princip slängas. Sälja den vidare till en annan student verkade inte vara ok. Helt sjukt...

Permalänk
Hedersmedlem

Att man inte får sälja vidare kanske bara gäller studentlicenser (?).
Vad kostaren XP Professional studentlicens idag?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem

Har för mig att man kan välja "Is this Windows copy authentic?" i Hjälpmenyn i Utforskaren..

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Visa signatur