Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det är väl så att även i Windows 10 Home har man möjlighet att skjuta upp uppdateringar i cirka sex dagar. Sen är det kört.

Microsoft hade två val.

1. Gör det möjligt att skjuta upp uppdateringar hur länge som helst
2. Tvinga omstart efter en viss tid

Val ett leder till att ingen uppdaterar någonting någonsin och alla datorer på internet läcker som ett såll, virus och trojaner härjar fritt, det blir världskrig och jorden går under efter 2-3 månader.

Val två leder till att några envisa användare skjuter upp omstarten så länge det går tills dess att de blir tvingade och blir sen förbannade på hur Windows 10 Home är designat. Världen är säker, människorasen överlever och det blir fred på jorden.

*OBS* en smula överdrivet resonemang

Jo såna här val har man sett många gånger. De förekommer speciellt när man bestämt sig i förväg hur man ska göra och inte vill prata om andra alternativ.

Undrar hur det går med min router som stänger ute microsoft pga av ständigt uppdaterande. De får fri tillgång 1 dag i veckan så har jag möjlighet att backa ur när något går snett som det ofta bli Uppdateringar är i stort sett bara testade bär det är en ny version som är gjord.

Men med tanke på att jag tror inte att återställning fungerar så det kanske inte blir så mycket uppdaterande framöver, månad eller halvårsvis eller om man väntar på de större uppdateringarna som åtminstone är testade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Det är väl den där växlingsfilen som spökar kanske?

Det är en av nackdelarna ed w10. Svartskärm finns beskriven hur man ska felsöka hos Microsoft
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-10/troubleshoot-bl...

En blåskärm enl
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-10/troubleshoot-bl...

Felsökningsreglerna är cyniska.
Före w10 så fick man en feltext och felkoder som talade om vad operativet inte klarade av. Idag vill man att vi ska gissa vad som operativet inte klarar av.
Har haft en del blåskärmar i W7 och de gav hela tiden olika fel men kom i samband med samma program.
I w10 har det fortsatt men nu får man inte reda på vad som operativet har problem med.

Det är en av de nedgraderingar vi har i W10.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Förrutom 5583-debaklet, nu dissar Microsoft även Windows 7. http://www.idg.se/2.1085/1.646655/windows-7

Jag rekommenderar att ni tittar på det avsnittet av Windows Weekly. Riktigt bra och man får se och höra hur Microsoft tänker.

Någon mer än jag som vet vad Chris mest är känd för?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av abki:

Kan säga att min gamla W7 home basic klarade mer än 8GB så uppgifterna är inte dagsfärska.
Troligen är övriga W7 uppgifter inte heller helt rätt.
Har inte kollat W10 men den dagen vi kan installera den mängden minne eller mer så kommer också gränserna i mjukvara att flyttas. Det är vad som t.ex. hänt på disksidan ett otal gånger. Men höjningarna kommer bara så länge någon sköter supporten. XP bör vi vara utan support på idag så där blir inte den typen av ändringar gjorda. Samma på t.ex. 98, 95 eller 3.1.

Uppgifterna är officiella från Microsoft och har inte förändrats. Det är du som misstar dig alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Så om man har inställt på att den inte ska uppdatera, men Microsoft går in och ändrar inställningen till "automatiska uppdatering", så gills det inte...................?
Om Microsoft går in och ändrar, från alla andra inställningar, FINNS INGEN ANNAN INSTÄLLNING. PUNKT SLUT.
Då finns bara automatiska uppdateringar.. hur svårt ska det vara att fatta?

Var har du fått det här ifrån ?

Skrivet av DaBone:

Exakt! Om OSX och Linux skulle få ett bättre spelstöd, där utvecklare gjorde spel på dessa plattformar, skulle Windows sjunka som en sten i antalet användare. Det finns egentligen bara en anledning till att ha Windows och det är om man är beroende av vissa program/spel, som bara finns till Windows "än så länge".

Det finns t.e.x ABC80 spel de borde kunna gå att köra på en MAC. Tror inte att deras PR är så bra att det blir någon folkstorm men man vet aldrig.

Skrivet av DaBone:

De har superb support på sin egen hårdvara och mjukvara. Sen får man vända sig till Microsoft, om man vill ha support med Windows drivrutiner... vilket står klart och tydligt.
Vore ju ganska konstigt om Apple skulle ge bort en av de stora fördelarna med Mac (touchpad-drivrutinerna) till sin konkurrent?

Har du köpt en Mac utan OS..? De säljs inte utan OSX och supportas också därefter..

Jo apple är kkända för sin reklam och varför skulle de vara annorlunda här. De har lurat många genom åren.

Skrivet av DaBone:

Nej, det gör jag inte. Varför skulle de? Även om Apple skulle ge dem informationen, tror jag inte Microsoft skulle kunna skriva några "grymma" drivrutiner. Har de någonsin gjort det? Har haft min Macbook PRO i två år nu och inte rört den mer än uppdaterat den ett par gånger. Under samma tid vet jag inte hur många gånger jag behövt fixa med mina Windows-datorer, då det strulat med både det ena och det andra.

Apple tillverkar inte sina datorer för Windows, de tillverkar dem för att vara skräddarsydda till OSX. Sen om du vill köra ett annat OS som t.ex. Windows 10 på en Mac får du göra det, men de tar inget ansvar..
Kan inte vara så särskilt svårt att förstå?

Min dator i sign funderade jag på att göra en Hackintosh av, alltså installlera OSX på den. Det gick inte, då hårdvaran inte är kompatibel.
Ska jag gå på hårdvaru-tillverkarna då, eller Microsoft? Är det inte bättre att jag går på Apple, som gjort OSX?
Men då de bara ger support på produkter de tillverkat, så spelar det ingen roll.. bara att acceptera och gå vidare.

Nu kommer delar av datorn i sign bli en HTPC istället.. och inköp av en Mac kommer att ske.

Innan du slänger ur dig andra diverse glåpord om företagsledare, så vet du säkert hur stor andel datoranvändare som använder Windows vs OSX..? Spelar ingen roll vilket multinationellt företag du tittar på, så vill de vara störst.. I dagsläget är det Microsoft, men det kan ändras och ibland kan det ändras snabbt.

Jo så är det.
Om man jämför lite så kanske nån kan förstå.
Appledator, kan det finna 5-10 st olika.
Windovsdatorer kan vi gissa på 5-10 tusen.
Tillbehör till Apple, kanske 50 olika ? med 1 drivrutin till varje enhet.
Windovs tillbehör gissar på runt 20 tusen.
Det tillkommer även nya funktioner i widdovs-miljön varje dag medans det i apple-miljön i stort sett inte ändras.

Så jobbar man med enkla grejer så ska det inte heller behövas så mycket underhåll.
Är grejerna lite mer utvecklade (man kan välja olika saker i tillbehören i windovs också) så brukar det bli lite svårare att klar av allt.
Vad jag däremot inte förstår är att det finns så pass många som det gör som är beredda på att betala överpriser för enkla apple-grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Man köper inte en Mac/Macbook för att köra Windows på den...
Man köper en Mac för att få ett komplett ekosystem, och marknadens bästa integrering mellan hela produktfamiljen (OS X - iOS - WatchOS - tvOS), som ingen annan tillverkare på marknaden kan konkurrera med.
Det försöker de inte, de släpper dem drivrutinerna som behövs, varken mer eller mindre.
Sen går det inte att jämföra OS X som har det integrerat med touch djupare i operativsystemet, mot Windows är det (närmst) är krav på att ha en mus och navigera med, med väldigt dåligt stöd för touch över huvud taget mot OS X.
Och som sagt, man köper inte en Mac för att köra Windows på den primärt, utan som jag sade ovan för att få integreringen mot övriga produkter, och få OS X och alla dess överlägsna saker mot Windows.

Egentligen så är den enda saken som hindrar fler att byta till Linux, alt Mac att spel kräver Windows för de flesta, vilket förhoppningsvis kan förändras nu när SteamOS kommit och kommer ut i butik, vilket får upp ögonen för Linux som grund, vilken kan göra att fler spelutvecklare släpper spelen till Linux, och i förlängningen OS X med, vilket gör att Windows blir överflödigt, och kommer att tappa marknadsandel som en sjunkande båt, och alla kan vara nöjda att de äntligen slipper Windows
Precis

Jo mac är de som har e bästa pr-organisationen och är bäst på att sälja sina produkter. De säljer B-produkter till A+++ pris. Det skulle vara en omöjlighet utan bra pr-organisation. Hur många de lyckats lura vet jag inte men det är åtskilliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Snabbare med/på vad? Jag menar att ovanstående argument är lika objektivt som Trumps senaste uttalande. Jag beter mig lika infantilt och vägrar 10 - trots att jag provsmakat. Ptwi!

Tveksam till att det går att köra något på en MAC. Det mesta är så förenklat att det antagligen inte klarar av någonting.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av strejf:

man får se och höra hur Microsoft tänker.

1 timme och 47 minuter för att berätta hur viktigt det är att inte få en blåskärm vid presentation av Windows nn? Mja... det viktigaste verkade vara att köra Windows 10 oavsett hårdvara. Evangelister blir lätt tradiga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

1 timme och 47 minuter för att berätta hur viktigt det är att inte få en blåskärm vid presentation av Windows nn? Mja... det viktigaste verkade vara att köra Windows 10 oavsett hårdvara. Evangelister blir lätt tradiga.

Är man inte evangelist när man är marknadschef så sitter man på jäääävligt fel jobb

Han är inte med mer än 30 minuter typ.

http://m.youtube.com/watch?v=rd8na8DEsZo

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av abki:

Några saker:
32 eller 64-bits adressering är det som brukar styra storleken på programmen och även vliken minnesmäng som avses. Har inget med W10 att göra.
Antivirus har inte kommit med W10, det fanns även i W7. Tror att även XP har den idag.
Gadgetar som fanns i W7 saknar jag i W10. Det var något som jag använde dagligen innan den påtvingade uppdateringen till W10.

Det fanns begränsningar i oåerativet som styrde max minne med.

Skrivet av abki:

Jo mac är de som har e bästa pr-organisationen och är bäst på att sälja sina produkter. De säljer B-produkter till A+++ pris. Det skulle vara en omöjlighet utan bra pr-organisation. Hur många de lyckats lura vet jag inte men det är åtskilliga.

Eh? B produkter? Du vet att Apple är världsledande inom datormsrknaden, telefon, surfplattor och smarta klockor? Varför tror du annars att ex Samsung kopierar Apple rakt av på ex iPhone och iPad? Lika så varför tror du att ex Asus kopierar Apple på design på Mac?
Jo för att Apple är det ledande företaget, och det har inte med reklam att göra. Apple har genom åren lagt mindre pengar än ex Samsung/Microsoft på reklam, men ändå sålt mer, och har trogna kunder som återkommer och stannar kvar.
Apple gör inte "B-produkter" utan gör A+++ produkter till C produkts pris. Kolla bara på ex Samsung Galaxy S6 som i många fall är dyrare än iPhone 6S, och är sämre.

Skrivet av abki:

Tveksam till att det går att köra något på en MAC. Det mesta är så förenklat att det antagligen inte klarar av någonting.

Mac klarar allt, du har aldrig suttit vid en Mac dator alls?

Skrivet av abki:

Det finns t.e.x ABC80 spel de borde kunna gå att köra på en MAC. Tror inte att deras PR är så bra att det blir någon folkstorm men man vet aldrig.

Troligen fungerar det inte.

Skrivet av abki:

Jo apple är kkända för sin reklam och varför skulle de vara annorlunda här. De har lurat många genom åren.

Nej, Apple är kända för att vara världsledande inom teknik, och de har inte lurat någon.
Ex:
Apple gjorde första persondatorn
Apple gjorde första musen
Apple gjorde första mp3 spelaren (iPod) som totalt kastade om musikmarknaden
Apple gjorde första smartphonen (iPhone) som kastade om i telefonbranchen, blev Nokias död, och även idag är ledande aktören.
Apple kom med surfplatta först (iPad)
Apple kom med Apple Watch, vilket direkt klev upp på försäljningstoppen som ledande och öppnade marknaden för smarta klockor.
Apple kom med iPad Pro, första riktiga proffessionella enheten för grafiker.

Således: du har ingen koll på Apple.

Skrivet av abki:

Jo så är det.
Om man jämför lite så kanske nån kan förstå.
Appledator, kan det finna 5-10 st olika.
Windovsdatorer kan vi gissa på 5-10 tusen.
Tillbehör till Apple, kanske 50 olika ? med 1 drivrutin till varje enhet.
Windovs tillbehör gissar på runt 20 tusen.
Det tillkommer även nya funktioner i widdovs-miljön varje dag medans det i apple-miljön i stort sett inte ändras.

Så jobbar man med enkla grejer så ska det inte heller behövas så mycket underhåll.
Är grejerna lite mer utvecklade (man kan välja olika saker i tillbehören i windovs också) så brukar det bli lite svårare att klar av allt.
Vad jag däremot inte förstår är att det finns så pass många som det gör som är beredda på att betala överpriser för enkla apple-grejer.

Fast det har ju inte med saken att göra.
Drivrutiner till enheter är det varje tillverkares uppgift att skriva, inte Apple eller Microsofts.
De som gör ett OS är ju inte ansvariga för att ordna drivrutiner till en scanner, eller kamera som är separat från själva enheten.

Så det är inte "svårare" på Windows plattfomen än OS X.

Och Apple har inte överpriser, det har bevisats flera gånger tidigare att Apple ligger i samma prisklass som andra motsvarande datorer, eller till och med tusenlappar under.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Apple gjorde första persondatorn
Apple gjorde första musen
Apple gjorde första mp3 spelaren (iPod) som totalt kastade om musikmarknaden
Apple gjorde första smartphonen (iPhone) som kastade om i telefonbranchen, blev Nokias död, och även idag är ledande aktören.
Apple kom med surfplatta först (iPad)
Apple kom med Apple Watch, vilket direkt klev upp på försäljningstoppen som ledande och öppnade marknaden för smarta klockor.
Apple kom med iPad Pro, första riktiga proffessionella enheten för grafiker.

Apple gjorde inte första datormusen eftersom det ä en Svensk uppfinning.
Apple gjorde inte första smartphonen, bara en färggrannare variant som dessutom var heeelt stendum. Gick inte ens att smsa.
Apple gjorde inte första surfplattan, Compaq och dell hade tillverkat sådana i åratal innan med Windows som operativsystem.

Nä nu får du läsa på tycker jag

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd

Nu är det officiellt. 200 miljoner enheter är aktiva med Windows 10. Det är den snabbast växande versionen av Windows någonsin, 140% snabbare än Windows 7 och 400% snabbare än Windows 8.

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2016/01/04/window...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

@DaBone: Vet inte om det stämmer längre men är inte OSX mer öppet än Microsoft Windows i stark kontrast till att IOS är enormt låst.

Skrivet av KingCobra:

Apple gjorde inte första datormusen eftersom det ä en Svensk uppfinning.
Apple gjorde inte första smartphonen, bara en färggrannare variant som dessutom var heeelt stendum. Gick inte ens att smsa.
Apple gjorde inte första surfplattan, Compaq och dell hade tillverkat sådana i åratal innan med Windows som operativsystem.

Nä nu får du läsa på tycker jag

Hm, du får nog ändra din text till att med första Iphone gick det inte MMS: a. Tror det gick sms:a på den.
OTA: Sedan hade den heller inte 3G utan folk fick nöja sig med EDGE (Enhanced Data Rates for GSM Evolution) som bara tillåter hastigheter upp till 236,8 kbit/s. Har dock aldrig ägt en Iphone så kanske är dåligt påläst här också.

En liten fråga om Windows 10

Varför kör Google Chrome igång fläktarna i datorn så in i norden när den körs igång och påverkar också fläktarna något under tiden medan den körs? Händer inte med Firefox, IE och Edge.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Skrivet av strejf:

Nu är det officiellt. 200 miljoner enheter är aktiva med Windows 10. Det är den snabbast växande versionen av Windows någonsin, 140% snabbare än Windows 7 och 400% snabbare än Windows 8.

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2016/01/04/window...

Skickades från m.sweclockers.com

kan ju bero på att dom tjatar hål i huvudet på folk tills dom byter

Visa signatur

finns det inte ... skapa det!!

Permalänk
Medlem

@strejf: Ja mycket märkligt,med tanke på att det är gratis :/

Permalänk
Medlem

@PowerNet:
Levde du inte på 90-talet eller tidigare? Farligt att bara chansa och ta det som fakta.

Skrivet av PowerNet:

Apple gjorde första persondatorn

Fel: https://sv.wikipedia.org/wiki/Persondator

Skrivet av PowerNet:

Apple gjorde första musen

Fel:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Datormus

Skrivet av PowerNet:

Apple gjorde första mp3 spelaren (iPod) som totalt kastade om musikmarknaden

Fel:
http://techworld.idg.se/2.2524/1.149965/varldens-forsta-mp3-s...

Skrivet av PowerNet:

Apple gjorde första smartphonen (iPhone) som kastade om i telefonbranchen, blev Nokias död, och även idag är ledande aktören.

Fel:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Smarttelefon

Skrivet av PowerNet:

Apple kom med surfplatta först (iPad)

Kan diskuteras beroende på definition av "surfplatta".

Skrivet av PowerNet:

Apple kom med Apple Watch, vilket direkt klev upp på försäljningstoppen som ledande och öppnade marknaden för smarta klockor.

Stämmer att de kom med Apple Watch

Skrivet av PowerNet:

Apple kom med iPad Pro, första riktiga proffessionella enheten för grafiker.

Finns ett "ganska" känt företag inom kreativt skapande som kallas för Wacom och som i många år haft produkter på marknaden och nästan anses som standard inom denna sektor. http://www.wacom.com/en-us/products/pen-displays/cintiq-compa...
Dessutom slås ipaden på fingrarna på nästan alla punkter av surface pro 4, som är mycket kompetent för grafiskt arbete och dessutom kom tidigare!

Det märks ju att Apples marknadsföring fungerar när folk helt okritiskt gissar att de var först med allt...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av maskan:

@PowerNet:
Levde du inte på 90-talet eller tidigare? Farligt att bara chansa och ta det som fakta.

Fel: https://sv.wikipedia.org/wiki/Persondator
Fel:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Datormus
Fel:
http://techworld.idg.se/2.2524/1.149965/varldens-forsta-mp3-s...
Fel:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Smarttelefon
Kan diskuteras beroende på definition av "surfplatta".
Stämmer att de kom med Apple Watch
Finns ett "ganska" känt företag inom kreativt skapande som kallas för Wacom och som i många år haft produkter på marknaden och nästan anses som standard inom denna sektor. http://www.wacom.com/en-us/products/pen-displays/cintiq-compa...
Dessutom slås ipaden på fingrarna på nästan alla punkter av surface pro 4, som är mycket kompetent för grafiskt arbete och dessutom kom tidigare!

Det märks ju att Apples marknadsföring fungerar när folk helt okritiskt gissar att de var först med allt...

Nej, chansar inte.
Nej. Apple var först med den moderna datorn som vände industrin, lika så musen som också vände industrin, så mp3 spelaren som också vände industrin, lika så smartphonen, lika så surfplattan, och lika så första riktigt poppulära smart watchen, även om det fanns tidigare smarta klockor, men ingen som blev poppulär.

Nej, Apple iPad är i dn helt annan klass mot Surfae, som är mer en enhet för att köra PC mjukvara än att vara en proffessionell kreativ enhet.

Det är inte marknadsföring, de var först

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd

@PowerNet: Fattar inte varför folk väljer dyra iPhone men visst var den, den första användarvänliga mobilen och en
mega - stor revolution i branschen. Ett magiskt ögonblick när man så den presenteras.

Men handlar inte tråden om vad man tycker om Windows 10?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Som svar på trådrubriken. Jag gillar Windows 10 som operativsystem, dock kör jag det inte personligen. Detta på grund av att de går mer och mer åt att samla in personlig data och trycka ner "funktioner" i halsen på en.

Jag betalar hellre för mitt operativsystem en gång än att det ska samlas data och tryckas ut reklam överallt. Skulle det inte varit för att spelen finns på Windows skulle jag nog kört Linux numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Någon mer än jag som vet vad Chris mest är känd för?

Skickades från m.sweclockers.com

https://youtu.be/73wMnU7xbwE

Permalänk
Avstängd

Exakt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Nu är det officiellt. 200 miljoner enheter är aktiva med Windows 10. Det är den snabbast växande versionen av Windows någonsin, 140% snabbare än Windows 7 och 400% snabbare än Windows 8.

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2016/01/04/window...

Skickades från m.sweclockers.com

Inte konstigt då Microsoft tvingar på W10 till alla ovetndes som bara tror att det är vanlig säkerhetsuppdatering och blir nedgraderas till W10.
Och enligt statistiken så är W10 ännu mindre poppulär/använd än ex W8.

Skrivet av ostgösta:

kan ju bero på att dom tjatar hål i huvudet på folk tills dom byter

Precis.

Skrivet av hyperbol:

@strejf: Ja mycket märkligt,med tanke på att det är gratis :/

Och att de tjatar tills folk blor förbannade och bara trycker ja till W10 nedgraderingen.

Skrivet av stormense:

@PowerNet: Fattar inte varför folk väljer dyra iPhone men visst var den, den första användarvänliga mobilen och en
mega - stor revolution i branschen. Ett magiskt ögonblick när man så den presenteras.

https://firstlook.org/wp-uploads/sites/1/2015/03/jobs_stage-540x360.jpg

Men handlar inte tråden om vad man tycker om Windows 10?

För att iPhone är den ledande mobilen?
Kolla ex Samsung som rakt av kopierar iPhone rakt av i design, lika så ex HTC på senaste.

Var mer som svar på att en tyckte apple var öberprissatta och inte gjorde något.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd

Kul att se att Microsoft har mycket högre nöjdhet hos kunderna med Windows 10 än i någon annan version av Windows.

"We are even more excited that these customers are loving Windows 10. Overall, we are seeing significantly higher customer satisfaction with Windows 10 than any prior version of Windows"

Folk spenderar mer tid i Windows 10 än vad man gjort i tidigare versioner av Windows.

"One of the ways we measure our progress with Windows 10 is looking at how people are using Windows. Recently we reached another milestone – people have spent over 11 billion hours on Windows 10 in December alone, spending more time on Windows than ever before."

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv

Enterprise versionen har det förspänt, LTSB har det ännu bättre där 0 är Off istället för Security.

Ännu en gång, varför kan inte de vanliga versionerna få det lika förspänt som Enterprise och LTSB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Folk spenderar mer tid i Windows 10 än vad man gjort i tidigare versioner av Windows.

"One of the ways we measure our progress with Windows 10 is looking at how people are using Windows. Recently we reached another milestone – people have spent over 11 billion hours on Windows 10 in December alone, spending more time on Windows than ever before."

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte om jag skulle ta det som något positivt, då både av egen erfarenhet och andras tycker Win10 är ologiskt.
Klart man måste spendera mer tid, då man inte hittar det man behöver.....

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Folk spenderar mer tid i Windows 10 än vad man gjort i tidigare versioner av Windows.

"One of the ways we measure our progress with Windows 10 is looking at how people are using Windows. Recently we reached another milestone – people have spent over 11 billion hours on Windows 10 in December alone, spending more time on Windows than ever before."

Skickades från m.sweclockers.com

Hmmm....

http://betanews.com/2016/01/04/why-is-microsoft-monitoring-ho...

Permalänk
Medlem

@strejf: Förutom drivrutinsproblem med cpu grafiken så har jag inget annat att klaga på.

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Vet inte om jag skulle ta det som något positivt, då både av egen erfarenhet och andras tycker Win10 är ologiskt.
Klart man måste spendera mer tid, då man inte hittar det man behöver.....

Kombinerat med att det är den mest omtyckta versionen så är det mycket bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Kombinerat med att det är den mest omtyckta versionen så är det mycket bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Mest omtyckta? Tycker nog man får läsa lite väl mycket skit om den för att den skulle kunna vara den mest omtyckta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Fast nu så är ju W10 ett nytt operativsystem, inte en "säkerhetsuppdatering" till ett existerande system, utan en ny version.

Fast den distinktionen är ju inte helt självklar, när Chrome uppdateras från version 32 till version 33 eller om Spotify kommer i ny version så är det inget du behöver ta ställning till utan den kommer automatiskt och det finns inget som säger att Windows inte kan fungera på samma sätt. Tidigare har ju MS tagit betalt för varje uppdatering men de gör de inte nu och då finns det, i deras ögon i alla fall, ingen anledning att inte uppdatera.

Citat:

Precis det som är fel, har man väl avinstallerat en uppdatering så ska den aldrig installeras igen, släpper de den i en ny version så gör det då med ett nytt KB nummer, eller ett tillägg som "KB3035583-v2" Med en tydlig beskrivning om "Vi lägger till en irriterande ruta i ditt aktivitetsfält".

Jo, jag håller med om att det inte är ett helt ok agerande som de gjorde, men det var ju ett misstag enligt MS så jag vet inte om det är så mycket att hänga upp sig på.

Citat:

Den nerladdningen kunde lika gärna skötas i bakgrunden, efter att de frågat om de vill ha W10 installerat eller inte. Ex genom att "Tack för att du valt att lägga in W10, vi kommer meddela dig när det hela är klart för installation inom kort", så behöver inte någon vänta på att filer laddas ner utan de vet att de blir meddelade, och alla blir nöjda och slipper slösa bandbredd i onödan.

Det var så det fungerade för de som valde att godkänna uppdateringen när de fick frågan. Samtidigt håller jag ju med i viss mån, men å andra sidan så är knappast bandbredd och lite lagringsutrymme hela världen, speciellt inte här i Sverige. Det är så det funkar idag helt enkelt, sätter man igång ett spel på en konsoll och det inte är uppdaterat så tas uppdateringen ner automatiskt och det enda val man har är att avbryta och skita i att spela det spelet liksom. Finns det inte plats på disken så tough shit, radera något annat eller så kan du inte spela det spelet liksom.

Citat:

Då har du haft tur, för Windows inbyggda återställning har egentligen aldrig varit något att hurra för, även om den fungerat "skapligt" så är det inte lika bra som att ta en egen ghost/image av din hårddisk i helt läge.

Nej självklart är det inte lika bra som att ta en full image av disken, men det är väldigt mycket smidigare och snabbare och fungerar dessutom mer eller mindre automatiskt och kräver heller inte en till minst lika stor disk som de du har. Jag har räddats av dessa inbyggda funktioner ganska många gånger och jag har aldrig upplevt några problem eller att det inte fungerar som tänkt. Sen får man förstås vara medveten om begränsningarna, pajar disken så är det kört exempelvis. För mig så räcker Windows inbyggda lösningar väldigt bra, dokument, bilder och liknande hamnar automatiskt i OneDrive och återställningspunkter skapas automatiskt vid installation av drivrutiner och liknande. Jag har också använt recimg för att skapa typ en recovery med de program jag använder och så men jag har slutat med det då jag aldrig använde den. Kraschar C-disken så tar det inte så lång tid att installera om Windows och programmen som finns där och alla personliga filer finns i Onedrive och tas ner automatiskt.

Citat:

Nej, det år ett fåtal som är överens. Kolla bara här på forumet där det mest är "strejf" som är så mycket för W10, medans många andrar är helt emot, eller vacklande.

Jag skulle säga att merparten är nöjda här på forumet, omröstningar och liknande ger en ganska tydlig bild. Samtidigt är det ju sant som du säger, Strejf och några till (inklusive mig) tycker Windows funkar bra liksom. Men det är mycket samma personer på andra sidan också. När W8 kom så var det ett väldigt gnäll på den nya startmenyn och sen i tian så var det spioneriet och tvingande säkerhetsuppdateringar och samma personer har eller hade om de var tillräckligt gamla gnällt på dagisgränssnittet i XP när det kom och UAC i Vista. Jag kommer ihåg bekanta som var extremt arga på W2000 när det kom och skulle stanna på 98 (eller Me (!)) i all evighet. Det går alltid att hitta små detaljer som man inte är helt nöjd med men en del personer lägger väldigt stor vikt vid saker som de flesta kommer förbi på fem minuter liksom (kanske inte på Vista dock ). Har man bestämt sig för att MS är onda och att allt de gör är för att djävlas så kan man alltid hitta något att peka på liksom (som fan läser bibeln är ett passande uttryck här). Personligen vet jag att alla företag främst har ett syfte: Att tjäna pengar. Så jag litar på att de gör vad de anser att de tjänar mest pengar på. När det gäller MS så är det att behålla sina befintliga kunder och kanske locka några nya genom att ge dem en så bra tjänst eller produkt som möjligt, inte medvetet göra produkten sämre för att djävlas och inte heller stjäla folks privata saker och dela vidare till spammare och NSA då det skulle göra att de tappar anseende och därmed kunder. Till skillnad från exempelvis Google vars kunder är annonsörer och således vill de främst att folk ska titta på deras annonser och då spelar det mindre roll om de gör det via en dator med Windows, en Android eller ett smart kylskåp. Alltså kan Google experimentera med deras produkter på diverse sätt utan att det påverkar så mycket då folk ändå kommer att se deras annonser även om de väljer bort exempelvis deras OS.

Citat:

Installationsförfarandet på W7 är enkelt, snyggt, och dessutom snabbt, mot W8/W10 som är under all kritik i installationsförfarandet, krångligt, komplicerat och rätt fult.

Utseendet är en smaksak förstås men jag tycker installationen har fungerat mycket bra sedan sjuan ungefär och förbättrats försiktigt men märkbart sedan dess. Att uppdateringar laddas ned under installationen är fint förstås.

Citat:

Den enda anledningen är att Microsoft ska få ökad kontroll över användarens dator (ex du kan inte själv bestämma om du vill att uppdateringar ska installeras eller inte, och de kan heller inte stoppas utan maskinen startar bara om mitt i ett arbete.), lika så säkerhetsbrister (ex delar ut ditt WiFi lösenord), insamling av för mycket information som säljs vidare till riktade annonser mm.

Nej det finns massvis av anledningar att tvinga på folk uppdateringar, främst för att folk valde bort säkerhetsuppdateringar som inte bara gjorde dem osäkra utan alla som var i kontakt med dem. Frågan är varför så många inte vill installera uppdateringarna. Det har uppstått enstaka problem för några få användare men det är en piss i havet jämfört med problemen som ej uppdaterade system ställer till med.

Sen delar inte Windows ditt WiFi-lösenord med någon, däremot underlättar det att dela ut ens nät till ens vänner om man väljer att aktivera den funktionen, med bra säkerhet (ingen får reda på ditt faktiska lösenord). Dock finns det ett problem med denna funktion och det är att de som faktiskt får ens lösenord kan dela ut ens nät (dock inte lösenordet) automatiskt till sina vänner om de har aktiverat funktionen (eftersom de har fått ditt lösenord kan de också ge detta till alla förstås, men det har inget med denna funktion att göra). Sättet att hindra detta (att döpa om sitt trådlösa nät) är inte tillräckligt bra dock utan man borde kunna avböja detta genom exempelvis att anmäla ens routers MAC-adress eller så.

Att man får riktade annonser är något man får leva med idag och jag tycker inte det är så fel. Jag ser hellre annonser för dataprylar än för homeopati till exempel och då är det ju fint att annonsörerna har förstått att mitt segment inte är mottagligt för kvacksalveri. Man kan förstås se det som integritetskränkande också, men ingen får ju reda på några personuppgifter utan det handlar om att välja segment som man vill annonsera till.

Citat:

Apple kör inte på samma OS, utan har släppt ett nytt OS varjem vilket får benämningen .x/.xx, (ex OS X 10.10, OS X 10.11) där den nya versionen är .10 alt .11, och sedan ett namn med, ex Yosemite, eller El Capitan).
Så det är inte "mindre uppdateringar" utan det är helt nya OS som ex Microsoft går från W7 till W8, eller W8 till W10, även om det i grunden är mycket lika delar i botten, men mycket förändringar ändå.

Det är förstås en definitionsfråga, det är ju fortfarande OSX och skillnaderna mellan första och senaste versionen är mindre än från OS9 till OSX.

Citat:

Den är ju inte tillförlitlig då det är ett mindre antal som tillfrågas, och en stor del av de säkerligen inte vill svara för att det anses kränkande, eller att de inte har tid, eller lust att delta i sådant.

Jo, precis som gäller alla opinionsundersökningar, förutom då att denna inte tar någon tid och att det inte går att ge felaktiga svar eftersom det samlas in automatiskt. Det är en begränsning förstås men det är fortfarande de bästa siffrorna vi har när det gäller gruppen som spelar på sina datorer. Sen vet inte jag hur många som förfrågas respektive väljer att delta varje gång, men det är sannolikt tillräckligt många för att få en låg och statistiskt säkerställd marginal på siffrorna.

Citat:

De får nöjda kunder om de lägger ner lite extra tid på att släppa ny mjukvara till bästa operativsystemet från Microsoft på marknaden, mot att köra fulknep och tvinga över användarna till W10.

De anser förstås att det senaste är det bästa.

Citat:

Lyckad och lyckad, DirectX är inte det "bästa sedan skivat bröd" men att det finns förinstallerat i Windows gör att det blivit standardvalet.

Det handlar inte bara om det. DirectX har inneburit mycket för spelvärlden med nya tekniker osv. Sen kanske OGL hade utvecklats bättre om inte DirectX hade funnits men sannolikt inte på samma sätt eller lika långt, det är dock bara spekulationer förstås.

Citat:

Om utvecklarna väl tar tag i Vulkan så kommer det komma starkt, för Vulkan har stöd för både Windows, Linux och OS X, vilket ger att det behövs mindre arbete för att släppa spel på alla plattformarna, mot att utveckla både mot DirectX, Vulkan, etc.

Tja, kanske. Men Vulkan och DX12 är ganska lika så oavsett borde båda ramverken innebära bättre prestanda genom mer direkt tillgång till hårdvaran och lärdomar från det ena hjälper också på det andra. Skillnaden är att DX12 finns idag och fungerar på två av de tre största plattformarna för spel och är lätt att porta över till den tredje medan Vulkan inte är släppt och alltså inte finns på någon plattform ännu. Sen vet vi inte om Vulkan kommer att finnas på PS4, XBone eller ens OSX än men det är förstås ganska sannolikt, men på konsollerna är det ju upp till respektive tillverkare att välja vad som ska fungera där.

Citat:

Att släppa ofärdigt verkar ju dock varit 2015 års stora "vi måste göra" sak, med tanke på alla buggiga spel som kom under 2015, W10, och diverse annat buggigt som släpptes som borde skjutits upp 3-6 månader eller mer innan de gått igenom tester och verkligen var stabila.

W10 var stabilt när det släpptes, inte buggigare än tidigare releaser.

Citat:

Jo, de laddar automatiskt ner W10 filerna, de återinstallerar KB3035583 och diverse andra uppdateringar som avinstallerats och dolts. Det är inte att "påtvingat utan frivilligt" för dig?

Yes, eftersom installationen aldrig startar av sig själv. Däremot är nedladdningen påtvingad, men det är en annan sak.

Citat:

Nje det är det inte. För det är samma visa som när W8 släpptes, att många kom in med datorer och ville ha in W7 istället för W8, för att de just vill ha ett bekant OS, eller att de till och med ville ha in XP istället för W7 eller W8 som datorn levererades med.

Det är inte min upplevelse alls. Bland mina kollegor exempelvis så var det mycket hat mot åttan på deras hemdatorer, inte så väl grundad kritik överlag eller så men det fanns där, men på tian är alla nöjda och således blev det en migrering även på jobbet.

Citat:

Nej, inte för mig då det har mycket försämringar i både gui (ex utforskaren), sämre aktivitetshanterare, inställningar utspridda på olika ställen, samlar in onödig information för att sälja vidare till annonsörer för att det är du som är produkten och du betalar med din information för ett "gratis" OS.

Tja, jag tycker utforskaren och aktivitetshanteraren har fått ett stort lyft från sjuan via åttan och nu. För mig är inställningarna också ofta mer lättåtkomliga då de ofta finns direkt åtkomliga via ett högerklick på start, även om jag förstås ibland inte hittar vad jag vill ha direkt (men så var även fallet i sjuan ganska ofta då de olika kontrollpanelerna inte direkt är logiskt uppbyggda, snarare handlar det om att man lär sig vart saker finns och det gör man även på tian).

Och ni får sluta med det här snacket om att det är användaren som är produkten och så, så är det inte med Windows alls. Windows är inte gratis utan de allra flesta betalar för det precis som de gjorde tidigare, via volymlicenser på företagsdatorer eller OEM-licenser på nya datorer och MS säljer inte personuppgifter eller knappt ens segmenterade annonser.

Citat:

Nej, inte alls.

Jo, stabilare (för mig i alla fall). Jag har inte fått en blåskärm (eller vad man nu ska kalla dom när de inte är blåa längre) sedan åttan däremot fick jag det fortfarande på sjuan på jobbet då och då fram tills vi bytte till tian för någon månad sen men inga därefter.

Citat:

Nej, det som tar max någon sekund i W7 tar betydligt längre tid i W10, ex gå in i inställningar för att sedan upptäcka att den inte fanns i den panelen utan ligger i annan inställningspanel mm.

Handhavandefel räknas inte. :; Tian är aningen snabbare i uppstart exempelvis, eller för att kopiera filer. Vi kan lämna den diskussionen dock för det är marginellt.

Citat:

Klart de säljer din information så att annonsörer kan göra riktade annonser till dig, ex söker du på "kattmat" så kommer du troligen få erbjudanden om just kattmat i framtiden vid kommande sökningar, som riktade annonser (Precis som google gör).

Om du använder Bing för att söka så ja, annars nej. Och även om du gör det så kommer det att vara ytterst få annonser som är segmenterade av dina sökningar där för MS säljer inte mycket annonser, främst i appar från Windows-butiken och i viss mån på MS egna tjänster på nätet som Hotmail (/Outlook.com) eller så. Att använda Google är extremt mycket värre i den bemärkelsen.

Citat:

Ja, då är det "gratis" eftersom du betalar med din information som säljs vidare för riktade annonser, och andra annonser.
Så ja, användaren är produkten, inte OS:et. När en sak blir gratis så finns det bara en sak som är i grunden, att du själv blir produkten, för någon stans måste företaget få in pengar till att bedriva verksamheten.

Som sagt så är inte Windows gratis utan bara uppgraderingen för de som redan har betalat för det relativt nyligen. Merparten intäkter för MS från Windows kommer ifrån företag, antingen volymlicenser att användas av företagen eller volymlicenser (OEM) för företagen att installera på datorer de säljer vidare och dessa intäkter påverkas inte av att uppgraderingen är gratis utan bara de som tidigare hade köpt en retail- uppgraderingslicens, vilket är ytterst få.

Citat:

Jo, då ex KB3035583 installeras gång på gång, de laddar automatiskt ner W10 filerna mm, så ja, det är påtvingande.

Ja, nedladdningen är automatisk (du kan kalla det påtvingad om du vill) men aldrig installationen. Så nej, inte påtvingad.

Citat:

Nej det behöver de inte. För det tar lika lång tid att göra en patch till 1 Miljon användare som det tar att göra samma patch till 1 Miljard användare.

Nej.

Citat:

Det är ca 11% som sitter kvar på XP, mot 56% ca för W7, och W10 är endast på knappa 10% än så länge, till och med W8.1 är större än W10 med strax över 10%.
Och 11% av alla surfande datorer är rätt mycket, och på det lägg till alla embedded system (ex bankomater, mm) och de system som inte surfar online, ex inom militären eller liknande.

Utan källa på den statistiken så kan jag inte ta den på allvar. Jag antar att den är från Netmarketshare eller Nielsen group men den statistiken är minst lika missvisande som Steams användarstatistik eftersom den bygger på besök till ett urval websiter och dessutom litar på vilket OS som browsern rapporterar.

Citat:

Nej, Steams statistik visar inte mycket alls, då den endast fokuserar på en liten grupp, och det är ett fåtal ur det stora hela som besvarar en sådan frågeställning (Steam publicerar inte hur många de tillfrågat, hur många av dem som besvarade, vilka länder de bor i osv).

Jag håller med om att informationen är lite knapphändig vilket inte är bra. Men att titta på en liten del av en grupp är normalt när det gäller denna typen av undersökningar. Är gruppen tillräckligt stor och bred så får man låga felmarginaler på siffrorna.

Citat:

Nej, för antalet konfigurationer ökar inte med samma takt som antalet användare, och konfigurationerna är rätt ointressanta när det gäller att patcha ett säkerhetshål, om det inte är relaterat till en enskilt drivrutin.

Inte riktigt i samma takt men likväl så ökar antalet konfigurationer med antalet användare.

Citat:

Man kan stanna på XP om man betalar för säkerhetsfixar, som ex militären i USA gör, eller om man endast använder datorn till säkra saker, ex banken, kolla några nyheter osv.

Ja, man kan betala (rejält) för att få säkerhetsuppdateringar till XP om man är en större organisation med volymlicensavtal. Gör man inte det så bör man inte använda XP alls, framför allt inte för bankärenden och liknande utsatta aktiviteter. Surfande är också problematiskt då de flesta browsers inte stöder XP i sin senaste version. Google och Mozilla går också ut och rekommenderar att man uppgraderar sitt OS om man kör XP för en säker webbläsare räcker inte för att surfa säkert på ett så osäkert OS. Undantaget är väl om datorn inte är uppkopplad alls.

Citat:

Och det finns många som nu går till W7/kommer stanna på W7, fast W10 släpptes för ett halvår sedan ca. Då företag är väldigt restriktiva av sig när det kommer till nya OS versioner, och ska testa dem i alla delar, och speciellt W10 kommer ställa till det för företag då Microsoft själva tvingar uppdateringar i systemet till stora delar, vilket kan få ödesdigra konsekvenser om ett system slutar fungera.

Jo visst är det så, många företag är extremt sega i att uppgradera sin IT då det är en stor kostnad (inte för licenser dock då alla med volymavtal har rätt att byta mellan alla aktuella Windows-versioner när de vill). Men företag har inte tvingande uppdateringar på tian så det blir inga konsekvenser av det.

Citat:

Det är just därför man kör tunna klienter, eller VDI (Virtual Desktop Infrastructure), så man kan komma åt "sin dator" oavsett om man sitter på en laptop, stationär, mobil, eller surfplatta och alltid ha tillgång till alla filer och program som vanligt, och enklare uppdatering av maskiner mm.

Eller så har man sin dator med sig, som en Surface Pro exempelvis, och har därmed tillgång till allt alltid även när man saknar stabil uppkoppling och man slipper sega fördröjningar och ett gränssnitt som inte svarar snabbt nog.

Citat:

Sen så beror ju snabbheten av systemet inte på den enskilde datorn, utan på hur serversystemet är uppbyggt, vad de har för lagring och cache.

Absolut. Och ännu mer på uppkopplingen till där man försöker arbeta. Jag har varit tvungen att köra saker remote över en internationell mobiluppkoppling exempelvis och det fungerar inte bra. Det mina kollegor var mest nöjda med av hela uppgraderingen till tian var att vi då fick köra Dynamics lokalt istället för remote och vi är ändå ett IT-företag med snabba kopplingar till våra egna servrar där Dynamics låg tidigare. Tunna klienter är en relik från ett annat millennium och där hör de hemma.

Citat:

Fast det är ju bara en sak, sen så ska allt annat vägas in i "snabbare".
Ex så tar det längre tid att navigera i W10 än i W7, då är det inte "snabbare" längre.

Det tar inte längre tid att navigera i tian när man lärt sig det, tvärtom, så det har inte med saken att göra. OS:et är snabbare där man kan mäta det, marginellt men ändå, exempelvis i uppstart, programstart, kopiering av filer och så. Att användare inte hittar är ett annat problem, men min upplevelse är att det inte är något större problem då de flesta hittar snabbt i tian. Till exempel så uppgraderade jag min morsas dator över julen (8.1-10) och jag har inte behövt förklara något alls och inte fått några supportsamtal. När de skaffade åttan var det värre och likaså med varje ny telefon eller surfplatta som kom in i familjen.