Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Hur kan man ladda ner 1511 versionen för en ren installation?

Har en äldre media creation tool där man kan välja språk, version (home / pro) samt x86/64, men den verkar dra ner en äldre build.
Sen om man ta ner en ny media creation tool så finns bara versionerna Windows10 och Windows10N valbara, tar man då vanliga W10 blir ison mindre än de från den äldre media creation tool.

Anledningen till att jag vill ha ner senaste är att en bekant skall installera om datorn och då vill han ju ha in senaste så han slipper uppdatera datorn direkt.

Den senaste media creation tool innehåller alla editions av Windows 10. Det står bara Windows 10 men det är home och pro. Vilken version som installeras beror på vilken nyckel man aktiverar det med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Den senaste media creation tool innehåller alla editions av Windows 10. Det står bara Windows 10 men det är home och pro. Vilken version som installeras beror på vilken nyckel man aktiverar det med.

Ok, men iso från den gamla media tool blir 3,2GB och endast 2,93GB från den nya och är det 1511 man får med den nya?
Om man lägger ison direkt på usb från media tool, blir den bootbar då också eller måste man köra via usb-dvd tool?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Ok, men iso från den gamla media tool blir 3,2GB och endast 2,93GB från den nya och är det 1511 man får med den nya?
Om man lägger ison direkt på usb från media tool, blir den bootbar då också eller måste man köra via usb-dvd tool?

Gissar att 1511 är bättre komprimerad och eller lite mindre helt enkelt. En annan fördel med den nya creation tool är att du kan skapa en usb/iso som innehåller både 32bit och 64bit.

Ja du väljer i media creation tool att skapa en USB då blir den bootbar automatiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Gissar att 1511 är bättre komprimerad och eller lite mindre helt enkelt. En annan fördel med den nya creation tool är att du kan skapa en usb/iso som innehåller både 32bit och 64bit.

Ja du väljer i media creation tool att skapa en USB då blir den bootbar automatiskt.

Tack, då får jag prova göra om USB stickan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Kört Windows Update sen du installerade?

ja, men det fungerar fortfarande inte..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ruzikx:

ja, men fungerar fortfarande inte..

Det var märkligt. Testa att uppdatera BIOS och att köra memtest. Sen kan du alltid lägga in ditt problem i feedback-appen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det var märkligt. Testa att uppdatera BIOS och att köra memtest. Sen kan du alltid lägga in ditt problem i feedback-appen.

BIOS har jag alltid senaste versionen + minnena fungerar. Tur att CS och lol fungerar iafl.

Du råkar inte ha någon tidigare version av Windows? så jag kan ominstallera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Hittade följande : http://winaero.com/blog/download-windows-10-build-10532-iso-i...

Grejen är bara att jag har Windows 10 x64 Enterprise N

Permalänk
Medlem

Om Windows 10 tycker jag inte.

I somras köpte jag en laptop med Windows 8.1 på och uppdaterade till Windwos 10 och har kört det sedan dess. Windows 10 fungerar men känns inte färdigt och förutom att det är oerhört fult förstår jag inte vitsen med att flytta in Metroklossarna i Startmenyn. Åtgärdades iofs enkelt med Start10.
Jag tycker dessutom att datorn kontrollerar mig istället för att jag skall kontrollera datorn i och med att jag tycker det är svårt att hitta och förstå de nya menyerna.
Ur ett användarvänlighetsperspektiv känns Windows 10 som ett steg tillbaka, jämfört med Windows 7, och jag kommer behålla Windows 7 där det är möjligt, i övrigt blir det Ubuntu.

Detta oavsett hur mycket strejf tjatar om Windows 10.

Permalänk
Medlem

Tyckte att det lät lovande, när Win10 presenterades, efter fiaskot Win8.x.
Fast med varje nyhet eller information om Win10 som släpptes, blev man bara mer skeptiskt till Win10 som ersättare av Win7 och för hemdatorer (Framförallt för våra hemdator).
Idag nära ett halvår efter att Win10 släppts som fullversion står det klart att Win10 är dödfött (för våra behov).

Vi har fyra datorer (möjligen ännu en Speldator tillkommer)+2 Surfplattor+3 Androidmobiler i familjen.
2 bärbara datorer kom med Win8.x men körs med Linux mint. 2 Windows datorer kör Win7 med uppdatering avstängd, all säkerhet på svarar 3:e part för.

Win10 för PC-datorer är i det närmaste ett hinder för Microsoft att få över oss till mobil, surfplatta och spelkonsoler från Microsoft, eftersom Win10 missar våra önskemål och krav så enormt.

Win7 kommer inte att ersättas av Win10 iallafall och frågan är om Microsoft har viljan eller förmågan att pricka rätt, för våra önskemål och krav med nästa Windowsversion.

Kan säga att jag aldrig testat Win10, enbart baserat på information från diverse datorforum.
Att vi inte kommit till att prova att installera Win10 är Microsofts och Strejfs problem, inte mitt.

Källa

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Tyckte att det lät lovande, när Win10 presenterades, efter fiaskot Win8.x.
Fast med varje nyhet eller information om Win10 som släpptes, blev man bara mer skeptiskt till Win10 som ersättare av Win7 och för hemdatorer (Framförallt för våra hemdator).
Idag nära ett halvår efter att Win10 släppts som fullversion står det klart att Win10 är dödfött (för våra behov).

Vi har fyra datorer (möjligen ännu en Speldator tillkommer)+2 Surfplattor+3 Androidmobiler i familjen.
2 bärbara datorer kom med Win8.x men körs med Linux mint. 2 Windows datorer kör Win7 med uppdatering avstängd, all säkerhet på svarar 3:e part för.

Win10 för PC-datorer är i det närmaste ett hinder för Microsoft att få över oss till mobil, surfplatta och spelkonsoler från Microsoft, eftersom Win10 missar våra önskemål och krav så enormt.

Win7 kommer inte att ersättas av Win10 iallafall och frågan är om Microsoft har viljan eller förmågan att pricka rätt, för våra önskemål och krav med nästa Windowsversion.

Kan säga att jag aldrig testat Win10, enbart baserat på information från diverse datorforum.
Att vi inte kommit till att prova att installera Win10 är Microsofts och Strejfs problem, inte mitt.
http://i66.tinypic.com/28jguv7.jpg
Källa

Får man fråga vad det är för enorma krav och önskemål som Windows 10 inte kan leverera till er?
Själv har jag Windows 10 installerat på 3 stationära, en Intel NUC och 2 bärbara, och de fungerar alldeles utmärkt. Att vissa inställningar är lite annorlunda upplagda och inte ligger där de har legat tidigare får man se till att lära sig. Hur svårt är det? Har även en Lumia 950 XL med Windows 10. På jobbet kör jag Windows 10. Alla dessa enheter lever då upp till alla mina behov och mer därtill. Jag varit med på alla Pre-versioner av Windows sedan Longhorn tiden. Hade till och med betaversioner av Windows XP (Whistler) ett tag när jag jobbade på Microsoft när de hade en filial som hette Microsoft Mobile Internet Business Unit (MIBU) nere på Hangövägen i Värtan 2000-2004

Den här raden i ditt inlägg är extra intressant:
"Kan säga att jag aldrig testat Win10, enbart baserat på information från diverse datorforum"

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Jag gav det ett försök men la ner efter några dagar. Windows 7 är för mig ett intuitivt system, jag är van vid windows gamla startmeny och den obestämbara startmeny som finns i 10 samt övriga funktioner gjorde det hela till en inlärningsprocess jag gott kan vara utan. Windows 7 får fortsätta rulla på de datorer som har det installerat emedan nya kommer att få en ubuntu installation.

Det hela landar just i att jag inte har något intresse av att betala för ett "nytt" system. Det fanns en vits med att köpa en windows licens förut och det var bekvämligheten i att inte behöva sätta sig in i något nytt. Men som det ser ut idag så är det varken bekvämt eller lönt pengarna.

Nåväl Microsoft, vi kanske möts igen när ni slutat vara så ängsliga och självmedvetna.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

@sp1k3n
Varför förklara och lista krav och önskemål på ett OS för dig, när du själv bara skriver:
"Alla dessa enheter lever då upp till alla mina behov och mer därtill."

Sitter just nu och slötittar på film, samtidigt som jag slösurfar (bl.a på Sweclockers), från HTPC:n.
65" TV har VLC i ett fönster och Firefox i ett fönster bredvid...
Frågan är om du skulle komma på besök hos oss, skulle få ut mer av filmer eller surf om du fick installera gratis OS:et Win10 på vår HTPC istället för Win7. Jag tror det inte det.

Däremot skulle det vara en virtuell knytnäve i ansiktet på Strejf, dig och alla andra Microsoft Win10 fanboys med varje dator som får Windows (Win7) utbytt mot Linux 2016

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Källa

Jag förstår verkligen inte att hur det kan vara Strejfs fel då han listar och förespråkar fördelarna med Windows 10, inte nackdelarna.
Vad är det vi missar? Du har ju som du själv säger inte ens testat det...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Jag förstår verkligen inte att hur det kan vara Strejfs fel då han listar och förespråkar fördelarna med Windows 10, inte nackdelarna.
Vad är det vi missar? Du har ju som du själv säger inte ens testat det...

Läsförståelse.... Det är strejfs problem, inte fel. strejf precis som Microsoft blir lessen i ögat, om inte Win10 ökar i användarantal.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Är det fortfarande sådär, wideopen överallt? Inget är hemligt och sånt? Kan man ens göra ett lokalt konto eller måste man använda en outlook konto när man loggar in i windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Är det fortfarande sådär, wideopen överallt? Inget är hemligt och sånt? Kan man ens göra ett lokalt konto eller måste man använda en outlook konto när man loggar in i windows?

Man kan logga in med lokalt konto ja.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Läsförståelse.... Det är strejfs problem, inte fel. strejf precis som Microsoft blir lessen i ögat, om inte Win10 ökar i användarantal.

Möjligen, men i vilket fall anser jag det väldigt udda att först ange andra som ett problem för nåt man inte har testat, och för något som man inte vill eller har intresse av att testa.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

@sp1k3n
Varför förklara och lista krav och önskemål på ett OS för dig, när du själv bara skriver:

Sitter just nu och slötittar på film, samtidigt som jag slösurfar (bl.a på Sweclockers), från HTPC:n.
Frågan är om du skulle komma på besök hos oss, skulle få ut mer av filmer eller surf om du fick installera gratis OS:et Win10 på vår HTPC istället för Win7. Jag tror det inte det.

Däremot skulle det vara en virtuell knytnäve i ansiktet på Strejf, dig och alla andra Microsoft Win10 fanboys med varje dator som får Windows (Win7) utbytt mot Linux 2016

Men Windows 10 fungerar väl på en HTPC? Eller har jag missat något? Vilka krav är det som Windows 10 inte uppfyller menar du?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

@sp1k3n

Man kan köra från punkt A till punkt B med en VAZ Lada 1972 års modell med. Varför uppgradera till en modern bil?? Säkerhet, användarvänlighet osv är ju bara tjaffs.
Jag har nog aldrig läst ett så urbota dumt argument när det gäller inte uppgradera till nytt Du har ju inte ens provat haha

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Man kan köra från punkt A till punkt B med en VAZ Lada 1972 års modell med. Varför uppgradera till en modern bil?? Säkerhet, användarvänlighet osv är ju bara tjaffs.
Jag har nog aldrig läst ett så urbota dumt argument när det gäller inte uppgradera till nytt Du har ju inte ens provat haha

Jag sitter fortfarande och grubblar över hur lite statistik kan få bägaren att rinna över och totalt vägra testa det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Om man har ett OS som man är nöjd med och som inte har några problem alls, varför byta till något som är buggigt och fyllt med grejer som man inte vill ha?

Lite som att ha en bil som tar dig från punkt A till punkt B utan problem, eller byta till en bil som tar dig från punkt A till punkt B, men ger dig en rejäl huvudvärk på vägen..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

En Mustang Shelby 1965 eller en Shelby 2014, man kan se likheten, en vinnande design. Ratten sitter på samma ställe, gaspedalen likaså osv.

Jag köper inte att säkerheten automatiskt är bättre i windows 10, det är det ms vill få en del att tro för att de vill att vi ska byta.
Med Win10 har de tryckt in betydligt fler finesser som kan missbrukas, och fler finesser ger fler hål att täcka.
Det komiska är att vi får inte veta vilka hål heller för allt sköts automatiskt.

Hade Win10 varit användarvänligt hade de fokuserat på att ge folk valmöjligheten att välja via installation hur deras operativsystem ska se ut, om man vill installera Cortana eller inte, har man just lärt sig eller är van win7 och eftersom att det finns möjlighet att få den lik win7 genom andrahands program då borde ms hålla med denna service istället för att göra väldigt många förvirrade och vilsna med sina bla. Bloatwarez och dolda Default-inställningar som följer med operativsystemet.
När WoT kraschar för en kompis som just fått en ny bärbar dator med win10, det enda han tänker på då är att installera om WoT inte om det kan bero på något annat, så det här med felsökning och att vara familjär i ett os de hör som ihop om man har annat å göra som familj och liknade och inte tid och ork att läsa på om alla finesser och funktioner i ett os, som vanliga personer.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Uppdaterade till 1511 på min virtuella maskin, tycker texten som kom upp efter uppdateringen säger det mesta av vad som fel med W10.
"Vi har upp daterat datorn till dig", inte Du har uppdaterat din dator.

Förutom en del saker som jag anser är försämrade är det just det W10 ger en känsla av att MS vill ta över din dator och sköta allt.
Fint att dom släpper en sådan version till dom som tycker det är praktiskt, men oss övriga som fortfarande vill sköta det själv varför får inte vi en version som passar oss?
Hade där varit mer användare kontroll i en version hade jag troligen uppdaterat redan, nu får man se om och i så fall när det blir.

Permalänk
Avstängd

Microsoft jobbar på att förbättra Display skalningen i Windows 10 "Redstone" kraftigt. Hoppas att det blir en stor och tydlig förbättring nu då!

http://www.winbeta.org/news/heres-microsoft-plans-scaling-win...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Källa

Om du inte ens har testat det, varför ha synpunkter då?
Du har ju noll i erfarenhet!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Om du inte ens har testat det, varför ha synpunkter då?
Du har ju noll i erfarenhet!

Herregud! Om man inte testat så vet man inte... Det uttrycket använder föräldrar för att uppfostra barn.
Det är inget man säger och absolut inte skriver i en diskussion mellan vuxna!
Nu vet jag inte om Johnnymann är vuxen eller inte...

När det gäller Win10 så är det 1 av 10 som använder det men Win10 fanboysen är som babbarna på stans gallerior, de är en minoritet i Sverige men det är dom som hörs mest...

Livet är fullt av val.
Köpte en bil i höstas testade inte, kollade inte ens alla bilar, än mindre alla versioner i den storleks- och prisklass som vi letade efter men är ändå bli nöjda med vårt bilköp.

Föräldrar använder "Du har inte testat, så du vet inte" för att uppfostra barn.
Barn använder uttrycket för att leka översittare.

Snälla Win10/Microsoft fanboys, sluta använda "Du har inte testat, så du vet inte" i era diskussioner med vuxna för det är barnspråk. Det fungerar inte på vuxna som kan ta till sig information och tänka kritiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@kronvrak Det kan inte bli enklare. Har man inte testat något så ska man inte uttala sig. Det är applicerbart på många saker, däribland Windows 10, vare sig du vill tro det eller ej.

Visa signatur

Permalänk

Nej tack på alla punkter till Win 10.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Herregud! Om man inte testat så vet man inte... Det uttrycket använder föräldrar för att uppfostra barn.
Det är inget man säger och absolut inte skriver i en diskussion mellan vuxna!
Nu vet jag inte om Johnnymann är vuxen eller inte...

När det gäller Win10 så är det 1 av 10 som använder det men Win10 fanboysen är som babbarna på stans gallerior, de är en minoritet i Sverige men det är dom som hörs mest...

Livet är fullt av val.
Köpte en bil i höstas testade inte, kollade inte ens alla bilar, än mindre alla versioner i den storleks- och prisklass som vi letade efter men är ändå bli nöjda med vårt bilköp.

Föräldrar använder "Du har inte testat, så du vet inte" för att uppfostra barn.
Barn använder uttrycket för att leka översittare.

Snälla Win10/Microsoft fanboys, sluta använda "Du har inte testat, så du vet inte" i era diskussioner med vuxna för det är barnspråk. Det fungerar inte på vuxna som kan ta till sig information och tänka kritiskt.

Fantastisk förmåga du har.
Som aldrig behöver skapa dig en egen uppfattning utan kan basera den på andras åsikter.